ANALIZĂ Premierul Bolojan apără tăierile din domeniul Educației cu falsuri și informații scoase din context, legate de norma didactică sau numărul de elevi la clasă / Profesorii – singurii făcuți responsabili pentru rezultatele elevilor, în timp ce „greșelile decidenților politici” sunt doar bifate declarativ

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Premierul Ilie Bolojan a susținut, miercuri seară – 13 august, că normele didactice ar fi scăzut „în acești ani” și că, în pofida acestui lucru, dar și scăderii numărului de elevi la clasă și creșterii salariilor, nu a existat o „îmbunătățire globală a sistemului de învățământ”. În interviul acordat Digi 24, el a folosit astfel o serie de informații false sau scoase din context pentru a apăra măsurile privind Educația din propria Lege Bolojan. 

Ce a spus premierul Ilie Bolojan la Digi 24 miercuri seară:

Imaginea descrisă de premierul Bolojan include, astfel, numeroase falsuri și informații scoase din context, ce nu pot fi folosite pentru a pretinde rezultate mai bune în educație, în acest moment.

Norma didactică

Premierul a susținut că „ în educație, în acești ani, printr-un pachet de măsuri, am scăzut normele didactice ale profesorilor, prin diferite derogări”.

Norma didactică, mărită acum, prin Legea Bolojan, la 20 de ore pe săptămână, a fost 18 ore pe săptămână pentru profesorii din preuniversitar de decenii. Ea era stabilită la nivelul de 18 ore încă din Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic, în baza Legii învățământului din 1995. Și a fost păstrată și în Legea Educației Naționale nr. 1/2011.

Deci normele nu au scăzut „în acești ani (…) prin diferite derogări”, cum spune premierul.

Numărul de elevi la clasă

Reducerea numărului de elevi într-o clasă a fost o inițiativă pentru care guvernele din ultimii ani, ce au inclus PNL, au făcut presiuni fără să realizeze nimic, până în ultimul an școlar. 

O astfel de reducere a fost votată în Parlament, în timpul guvernării Orban, chiar înaintea pandemiei Covid-19, în februarie 2020 și adoptată în același an, însă au existat amânări în aplicarea ei pe parcursul guvernelor Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca. Ultima reducere a numărului de elevi la clasă, stabilită prin Legea învățământului preuniversitar 198/2023, a fost aplicată în anul școlar trecut.

Scăderea numărului de elevi era o necesitate, în condițiile în care România se remarca de mulți ani printre țările europene cu cei mai mulți număr de elevi la clasă, conform unor date medii și așa depășite mult, în școli supraaglomerate din marile orașe.

Rezultatele elevilor

Premierul Daniel David a făcut permanent, în apărarea Legii Bolojan, o diferență între măsurile „temporare” introduse acum, necesare pentru „a depăși această criză”, cu cele de reformă în educație, pe care le-a promis prin raportul său QX – vezi de exemplu ce spunea pe această temă atunci când au izbucnit protestele sindicatelor

Or, în interviul Digi 24, premierul Bolojan face o legătură directă între măsurile sale cu obiective educaționale. Potrivit șefului guvernului, presupusa scădere a normei didactice (inexistentă), scăderea de dată foarte recentă a dimensiunii claselor, dar și creșterea salariilor – despre care nu spune că au fost adoptate în urma protestelor masive din 2023 – spun că nu au dat rezultate vizibile. Adică două măsuri administrative aplicate abia din 2024, plus una inexistentă (cea privind normele) nu au produs rezultate vizibile deja, în ceea ce privește impactul sistemului educațional.

Premierul vorbește, în argumentația sa, despre un raport greu de cuantificat, anume cel al diferențelor între nota la clasă și notele la Bacalaureat și Evaluarea Națională – tipuri de evaluare (la clasă, respectiv de tip examen) complet diferite. Și spune că de aici rezultă „și o problemă care ține de responsabilitatea multor profesori”.

De notat că el face aceste aprecieri în contextul în care, în 2025, a dat Bacalaureatul generația-experiment, a copiilor care au început școala cu clasa pregătitoare și ar fi trebuit să „prindă” schimbările curriculare și o serie de alte reforme amânate sau anulate pe parcurs. Și care au dat Bacul, practic, după un model aplicat într-o formă stabilită prin Legea din 1995. Iar toate eșecurile sistemului din ultimul deceniu și jumătate, dar și încercările de schimbare din această perioadă în care la Ministerul Educației s-au perindat exclusiv miniștri PSD, PNL sau mandate de tehnocrați de scurtă durată, s-au văzut în rezultatele lor la Bacalaureat:

Dar, spune premierul Bolojan, care menționează doar în treacăt „greșelile decidenților politici”, vorbim despre „o problemă care ține de responsabilitatea multor profesori”, cu norme „scăzute”, cu număr scăzut de copii la clasă, de scurt timp încoace, dar cu salarii mai mari.

Citește și:
Premierul Ilie Bolojan, mesaj pentru profesori: În ultimii ani am scăzut normele didactice, am scăzut numărul de copii în clasă, am crescut salariile. N-am văzut o îmbunătățire globală a sistemului de învățământ
Profesorul Radu Vancu îi răspunde premierului Ilie Bolojan: Normele didactice n-au scăzut niciodată de 30 de ani încoace. A ataca profesorii, spunând că li s-au micșorat normele și acum le crești la loc, e și o minciună factuală, și o nesimțire
Exit mobile version