Buget aproape dublu pentru programul-cadru european destinat cercetării, Orizont Europa, propus de Comisia Europeană pentru 2028-2034: 175 de miliarde de euro, cu o componentă substanțială pentru inovație

534 de vizualizări
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027
Foto: Comisia Europeană
Principalul program european destinat cercetării, Orizont Europa, ar urma să aibă în perioada 2028-2034 un buget aproape dublu față de cel din actualul cadru financiar, ce acoperă perioada 2021-2027, iar pentru proiecte de inovare este așteptată o triplare a fondurilor. Astfel, când și-a prezentat propunerea pentru viitorul Program Cadru „Horizon Europe”, Comisia Europeană a propus un buget de 175 miliarde de euro, mult peste bugetul de 93,5 miliarde de euro valabil până în 2027.
  • Propunerea CE urmează să fie negociată cu Parlamentul European și Consiliul European înainte să fie adoptată. 

Potrivit executivului european, programul este menit să „poziționeze Europa ca lider global în domenii strategice”, precum aviație curată, economie spațială, inteligența artificială de generație următoare.

Science Business nota, joi, că propunerile marchează o triplare a bugetului pentru inovare, prin Consiliul European pentru Inovare. Iar o mare parte din cele 175 miliarde de euro, anume 68 miliarde de euro destinate cercetării colaborative, vor fi administrate de noul Fond European pentru Competitivitate.

Bugetul este construit pe 4 piloni, dintre care al 2-lea acoperă competivitatea.

Cei patru piloni ai proiectului de buget Orizont Europa 2028-2034, propus de Comisia Europeană:

1. Știință excelentă – 44,079 miliarde de euro (prin Consiliul European pentru Cercetare, Acțiunile Marie-Sklodowska Curie, politicile Știință pentru UE)

2. Competitivitate și Societate – 75,876 miliarde de euro. Obiective de competitivitate: Tranziție Curată; Sănătate, Biotehnologii, Agricultură și Bioeconomie; Leadership digital; Reziliență și Securitate, Industria Apărării și Spațiu. Obiective pentru societate: Provocări globale; Misiuni UE; Facilitatea New European Bauhaus

3. Inovație – 38,785 miliarde de euro (prin Consiliul European pentru Inovare, Ecosisteme de Inovare)

4. Spațiul European de Cercetare – 16,262 miliarde de euro (prin Politicile ERA, Infrastructuri tehnologice și de cercetare)

Iar Comisia anunță un interes aparte pentru proiecte ambițioase care să „crească autonomia strategică a UE”. Printre domeniile vizate: suveranitatea datelor, IA de generație următoare, terapii regenerative, economia spațiului, transport automatizat.

Prezentare-sumar pentru proiectul de Program Horizon Europe 2028-2034:
Citește și:
Republica Coreea a devenit prima țară asiatică care se alătură programului Orizont Europa, pentru cercetare și inovare globală în parteneriat cu Uniunea Europeană


1 comment
  1. Ce traducere aiuristică! „Suveranitatea” datelor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dana Lica, președinta SEPI, replică în dezbaterea privind programa de Informatică la clasa a IX-a: Profesorii se pot adapta, au fost nevoiți constant să învețe / Vrem o școală care produce simpli consumatori de tehnologie sau o școală care formează tineri capabili să creeze tehnologia de mâine și să modeleze viitorul României?

Miza dezbaterii despre noile programe de Informatică nu este o „luptă” între limbaje și nici un test de „adaptare” pentru profesori, ci felul în care școala îi pregătește pe elevi:…
Vezi articolul
Raluca Negulescu-Balaci la Dezbaterea Reforma digitală a educației, marți 8 iunie

Dezbaterea online Reforma digitală a Educației

Digitalizarea școlilor și acces la educație online pentru copiii din comunitățile vulnerabile din România – care sunt premisele și oportunitățile? Raluca Negulescu-Balaci, director executiv UiPath Foundation, discută online marți, 8 iunie, de la 16:40

Copiii din familiile și comunitățile vulnerabile pot avea acces la o educație digitală de calitate? Care sunt soluțiile pentru ca elevii aflați în cel mai mare risc școlar să reușească…
Vezi articolul

Ministrul Educației, întrebat dacă mai știe să facă un calcul diferențial: Acele exerciții de matematică, poate complicate de liceu, m-au ajutat să nu fiu prost. Ele sunt pentru creier ca mersul la sală pentru corp. Nu mergi la sală neapărat ca să fii campion, dar „te ține în priză”

Ministrul Educației a explicat că unele exerciții de matematică, care par mai complicate la liceu, „sunt pentru creier ca mersul la sală pentru corp. Nu mergi la sală neapărat ca…
Vezi articolul