Șapte din zece elevi de liceu declară că depun un efort mare și foarte mare pentru a finaliza învățământul liceal. Procentul cel mai ridicat este la elevii de clasa a XII-a, mai arată studiul publicat în decembrie 2024 de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”. Același studiu arată că mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață.
- Studiul a fost realizat pe un eșantion de 237 de unități, cu un total de 3.375 de elevi ce provin din toate regiunile de dezvoltare. Chestionarul adresat elevilor de liceu a fost aplicat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, în perioada aprilie-mai 2023, prin autocompletare, în format online, cu utilizarea instrumentului digital Survey Monkey.
- Pentru datele statistice la nivelul întregului sistem de învățământ liceal au fost utilizate informații de la Institutul Național de Statistică.
Aproape trei sferturi dintre elevii de liceu declară că depun un efort mare și foarte mare pentru a finaliza învățământul liceal, arată studiul „Liceeni din România – Acces și participare”, publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).
„Peste un sfert dintre elevii chestionați spun că depun un efort foarte mare pentru a finaliza liceul, procentul cel mai ridicat fiind înregistrat la nivelul elevilor din ultimul an de liceu (26,2%).
Mai puțin de 6% dintre respondenți susțin că depun un efort redus sau foarte redus în acest scop, procentul cel mai ridicat înregistrându-se tot la nivelul celor din clasa a XII-a (6,4%)”, mai arată raportul.
Potrivit datelor, 25% dintre elevii de clasa a IX-a spun că depun efort pentru finalizarea liceului, procente similare de câte 24% înregistrându-se și pentru elevii de clasele a X-a și a XI-a. Cel mai ridicat procent al elevilor care depun efort foarte mare pentru a termina liceul se înregistrează în rândul elevilor din ultimul an de liceu, peste 26%.
Investigația s-a focalizat și pe efortul auto-perceput în ceea ce privește procesul de învățare (pe scala 0 = efort foarte redus, 10 = efort foarte mare):

Încrederea elevilor în șansele să termine liceul
Elevii au fost întrebați și cum se raportează ei la șansele pe care le au pentru a termina liceul.
Astfel, elevii respondenți la chestionar au fost invitați să își aprecieze șansele de finalizare a liceului (pe scala 0 = șanse foarte slabe, 10 = șanse extrem de mari).
- 56% dintre elevii respondenți consideră că au șanse extrem de mari (nivelul 10) de a absolvi studiile liceale. Gradul de încredere în reușită crește de la o clasă la alta, odată cu apropierea de momentul finalului de liceu (55% în clasa a IX-a, respectiv 57% în clasa a XII-a).
- De asemenea, alți 30% dintre elevi apreciază că au șanse mari (nivelurile 7-9) să finalizeze studiile liceale.
- Mai puțin de 1% dintre elevi apreciază că au șanse minime de a finaliza liceul, cele mai mari procente înregistrându-se în ciclul inferior al liceului (1% la clasa a IX-a, respectiv 1,2% la clasa a X-a).
- Scorurile în funcție de domiciliul elevilor (mediu urban sau rural) sunt relativ apropiate și nu conduc la diferențe semnificative.
Se observă anumite corelații între gradul de încredere al elevilor în finalizarea liceului și nivelul de satisfacție a acestora față de rezultatele școlare proprii. Astfel, peste 18% dintre elevii care au afirmat că sunt puțin și foarte puțin mulțumiți de rezultatele academice apreciază că au șanse reduse de a absolvi studiile liceale, comparativ cu numai 2,3% dintre cei care au un nivel ridicat de satisfacție față de propriile rezultate.
În același timp, o pondere amplă (50%) dintre elevii cu satisfacție redusă față de rezultatele lor sunt de părere că au șanse foarte mari de a absolvi liceul, comparativ cu ponderi de aproximativ 63% în cazul celor care înregistrează niveluri foarte mari de satisfacție școlară. Astfel, datele evidențiază că există multe situații în proiecțiile pozitive cu privire la finalizarea liceului nu sunt corelate cu rezultatele lor școlare pe parcursul anilor de liceu.

„Corelând cele două aspecte – șansele de finalizare a liceului și efortul personal depus în acest scop – se evidențiază faptul că o parte dintre elevii de liceu au proiecții foarte pozitive cu privire la finalizarea liceului, fără a relaționa întotdeauna această așteptare cu efortul depus în învățare pe parcursul anilor de liceu”, concluzionează studiul.
Context: Studiul publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”, mai arată că mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață. De asemenea, rata de absolvire la filiera teoretică a fost în scădere în 2021-2022, față de anii anteriori. Studiul face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, în ultima zi a anului trecut, fără a fi promovate în vreun fel.
Rata de absolvire a liceelor teoretice a fost în scădere față de anii anteriori. Potrivit studiului, în 2018-2019, rata de absolvire era de 37,4%, iar trei ani mai târziu, în 2021-2022, a fost de 36,5%.
Și la filiera tehnologică, rata de absolvire e în scădere cu un punct procentual de la 28,3% în 2018-2019, la 27,5% în 2021-2022.
Cât privește filiera vocațională, situația este stabilă, chiar în ușoară creștere, de la 6% în 2028-2019, la 6,3% în 2021-2022.
Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
14 comments
probabil daca ne uitam la școlile chestionate,nu ne mirăm …
ii obligă cineva să termine liceul?
Sunt doar 10 clase obligatorii.
Daca e așa mare efortul ..să facă o profesionala…
Nu e rușine să muncești fizic ..
Numazic…
brain rot… e nașpa tot la școală și greu când stai să faci doom scrolling, tap-tap dumbtok și idealul în „veață” e popici cu cheluți, tate, mocănei și alte „valuori”
Sănătate tuturor!
Felicitări tuturor profesorilor indiferent de locația școlii unde predau!!!
Vă recomand să nu vă amărâți sufletele cu ceea ce este negativ din partea multor persoane cu pretenții dar, fără o implicare reală în educația copiilor și a tinerilor generații de azi. Nu uitați că și în sport, nu jucătorii sunt cei mai buni – după modul tele-spectatorilor de a gândi – ci, doar cei din tribune sau din fața televizoarelor; ei ar fi procedat/jucat cel mai “bine” dacă ar fi fost pe teren.
Nu trebuie să vă tensionați pentru unii părinți care n-au dorit să învețe la timpul lor și să fie mai educați și care au pretenția de a fi “mai profesori” decât profesorii deși ei înșiși își constrâng odraslele să rămână needucate sau să se mulțumească cu ‘un 5 de supraviețuire”, apoi repede la muncă sau la măritat ca să scape de grija lor. Totuși, nu au cum să recunoască multe lacune ale responsabilității personale și familiale, drept pentru care îmi vor combate cuvintele conștiincioase de mai sus, așa încât să arate că “lopețile zăngănitoare sunt mai de preț decât giuvaerele educației și ale responsabilității morale”.
Succes tuturor!
Efectele transferului recognitiv ale livrării la click.
Transferul aberant intre divertismentul digital și realitatea cruntă care nu reacționează la comandă și bătutul din picior.
Mulți tineri vor totul instant, fără efort, fără implicare, fără consum de resurse, fără explicații.
O astfel de generație va avea fix comportamentul Trump sau al d-nei Deca când vor avea funcții de conducere.
Vor elimina pe oricine nu le servește interesele imediat și fără comentarii.
Primii vinovați?
Noi adulții. Am eliminat toate standardele, limitele, regulile in numele unei pseudoiubiri sau a evitării birocrației ulterior punitive.
Un utilitarism deșănțat.
Vreau dar am cu ce -mizerabilă gândire și exprimare pentru un profesor.Elevii tai sunt de compătimit pentru ce gândire și abordare ai că profesor.Acasa de ce nu stai acasă dacă este așa rău și dacă ești așa deștept sigur o să ți găsești alt job .
Ina, exprimarea este decenta, iar gandirea este realista. Daca ai macar tupeul sa incerci sa mi-o combati, atunci vino in invatamant, ca sa vezi realitatea. Si nu am inteles, de unde heirupismul asta de a ma indemna sa parasesc invatamantul la vederea degradarii elevului actual? Cumva e vina mea ca elevul nu mai invata si-i e lene pana sa si stea in picioare? O fi vina mea ca sunt sprijiniti si aprobati constant in aceasta stare in care se complac de 25 de ani? Ia mai lasati-ma cu aceasta corectitudine de fatada! Situatia este grava si este fix asa cum am descris-o. Elevul este o simpla risipa de resurse in ziua de azi. Majoritatea fac umbra pamantului degeaba, neexistand absolut nicio garantie ca vor da ceva util inapoi societatii. Cand esti asistat social din tata in fiu sau sparanghelist ori capsunar de profesie, nu ai cum avea pretentia ca esti util societatii care te-a “sponsorizat” sa mananci, sa te educi. Tu ramai in feeria ta, fii corecta, Ina. Eu iti spun insa ca aceste fiinte ar trebui sa-ti plateasca tie pensia. De asta sa-ti fie teama, nu de grija de ce nu ma las eu de invatamant. Ca zi de zi nu te lupti tu cu cele mentionate, tot eu, “bona” de serviciu ma lupt si inca mai sper ca voi reusi sa-i educ, sa-i civilizez, sa-i fac OAMENI .
Ata e gluma? Ce greutăți întâmpini? Cați repetenți au fost in ultimii ani in liceul? Nu vorbesc de cei care nu vin la școală si repetă pentru ca nu pot fi exmatriculați.
Cred ca Pielea nu i- a învățat să facă sondaje!
Chiar asa și aceia care lipsesc vin la sfârșit de an și tot trec și atunci care e dificultatea?Asa easy life nu cred ca a fost niciodata.Sa se ridice din pat,sa meargă pe drum?What?!?
Ei depun foarte mare efort si sa se ridice din pat si sa stea in picioare si sa-si tina capul pe gat. Noroc ca mi ploua din cand in cand si le e necesar si capul ala tinut drept altfel le-ar ploua in gat. Nu, nu sunt rautacios, doar profesor. Nici mama-sa plodului nu-l cunoaste cum il cunosc eu. Daca iei in calcul momentele in care copilul este doar in teorie acasa in familie, dar de fapt este singur sau cu ochii holbati in telefon sau tableta, veti constata si voi ca al vostru copil sta mai mult cu noi decat cu voi si vi-l cunoastem si-n palma. Si arata fix cum am scris mai sus: puturos, nesimtit si fara niciun scop in viata, nici macar mica lui viata de copil. Niste fiinte fara tinta, doar simple rumegatoare de resurse si de nervi. Stiu doar sa manance, sa se ca**ce si sa stea pe telefon. Au drept modele interlopi, influenceri, manelisti si oameni care au reusit usor: la pacanele, cu Onlyfans sau videochat, cu specula sau santaj. Asta e realitatea ce ne inconjoara. O lume de elevi tristi ca liceul nu e usor de absolvit.
Ireal limbajul pe care l-ati abordat. Mai ales ca ati menționat ca sunteți profesor.
Din pacate este real pentru majoritatea elevilor.
Daca esti profesor, esti exemplificarea perfecta a sistemului din care faci parte! Un sistem educational nefunctional, centrat in jurul profesorului NU al elevului!!!
In alte tari, elevul este in centrul sistemului si profesorul este acolo PENTRU elev! La noi totul e facut in interesul castei profesorilor asa incat acestia sa aiba numarul de ore necesar ptr a pastra catedra! Programa scolara este extrem de incarcata cu notiuni absolut inutile raportat la realitatile prezentului, nu mai vorbim de viitor! Materia predata este cantitativa nu calitativa, selectiva tocmai ptr a avea cat mai mult de predat profesorul in ideea justificarii numarului de ore ptr pastrarea catedrei!
Elevul roman trebuie sa stie “tot din toate” daca se poate pe de rost sau dupa dictare, si atunci normal ca simte presiune, dispretuieste educatia pentru ca o gaseste greoaie, epuizanta, o corvoada nu o placere! Si rezultatele se vad in testele Pisa si in nivelul analfabetismului functional! Cand ii ceri sa invete tot ce se poate preda, ca are nevoie, ca nu, in viata, cand il ineci cu materie balast, e de inteles ca nu va asimila nici macar cunostinte care sunt esentiale!
Elevul invata la scoala 6,7 ore apoi le mai dati si teme cu nemiluita fara pic de masura, se duc acasa si mai lucreaza 6 ore, si tot nu e de ajuns! Mai avem noi un “sport national”: orele private!!!
Care ar trebui nu fiscalizate ci scoase in afara legii cu totul!!! De ce in alte tari se poate fara si au rezultate? Pentru ca acolo se preda la clasa ceea ce trebuie si asa cum trebuie! Daca esti platit sa il inveti la scoala, fa-o sau pleaca din sistem! Dar nu profita de elevi doar ca sa faci bani in privat! Da, ore de limbi straine, de arte, dar nu de matematica, fizica, biologie, chimie. Cat timp in programa e si asa mult mai mult decat are nevoie in viata elevul!
Si apoi mai veniti si cu aberatia numita teme de vacanta! Poi de aia e vacanta sa se rupa de obligatii, sa copilareasca macar atunci ca in rest lucreaza 12-14 ore pe zi! Cica altfel uita materia pana revin la cursuri?!? Poi daca uita in vacanta dintre ani, da-i si teme ptr tot restul vietii la absolvire. Ca altfel in doua luni uita tot ce i-ai predat 12 ani!
Plecand de la ideea ca un elev in doua luni de vacanta uita tot ce i-ai predat un an, putem concluziona ca toata munca din cei 12 ani de scoala e de fapt inutila, pentru ca elevul cum pleaca din sistem in doua luni va uita tot?!?
In ziua de azi cand oricine are un telefon la el care ii confera un acces facil si instant la. nformatiile pe internet, Invata-i la scoala lucrurile esentiale, importante, insista pe geografia tarii, nu pe restul lumii, macar ramane cu ceea ce ii va folosi mai mult. Una e sa ai idee unde e Targoviste pe harta si alta e sa ai habar unde e Nicaragua! Preda-i ce ii va folosi si lasa informatiile neesentiale sa le caute el pe net daca sau atunci cand chiar o avea nevoie! De ce il mai obligi pe elev sa memoreze absolut toate datele exacte din istorie, geografie, etc, pe care, daca va fi in situatia sa aiba nevoie odata in viata de adancimea maxima a oceanului X sau inaltimea muntelui Y, ori resursele din solul Guatemalei, le gaseste in doua secunde?!?
Invata-l in schimb cum sa caute informatiile corecte pe net, cum sa filtreze ceea ce gaseste acolo, cum sa identifice fake newsul, cum sa foloseasca corect aceasta uriasa baza de date care include tot ceea ce exista in materie de cunoastere! Nuuuu, noi inca le mai cerem sa invete Luceafarul pana maine “pe de rost”… Ca sa ce? Ti-l invata, ti-l turuie dar nu simte nimic, nu-l misca nimic, nu intelege ce turuie. Daca il intrerupi, nu poate continua, o ia de la inceput! Asta e oglinda sistemului educational de la noi!
Si dumneata la felul in care ti-ai exprimat frustrarile si ti-ai scuipat veninul, mai ai si nonsalanta de a ne da de stire ca esti profesor si ca atare, esti cel mai in masura sa ai o opinie pe acest subiect… Multa sanatate!
Felicitări pentru tot !
Știți totul, aveți soluțiile, mai rămâne doar să le puneți în aplicare !!!
Spor la treabă!! Ar fi păcat să vă opriți aici, în aceste comentarii.