BREAKING Asociația Școlilor Particulare cere în instanță redeschiderea tuturor unităților de învățământ, de stat sau private, închise prin hotărâri emise de Comitetele județene pentru situații de urgență

12.454 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Asociația Școlilor Particulare solicită în instanță redeschiderea școlilor și grădinițelor ale căror cursuri au fost suspendate de Comitetele județene pentru situații de urgență. Organizația anunță, într-un comunicat remis Edupedu.ro, că cere “anularea prevederilor hotărârilor emise de comitetele județene/municipale pentru situații de urgență prin care se suspendă cursurile în unitățile de învățământ”.

Solicitarea se referă la toate grădinițele și școlile, indiferent că sunt de stat sau private, iar decizia a fost luată în adunare generală a ASP la care au participat reprezentanții a peste 250 unități școlare particulare din toată țara, precizează organizația.

“Plângerea prealabilă o să fie depusă vineri, 30 octombrie 2020, în Municipiul Cluj-Napoca și în Municipiul Brașov urmând ca la începutul săptămânii viitoare să fie depusă în toate județele și localitățile în care comitetele pentru situații de urgență au hotărât suspendarea cursurilor față în față din unitățile de învățământ de stat și particulare”, anunță Asociația Școlilor Particulare (ASP).

Unul dintre motivele pentru care Asociația cere anularea deciziilor Comitetelor Județene pentru Situații de Urgență are în vedere faptul că “măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege“. Constituția României prevede la art. 53 următoarele:

  • “(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
  • (2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.

ASP atrage atenția că nici Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul articolului din Constituție, iar “Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar”.

Motivele pentru care Asociația Școlilor Particulare cere anularea deciziilor Comitetelor pentru Situații de Urgență care privesc unitățile de învățământ: 

“1. Hotărârile comitetelor pentru situații de urgență sunt nelegale, lipsite de necesitate şi de proporţionalitate, discriminatorii şi nemotivate. 

2. Având în vedere faptul că hotărârile restrâng dreptul la educație garantat de Constituție și de legislația internațională, acest drept nu poate fi restrâs decât cu respectarea prevederilor constituționale: să fie prevăzută de o lege (a), să fie necesară într-o societate democratică (b), să fie proporţională cu scopul vizat (c) şi să nu fie aplicată în mod discriminatoriu (d). Niciuna dintre aceste condiţii nu este îndeplinită. 

3. Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege. Prevederile constituţionale ale art. 53 sunt univoce: exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege. Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul art. 53 care să permită restrângerea drepturilor fundamentale. Art. 38 (1) Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar. 

4. Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual în raport de fiecare unitate de învăţământ la solicitarea formulată de consiliul de administraţie şi în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de îmbolnăvire în cazul efectivului uneia sau mai multor grupe sau clase. 

5. Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratică pentru protejarea sănătăţii publice

6. S-a dispus luarea celei mai drastice măsuri posibile fără ca aceasta să fie fundamentată prin raportare la existenţa transmiterii comunitare şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, dar şi a altor criterii de risc, astfel cum impune Ordinul comun. În schimb s-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19, a cărui îndeplinire nu presupune luarea obligatorie a măsurii trecerii tuturor unităţilor de învăţământ în scenariul de funcţionare 3

7. De altfel Organizația Mondială a Sănătății a constatat într-un Ghid din 14 septembrie 2020 că: 

Din perspectiva sănătății publice, decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare epidemiologia COVID-19 la nivel local, capacitatea instituțiilor de învățământ de a-și adapta sistemul pentru a funcționa în condiții de siguranță; impactul închiderii școlilor asupra pierderilor educaționale, echității, sănătății generale și bunăstării copiilor; și gama de alte măsuri de sănătate publică implementate în afara școlii. Deciziile privind închiderea totală sau parțială sau redeschiderea ar trebui luate la un nivel administrativ local, pe baza nivelului local de transmitere a SARS-CoV-2 și a evaluării riscurilor locale, precum și în ce măsură redeschiderea setărilor educaționale ar putea crește transmiterea în comunitatea. Închiderea facilităților educaționale ar trebui luată în considerare numai atunci când nu există alte alternative. 

Pe baza celor mai bune date disponibile, COVID-19 pare să aibă o povară directă limitată asupra sănătății copiilor, reprezentând aproximativ 8,5% din cazurile raportate la nivel global și foarte puține decese (vezi caseta Cercetări privind COVID-19 la copii și în școli pe pagina 8). În schimb, închiderea școlilor are un impact negativ clar asupra sănătății copiilor, educației și dezvoltării, venitului familiei și economiei generale. Guvernele naționale și locale ar trebui să ia în considerare prioritizarea continuității educației prin investiții în măsuri cuprinzătoare, multistratificate (a se vedea tabelul 2) pentru a preveni introducerea și răspândirea în continuare a SARS-CoV-2 în medii educaționale, limitând totodată transmiterea în comunitatea mai largă. 

8. Emitentul actelor este cel care ar fi trebuit să justifice oportunitatea şi legalitatea acestei măsuri precum şi, să menționeze criteriile ce stau la baza examenului de proporționalitate în ingerința dreptului la educație al copiilor. “

Citește și:
ANALIZĂ Școlile nu intră obligatoriu în scenariul roșu la depășirea ratei de infectare de 3 la mie, potrivit legislației în vigoare. Comitetele pentru Situații de Urgență pot decide suspendarea cursurilor sau le pot lăsa în scenariul hibrid
De ce și-a păstrat Bistrița școlile deschise, când infectările au trecut de 3 la mia de locuitori? Stelian Dolha, prefect aflat în izolare: A fost o doleanță din partea lor. Fiecare școală era acoperită de lege

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO 20 de cereri pentru școli-pilot au fost înregistrate la Ministerul Educației. Dacă le eliminăm pe cele ce urmăresc lucruri punctuale, rămân doar cele bazate pe descentralizare curriculară – secretarul de stat Radu Szekely

Până în acest moment, la Ministerul Educației au fost înregistrate 20 de cereri pentru școli-pilot, a spus luni, în cadrul unei dezbateri pe această temă, în cadrul proiectului „Școli curate”,…
Vezi articolul

Noul clasament „oficial” al universităților românești, făcut pe repede înainte. Metodologia e în consultare publică până pe 14 aprilie, pe 15 aprilie metarankingul trebuie finalizat

Ministerul Educației a pus în consultare proiectul de Metodologie pentru un nou metaranking național (ediția pentru anul 2023), clasament anual al universităților românești, folosit în finanțarea cercetării în aceste instituții.…
Vezi articolul

Predarea online afectează și părinții, și profesorii, și miniștri, spune Sorin Cîmpeanu, care critică faptul că statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor pentru că acestea „nu sunt folosite doar în scop educațional”

Statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor, lucru criticat se ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care a subliniat că aceste dispozitive „nu sunt folosite doar în scop educațional”.…
Vezi articolul