Cenzură impusă părinților, acuzată la Școala Nicolae Titulescu din București: Instituția interzice “denigrarea” sa în presă și impune ca nemulțumirile să se “rezolve în interiorul școlii”. Directoarea: “Ne-am gândit că este bine”

16.761 de vizualizări
Foto: Facebook.com – Școala Gimnazială Nicolae Titulescu din București
O unitate de învățământ din București aplică o formă de cenzură părinților, prin contractul educațional folosit anul acesta: potrivit părintelui unui elev din cadrul Școlii Nicolae Titulescu din Sectorul 1, în cadrul obligațiilor ce revin părinților sau reprezentanților legali, în contract e menționat, între altele, că aceștia își asumă “să nu denigreze instituția de învățământ în media sau în comunitate” și că orice conflict “sau nemulțumire se rezolvă în interiorul școlii”. Situația a fost confirmată de către directoarea școlii. 
  • Prevederile reclamate, sub acoperirea anonimatului, de părintele citat, reprezintă o modificare la modelul de contract educațional inclus în noul Regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ. Regulamentul introdus anul acesta nu mai menționează explicit, ca în precedentul ROFUIP, din 2020, că documentul poate fi modificat și “particularizat” la nivelul școlilor. Pe de altă parte, astfel de modificări în sens de “particularizare” sunt permise de Legea educației naționale.

De notat că noul ROFUIP menționează proceduri prin care “situațiile conflictuale” trebuie discutate de părinte întâi în școală, dar numai în cazul în care este implicat propriul copil. Regulamentul nu specifică, în acest sens, alte obligații ale părinților, cum ar fi în cazul constatării unor nereguli în care nu este implicat în mod necesar propriul copil sau care nu implică în mod necesar situații conflictuale între elev și un reprezentant al școlii.

Contactată de Edupedu.ro, directoarea Școlii Gimnaziale Nicolae Titulescu, Iudita Popteanu, a admis existența acestor prevederi în contractul educațional. Întrebată în legătură cu temeiul schimbărilor, ea a spus că “am discutat în Consiliul de Administrație și ne-am gândit că este bine”.

Părintele care a semnalat redacției Edupedu.ro situația de la școala Titulescu a comentat:

  • “‘Denigrarea în media’ pare o reminiscență din perioadele autoritare. Orice contact cu presa care nu e pe placul conducerii poate fi etichetat ca denigrare. De multe ori, singura cale de îndreptare rapidă a unor anomalii care apar în școlile de la noi este, din nefericire, mediatizarea acelor cazuri.”
Ce prevede contractul educațional de la Școala Titulescu și ce spune ROFUIP despre obligațiile părinților

Pe lângă prevederile din modelul de contract stabilit prin ROFUIP în varianta adoptată în vară, Școala Nicolae Titulescu din Sector 1 București a inclus, în contractul educațional, adăugiri. Mai precis, apar trei elemente noi în lista de obligații ale părinților:

  • “h) să nu denigreze instituția de învățământ în media sau comunitate. Orice conflict sau nemulțumire se rezolvă în interiorul școlii cu conducerea și personalul angajat.
  • i) să promoveze imaginea școlii în comunitate;
  • j) să sprijine școala în toate activitățile educative cu elevii;”

Întrebată de Edupedu.ro care este temeiul legal al acestor schimbări, directoarea Iudita Popteanu nu a menționat prevederi legale sau procedurale, făcând trimitere doar la o decizie a consiliului de administrație: 

  • “Eu am discutat prin Consiliul de Administrație și am ajuns la această hotărâre ca, dacă tot vin la școala noastră, să vorbească frumos despre noi. Dacă sunt nemulțumiți, să ne spună nouă.” 
  • “Singura chestie pe care o pot spune este că am discutat în Consiliul de Administrație și ne-am gândit că este bine. Mai mult nu am… Am zis că așa ar fi bine pentru școală, ca o particularizare zicem noi nu foarte mare pentru școală.”

Ea nu a putut preciza dacă astfel de prevederi existau și până acum, spunând că este director din ianuarie a.c..

Unde este problema?

Semnalarea eventualelor probleme din școală public, în media, nu este singurul lucru blocat de aceste prevederi, comentează părintele care a semnalat cazul. Exemplul oferit de acesta face trimitere la probleme ce ar trebui să ajungă în atenția inspectoratului, el ridicând întrebarea dacă astfel nu e încălcată legea educației:

  • “Poate mă înșel, dar cred că se încalcă dreptul părintelui de a sesiza instanțe superioare conducerii școlii, atunci când se precizează în clar că nemulțumirile sunt rezolvate intern. Legea Educatiei spune: “Nerespectarea prevederilor contractului educaţional-tip de către unitatea de învăţământ este sancţionată de inspectoratul şcolar…” (Art. 86,2). Cum să sancționeze inspectoratul, dacă nu este sesizat de nimeni?” 

Același părinte pune și întrebarea: “Poate fi obligația mea ca părinte să promovez imaginea școlii?”.

Obligațiile și drepturile părinților, ca parteneri educaționali, sunt enumerate în ROFUIP. În ordinul din iulie prin care a fost aprobat noul regulament, nu există astfel de obligații.

Mai precis, ROFUIP prezintă menționează necesitatea “rezolvării situațiilor conflictuale” prin discuții în interiorul școlii și, dacă nu apare o soluție, posibilitatea ca părintele să se adreseze inspectoratului școlar. Aceste discuții sunt limitate însă la “situații conflictuale” în care este implicat propriul copil al părintelui – nu și la alte nemulțumiri, derapaje sau alte probleme ce ar putea apărea în cadrul școlii, fără “implicarea” acelui copil. Potrivit Art. 161 din ROFUIP:

  • “Art. 161: (1) Rezolvarea situațiilor conflictuale sesizate de părintele/reprezentantul legal al copilului/elevului în care este implicat propriul copil se face prin discuții amiabile cu salariatul unității de învățământ implicat, educatorul-puericultor/ educatoarea/învățătorul/ institutorul/ profesorul pentru învățământul preșcolar/ primar/ profesorul diriginte. Părintele/Reprezentantul legal al copilului/elevului are dreptul de a solicita ca la discuții să participe și reprezentantul părinților. În situația în care discuțiile amiabile nu conduc la rezolvarea conflictului, părintele/ reprezentantul legal are dreptul de a se adresa conducerii unității de învățământ, printr-o cerere scrisă, în vederea rezolvării problemei.
  • (2) În cazul în care părintele/reprezentantul legal consideră că starea conflictuală nu a fost rezolvată la nivelul unității de învățământ, acesta are dreptul de a se adresa, în scris, inspectoratului școlar pentru a media și rezolva starea conflictuală.”

În ceea ce privește îndatoririle părinților prevăzute în ROFUIP, acestea se referă la asigurarea frecvenței școlare, prezentarea documentelor medicale, contactul cu profesorul pentru a afla evoluția elevului, răspunderea pentru distrugerile cauzate de elev, însoțirea elevului, susținerea elevului în activitatea de învățare, respectarea prevederilor din ROFUIP. Acestea sunt, de altfel, și obligațiile prevăzute în modelul de contract educațional.

Ce spune Legea despre contractul educațional și prevederile acestuia

Articolul 86 din Legea Educației Naționale prevede încheierea unui contract educațional între școală și părinte, ce poate fi “particularizat” la nivelul școlii:

  • “(1) Unitățile de învățământ încheie cu părinții, în momentul înscrierii antepreșcolarilor, respectiv a preșcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic matricol, un contract educațional, în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce ale părților. Contractul educațional-tip este aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării și este particularizat, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin decizia consiliului de administrație.”

Această posibilitate de “particularizare” era prevăzută în  modelul de contract inclus în anteriorul ROFUIP (cel din 2020), care nota, la final: “*) Contractul educațional-tip urmează a fi particularizat, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin decizia consiliului de administrație.” 

Această mențiune privind “particularizarea” nu mai apare în noul model de contract, introdus anul acesta (vezi modelul complet) și care listează obligațiile părinților printr-o numerotare de la a) la g).

Contractul particularizat de Școala Nicolae Titulescu introduce noile prevederi la literele h)-j).

Libertatea de exprimare este garantată de Constituția României, care, la articolul 30, prevede:

  • “(1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
  • (2) Cenzura de orice fel este interzisă.”

Limitele acestei libertăți sunt precizate la același articol și vizează demnitatea, viața particulară a persoanei și dreptul la propria imagine:

  • “(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.
  • (7) Sunt interzise de lege defăimarea ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, precum şi manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.”

15 comments
  1. Am citit articolul si comentariile. Imi vine in cap doar – Cine se inalta pe sine se va smeri! Iata, dragi comentatori cum da timpul raspuns unor situatii aberante – caz de musamalizare al unui abuz odios asupra unui copil in aceasta scoala la nici 2 ani de la aceste masuri. Ce mai zicem? La asa ceva se ajunge daca jucam “cu usile inchise”. “dacă tot vin la școala noastră, să vorbească frumos despre noi.” Numai asta si spune totul!

  2. O părere…
    Nu cunosc școala, nu cunosc “situația conflictuală”, însă am citit părerile și simt nevoia să aduc în discuție o altă perspectivă. Înțeleg durerea unui părinte care se trezește cu propriul copil mutilat și înțeleg nevoia unei școli de a proteja masele de copii și cadre didactice. Toți fac parte dintr-o comunitate. Ce nu înțeleg este înverșunarea cu care fiecare se luptă să aibă dreptate, trăind cu iluzia că problema se anulează.
    Da, libertatea de exprimare este garantată prin Constituție, însă presa sau sancțiunile interne vor putea anula incidentul/situația traumatizantă? Oare un profesor care supraveghează X elevi poate controla reacțiile emotionale ale fiecărui copil? Oare părinții nu au datoria de a-și asuma real educația parentală care conduce la astfel de reacții din partea copiilor? Avem o generație de copii bolnavă din punct de vedere emoțional – anxiosi, nerezistenti la frustrare și efort și cu o disperată nevoie de atenție și acceptare. Nu este vina lor, ci a adulților slabi cu care relaționează. Suntem direct responsabili (părinți, profesori, societate) de acest rezultat. Din păcate, presa românească nu este preocupată de educație și educare, iar manipularea a devenit virtute. Pe cine ajută real o sesizare în presă pentru un conflict dintr-o școală? Unde este aici nevoia unui copil?
    Cine pierde, de fapt, atunci când libertatea de exprimare invocată vine din neputința, frustrarea și slăbiciunea adulților?
    Copiii au nevoie de adulți puternici care știu, înțeleg și actionează în mod echilibrat, cu moderație și limite.
    Poate ar fi o idee bună să ne punem fiecare mai des întrebarea: “Ce pot face eu diferit de-acum înainte?” și să încetăm cu “Bietul(biata) de mine…lumea e rea și vinovată de cum singurel am devenit”….

    Mulțumesc!

  3. Domnule Popescu(doamnă)!Jenant, foarte jenant, faptul cum discutați despre direcțiune. Politrucii și agramații vorbesc urât la adresa cadrelor didactice. Trist! Oamenii serioși rezolvă într-un mod amiabil și nu din umbră(adică și în cazul dvs.(aceeași persoană, nume diferit) “fără coloană vertebrală”).Afirmațiile dvs. sunt total ERONATE. Cadrele didactice din respectiva școală dau dovadă de bună credință și respect (atenție, în orice discuție purtată, atât cu conducerea, cât și cu cadrele didactice, aceștia, au fost cu adevarat oameni dedicați vocației lor). Mă opresc aici!
    “Să nu uitați că profesorii v-au pus pixul în mână, nu invers.”

    Cu cordialitate!
    Părinții din …

    1. Maria dragă, copii sunt copii, exact bullyng-ul din această școală ar trebui stopat, alimentat de părinți ca tine, ca si mulți alții, ce înseamnă oare copil bine crescut…poate din greșeală se împiedică la ora de sport si afli dupa 3 zile ca este orb… și nu se mai poate face nimic, cazul expus este real, la fel si de la o gluma proastă si o reclamație făcută aiurea alel copil si-a pierdut un ochi si este numele real al mamei se pare. Mai mult este aratat pe cu degetul violatorul .un copil de 10 ani din câte știu, daca ar fi odrasla dvs.??? intreb pentru un prieten.
      Invatamantul este obligatoriu, toti platim o zeciuala pentru învățământ…din păcate unii nu pot duce copii la țară ca sunt mai puțin bine crescuți așa cum susțineți, dar probabil dvs. puteți să duceți copilul la o școală particulară…acolo pot primi pe cine vor.
      Din pacate , ca și medicii , dascălii ar trebui să poată gestiona situația, cunoscând problema aș vrea să vă amintesc ca in viitor copilul dvs. va trebui sa supraviețuiesca inevitabil intre multi alți adulți mai puțin bine crescuți, care s-ar putea să fie necesari societății macar să cunoasca elementarele 8 clase, altfel posibil să fie nevoie ca și copilul dvs. bine crescut sa știe să manuiasca un cuțit sau o bâtă.
      Asta înseamnă sa fii un părinte rupt de realiatatea viitoare a societății.
      Bullyng-ul la nivel de părinți, cei buni și cei rai…cei răi trebuie îndepărtați de școală….nu așa? sau am inteles greșit eu? ia mai gândiți o data…o să mai comenteze un părinte că am scris cu literă mică după semnul întrebării.
      Eu zic să arunce orimul cu piatra cel fără de greșeală…
      Da stimata domn…Maria sunt probabil analfabeți care insista să își ducă copiii la școală.

      1. Dumnezeuele!!! Contractul ala a fost “construit” special pentru a-si pune bine pielea la pastrare…
        Trist, trist ca exista astcel de cadre didactice… Si invatatoarea de se dadea si psiholoaga… Trist ca este lasata CLOACA asta de individe sa se ocupe de copiii nostrii😔
        Parintii sa nu abandoneze si sa se lase intimidati de ordinariile acestor “monstrii” care cica se ocupa de copii…. Sa tinem cont: Scoala Nicolae Titulescu Bucuresti este o scoala gimnaziala, fara liceu!!!!! Citeam in comentarii o fata care la fel s-a simtit abuzata intr-o excursie coordonata de madam invatatoare cu afirmatiile ei in cazul acesta de viol in scoala”… Cum draku dintre atatia copii, numai lui i se intampla” – la fel s-a procedat… Musamalizare si precum hormonii din capul fetelor le joaca feste in interpretarea situatiei…
        Femeia aceea e invatatoare!!!! Cum de e lasata sa se ocupe de copiii intre 6 si 10 ani cu afirmatiile acelea???!!!!?!

  4. Bine punctat, noroc ca a aparut in presa. Aceasta scoala este condusa dupa reguli paranoice, copii sunt marginalizati de cadrele didactice , daca reclami la directir de a doua zi copilul a avut notele scazute pana si la purtare , iar ceilalti parinti au fost invrajbiti de catre diriginte si director sa faca presiuni aspura copilului pentru a fi marginalizat si mai mult.
    Un parinte a sunat la 112 pentru un scuipat in timpul orelor, iar politia a intrat in scoala si a scos copiii de clasa a 4-a din timpul orei sa ii ancheteze…unde a fost paza , directorul, cum au putut teroriza niste politisti copii scolari de 10 ani…doar cu acordul directiunii banuiesc.
    E ceva de speriat scoala aceasta ,mai ales unele cadre didactice.

    1. Citez din ce a spus directorul
      “Eu am discutat prin Consiliul de Administrație și am ajuns la această hotărâre ca, dacă tot vin la școala noastră, să vorbească frumos despre noi. Dacă sunt nemulțumiți, să ne spună nouă.”
      fara a mai punctua cazurile izolate., iertati vocabularul dar nu este scoala maică-sei si mai mult e platita din banii contribuabililor, iar copii sunt obligați, cel puțin in învățământul de stat sa meargă să studieze la școala arondata domiciliului, din pacate e optional pentru scolile private, iar in România noastra încă este obligatoriu învățământul primar, iar datoria lor de dascăli este să se asigure de integrarea copiilor in societate, de asigurarea cadrului social și de integrare in colectiv, din câte am înțeles, in aceasta școală se provoaca bulling-ul si se întreține, nu de copii, ci de părinți, cadrele didactice si direcțiune.

  5. Autorii articolului ar putea să recitească noul ROFUIP, poate găsesc art. 175 (2). Așteptăm Mea culpa.
    Cât privește interpretarea dată cu privire la dorința de a promova imaginea școlii și nu prejudicierea ei de către părinți, cred că este deja exagerare. Nu există vreo formulare a unor consecințe ca urmare a nerespectării acestor prevederi (așa cum există in contractele la școlile private). Cine s-a “supărat” acum? Exact pentru astfel de părinți fost introdusă o nouă prevedere. L-a oprit cumva acest contract să ducă din nou numele școlii în gura presei? Nu. Deci, nu e cenzură.

  6. Am 2 copii in scoala, dintre care unul in an final si nu am simtit niciodata cenzura din partea scolii sau a cadrelor didactice. Cat despre managementul scolii, nu am interactionat direct pentru ca nu am avut de ce.
    Cu siguranta nu e o scoala perfecta, insa este normala si tipica sistemului nostru de invatamant actual. Nici mai mult, nici mai putin.
    Am sesizat insa “implicarea” destul de agresiva a unor parinti care nu inteleg ce inseamna un colectiv/o comunitate. Reduc “nevoile” scolii la propriile nevoi, iar daca nu se intampla nimic cand dau din picior, aplica sportul devenit national si anume, postarea in social media de opinii personale sub forma unor adevaruri absolute sau, mai rau, articole de “stiri” care nu au legatura cu adevarul, creand impresii eronate. (Nu ma refer la acest articol care doar expune o situatie de fapt).

  7. Se pare că unii profesori și directori de școli vor să ne întoarcem înapoi în perioada de tristă amintire, numită comunism

    1. Bine spus! Doamna directoare încearcă prin orice mod sa acopere ceea e se petrece acolo, eu am dus un copil sănătos și mi am luat un copil nevăzător cu un ochi, și asta permanent, lucru petrecut la ora de sport ce i locuia o alta ora și sub privirile procesorului de sport, nu a catadicsit nimeni sa sune la ambulanță sau sa i sune părintele care sa se ocupe, datorita indolenți lor, copilul meu nu va mai privi niciodată cu ambii ochi, urmare a situației au găsit de cuviință sa ne preseze cu școala online pe baza unui diagnostic fictiv, mai apoi au decis dumnealor ca nici transferul nu l meritam și se încearcă trecerea lui în rândul repetentilor, un profesor de matematica care l bate și înjura în clasa… E normal sa se vrea asemenea contracte.Maine în locul fiului meu pot fi copii voștri stimați părinți.
      Luați de semnați.

      1. Domnilor/Doamnelor, doresc să vă informez că am discutat cu trei doamne profesor din învățământul privat , după ce am citit împreună comentariile dumneavoastră. Acestea, la cerere scrisă, se oferă gratis să vă învețe câte puțin din gramatica limbii române(vă rog, e rușinos). Grupe, frumos, cum doriți dumneavoastră! Bine! Ce este și mai rușinos, din păcate, este faptul cum discutați despre profesori și direcțiune. De ce numai politrucii și agramații vorbesc urât la adresa cadrelor didactice? De ce nu vedem un om cu “scaun la cap” să facă comentarii de genul? Vă rog, puneți-vă un semn de întrebare! Bineînțeles, toată lumea comentează sub anonimat și cu foarte multe minciuni nefondate .(adică > “fără coloană vertebrală”).În ceea ce privește respectiva școală și afirmațiile dvs. doresc să le dărâm din temelii(sunt total FALSE). Cadrele didactice din respectiva școală dau dovadă de bună credință și respect (atenție, în orice discuție purtată, atât cu conducerea, cât și cu cadrele didactice, aceștia, au fost adevărați profesioniști). Mă opresc aici, deoarece, nu pot să trec peste!
        Pentru amuzament(tot este la modă), doresc să semnez și eu drept un părinte anonim al școlii (de fapt suntem mai mulți), poate vă dați seama cât de penibili sunteți. Să nu uitați că profesorii v-au pus pixul în mână, nu invers.
        Cu cordialitate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scădere dramatică a concurenței la școlile militare postliceale de pe un an pe altul, atrage atenția Ministerul Apărării, confruntat și cu un val de demisii din armată în condiții de război la graniță. Soluția: școlarizarea de absolvenți de licee civile – proiect de OUG

În anul 2022, numărul tinerilor care s-au înscris pentru admiterea la școlile militare de subofițeri s-a redus aproape la jumătate față de anul 2021, potrivit profit.ro. Aceste informații se găsesc…
Vezi articolul

Semnal de alarmă transmis de rectorul Universității din București, Marian Preda: Parte dintre profesori au probleme cu valorile civice, cu cunoștințele despre instituțiile democratice. Decalajul e mult mai mare față de profesorii din alte țări

„Este un decalaj între interesul pentru probleme civice și de mediu al tinerilor și conținuturile pe care ei le stăpânesc”, iar o cauză este faptul că o „parte dintre profesori…
Vezi articolul