Bacalaureat 2021. Pregătirea psihologică pentru examen – ghid al Ministerului Educației: Ce faci până la examen, în ziua examenului, după prima probă și între zilele de test

20.816 vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Pregătirea psihologică pentru examenul de Bacalaureat cuprinde mai multe etape, iar cele mai importante sunt redate în Ghidul pentru consilierii școlari, nivelul liceal, volumul III, publicat de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, la Editura Didactică și Pedagogică. Fiind un ghid pentru profesori/consilieri școlari, tema examenului este prezentată sub formă de fișă de lucru pentru o oră de curs, iar autorul acesteia este Florin Ulete, consilier școlar la Colegiul Național „Matei Basarab” București.

Dezvoltarea capacităţii de a gestiona situaţii de stres provocate de examen pentru elevii care anul acesta susțin Bacalaureatul – aceasta este obiectivul unei fișe de lucru din ghid. Sfaturile prezentate pot ajuta elevii să gestioneze stresul, nu sa-l elimine, pentru că „la examen stresul este un ‘rău necesar’, problema nu constă în a elimina complet stresul,
ci doar în a-l transforma într-un factor de optimizare a stării de concurs”, scrie autorul.

Conform descrierii Ghidului, programele și activitățile de consiliere sunt prezentate pe baza aceluiași format: Fișa de prezentare – Program de consiliere, Fișa de prezentare – Activitate de consiliere și pot fi realizate: față în față, online,  față în față și online, atât de către consilierii școlari din CJRAE/CMBRAE cât și de către echipe formate din consilier școlar și profesori/alți colaboratori.

Redăm sfaturile din ghid

”Pregătirea psihologică pentru examen: principalele tehnici folosite pentru controlul stresului

Gândirea pozitivă

  • a te ocupa de lucruri care depind de tine;
  • a-ţi stabili scopuri realiste;
  • a te concentra asupra calităţilor pe care le ai şi nu asupra limitelor;
  • a porni la luptă cu dorinţa de victorie;
  • a fi mai puţin preocupat de trecutul tău şi mai mult de evenimentele care vor urma.

Autocontrolul emoţional

  • înainte de examen realizează câteva respiraţii lente şi profunde, încordare şi relaxare musculară;
  • în ziua examenului comportă-te normal, ca în orice zi din viaţa ta;
  • insistă cu gândul asupra trăsăturilor tale pozitive (sunt calm, relaxat, voi fi atent, mă voi concentra optim, memoria mea va funcţiona ireproşabil, astăzi e ziua mea cea mai bună).

Combaterea insomniei înainte de examen

Ritualurile somnului constau în gesturi, acţiuni şi obiecte care alcătuiesc comportamentul obişnuit al celui care se pregăteşte de culcare:

  • evită mesele copioase şi băuturile care conţin teină şi cofeină;
  • nu consuma dulciuri înainte de examen;
  • du-te devreme la culcare (cu 2 ore mai devreme).

Ziua examenului

S-a spus despre examen că cei mai mulți dintre elevi dau fiecare examen de trei ori: odată în
drum spre sala de examen, din nou atunci când se află acolo și a treia oară în mijloacele de transport când se întorc acasă. Din nefericire li se recunoaște numai una din aceste performanțe. Ca atare:

  • când ai ajuns în sala de examen evită să discuţi despre examen cu ceilalţi candidaţi,
    adoptă o atitudine de neutralitate amabilă; dacă nu te poţi abţine să te gândeşti la examen, atunci gândeşte-te la ceva precis;
  • concentrează-te asupra unui subiect pe care îl stăpâneşti şi fă-i acestuia, în minte, un plan schematic de rezolvare;
  • când ai primit subiectele citeşte în întregime cu mare atenţie toate subiectele; abţine-te să reacţionezi;
  • impune-ţi să înţelegi cu adevărat ce ţi se cere la acest examen, foloseşte cel puţin cinci minute pentru a te familiariza cu spaţiul problematic; problema constă în a te asigura că înţelegi ce îţi cere fiecare întrebare şi nu a verifica ce ştii tu despre acea întrebare (aici e toată fineţea problemei);
  • caută să descoperi ce idei, pe care le-ai întâlnit în manual, se ascund sub formulările alese de examinatori. Iată şi câteva exemple de obiective solicitate explicit sau “camuflate” în formularea aleasă de comisie: ţi se poate cere să analizezi, să apreciezi, să compari, să critici, să clasifici, să explici, să analizezi, să interpretezi etc;
  • planifică timpul pe care o să-l acorzi fiecărui subiect, indicatorul de bază este punctajul acordat fiecărui subiect; dacă punctajul aste acelaşi pentru fiecare subiect, repartizează timpul în mod egal;
  • planifică răspunsurile la fiecare întrebare, alcătuind o schemă sumară care va funcţiona ca un fel de coloană vertebrală a întregii lucrări, notează ideile principale precum şi detaliile importante care se potrivesc; toate acestea îţi vor ocupa 30-40 de minute pentru toate subiectele, un timp investit din care vei obţine mari câştiguri;
  • dacă la un moment dat, consultând ceasul şi planificarea timpului pe care ai trecut-o pe ciornă, constaţi că rişti să depăşeşti durata de timp afectată subiectului la care lucrezi, este preferabil să închei fraza şi să continui cu un alt subiect;
  • rezervă 10-15 minute la sfârşit pentru control.

Comportamentul eficient între două examene succesive

După încheierea examenului, zarurile au fost aruncate, ocupă-te de alte lucruri acum:

  • evită să discuţi cu ceilalţi candidaţi despre examenul de astăzi;
  • încearcă să „ştergi” orice preocupare pentru examenul încheiat;
  • relaxează-te câteva ore, dormi dacă simţi neapărat nevoia, apoi fă o ultimă recapitulare (sumară) a materiei pentru examenul de mâine;
  • aminteşte-ţi că regula de aur în faţa unei provocări este să nu reacţionezi;
  • comportă-te ca şi cum astăzi nu s-ar fi întâmplat nimic; examenul începe abia mâine!

Învață din examene

Cele mai multe examene nu sunt examene finale şi este posibil să înveţi din rezultatele lor:

  • verifică notele şi observaţiile făcute de examinator la întrebări;
  • discută performanţa cu profesorul;
  • corectează orice greşeli ale metodei de învăţare.

Nu uita! Pregătindu-te şi în plan psihologic vei reuşi să obţii progrese considerabile la studiu şi performanţe maxime la examen. Succes!”

_______

Florin Ulete este profesor consilier şcolar la Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică din cadrul Colegiului Naţional ,,Matei Basarab” – Bucureşti, din 2000 până în prezent, în urma promovării Examenului Naţional de Titularizare, obţinând locul I cu media 9.80, potrivit site-ului propriu. Este și psiholog supervizor în specialitatea Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, membru al Colegiului Psihologilor din România din 2013.

Notă bibliografică: (activitate preluată și adaptată din) Ulete, F., Cristescu, R., Thot, A. (2016). Proiectarea şi realizarea orei de consiliere şcolară. Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Limbajul științific românesc din prezent „este pestriț”, cu termeni neadaptați din limbi străine, pentru că ultimul vocabular specific este din 1960, atrage atenția vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh: Răspunzători suntem și noi specialiștii. De atunci știința a evoluat

Limbajul științific romanesc este unul „pestriț”, cu termeni din limbi străine, cei mai mulți neadaptați, pentru că ultimele norme și reglementări ale termenilor care să se folosească în diverse domenii…
Vezi articolul

Profesoară de Limba română care predă în mediul rural la clase simultane: În timp ce unora le predai, ceilalți care au de lucru vor să te asculte și ei, treci de la unii la alții / Ar fi bine să fie peste tot până la 15 copii în clasă, pentru că ai timp de fiecare și lucrezi altfel

Unul din puținele avantaje ale învățământului simultan, sistem de predare regăsit în mediul rural, unde sunt prea puțini copii de aceeași vârstă pentru a se crea câte o clasă de…
Vezi articolul

Senatorul USR Ștefan Pălărie, despre propunerea ca elevii să fie mustrați în fața clasei, din proiectul noului Statut al Elevului: Propunerile de sancționare a copiilor trebuie discutate cu psihologi specializați pentru vârsta minorilor

Senatorul USR Ștefan Pălărie scrie, despre proiectul pentru noul Statut al Elevului, că “elementele din el aduc aminte nu de Comunism, ci de Evul Mediu – cu mustrarea elevilor în…
Vezi articolul