Ce eseu cu „viziunea despre lume” a scris la Subiectul III de la Bac o tânără din Sinaia: Am decis să iau atitudine, chiar dacă îmi “sacrific” media

109169 citiri
SURSA: freepik.com
”Mi-am asumat ca în loc de eseul tipic pe operă de la Subiectul al treilea să scriu, tot în formatul de “minim 400 de cuvinte”, opinia mea în legătură cu cât de inutil este să memorezi aceste 20 și ceva de comentarii”, scrie Greta Ciubuc-Szabo, absolventă a clasei a XII-a la Colegiul Național „Mihail Cantacuzino” din Sinaia. 

Tânăra a scris opinia ei despre sistemul de învățământ la finalul celor 12 ani de școală, în loc de eseul cerut la proba de limba și literatura scrisă de la Bacalaureat. „Societatea românească are cu siguranță nevoie de oameni mai educați, mai citiți, dar din păcate, se vede că nu asta se dorește de la noi”, susține ea într-un scurt comentariu care însoțește „eseul”.

Contactată de Edupedu.ro, Greta Ciubuc-Szabo a spus că a primit nota 7 pentru lucrarea de la Limba română.

”Eu am decis să iau atitudine, chiar dacă îmi “sacrific” media, pentru că nu am mai putut să accept acest regres al sistemului educațional. Nu puteam să mă așez la birou și să învăț mot-a-mot cuvintele altora care știam că “îmi vor aduce punctajul maxim” și atât. Am decis să gândesc”, a mai spus aceasta.

Publicăm acest text, cu permisiunea autorului.

”Greta Ciubuc-Szabo, an inquiry into romanian schooling

“Viziunea despre lume”. Proprie? A mea se diferențiază de a celorlalți, la fel cum și a lor se diferențiază de a mea. Desigur, de multe ori șablonul moral este același, valorile sunt aceleași, însă esență este perceputa altfel de fiecare dintre noi, sau cel puțin așa ar trebui. În prezent, mediul în care o persoana creste poate defini cine vă deveni, ce și cum vă gândi și cum vă lasă lumea în urma să. În ciuda acestui fapt, pare că mediul uman actual este un cerc vicios al oamenilor grăbiți, care se pierd pe parcurs odată cu cele mai de preț valori ale lor: puterea de a gândi liber, de a crea și de a avea un caracter bine conturat. Dar de unde izvoraște aceasta problema de fapt? De ce nu își ating oamenii potențialul maxim de-a lungul vieții?

Pentru început, ambele întrebări au cu siguranță mai mult decât un singur răspuns corect. Totuși cred că un punct de plecare îl reprezintă educația. Încă de la vârste fragede, de la clasele primare și până la liceu, scopul fiecăruia dintre noi este să se dezvolte, să devina un individ cult, respectuos și respectabil al societății în care trăiește. Căutam în scoală ceva ce nu am putea găsi nicăieri altundeva: îndrumare spre cum să gândim și cum să ne găsim pasiunile. Însă din păcate, după 12 ani în care am făcut parte din acest sistem, pare că scopul meu și cel al liderilor care decid ce este prioritar la scoală și ce nu, sunt cel puțin contradictorii.

Voi vorbi strict de limba și literatura romana astăzi. Trebuie să menționez că aici nu mă refer la profesorii mei, căci pentru ei am tot respectul. Ei sunt cei care m-au făcut să iubesc să citesc, iar în cei patru ani de liceu am avut placerea de a face astfel cunoștință cu unele dintre cărțile mele preferate. “Alchimistul”-Paulo Coelho, “De veghe în lanul de secara”-J.D. Salinger, “În noapte”-Haruki Murakami sau “Băiatul cu pijamale vărgate”-John Boyne sunt numai câteva dintre cele care m-au marcat și până la urma, m-au făcut să scriu aceste rânduri. Este incredibil cum profesorii încearcă astfel să ne facă să nu ne îndepărtam de lectura și implicit, de cunoaștere, de propria minte. Acest aparent mic impuls este tocmai ceea ce ne vă face să ne dorim să citim și mai tărziu. Totuși, nu depinde numai de ei.

În gimnaziu, pentru foarte mult timp am avut impresia că nu îmi place să citesc din cauza că citeam numai ce era obligatoriu din programa școlară, cărți sau poezii clasice, într-adevăr, dar departe de noi. De ce? Limbaj arhaic, subiecte depășite cu care tinerii de astăzi nu se mai identifica, iar lista ar putea continua…

La liceu, cu excepția clasei a noua, în care chiar s-a putut pune accent pe literatura mai accesibila și plăcuta tinerilor, din clasa a zecea deja s-a început predarea materiei pentru bacalaureat.

Țin să subliniez că aceasta este mai mult sau mai puțin aceeași cu cea de pe vremea părinților noștri, și de aici întrebările: Cum poate un tânăr de 18-19 ani din 2020 să se identifice cu condiția țăranului roman din opera lui Rebreanu din secolul trecut? Ce poate el să învețe din multele tendințe misogine prezente în astfel de creații? Cum poate el învață și înțelege că arta poate fi o îmbinare a utilului cu plăcutul când literatura este prezentata într-un mod atât de depășit și neatractiv în programa? Iar când în sfârșit urmează examenul maturității, toate operele devin comentarii învățate pe de rost cu șabloane aproape identice, luate din culegeri cu eseuri sau cărți de critica și analiza literara, având că scop un simplu punctaj maxim. Rezultatul? Tineri care ies din sala de examen fiind ferm convinși că cititul nu este pentru ei și care vor crede pentru tot restul vieții că este o pierdere de timp, o povara, ceea ce este mai mult decât trist pentru o societate că a noastră care are atât de multa nevoie de cunoaștere și
reformare.

Un articol din “Dilema Veche”, numit “Make the textbooks great again!”, scris de Mircea Cartărescu m-a făcut să realizez că și eu îmi pot folosi vocea pentru a face o schimbare în acest sens, iar daca nu, macar pot încercă. Argumentele sale nici nu mai au nevoie de explicații suplimentare: “(…) m-am gândit cum aș face eu cu literatura pentru gimnaziu și liceu. Aș începe, poate, de la publicul tintă, cum se zice, adică de la psihologia elevului de azi, nu de la “valorile consacrate”, “naționale”, “reprezentative” (ironic, ele nu par să mai reprezinte cu adevărat pe cineva) (…) Aș lasă balta și eternele teorii puerile ale “genului liric” sau “genului epic”, epitetele, metaforele și comparațiile, rudimentele de naratologie, confuzia totala a analizelor de texte poetice. (…) N-aș include neapărat în manuale cei mai buni scriitori, ci texte bune, coerente, cu cap și coada, de oriunde le găsesc. (…) Nimeni n-a învățat vreodată literatura din cărțile de scoală, ci din cele citite avid pe sub bănci. (…) În cele din urma, nimic nu vă merge bine în scoală românească până nu ne vom reaminti un lucru simplu, că scoală e a școlarilor (…) Și că nu poți îndesă, cu ciocanul, prisme în cercuri, că polițistul puternic.”

În final, educația noastră are nevoie de o abordare diferita, trebuie să învățam cum să gândim, nu ce să gândim. Trebuie să lașam deoparte memorarea eseurilor și să promovam construirea lor prin prisma autenticității fiecărei persoane, pe o tema mai libera, mai de actualitate și mai productiva. Numai așa pot fi cultivate intelectualitatea umana și spiritul curios de a afla cât mai multe despre lumea în care trăim. Numai așa se poate evita manipularea în masa a viitorilor adulți: printr-o educație eficienta. Posibilitățile sunt nesfârșite, contează numai să privim problema din unghiul potrivit.

Mă uit așadar cu speranță spre viitorul scolii din Romania pentru că, după toate acestea, îmi
place să cred că este posibil să îl îmbunătățim dramatic, pas cu pas. Cum? Prin valorificarea intereselor și talentului fiecărui elev în locul învățării mecanice, fie că este vorba de științe exacte, literatura, arta, sport sau orice altceva și foarte important, prin a pune mai mult accentul pe sănătatea mintala pe care prea mulți am ajuns să o neglijam în perioada adolescentei. Prin urmare, îmi voi lua la revedere de la învățământul romanesc după 12 ani și îi voi mulțumi că mi-a deschis ochii suficient cât să pot spune toate acestea și poate, să și fac o diferență pentru generațiile următoare. Gândiți deschis, visați, luptați pentru ce e corect, dați dovada de caracter și vom fi deja cu un pas mai aproape de o comunitate reala, valoroasă și prolifică.”

Foto: freepik.com

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

  1. Poate cu o astfel de atitudine se va schimba ceva si in invatamantul romanesc,in general in societate.Sigur ca mentinerea unor fosile ca E.A.nu a facut decat ca invatamantul sa fie in picaj.Totusi,nu sunt chiar de acord cu parerea limbajului arhaic al scriitorilor clasici.Ce ar fi daca limbajul domnului W.Shakespeare ar fi considerat arhaic.Felicitari pentru atitudinea si curajul domnisoarei.

  2. Da, scoala are numeroase lipsuri, institutionale, de metodologiei de predare si de disponibilitate/ responsabilitate a profesorilor, elevilor si parintilor! DAR, sunt surprinsa sa vad multe comentarii laudative la gestul elevei fara sa se inteleaga continutul….

    Nici eleva nu prea intelege pe deplin…. scrie un eseu la limba si literatura romana, dupa cum si ea mentioneaza la inceput, dar da exemple de opere din literatura universala….. chiar si asa, nici sacacul saliner nu e chiar din ultimul val… e mai tanar decat Rebreanu cu “numai” 20-25 de ani….ce il face pe Salinger mai atractiv in comparatie cu Rebreanu?! Ca e american, ca suna mai cool?

    Daca elevii nu mai citesc nici macar Caragiale dintre clasici e total gresit si nefericit… Eleva aparent creativa putea sa isi spuna parerea plecand la subiectul in cauza, spunand de ce Caragiale este neadecvat si sa isi aduca spiritul critic, dar a ales sa scrie despre orice altceva. Asta este mai degraba neadaptare, decat curaj si simt civic

    1. Stiti de ce e mai atractiv pentru ea Salinger decat Rebreanu? Pentru ca Holden Caulfield, personajul principal din “The Catcher…” este un adolescent. Rebel, naiv, furios, dar adolescent. In astfel de personaje se poate regasi pentru ca e vorba de lucruri si de stari pe care, poate, le-a trait sau le traieste. Cum credeti ca s-ar putea regasi in Ion si ale sale tribulatii erotico-funciare? Sau in Lica Samadaul sau in cine mai vreti dumneavoastra? Ne plangem ca tinerilor nu le place sa citeasca, dar pe cei care o fac ii certam ca nu sunt patrioti.

      1. Acum d voastra vreti ca toate lecturile pentru bac sa aiba ca personaje principale tineri furiosi? Nu toti adolescentii sunt furiosi sau nonconformisti. Daca matematica nu le place sau alta disciplina de ce o mai studiaza? Fiecare are propria personalitate, scoala sa se adapteze dupa fiecare, sau ce doriti? Poftim, avem Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade. Dar nu e suficient pentru patru ani de liceu.

    2. Ana, din tot ce a ascris aceasta tanara ai ales sa observi ca nu a zis de bine despre unul dintre scriitorii romani din programa scolara.
      Am convingerea ca esti un cadru didactic care ar mentine acest tip de programa si i-ar da peste maini acesti tinere care vrea reformarea prin actualizare cu realitatea generatiei actuale..

  3. Eleva avea cu siguranta locul asigurat la facultatea, altfel nu cred ca isi risca viitorul…..

    Invatamantul actual, si nu numai in Romania se adapteaza cu greu la realitatile lumii intr-o schimbare rapida. Totusi nu exista nicio obligativitate de memore a 20 de comentarii…

    Un examen cu miza ca bacalaureatul, asa cum e el, trebuue sa lase loc la cat mai putine interpretari in cirectura pentru ca altfel este cutia Pandorei. La clasa profesorii si elevii pot si ar trebui sa ia atitudini cat de mult, sa comenteze, sa analizeze si de aici dezvoltarea spuritului analitic si critic.

    Dar examenul este examen si trebuie sa arate ce cunostinte are elevul din materia respectiva.

    Mai mult, daca din Rebreanu intelegem numai ca era misogin nu prea e bine. O luam pe panta foarte la moda, dar lipsita de sens si continut.

  4. D-le. Oroman Costinel, cu tot respectul, cred ca sunteți ieșit la pensie de ani buni și reangajat. Păcat, de aceea tinerii care iubesc meseria de dascăl nu au loc.

    1. Am 40 de ani. Si faptul ca nu sunt de acord cu dumneavoastra si simplicit cu ideea ca intr-un examen sa ne spunem ideile si revoltele personale pe foaia de concurs, nu va da dreptul sa-mi puneti la indoiala calitatile profesionale intr-atat incat sa-mi doriti pensia mai repede. Subiectul atins de domnisoara nu era acelasi cu cel de examen. Avea alte cai sa-si exprime nemultumirile, cai la fel de rasunatoare in ziua de azi: retele de socializare, presa scrisa, blog, vlog.

  5. Felicitări, atât pentru conținutul eseului cât și pentru atitudine.
    Știați ca la Colegiul din Sinaia, la limba romana o anume profesoara poate da nota 4 unui elev, în ziua în care acesta a avut scutire medicala, pentru ca era bolnav? În loc sa i se pună absenta, cum ar fi fost normal, acestuia i s-a pus nota. Pentru ca d-na. profesoara își permite. Și asta numai pentru ca elevului respectiv sa nu-i mai iasă media 10.

    1. Situatia mentionata este revoltatoare si ca mama nu as fi lasat niciodata lucrurile sa ramana asa. Institutional mergeam pana in panzele albe, inclusiv la politie daca aveam justificarea.

      Pe de alta parte de ce felicitati pentru continut? De fapt nu are nicio legatura cu subiectul sau cu materia de examen. Examenul era la literatura romana, dar sunt date exemple din literatura universala….

      Dar daca era copilul dumneavoastra si isi risca accesul la studiile urmatoare, ati fi incurajat astfel de teribilism? Sau daca erati profesor corector, ce nota dadeati?!

  6. Eu cred ca dacă nu este o făcătură, eleva a pregătit din timp acest așa zis eseu ca cea mai ușoară și plină de zgomot forma de pregătire. Orice ar fi picat , dădea cu eseul acesta pentru care trebuia sa memoreze doar un citat din Cărtărescu. De ce studiezi bibliografia când te scoți cu eseu ?

  7. Profesorilor si conducatorilor sistemului de invatamant : cititi bine textul ! renuntati la suficienta de care dati dovada, coborati de la catedra printre elevi, descoperiti-i, ascultati-i caci astfel de manifeste vor fi din ce in ce mai frecvente.
    Aroganta profesorilor indeparteaza copiii de scoala iar ei nu vor trece prin scoala decat ca printr-o obligatie formala.
    Aveti in mainile voastre cea mai pretioasa comoara a unui popor : inteligenta tanara.
    Daca veti continua cu aceasta atitudine de superioritate veti ramane singuri si uitati.
    Ce-ar fi sa incepeti sa fiti “remarcabili” si “de ne-uitat” ?
    Copila aceasta a scris un manifest din care se pot invata multe, fara barem.
    Deschideti ochii !
    Educatia e cheia succesului oricarei societati iar esecul actual se datoreaza celor 30 ani de neglijenta si interese politice.
    Nu e tarziu sa luati atitudine !

  8. O atitudine de fronda , specifica varstei adolescentine….dupa logica domnisoarei , nu ar trebui citit nici Homer, ca doar tinerii de azi nu se identifica cu aheii si troienii de acum 3000 de ani….liceul e ca un fel de supermarket….da de toate ( informatii ), tuturor….ar fi imposibil sa se predea literatura dupa gusturile eclectice ale fiecarui rebel adolescent care mai bine sta pe internet decat sa citeasca si mai ales sa inteleaga ce citeste….corvoada memorarii unor analize literare e consecinta necititului si lipsei de cuvinte proprii in explicarea a ceva ce nu poti citi ….de aia e scoala sa dea si niste repere tipologice cum ar fi diferenta intre liric si narativ, epitet si metafora, etc….la 97 la suta din liceeni pare greu de suportat dar asta reprezinta fundatia pe care cei 3 la suta ce iubesc literatura romana pot avansa in facultatile de profil…si daca celor ce detesta literatura romana , asa cum e ea studiata la scoala , nu le pasa dece se straduie sa memoreze ce au spus altii ?…pentru o nota buna ?….inchei prin a spune ca gestul liceenei desi curajos si spontan la prima vedere e premedidat…orice ar fi picat la subiect ,ar fi dat citatul din Cartarescu, un probabil frustrat de neincluderea in ” clasicii ” obligatoriu de citit…pentru spiritul de fronda eu as fi notat eseul cu nota cinci…pentru impietatea de a folosi engleza la examenul de bac la literatura romana , doar un doi barat…..

    1. Foarte corect si pertinent ceea ce spuneti. Scoala nu-ti cere sa memorezi. Mie la BAC mi-a cazut ceva ce am argimentat cu propriile cuvinte si ca exemple de argimentare am scris citate din memorie din romanul citit. La fel si la partea de poezie. Am comentat, nu invatat pe de rost nimic. Am luat 10 fix. Cartile de comentarii doar m-au indrumat, au fost un reper pentru argumentare, aranjare in pagina etc. Dar ei refuza efectiv sa gandeasca. Gandirea critica e praf. Desi in scoala imi vad colegii cum fac zeci de variante pentru examene. Invatatura, ca si munca, e o activitate voita si se face cu efort. Iar generatia actuala nu vrea sa faca nimic. Asa ca mai lasati-ma, voi, cei ce spuneti ca, vai, taiem aripile celor ce reprezinta viitorul tarii. Eu vad in acest viitor al tarii niste impertinenti lenesi care, cu siguranta, nu vor fi capabili sa-mi plateasca mie pensia. Si da, sunt profesor. Incepeti sa ma condamnati, voi, Cristine, Mihaele, Profesoi vai, Mame si Parinti oarecare sau dezamagiti.

      1. V-a luat cam mult timp până v-ați hotărât să îi jigniți din nou pe copii și părinți.
        Copiii nu refuză să gândească ci li se interzice să gândească. Dacă rezolvă o problemă altfel decât știe doamna, e greșit. Doamna refuză să asculte și varianta copilului fie din lipsă de interes fie pentru că e depășită de situație și astfel copiii ajung să memoreze și rezolvarea problemelor de matematică nu doar formulele.
        Da, le tăiați aripile!

        1. Pai, stimabilo, daca tu esti la algebra si-mi rezolvi mie problema babeste sau logic, nu se cheama nici ca stii matematica, nici ca eu, profesorul sunt cretin. Si bunica mea stia sa rezolve multe probleme daca o lasai sa-si faca in minte logica ei, dar asta nu inseamna ca stia sa rezolve ecuatii. Nu orice “alta varianta” este acceptata matematic. Si uneori, baremul testelor, examenelor, precizeaza o singura cale, cea invatata la matematica, nu ce gandesti tu babeste. Uita-te pr net cate artificii sunt sa inveti tabla inmultirii dupa aranjarea in pagina. Dar profesorul te intreaba cat e 2×5, nu pe care rand. Nimeni nu jigneste elevul. Se jignesc singuri in clipa in care pedagogic li se pune totul la dispozitie si nu vor efectiv sa gandeasca, sa munceasca. Uneori am senzatia ca un singur lucru nu am facut la catedra: sa stau in cap ca un bufon si sa distrez publicul, insemnand elevii.

          1. Poate nu știți dar la matematică o problemă poate avea una sau mai multe metode de rezolvare. Dacă profesorii corectori urmăresc doar baremul de corectare fără a mai pierde timpul să gândească dacă este corectă și metoda care nu este în barem înseamnă că oricine care are noțiuni de bază poate fi corector.
            Cunosc cazul unui copil minunat din Bailesti care la olimpiada de matematică a rezolvat o problemă printr-o metodă la care probabil nu s-a gândit nici autorul problemei. Noroc că a avut parte de un profesor inimos care s-a luptat și elevul a ajuns la faza națională, acolo unde merita să fie.

            Felicitări, Greta 👏👏👏. Meritai 10 cu FELICITĂRI.

      2. Sunteti profesor….dupa ce criterii calitative si cantitative sunteti evaluati? Cum puteti sa dati in parinti si copii cand voi, profesorii, aveti venituri “la negru” din meditatii? Ce impozit ati platit anul acesta pt aceste venituri? Sau cum sta treaba cu mesele si cadourile pt inspectori? Nu va intrebati de ce vedeti numai “impertinenti lenesi”? Pai, domnule profesor, cel putin 5 ore/zi acesti “impertinenti” sunt pe mana dumneavoastra si dumneavoastra va aduceti aportul la felul lor de a fi. Cum e cu ora de dirigentie in care se face materia profesorul care e diriginte? Si mai sunt multe chestii pe care fiecare dintre voi,profesorii, le cunoasteti.
        Uitati va in oglinda si impreuna cu parintii si copiii faceti ceva ca sistemul de invatamant romanesc e in colaps

        1. En garde, ca a mai aparut unul! Alex, “a aduce aportul” e pleonasm. Si apoi, nu acuza la gramada. Da-ne un exemplu concret: profesorul IXULESCU, are 100p in fiecare an la evaluarea C.A, deci e mana in mana cu sefii., e evazionist fiscal ca face tone de meditatii, varsa fripturi si fursecuri peste inspectori si in loc de dirigentie face latina. Ai un exemplu? Sau macar cate un exemplu? Nu? Pai asa putem spune si despre tine ca esti dintre cei care-si trimit copiii sa-i educe scoala, ca tu esti ocupat. Dar nu spunem, ca n-avem dovezi.

          1. Din cele 100 de puncte câte ați obținut pe baza diplomelor copiilor de la concursuri și olimpiade?

          2. Expresia “A aduce aportul” este una destul de utilizata dar intr-adevar e pleonasm…”a contribui” e mai bine? Pai domnule/doamna B….vreti o lista sau cum? E indeajuns sa cititi presa, sa cautati pe google….sunt multe cai de a afla, inclusiv vorbiti cu cadre didactice…Cred ca traiti intr o realitate paralela.
            In al doilea rand nu cred ca ne cunoastem ca sa putem sa ne tutuim.
            Nu puteti sa spuneti ca nu aveti dovezi dar totusi ati spus….asta va face sa fiti mai evoluat, mai presus?
            De la varsta de 6 ani un copil primeste educatie inclusiv de la scoala, de la after school( nu cunoasteti combinatiile dintre directorii de scoli si patronii de after school- uri, nu-i asa?).
            Multi dintre parinti sunt ocupati pentru ca muncesc si nu e tocmai frumos sa luati in deradere treaba asta….daca dumneavoastra taiati frunza la caini e o problema care nu ma priveste….pt ca nu am dovezi.

          3. Pentru “parintele” de mai jos: ce-am scris eu si ce ai inteles tu 🙉! Nu ma cheama Ixulescu, nu despre mine era vorba, dar ca sa-ti satisfac curiozitatile: in fisa de evaluare a profesorului de la sfarsit de an criteriul mentionat de tine are 1-2 puncte din 100. Confunzi evaluarea asta cu gradatia de merit. Da’ nu-i bai, tu da-i inainte! Fii impetuos!

        2. Daca ai fi citit cu atentie ceea ce am scris ti-ai fi dat seama ca sursele mele de informatie sunt altele decat ale tale si ca n-am nevoie sa vorbesc cu nimeni ca sa pot afirma ceva pe tema asta. Apoi, cu traitul intr-o realitate paralela…As vrea eu! Te-as invita din septembrie incolo, cateva zile, sa traiesti si tu in realitatea mea. Iti garantez ca fugi in secunda doi. Altfel, sper ca de acum incolo sa lasi deoparte “aducerea aportului”. Si apropo de formele de adresare, cum ramane cu “voi, profesorii”? Ce crezi, nu pari putin un lup moralist?

    2. Deci Cartarescu e un frustrat si tu i-ai fi pus cinci. Ba nu. Doi. Noroc ca n-ai avut ocazia. Dar sa scrii punand punct ai invatat pe undeva? Stii cand se folosesc punctele de suspensie?

      1. Citește James Joyce , Ullysse , și vezi când a pus el punct .Am pus unul acum , ca sa vezi ca am auzit de el ( de punct ) .Inca unul ca sa-ți spun ca dacă nu m-a cunosti , folosește prenumele de politețe ca sa nu confirmi ca d e fapt ești bădăran. Citatul din Cărtărescu , servește scopurilor demolarde și pretins reformatoare ale autoarei de manifest / eseu.Titlul scris in engleză la bacul de romana, este neadecvat dacă nu chiar obraznic .Daca te ascunzi după o inițială nu înseamnă ca poți fi indolent chiar și in situația in care ‘’ comunicarea ‘’ electronica da voie multor nechemați sa exprime opinii ferme .Penultimul punct : in redactarea textelor ce nu sunt academice, oficiale sau transcrieri cutumele ortografice sunt mai lejere și îndeobște admise .

        1. Hai ma lasi? Vorbesti de James Joyce si scrii ”daca nu M-A cunosti”? N-am timp sa-ti raspund sa vezi cat de nechemat sunt. Mergi sau intoarce-te la scoala, citeste carti mai usurele (apropo, titlul corect e ULYSSES) si apoi mai treci pe aici.

  9. E ușor a scrie versuri… Am citit eseul. O viziune despre lume fără sistem de referință, fără unitate de măsură, fără scară de valori, bazată pe un articol critic al unui comentator de pe margine, care la rândul său nu dă soluții, dar are scuza că, mare fiind, poate critica, jonglând cu noțiunile pe care le stăpânește măiastru. Cei mari au voie să stea pe gard și să critice starea din ogradă, cei mici trebuie mai întâi să-și construiască un sistem de gândire nu să dea verdicte. Materia de bacalaureat se predă în ultimii doi ani de școală? Nu dintr-a-ntâia? Alchimistul, De veghe…, În noapte, Băiatul… sunt aspecte, nuanțe, plante ornamentale, care îți dau o înțelegere în plus a devenirii, dar baza, devenirea, glia, pădurea, livada, grădina, unde sunt? Literatura română, sau universală clasică, este ilegibilă din cauza arhaismelor? și a arhetipurilor? Literatura tradusă este mai ușor de citit decât cea originală tocmai din cauza simplificărilor de limbaj inerente traducerii. Arhetipurile deranjează pe cei care nu le cunosc din clasici, și ca urmare nu știu să le regăsească în lucrările mai noi. Gândirea se dezvoltă de la simplu la complex, analitic, „pas cu pas”, nu jucându-ne cu concepte azvârlite de-a dura. Impune cineva invățarea pe dinafară a comentariilor? Sau poate este mai ușor să le luăm gata făcute de alții și aflate la îndemână în Năvodul Lumii Largi ( www, n.n.)? Acest eseu este o critică nemiloasă și fără soluții a sistemului de învățământ sau un strigăt disperat al unui analfabet funcțional în căutarea unui diagnostic? Nu ne identificăm cu trecutul? Fără trecut cum putem înțelege prezentul și chiar mai mult să construim viitorul? Dacă cititul la timp nu a ajutat destul poate o vizită virtulă în muzeul Vigeland să ajute…Nota șapte este de ajuns pentru cineva care se laudă cu cunoștințele pe care nu le are și pe care le consideră inutile; măcar pentru scrierea corectă și coerentă în incoerența sa. Aș prefera o viziune despre lume bazată pe cunoștințe solide, dobândite pe parcursul tuturor anilor de școală prin lectură susținută a cărților adevărate, a cărților pe care noi cei care le-am citit suntem în stare să le spunem pe de rost atunci când cărțile nu mai sunt, sau sunt estropiate în virtutea cine știe cărei cabale, și le spunem chiar dacă aparent nu suntem auziți, le spunem chiar dacă pare în van, le spunem până când cartea adevărată, aceea cu care ne identificăm până la transcendență, iși va lua locul în mâna, mintea și sufletul celor care trebuie să știe cum să aleagă grâul de neghină și să nu devină pradă ușoară dărâmătorilor de statui și de istorii.

    1. Inghesuiti concepte filosofice, teorii sociologice, elemente de teorie literara, dar de fapt ce ati vrut sa spuneti? Ne faceti o schema?

    2. Excelent spus! Aș mai adăuga că, în dezbaterea generată de eseul elevei, se uită că e vorba totuși de un examen, ACEL examen care confirmă instruirea adecvată, dobândirea unor competențe și perfecționarea lor. Cum ar fi fost ca un Titu Maiorescu, un Nicolae Iorga să fi avut acest dispreț față de literatura clasică, să strâmbe cu superioritate din nas și să proclame că, la vârsta lor, nu-i interesează? Se uită că vorbim despre o disciplină numită Limba și literatura română, și că scopul verificării nu e acela de a discerne analfabeții funcțional de cei care pot să scrie un eseu liber. Scopul e să se constate achizițiile făcute la materia aceasta, în prim plan fiind parcurgerea unor opere literare valoroase. Dragi elevi, nu vă obligă nimeni să învățați pe de rost comentariile șablonizate, dar CITIȚI cărțile, apoi scrieți despre ele așa cum vreți!

  10. Poate că ar fi bine ca la examenul de bacalaureat să se includă și un subiect numit Eseu, cu temă liberă.

    1. Este cea mai tare propunere, va sustin. Cine poate manui vorbele liber, poate si in viata. Bravo pentru initiativa! Cand ai doar 140 de cuvinte in vocabular, se va vedea. Fata de cel ce citeste si se informeaza constant. Va felicit, sper ca decidentii sa vada ideea dumneavoastra.

  11. Tot sistemul este prost gandit si nu este axat absolut deloc pe aptitudinile, inclinatiile si capabilitatile copiilor.
    Sunt foarte multe materii de umplutura, iar copiii nu au posibilitatea sa opteze pentru niste materii de baza – maxim 5, care sa fie exact cele care ii vor ajuta sa se dezvolte in directia in care isi doresc si care ii intereseaza, iar restul sa fie optionale.
    Asa cum foarte bine a descris eleva in eseul ei si o felicit pentru ca a avut taria sa isi sacrifice media pentru a-i fi auzit “strigatul”, copiii nu sunt invatati cum sa gandeasca, ci sunt prinsi in niste sabloane, o materie complet invechita, un punctaj mega subiectiv la evaluarea lucrarii…

    Nu trebuie sa isi dea doctoratul cu acest BAC, ci trebuie sa poata vorbi liber si deschis, cu cuvintele lor si gandirea lor, pe diverse teme de interes si de actualitate.

    Texte dubioase in care trebuie sa argumentezi tu ce a vrut sa spuna poetul… mi se par ca si cum te-ai uita la un tablou si ar trebui sa spui ce transmite acel tablou… Fiecare va vedea ceva diferit, va simti ceva diferit si va gandi diferit, pentru ca pana la urma cu totii suntem diferiti…

    Sistemul actual este foarte prost, invechit, ar trebui reformat cu totul, ar trebui sa fie orientat spre elevi, sa incurajeze dezvoltarea abilitatilor si capabilitatilor fiecarui elev, mergand pe libertarea de a-si alege maxim 5 materii de interes, pe care sa puna accentul si inca 3-4 materii optionale. O limba straina de circulatie internationala nu ar trebui sa lipseasca si ar trebui sa se faca cum trebuie, astfel incat copiii sa isi poata lua cu usurinta anumite certificari.
    De asemenea, orele ar trebui sa fie flexibile, sa nu mai fie atat de rigide, sa existe discutii libere intre elevi si profesori, debate-uri… sa inteleaga materia din clasa, sa nu existe teme pentru acasa, sa nu fie nevoie de meditatii pentru ca la clasa nu se preda suficient de bine…
    Sunt multe de spus, multe de facut, dar din pacate momentan nu se doreste.

    Modul de evaluare la terminarea celor 8 clase si dupa 12 clase ar trebui sa se schimbe radical, profesorii care corecteaza cu o eroare de 1 punct ar trebui sa nu mai intre niciodata la corectura, iar cei cu erori mai mari de 2 puncte nu ar mai trebui sa predea, ar trebui sa ai posibilitatea sa iti vezi lucrarea online inainte sa faci contestatii si dupa ce ai facut contestatii si nu ar trebui ca o eroare de corectura sa poata sa schimbe viata unui copil…

    Felicitari pentru curaj si pentru eseu ! Avem nevoie de astfel de oameni pentru a schimba ceva in tara asta !

  12. Cred că revolta asta actuala împotriva învățământului are și un sâmbure de adevăr în ea. Sunt de acord că elevii ar trebui sa fie lăsați (in caz că sunt capabili cum e fata asta) să își aleagă o temă anume și să discute despre ea, demonstrând astfel că au înțeles un concept și sunt capabili sa scrie in limba română cu subiect și predicat ce au înțeles. Însă eu cred că se face din țânțar armăsar. Până la urmă, scopul bacului la limba română nu este să înveți pe de rost comentarii. Asta este rezultatul faptului că elevii stau non stop pe internet acum și nu mai au chef de citit. Logic că singura soluție pentru ei în cazul asta este să învețe pe de rost comentarii. Ați putea întreba de ce trebuie până la urmă să citească niște cărți și să comenteze? Pai cum altfel sa verifici că un elev care a terminat 12 clase e apt in ale limbii române? Să îl pui sa bata câmpii despre influeceri? Alea sunt fleacuri pe care orice prost le poate povesti. De ce să înveți matematica asta “idioată”? Pai matematica e mai mult decât formule. Este un fel de a gândi. Iar bacul asta verifică, dacă ești capabil sa gândești.
    Eu cred că bagatelizarea asta a învățământului în formă actuală poate avea repercusiuni foarte grave pe viitor. Sunt de acord că trebuie să actualizam stilul de predare poate. Că trebuie să restructurăm (poate) examenele. Dar nu mă pricep și nu îmi dau eu cu părerea în locul experților. Școala are rolul de a dezvolta la modul cat mai general tipurile de inteligență. Asta face matematica, limba română, limba engleză, desenul, muzica, filozofia, samd. Sa nu confundam școala cu școala de arte și meserii. Pentru cine vrea să învețe administrarea banilor sau mai știu eu ce chestie particulara este liber să citească ori să facă o școală de arte și meserii in loc de un liceu normal cu profil mate, filo sau științe.
    Este mult de discutat dar în concluzie cred că se aruncă cu prea mult noroi in școală, profesori și chestia asta are un efect foarte nociv asupra tinerilor. Tinerii aud astfel de știri și de discuții și se duc cu sila la școală crezând că este o pierdere de timp. O pierdere de timp o sa fie restul vieții lor din păcate daca se lasă înșelați și nu învață cele ce sunt baza lumii în care trăim

    1. Tot sistemul este prost gandit si nu este axat absolut deloc pe aptitudinile, inclunatiile si capabilitatile copiilor.
      Sunt foarte multe materii de umplutura, iar copiii nu au posibilitatea sa opteze pentru niste materii de baza – maxim 5, care sa fie exact cele care ii vor ajuta sa se dezvolte in directia in care isi doresc si care ii intereseaza, iar restul sa fie optionale.
      Asa cum foarte bine a descris eleva in eseul ei si o felicit pentru ca a avut taria sa isi sacrifice media pentru a-i fi auzit “strigatul”, copiii nu sunt invatati cum sa gandeasca, ci sunt prinsi in niste sabloane, o materie complet invechita, un punctaj mega subiectiv la evaluarea lucrarii…

      Nu trebuie sa isi dea doctoratul cu acest BAC, ci trebuie sa poata vorbi liber si deschis, cu cuvintele lor si gandirea lor, pe diverse teme de interes si de actualitate.

      Texte dubioase in care trebuie sa argumentezi tu ce a vrut sa spuna poetul… mi se par ca si cum te-ai uita la un tablou si ar trebui sa spui ce transmite acel tablou… Fiecare va vedea ceva diferit, va simti ceva diferit si va gandi diferit, pentru ca pana la urma cu totii suntem diferiti…

      Sistemul actual este foarte prost, invechit, ar trebui reformat cu totul, ar trebui sa fie orientat spre elevi, sa incurajeze dezvoltarea abilitatilor si capabilitatilor fiecarui elev, mergand pe libertarea de a-si alege maxim 5 materii de interes, pe care sa puna accentul si inca 3-4 materii optionale. O limba straina de circulatie internationala nu ar trebui sa lipseasca si ar trebui sa se faca cum trebuie, astfel incat copiii sa isi poata lua cu usurinta anumite certificari.
      De asemenea, orele ar trebui sa fie flexibile, sa nu mai fie atat de rigide, sa existe discutii libere intre elevi si profesori, debate-uri…
      Sunt multe de spus, multe de facut, dar din pacate momentan nu se doreste.

      Modul de evaluare la terminarea celir 8 clase si dupa 12 clase ar trebui sa se schimbe radical, profesorii care corecteaza cu o eroare de 1 punct ar trebui sa nu mai intre niciodata la corectura, iar cei cu erori mai mari de 2 puncte nu ar mai trebui sa predea, ar trebui sa ai posibilitatea sa iti vezi lucrarea online inainte sa faci contestatii si dupa ce ai facut contestatii si nu ar trebui ca o eroare de corectura sa poata sa schimbe viata unui copil…

      Felucitari pentru curaj si pentru eseu ! Avem nevoie de astfel de oameni pentru a schimba ceva in tara asta !

    2. “Se arunca cu prea mult noroi in scoala, profesori si chestia asta are un efect foarte nociv asupra tinerilor”. De acord. Ar ajuta mult mai mult promovarea exemplelor pozitive – macar exemple mici de lucruri facute bine de profesori, de elevi etc.

      Si totusi efectul “nociv” este de cele mai multe ori doar confirmarea impresiei pe care deja si-au format-o. In sistemul de invatamant actual elevii ii “hraneasc” pe profesori, mult mai mult decat profesorii pe elevi.

      Observ si multe puncte unde am opinii divergente. Samburele de adevar este mai mult un munte de adevar. Tantarul a devenit deja mult mai mult decat “armasar”, cand te uiti la efectul a 12 ani in care copilul a devenit adult “educat” de scoala romaneasca. Uite cati pleaca din tara si de ce (saracie extrema, sau diametral opus, nevoie de a se integra intr-un mediu intelectual cu aceleasi valente), uite calitatea voturilor pentru a alege conducatori ai unui popor si calitatea celor alesi.
      Urmarim mai mult de 2 pasi de cauza si efect si vedem cam de la ce bulgaras se propaga o avalansa nefasta. Legiferari injuste, politici defectuoase care se rasfrang iar si iar asupra celor care muncesc si platesc pentru…pentru asta, pt ca asta este.. Foarte multa trecuta de Bacalaureat nu coreleaza mai nimic din acestea.

      Motivul pentru care elevii nu au chef de citit ce li se cere, nu este pentru ca stau pe net. Aia este doar o alternativa mult mai placuta, care poate fi folosita constructiv sau nu. Sa fac o paralela cu ce consuma stomacul, nu creierul: daca cineva imi cere sa mananc ceva ce eu nu vreau pt ca nu imi place la gust si nici nu sunt convins de sporul calitativ pe care mi-l aduce in sanatate, ghici ce o sa fac. Tu ce ai face?

      Cum poti descoperi printr-un examen scris ca un om nu este analfabet functional, ba chiar dimpotriva, e capabil sa emita opinii pertinente si echilibrate? Chiar nu ai cum decat prin a-i solicita sa comenteze nuantele a ceva pe care i-ai solicitat inainte sa “ingereze”?
      Da, pune-l sa scrie despre “influenceri”, care 90% cei mai populari, sunt de o calitate foarte proasta. Este tanarul “educat in cei 12 ani”, capabil sa ii discearna? Este capabil sa exemplifice eventual cu date concrete ce se intampla in societate cand oameni ca “X”, “Y”, “Z” devin modele si au “followeri”? Poate face o scurta comparatie de caracter cu o personalitate din istorie? Poate exprima opinii pro si contra intr-un mod obiectiv desi vorbeste despre cineva/ceva care nu ii este pe plac?

      Foarte bine punctat cu matematica, care nu e doar formule. Doar ca bacul nu imi pare ca verifica ca stii sa gandesti. Daca ar face asta s-ar pune acent pe o examinare serioasa de logica. De-aia cu identificarea premiselor, argumentelor valide sau nu, adevarului concluziei etc.

      Ar fi de spus destule si despre scoala de arte si meserii. Este mare nevoie de educatie specifica in pas cu nevoile societatii, si nu exclude faptul ca tre sa stii si sa citesti.

      Sper ca tinerii care vad comentariul tau sa aprecieze si sa valorifice ultima propozitie. Risca o mare pierdere de timp in restul vietii lor daca nu invata baza lumii in care traim. Atentie! Baza asta nu se rezuma la formulele alea de chimie. Fii in stare sa intelegi relativ repede cum functioneaza orice sistem, in urma unei documentari pe care esti in stare sa ti-o faci singur + cunoaste ce se potriveste personalitatii tale + cauta mediul potrivit + perseverenta, si da, CATEGORIC nu o sa iti pierzi timpul pe planeta asta.

    3. O sa fie o pierdere de timp doar pentru cei care nu gândesc cu capul lor, doar pentru cei care nici măcar nu înțeleg diferența dintre a gândi singur și a trage niște concluzii și a citi un text din care apoi sa răspunzi la niște comentarii. Eu sunt foarte de acord cu eseul domnișoarei! Ea nu a aruncat cu noroi în profesori (din contra) ci mai degrabă acuza sistemul de învățământ, metodele ineficiente care vin impuse elevilor. În alte țări mai civilizate și cu mai mult creier, metodele sunt altele iar elevii nu par niște roboti.

    4. Total gresit! Scoala a ajuns sa nu fie apreciata in primul rand datorita profesorilor care au o gandire de tip comunist, ne mai miram ca tara asta este ultima la toate categoriile! Rusine !

  13. Apropo de esseuri; IONEL TEODOREANU spunea : ” Dacā apa din fântânā s-ar preface-n vin Cotnar, a-si lāsa Limba Românā si m-as face “Fântânar”.
    ZECE pentru compozitie
    ZECE pentru attitudine
    BRAVO GRETA. RESPECT.

  14. Uite ca eu nu sunt de acord cu astfel de “refulari” in timpul examenului. Nu spun ca daca a meritat, eleva nu trebuia notata maxim daca se respecta baremul. Spun doar ca acestea sunt niste acte de bravada. Eleva a vrut sa demonstreze altceva decat nemultumirea ei de sistem. Nu stiu cum sa o pun frumos in cuvinte: bazandu-se pe “pumnul in gura ” pus profesorului corector, era convinsa ca nu poate fi depunctata si a ales sa faca pe smechera. Aviditate de mediatizare si nimic mai mult. Daca vroia sa atraga atentia, avea muuuulte alte cai. Dar cred ca atentia o vrea pentru ea si nu pentru cauza pe care o discuta in eseu. Si de revolutii pe retele de socializare si revolte in foile de examen m-am cam saturat. Astea sunt niste acte copilaresti, ale unor elevi pe care ii duce destul de bine mintea, dar braveaza fara sa se gandeasca la consecinte doar pentru ca da bine in media si e ca o rampa de lansare in evolutia elevului/studentului respectiv. Sa fim seriosi, generatia actuala ar fi in stare sa iasa cu pieptul gol in lupta, sa moara si inainte, pe patul de moarte sa spuna mirati ca ei nu stiau ca in lupta te impusca, ei au crezut ca e un fel de protest de-ala aranjat pe o retea de socializare ca sa strige toata lumea: ” ciuma rosie”. Sunt ignoranti, sfidatori si cred ca au doar drepturi si absolut nicio obligatie.

    1. Generalizati, domnule profesor, si cadeti in pacatul celor cu care ne tot luptam pe aici. Pana la urma, indiferent de cate comentarii va genera, ramane faptul ca a a scris un text coerent, logic si, mai important, propriu. Daca e fronda, si e normal sa fie la varsta lor, ramane de vazut.

      1. Domnule B, stiti bine ca mereu v-am sustinut parerile. Poate v-a scapat, e omeneste, dar ati observat ca am si spus ca daca din punct de vedere al baremului a meritat, sa primeasca punctaj maxim. Este un eseu bine scris si corect argumentat literar. Nu sunt insa de acord cu noua tendinta de revolutii prin retele de socializare, examene si pe site-uri. Atat.

        1. E in regula. Fraza chiar mi-a scapat. Acordati-le insa scuza varstei. Toti am trecut prin ea si n-am avut la indemana ceea ce au ei azi. Trebuie sa ne adaptam entuziasmului lor, mai ales daca e dublat de inteligenta. Ori in cazul ei asa este.

    2. @Oroman Costinel: Fata aceasta face parte dintre acei oameni care pleacă din țară pentru că nu au cui să se adreseze…
      Mai mult, da, acești oameni-copii au doar drepturi, obligațiile sunt ceea ce mintea îngustă, colectivă, folosește drept unealtă pentru a orchestra o viață mediocră, ușor de manipulat.
      De asemenea, te rog, revizuiește corectitudinea textului scris de tine mai sus.
      Poate o să îți folosească link-ul de mai jos:
      https://vorbeste-romaneste.ro/greseala/voia-sau-vroia

      1. Eram sigur ca vei aparea sa te legi de acel ” vroiam”. Si am scris asa cum am vrut. Pana la urma, e corect si “am sa vad”. Stii tu de ce…

        1. Dar unde credeți că se fac revoluțiile, dacă nu acolo unde e riscul cel mai mare, în centrul atenției, la un examen unicat în viața oricui, aşa cum este bacalaureatul. Ați uitat cum ne-au murit copiii la revoluție ? Unii ar spune că au murit prosteşte, dar au avut un crez al lor, pentru ca noi astăzi, măcar se ne putem exprima liber. Şi la urma urmei toți eroii mor prosteşte. Dar ei rămân eroi, pe când noi ….

    3. Gândire pur comunistă. Mă refer la dl Oroman Costinel. Mintea şi exprimarea liberă va fi întotdeauna la cei tineri şi necopți. Mă simt bine aflând astfel de talente printre copiii noştri.
      Şi, da! Revoluțiile cu aceşti “ignoranți” şi “sfidători” protestatari s-au făcut şi se vor mai face.
      Oh de ce nu vi tu Țepeş Doamne ….

    4. “pentru ca da bine in media si e ca o rampa de lansare in evolutia elevului/studentului respectiv”.
      🙂 De-ar fi foarte multi elevi destul de inspirati sa se lanseze pe rampa asta, cred ca s-ar schimba repede metehnele.

    5. “Refularile” se produc atunci când retii ceva în interior si nu spui la nimeni nici “pâs”. Când chestiile astea dau pe dinafara, mai haotic (de obicei) sau uneori mai coerent, putem vorbi eventual de “defulari”.

  15. Din experianta personala: Eu nu mi-am permis meditatii, desi in ultimii 2 ani de liceu la romana am avut doar suplinitori slab pregatiti(pe putin). Cartile pt bac m-au ajutat sa ma pregatesc singura si sa trec cu bine examenul. Nu toti profesorii sunt talentati sau implicati, nu toti isi permit meditatori etc. Domnisoara cred ca a vrut sa porneasca un dialog mai cu seama cu profesorii,sa ii mai lumineze putin pe cei mai mici si sa atraga atentia ca materia trebuie reactualizata . Invatatul de comentarii pe de rost e periculos, nu toate textele din culegeri sunt concepute cum trebuie si pot doar sa incurce un elev timorat caruia ii este teama sa se exprime. Operele literare trebuie intelese, in functie de contextul istoric, de alti scriitori care influentau literatura la vremea respectiva, trebuie dezbatute. Operele lui Mircea Eliade, Ion Barbu si altii au mult simbolism,de multe ori nu pot fi intelese doar citind comentariile din culegerile pentru bac. Dialogul lin timpul orelor intre elev si profesor este esential ,iar in unele cazuri e nevoie de citit lecturi suplimentare. Si sunt de acord, poate nu chiar Ion sa fie scos din programa, dar Slavici (daca imi amintesc bine ca au trecut ceva ani) avea 2 opere, poate ramane cu una si adaugat un Cartarescu si la cei de profil real cum au cei de la uman. Literatura este vie cum spune Greta Ciubuc-Szabo si trebuie reactualizata, vorbita, scrisa, analizata etc, nu e o ecuatie de 1+1.

  16. Tânăra scrie bine, coerent și corect, se vede că a citit. Din păcate, nu a citit Caragiale, că asta ar fi trebuit să trateze la subiectul III, și probabil s-a gândit să scrie măcar un eseu liber. E foarte corectă opinia că textele clasice sunt de neînțeles pentru elevii de azi. Cauza este necunoașterea istoriei, de aici imposibilitatea de a pricepe contextul de acum 50 de ani, 100 sau mai mulți… Refuzul de a cunoaște istoria e, din păcate, o caracteristică a generației tinere, care crede că prezentul e suficient pentru a înțelege mersul lumii. Poate e și naivitatea vârstei, tendința de frondă, de rebeliune împotriva tradiției. Poveste veche, de asemenea…
    Totuși, nu vrem să scoatem din școli tineri care fug de citit, de aceea ar fi ideal să se revizuiască textele din programa școlară, să se împrospăteze cu autori moderni și contemporani, dar nu putem șterge clasicii. Înțelegerea clasicilor va veni după ce plăcerea lecturii e formată prin texte mai scurte, mai accesibile și mai apropiate de preocupările adolescenților. Ar fi de asemenea benefic să se studieze literatura universală, la toate clasele de liceu, măcar o oră pe săptămână.

    1. Ce frumos ar fi sa se studieze ,,Un pedagog de școală nouă” dacă tot se vrea Caragiale pt Bac…Copiii ar identifica personajul în realitate în orice școală. Cu ,,O scrisoare pierdută” nu prea pot face asta decât cu ,,coana Joițica”, în rest e prea reală realitatea, nu mai e ,,comic de situație”.
      Eu cred ca eleva a citit Caragiale, dar disprețuiește atât de mult sistemul, încât prețuirea pt, Caragiale nu mai merită osteneala de a scrie ceva intr-un astfel de sistem.

  17. Felicitări domnișoarei pt atitudine, deși nu sunt total de acord cu părerea dumneaei. Modul de prezentare si predare al literaturii este foarte prost, nu sunt proaste operele scriitorilor clasici. Slavă Domnului ca îi avem! Sigur, că nu trebuie să-ți placă neapărat Rebreanu, dar nu cred că, de exemplu, Eminescu nu a plăcut tinerei.
    În fine, felicitări încă odată pt atitudine și mi-ar plăcea să cred că a citit lucratea fetei si dna ministru (că tot e profesoara de română)

  18. Nu tot ce este nou, modern este util, placut. Un popor care isi uita istoria, valorile, este sortit pieirii. Vasile Rebreanu a scris istorie, ne raportam in romanele lui la ceea ce au fost strabunicii nostri, ce au gandit, cum au trait chuar daca nu mai e de actualitate ce au facut ei. Putem comenta un text literar si fara a ne folosi de comentarii gata facute de altii. Cred ca tanara din Sinaia, la bagajul ei de cunostinte, ar fi putut sa o faca. Ea ne a exemplificat autori straini, desi subiectul era de limba si literatura romaba. As introduce ca disciplina la profilul uman literatura universala

      1. Aveti dreptate, dar asta nu inseamna ca litetatura clasica romaneasca e de dat la gunoi. Pana la urma domnisoara a luat 7 pentru eseu sau toata lucrarea? E posibil ca eseul sa fi fost foarte bine apreciat

        1. Imaginati-va ca a luat 7 pentru restul lucrarii. Si nu desfiinteaza nimic. Spune doar, si asta va pot confirma, ca programa pentru bac, ce include si scriitorii canonici pe care-i pomeniti, a devenit anacronica. Era aceeasi, cu mici exceptii, si acum 30-35 de ani. Ori se presupune ca ar fi trebuit sa evoluam, inclusiv cu felul in care concepem examenul de maturitate. Vedeti bine, nu reusim.

          1. Bine, poate aveti o viziune mai moderna a ceea ce trebuie sa reprezinte programa scolara. Nu tot ce este modern poate fi de folos, poate fi ceva decadent. Un scriitor trebuie analizat si dupa felul cum isi cumpune opera, ori unii scriitori scriu ca si cum s ar forta sa scrie. Marin Preda, prea putin apreciat de mine in liceu a fost un scriitor talentat. Ar trebui promovati scriitorii talentati, asta e literatura. Dar pana aici la scoala ar trebui sa se invete scrierea si exprimarea corecta si nu inteleg de ce s au inmultit greselile gramaticale

  19. Se spune ca atunci cand copilul are o problema, tratati – o pe mama acestuia. Asa si invatamantul: va avea calitatile si defectele acelora care aleg profesorii, manualele, metodele si continutul. Iar Ministerul si Guvernul sint pline de amatori, negustori, ipocriti instruiti sa NATIONALIZEZE prin impuscare, sau continuatorii genetici ai tortionarilor senini, rasplatiti imparateste pentru “serviciile” aduse tarii, etc.
    Poate peste doua, trei generatii va reveni BUNUL SIMT si OMENIA intre noi. Deocamdata mergem spre animalizare…

  20. Bravo in primul rand pentru atitudinea civica sin al doilea rand pentru mesaj! Ideea de baza ca societatea romaneasca este in continuare o societate fara atitudine civica ( adica a 2/3 generatie de ‘tarani’) si in general oamenii ramasi in tara sunt prost educati si ‘fuduli'(combinatie letala dpmdv, dupa clasa politica : IDEALA). Efectul se vede intr-o administratie tip feudal ( cu ‘tatuci/baroni/jupani’), supradimensionata ca personal (mai ales cel represiv), care-si promoveaza in primul rand propriile interese( oamenii de rand, ‘oitele’ – sunt ultima lor grija) si binenteles total ineficienta in activitate (dovada este rezutatul dupa 30 de ani : ce-a mai slaba evolutie din Europa de Est, bine ca n-am ratat aderarea la UE si ca nu am iesit din UE).
    Revin: Atitudinea civica exemplificata de Greta, trebuie repetata de cat mai multi dintre noi in situatiile absurde pe care le intimpinam/observam <– asta, binentels daca vrem sa avem un stat care ne serveste interesele, nu unul care-si bate joc de noi.

  21. Jos palaria pentru eseul tinerei. Ma bucur sa vad ca mai sunt oameni care au simt critic si incearca sa afle pe ce lume se afla si sa isi gaseasca un rost in ea.

    Te felicit pentru atitudine si cum gandesti, Greta Ciubuc-Szabo !

  22. Păi și meditatorii cu ce se mai ocupe, din ce să facă bani? Cei care scot cărți de comentarii pt BAC cui să le mai vândă? Ce să-și mai treacă în dosarul pentru gradație de merit? Dacă elevul ar fi învățat cum să gândească, nu ce să gândească ar fi grav: la 18 ani ar fi un om conștient de forțele proprii, de limitele proprii, greu de manipulat. Ar fi foarte greu să le spui unor astfel de copii că, dacă nu se meditează, pot lua 5-6 la examen…sau ce ,,scenarii” ai mai gândit pentru ei și părinții lor. Așa, iată, avem o scoală de obedienți cu lecțiile bine învățate pe de rost. Oare a meritat să sacrifici nota la examen pentru a trezi pe unii care nu știu decât să învețe mecanic și să reproducă? Dar fară nicio floare nu se face niciodată primăvară, curajul tău este o virtute!

  23. Mesajul e foarte frumos și tot foarte frumos ar fi dacă ar impacta gândurile celor care au autoritatea de produce schimbarea în sistem. Dacă e scris într-adevăr de o elevă de clasa a 12-a, cu atât mai multă admirație pentru curajul și maturitatea dovedite!

    Un comentariu pentru persoana care a redactat digital textul – un astfel de text pierde mult din credibilitate când diacriticele sunt folosite aleator.

    1. Cei care au autoritatea în sistem sunt si ei autori de carti de comentarii pt bac(chiar dacă nu vorbesc corect românește…), deci nu vor schimba nimic. Nici nu știu, nici nu pot. Și n-au nici curaj. Dacă nu le dictează cineva sau nu copiază de undeva, ei nu știu ce să facă. Aceasta e scoala românească de azi.

  24. Mare dreptate are eleva. Merita o nota mai buna decat 7. Incet-incet, generatia “digitala” isi va spune cuvantul.. Dar pana mai sunt comunistii la putere de decizie, vad ca nu se doreste a se face nici o schimbare in bine, ci doar in rau… Intr-adevar, sistemul romanesc de invatamant este de rahat, este mult depasit, este la nivelul secolului al XVIII-lea. Atatia looseri care pierd timpul, cica prin “institute de cercetare pentru educatie”… Platiti BINE de la buget, si care este rezultatul muncii lor ? … Elevii trebuie sa atraga atentia ca nu este buna directia in invatamant ? Tara asta nu merita atatia tineri isteti si inteligenti. Le permitem comunistilor sa-si bata joc de copii nostri… Da-le Doamne noroc la tineri sa se realizeze in alte tari, caci chiar nu vad nici un motiv pentru care sa mai stea aici…

  25. Felicitări pentru atitudine. Am speranța că viitorul va fi pe drumul mai bun dacă există elevi care au curajul să gândească cu mintea lor și nu a altora, care au mintea mai trează decât mulți care decid și împart legi în această țară pe care ne-o dorim totuși.

    1. De doua ori 10. O data pentru textul in sine, a doua oara pentru curajul de a iesi dintr-un tipar, dintr-o rutina paguboasa si mincinoasa in care, de zeci de ani, se complac deopotriva elevi, profesori, inspectorate si minister. Un copil inteligent (asta i-a permis si sa-si asume riscuri). De doua ori 1 pentru colegii corectori care nu au avut curajul sa-si asume iesirea din chingile grilei de corectare si aprecierea cum se cuvine a demersului copilului astuia. Evident ca lucrarea ar fi fost recorectata apoi de altii mai “vigilenti”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Teste de antrenament pentru Bacalaureat 2020, setul 4, grupate în funcţie de filieră şi profil. Autorii recomandă rezolvarea testelor în zile diferite, în condiții apropiate celor din sala de examen

Ministerul Educației și Cercetării (MEC), prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), continuă să pună la dispoziția elevilor, săptămânal, teste de antrenament pentru pregătirea susținerii examenului de…
Vezi articolul