Cele 18 documente pe care le au de pregătit educatoarele din grădinițe și creșe, în anul școlar 2025-2026, prevăzute în scrisoarea metodică a Ministerului Educației și Cercetării: de la planificarea săptămânală și până la dovezi ale participării la activități de formare continuă

20.438 de vizualizări
Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Documentele necesare educatoarelor din grădinițe și creșe sunt enumerate în scrisoarea metodică pentru educația timpurie, an școlar 2025-2026, document trimis de Ministerul Educației și Cercetării către inspectoratele școlare. Este vorba despre documentele școlare pentru înregistrarea prezenței zilnice a copiilor, pentru înregistrarea activităților cu copiii şi a rezultatelor obținute cu aceştia, precum şi pentru proiectarea didactică. Vezi mai jos, în articol, ce au de pregătit educatoarele.
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală​. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.

Conform documentului, în activitatea desfăşurată, cadrele didactice utilizează diferite documente şcolare şi instrumente de lucru pentru înregistrarea prezenței zilnice a copiilor, pentru înregistrarea activităților cu copiii şi a rezultatelor obținute cu aceştia, precum şi pentru proiectarea didactică, dintre care sunt menționate:

  1. Condica de evidență a activității didactice din educația timpurie/Planificarea săptămânală;
  2. Catalogul grupei;
  3. Caietul metodic (în care se fac consemnări privind studiul individual sau se înregistrează informații importante din punct de vedere profesional);
  4. Caietul de observații privind progresele copiilor;
  5. Fişele de apreciere a progresului individual al copilului înainte de intrarea în învățământul preşcolar/ primar (modalitatea de completare a acestora a fost prezentată în Scrisoarea metodică 2019);
  6. Fişa de reflecție (focalizată pe interacțiuni), cu mențiunea că aceasta va fi utilizată doar ca o listă de autoverificare;
  7. Proiectele tematice;
  8. Proiecte didactice pentru toate tipurile de activități, cu mențiunea că pentru proiectele de activitate integrată sunt necesare şi scenarii de activitate;
  9. Planificarea activităților derulate pentru dezvoltare profesională;
  10. Planificarea activităților cu părinţii;
  11. Planificarea activităților creşă – grădiniță, grădiniță-şcoală;
  12. Planificarea activităților extracurriculare.
  13. Proiecte educative, protocoale de colaborare;
  14. Portofoliile individuale şi portofoliile educaționale ale copiilor, cu mențiunea că portofoliile educaționale vor fi completate în acest an şcolar la grupele mijlocie și mare din învățământul preşcolar;
  15. Mapa cu materiale-suport pentru temele de consiliere – concepute sau preluate din diverse surse, pentru a putea veni în sprijinul părinţilor;
  16. CV- Curriculum vitae;
  17. Copii ale documentelor de studii;
  18. Dovezi/ documente ale participării la activități de formare continuă.

Scrisoarea metodică pentru educație timpurie, an școlar 2025-2026:

În luna septembrie, așa-zisa „digitalizare” a unor „planuri de diverse tipuri pentru lecție sau alte lucruri” a fost anunțată de ministrul Daniel David ca o primă măsură prin care „reduce biroctația din școli”. Într-un interviu la Euronews, oficialul a vorbit despre această decizie ca fiind una deja luată și pe care „o s-o și comunicăm, dacă nu s-a comunicat astăzi”.

Afirmațiile ministrului vin după ce demnitarul spusese că „prin cele 2 ore în plus la norma didactică nu am mărit numărul de ore de lucru, sunt tot 8 ore. Doar că poate nu mai faci atâta activitate birocratică, ci de predare”.

Singura măsură anunțată pe acest subiect al debirocratizării a fost, până în prezent, crearea unei adrese de e-mail pe 23 iulie, în urmă cu o lună și jumătate, la care ministrul a anunțat că așteaptă propuneri din partea oamenilor din școli.

Calendarul anului școlar 2025-2026

Modul 1: de luni, 8 septembrie 2025 până vineri, 24 octombrie 2025;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025 până duminică, 2 noiembrie 2025;

Modul 2: de luni, 3 noiembrie 2025 până vineri, 19 decembrie 2025;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;

Modul 3: de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi (mobilă): o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie – 1 martie 2026;

Modul 4: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026 sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;

Vacanța de primăvară/Paște: de sâmbătă, 4 aprilie 2026 până marți, 14 aprilie 2026;

Modul 5: de miercuri, 15 aprilie 2026 până vineri, 19 iunie 2026;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a

Anul şcolar 2025 – 2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.

Prin excepţie, se stabilesc următoarele:

  • Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 5 iunie 2026;
  • Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 12 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la litera a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 26 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.
Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. 

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Citește și:
Mai sunt două săptămâni până la prima vacanță din anul școlar 2025-2026. Elevii termină cursurile pe 24 octombrie
Evaluarea continuă a elevilor din clasele primare se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum și alternative: observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul – scrisoare metodică pentru învățători
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Recomandare pentru profesori: schița lecției să fie realizată de cadrele didactice aflate în primii 3 ani de activitate – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Planificarea calendaristică anuală nu se realizează pe baza manualelor şcolare – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane


10 comments
  1. Favoritele învățământului românesc educatoarele.Au aceleași salarii ca profesorii că și ele sunt mari profesoare, sunt plătite 5 ore pe zi,stau cu elevii 2 ore,1 ora la fumat și cafea,apoi părinților li se spune sa vina între 11-11,30 sa și ia copiii,apoi la ora 12 rup ușa .Primesc dirigenție nu fac ora și n au nici responsabilitati specifice acestei activități.Nu carnete,nu catalog cu absente,abandon,situatii la învățătură,nu teste,nu evaluări,nu copii prezenți când plouă,stat degeaba la cămin la turele de după amiază,in medie 10- copii înscriși la grupa…….etc.

    1. @Coca, Oana Bazarcă, DeathKnight etc
      Aceeași ciorbă sleită în postările tale, același narativ monoideatic.
      Fie să ai parte în viață de bucuria câinelui și de multe plăcuțe suedeze.

    2. Afirmațiile despre educatoare că „stau degeaba” arată doar cât de puțin se cunoaște munca lor.
      Educatoarele sunt cadre didactice cu studii, planificări, evaluări și responsabilități reale – la fel ca orice profesor. Dacă e atât de simplu, de ce n-am văzut învățători care să se reprofileze ca educator, dar invers se întâmplă frecvent? Va provoc doar 1 zi să supravegheați 10 copii de 3 ani, poate veți înțelege.

    3. Îmi pare rău să citesc un comentariu atât de nedrept la adresa noastra, a educatoarelor. Munca noastra nu se reduce la „stat cu copiii” câteva ore pe zi. Educația timpurie este una dintre cele mai complexe și importante etape din dezvoltarea unui copil — aici se pun bazele răbdării, ale curiozității, ale respectului și ale dragului de învățătură.
      O educatoare nu este doar „doamna de la grădiniță”, ci profesor, psiholog, îndrumător și sprijin emoțional pentru fiecare copil. În spatele celor 10 ore(7:30-17:30) petrecute în grupa stau multe altele dedicate planificărilor, pregătirii materialelor, evaluărilor și comunicării cu părinții.
      Respectul pentru educație începe cu respectul pentru cei care o fac posibilă — iar educatoarele merită din plin această recunoaștere. Va invit sa serviti cafeaua la grupa la mine, o ora, nu mai mult! ps; peste 22 copii la grupa, nu 10

      1. Doamnelor profesoare,

        Datorită nouă ,educatoarelor , dumneavoastră stați la catedră și le explicați lecția copiilor.Datorită nouă educatoarelor , cu studii superioare, copiii au capacitatea de a înțelege, de a explica cele înțelese, sau transmise de dumneavoastră.

        Cu stimă,
        O educatoare

  2. Sunt epuizată de la atâtea documente de făcut iar copii sunt din ce în ce cu un IQ mai mic și o atenție mai redusă,munca mai multa cu ei,ei sunt mai mulți la clasă…Bătaie de joc și de munca noastră și de viata lor.

  3. Atât se mai face în învățământul nostru:hârtii.Copii sa se descurce.

  4. 18 hartii pentru producerea unor analfabeti functionali! Pierdere de timp si maculatura inutila inventata de niste politruci incompetenti ajunsi sa conduca cate ceva in invatamant.

    Te intrebi cum aia in Finalanda se descurca doar cu niste planuri de lectie (care nu sunt obligatorii) si cu planurile de interventie (doar pentru unii copii). In rest profii din Finlanda mai au cate un caiet in care isi noteaza date despre evaluare, date in urma observarii unor copii, reflectii personale si ce discuta cu seful la evaluare (o data sa de doua ori pe an).

    In total un prof in Finlanda produce 3 pana la 6 hartii, toate utile in munca sa.

    Te intrebi de ce avem un ministru infatuat si incompetent si un invatamant in groapa. Pentru ca profii produc hartii in loc sa se ocupe de copii.

  5. Activitati de formare continua… pe banii cui?
    Ca de firme de „formare” e plina Romania!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fostul ministru USR al Economiei, Claudiu Năsui, susține că datorită mesajului lui cu lista institutelor de cercetare „finanțate din banii dumneavoastră” a început evaluarea acestor institute / Procedura era prevăzută de peste un an, a fost promovată luni de zile de ministrul David și a fost anunțată oficial pe 30 mai / USR: „cercetarea merită respect”

Deputatul USR Claudiu Năsui, care a stârnit un val de discuții după ce, luni, a publicat o listă cu institutele de cercetare „finanțate din banii dumneavoastră”, în contextul discuțiilor despre…
Vezi articolul

Modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor și mecanismul prin care se face plata către elevi – proiect pe ordinea de zi a ședinței de Guvern / Elevii ar primi sumele restante la mijlocul anului școlar 2023-2024

Proiectul Hotărârii de Guvern privind modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor, inclusiv pentru județele în care Consiliile Județene nu au încheiate contracte cu operatorii de transport și…
Vezi articolul

Universitățile au nevoie de scannere pentru verificarea plagiatelor, dar nu le pot procura cu banii de la Minister – rectorul ASE, Nicolae Istudor: Cererea Universitaria de reportare a banilor pentru analiza doctoratelor urmărește evitarea blocării fondurilor publice

Multe universități au nevoie să achiziționeze scannere performante pentru a putea verifica plagiatele din tezele de doctorat, dar nu le pot procura din fondurile alocate de minister pentru că asemenea…
Vezi articolul