Bacalaureat obligatoriu la Matematică pentru toate specializările, în Franța, din 2026, anunță ministra Educației

3.024 de vizualizări
Anne Genetet / Foto: captură Youtube.com
O nouă probă anticipată de Bacalaureat la Matematică va deveni obligatorie pentru toți liceenii din Franța începând cu 2026, potrivit unui anunț făcut recent de ministra Educației, Anne Genetet. Această probă va avea loc la finalul clasei a XI-a, ca examenul la Limba franceză, și va conta pentru calcularea notei finale la Bacalaureat, scrie Le Parisien.

„Cum putem forma cetățeni liberi în secolul XXI fără să le oferim o cultură științifică și matematică comună, încă o dată, așa cum o facem pentru limba franceză?” – a declarat Anne Genetet, subliniind rolul esențial al matematicii în formarea elevilor.

Această nouă probă va debuta în iunie 2026, iar nota obținută va contribui la examenul final de Bacalaureat începând cu sesiunea din 2027.

Proba va avea două variante distincte: una pentru elevii care aleg Matematica drept „specialitate”, adică la care oricum dau examen cu pondere în nota finală și o alta pentru cei care studiază această disciplină doar ca parte a trunchiului comun.

Conform Le Parisien, detaliile legate de durată, coeficient și conținutul specific al noii probe nu au fost încă dezvăluite de Ministerul Educației.

Decizia vine pe fondul eforturilor de a crește nivelul de competențe matematice al elevilor francezi, după ce s-a constatat o scădere în ultimii ani, mai ales în urma reformei „specialităților” din 2021.

Anne Genetet a explicat că această probă are „o valoare simbolică importantă” și este esențială pentru a reface legătura dintre toți elevii și matematica, indiferent de traiectoria lor educațională.

Edupedu.ro a scris în luna iulie 2022 despre introducerea unui curs de matematică simplificată, începând cu anul școlar 2022-2023, pentru elevii francezi care nu aleg matematica ca „specialitate”.

  • Acest curs, de 1,5 ore pe săptămână, este atașat trunchiului comun și include elemente precum statistica, probabilitățile și analiza datelor, având ca scop să ofere elevilor o bază utilă în viața profesională și socială. Reforma urmărea să împace elevii cu matematica și să evidențieze importanța acesteia în lumea contemporană.
Citește și:
Matematica redevine obligatorie la liceu în Franța, din 2023, după schimbările succesive din ultimii trei ani. „Trebuie promovată egalitatea fete-băieți” în științe, susține Ministerul Educației de la Paris
Franța reintroduce oficial ore de matematică la liceu, după ce autoritățile din Educație au observat că elevii nu o mai aleg la Bacalaureat după reforma din 2019 care o făcuse opțională / Cronologia propunerilor din ultimele luni
Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare „cultură matematică”
Ministrul francez al Educației: Țara noastră are nevoie de oameni de știință și de ingineri / Blanquer propune o dezbatere privind reforma Matematicii la liceu, după un declin al acesteia, într-o scrisoare către inspectori, directori și profesori
Specialiștii francezi propun reintroducerea în trunchiul comun a „Matematicii pentru toți”, accesibilă liceenilor, după ce disciplina a devenit opțională în 2019 și Ministerul a constatat o scădere abruptă a rezultatelor – raport

6 comments
  1. de-ați ști cât de tare li se ”rupe” de matematică (si in general de tot ce e știință exactă) celor de la specializarea filologie, ați introduce (voi ministeriabilii) și la noi, de mâine, matematica pe tot parcursul liceului.

    Și cât de tare ”li se rupe” de matematică, se reflectă in inabilitatea deplină de a efectua un calcul cât de simplu ar fi el (de exemplu o reducere de preț exprimată in procente, că tot a fost vinerea neagra)

  2. De remarcat ca sistemul de educație din Franța nu este mort, ca la noi, ci are o oarecare autoreglare. La noi, se introduce o măsură și apoi nimeni nu mai are curaj sa o modifice chiar dacă nu da rezultate. Dimpotrivă, care vine mai adaugă altele și le lasă și cele vechi acolo. Asa s a ajuns la situația de acum.

    1. Foarte adevarat! La noi intentia schimbarii se anunta cu multi ani inainte si apoi se amana la nesfarsit sau pur si simplu ramane la nivel de declaratie. Asa s-a intamplat cu modificarea structurii Evaluarii Nationale, prevazuta printr-o lege din 2011 (!), cu desfiintarea Inspectoratelor scolare etc.

      In Franta au schimbat radical structura bacalaureatului, intre decizie si aplicare prevazand 2 ani, iar acum vad ca vor sa faca la fel cu introducerea matematicii. Sistemul nostru, reglementat la un nivel absurd prin mii de legi si acte normative ( care asigura o structura birocratica imensa, greoaie si nefunctionala in mod real si care nu mai pot fi coordonate si aplicate de multe vreme deja) se indreapta spre un blocaj total. Un monstru anchilozat care produce doar vorbe, posturi, noi si noi structuri birocratice autogenerate cumva permanent, miliarde de hartii si destui bani, pentru cei care decid si cercurile lor!

    1. Deci tu vrei să fie chinuiți cu matematică elevii de la pictură, dansuri, sportiv, teologic, filologie, etc? Adică, elevii care nu au nici o treabă cu științele exacte? Nu le va folosi la nimic matematica în viață. Le distruge creativitatea.
      Sincer, aș fi de a cord cu asta, în momentul în care elevii de la real ar avea la bac pictură, muzică desen sau religie, obligatoriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Decizia privind deschiderea școlilor trebuie descentralizată. În rural, unde sunt mai puțini elevi la clasă, lecțiile se vor desfășura la școală – președintele Federației Părinților, după întâlnirea cu reprezentanții ministerelor Educației și Sănătății

Odată cu deschiderea școlilor în toamnă, atât instituțiile statului, la nivel central și local, cât și familiile, părinții și elevii vor trebui să împartă responsabilitatea unor reguli de prevenire a…
Vezi articolul

Criza sanitară a accentuat inegalităţile în domeniul educaţiei, afectându-i mai serios pe copiii cei mai săraci, cu dizabilităţi sau pe cei mai mici – raport Banca Mondială, UNESCO și UNICEF

Banca Mondială, UNESCO şi UNICEF avertizează că generaţia tinerilor care urmează în prezent diverse forme de învăţământ riscă să piardă aproape 17.000 de miliarde de dolari din venituri din cauza închiderii…
Vezi articolul