“Ce vrei să te faci când vei fi mare?”, una dintre cele mai dăunătoare întrebări care pot fi puse copiilor – expert american

2.655 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Una dintre cele mai comune întrebări adresate de părinți și alți adulți copiilor, “Ce vrei să fii când te faci mare?”, este și una dintre cele mai dăunătoare pentru formarea celor mici, arată un reputat psiholog și profesor american, Adam Grant, într-un material pentru CNBC. Acesta reafirmă teoria conturată de mai mult timp și pe care el însuși o promovează de câțiva ani, inclusiv în New York Times, cum că această abordare reprezintă filtrare păguboasă a imaginii copilului despre viitor, prin prisma unor lucruri mai greu de înțeles la vârste mici, cum sunt cele legate de muncă.
  • Adam Grant este psiholog și profesor la Wharton School din cadrul University of Pennsylvania, cu studii la Harvard și University of Michigan. Este autorul mai multor best seller-uri în domeniu.

Autorul arată că orice om își formează impresii despre ceea ce-și dorește de la viață, fie că este vorba despre muncă, familie sau mod de trai, imagine care se schimbă pe parcurs și care fie ajută la stabilirea unor obiective mai îndrăznețe, fie, dimpotrivă, determină o limitare a opțiunilor.

Acest efect devine mai puternic atunci când un copil este întrebat ce-și dorește să devină când va crește, întrebare care determină gânduri în care munca și imaginea despre sine se suprapun într-o foarte mare măsură.

  • “Unii copii au vise prea mărunte. Ei sunt determinați să urmeze calea deschisă de familie și nu iau în considerare posibile alternative. Alții se confruntă cu o problemă opusă: au avut vise prea mărețe, atașându-se de o viziune nerealistă.”, arată Adam Grant.
Perspectiva acțiunilor vs. perspectiva identității

El notează că și atunci când, în încercarea de a construi o identitate, copiii se entuziasmează în privința unei cariere realiste, “ceea ce își imaginau că e o slujbă ideală se poate dovedi a fi un coșmar”. Autorul afirmă că celor mici le este mult mai util să învețe despre cariere din perspectiva acțiunilor care trebuie făcute, nu din perspectivă identitară: “Când iau în considerare munca drept ceva ce fac, nu care îi definește, devin mult mai deschiși să exploreze diverse posibilități”.

Adam Grant scrie că ar trebui încurajați copiii să creadă că nu trebuie să aleagă o singură carieră, ci că pot face multe lucruri diferite, în funcție de propria experiență, de evoluția propriilor interese și de apariția unor noi oportunități – în sensul că multe slujbe de acum erau de neconceput în alte vremuri: “nu demult, Google, Uber sau Instagram nici nu existau”.

Potrivit articolului citat, nu întreba copilul ce dorește să fie când se face mare dacă:

  • Nu vrei să exerciți presiune nemeritată asupra copilului
  • Nu vrei să creadă că identitatea ține exclusiv de munca pe care o alege
  • Nu vrei să riște să devină obsedat de o carieră pe care ar putea să o urască
  • Nu vrei să creadă că o singură slujbă anume îl poate face fericit
  • Nu crezi că un copil care știe meserii cât să le numere pe degete poate să formuleze dorințe despre ceea ce va deveni peste 20 de ani.

Photo 111107762 © Iurii KuzoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Daaa. Totul e daunator pentru ei. Nu cumva sa-i intrebi si cum ii cheama in buletin, e daunator. Toate c.. caturile de studii si ce e mai grav e ca unii le promoveaza si fraierii le cred.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Copiii din România au înregistrat, în doi ani de pandemie, întârzieri de învățare de 4-6 luni, mai mari decât în cazul elevilor din Europa de Vest sau chiar din Republica Moldova – studiu McKinsey / România – întârzieri similare cu cele din Polonia, Ucraina sau mai multe țări africane

Elevii din România au înregistrat, în primii doi ani de la declanșarea pandemiei Covid-19, întârzieri de învățare de 4-6 luni, mai mult decât media pentru Europa și Asia Centrală, potrivit…
Vezi articolul

În multe dintre școlile unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar vine doar din când în când, iar spațiul fizic nu este amenajat pentru elevii cu dizabilități – sondaj Salvați Copiii

În mai bine de jumătate dintre școlile ai căror directori sau profesori au participat la un sondaj Salvați Copiii, școli unde învață și elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar…
Vezi articolul

Cheltuieli noi legate de educație sau sănătate – invocate de o bună parte dintre români printre motivele pentru care le-a scăzut puterea de cumpărare / 3 din 10 români spun că s-au aflat în imposibilitatea să asigure nevoile de bază ale copiilor, inclusiv cele legate de școală – sondaj european

Cheltuieli nou apărute, inclusiv legate de educația copiilor, se numără printre motivele menționate de aproape 3 din zece români pentru scăderea puterii lor de cumpărare, potrivit unui sondaj internațional realizat…
Vezi articolul