Cercetătorul Virgil Iordache: Vaccinare vs. nevaccinare în universități

2.271 de vizualizări
relansarea universităților publice
Virgil Iordache / Foto: Arhiva personală
E limpede pe căi informale în universități că profesorii, cercetătorii și studenții care s-au vaccinat preferă în general lucrul față în față, n-au frici nerezonabile, au reziliență psihologică și sunt orientați către un viitor structurat, nu excesiv, raționalist, dar atât cât se poate în fața incertitudinii deschise naturale și sociale. Pentru cei nevaccinați, universitățile tind să fie locuri căldicele în care nu are rost să accelerezi ritmul, pentru că doar de-asta te-ai angajat la stat sau ai candidat în țară, ca să nu te rupi cu lucrul nici în predare, nici în învățare, ci să ai un program mai lejer cu standarde cât mai joase, dar mimate ca fiind relativ înalte. Viitorul pentru cei nevaccinați tinde să fie de felul: vedem noi cum ne descurcăm, nu schimbăm noi lumea.

În condițiile valului patru, o decizie rezonabilă poate fi lucrul tuturor celor vaccinați față în față, iar al celor care nu vor să își asume nicio răspundere personală pentru rezolvarea situației pandemice numai de la distanță, după pragurile procentuale stabilite de stat. Ca să fie ceva care nu dă apă la moară ineficienței, s-ar putea gândi niște diferențieri salariale pe bază de efort, de ex. cei vaccinați trebuie să predea hibrid, ceea ce e mai dificil.

Ceva care să nu aibă legătură cu opțiunea pentru vaccinare ca atare, ci numai cu consecințele ei instituționale, în termenii realizării scopurilor organizaționale.

Diferențierea salarială poate să fie minimală, numai cu valoare simbolică, sau mai consistentă, în funcție de bugetele disponibile ministerului educației și cele ale universităților. Mai importantă decât suma ca atare e semnalizarea socială. Cine are comportament responsabil și depune un efort mai mare trebuie să primească o recunoaștere de un fel sau altul. O recunoaștere de un fel care e relevant pentru alinierea la comportamente bune în contextele sociale și instituționale specifice.

Costurile crizei sanitare nu trebuie transferate numai beneficiarilor serviciilor educaționale, studentele și studenții, asta e una. Iar al doilea aspect este că a venit momentul ca această situație să fie tratată ca o oportunitate pentru reforma culturilor organizaționale.

__________

Despre autor:

Virgil Iordache predă și cercetează la Universitatea din București – Facultatea de Biologie, din 1993; este licențiat în biologie specializarea biochimie, doctor în ecologie pe probleme de ecotoxicologie și licențiat și în filosofie pe probleme de evoluția instituțiilor. Este autorul a numeroase cărți și articole, este directorul Centrului de Cercetare pentru Servicii Ecologice din Universitatea București. Membru al CNECSDTI și al Consiliului de administrație al INCD pentru Ecologie Industrială.


10 comments
  1. De unde să iți iasă asemenea tâmpenie??? De unde? Cum sa spui ca vaccinatii sunt dornici de studiu și munca,iar ceilalalți nu? Numai la segregări,numai la dezbinare vă stă capul…
    Doamne fere…
    Cercetător…pfff….

  2. Intrebarea mea este daca mai esti in viata, tu si cei „responsabili” ca tine? Articolul este de anul trecut, cand erai platit bine pt astfel de mizerii. Bata-va Dumnezeu pe astia respobsabili care ati indemnat la vaccinare

  3. Evident ca poti fi prost si daca esti vaccinat, ba chiar poti scrie articole foarte proaste, discriminatorii si plictisitoare.

  4. Cred că tot un soi de bugetar sunteți și dumneavoastră, când o să aveți 100 de angajați, la care să le dați salarii din afacerea dumneavoastră, vă iau în considerare articolul, dar până atunci cred că aveți un post călduț! Drept urmare, nu sunteți în situația să vă exprimați obiectiv! Mai ales despre Vivid 19 și vaccinare! În

  5. Nu cu mult timp in urma se credea ca dacă atingem 70-80% imunizați complet scăpăm de pandemie. Recent UE a spus ca am ajuns la 70%.
    De ce nu am scăpat de pandemie?

  6. Prea mult timp liber, cercetare ioc! Locurile calde nu tin cont ca esti sau nu, vaccinat, in schimb ai toate atuurile daca esti cadru didactic!

  7. Cata minciuna si manipulare, de ti se face greata! Terminati odata cu aberatia ca te vaccinezi pentru altii si cu scopul inalt de a contribui la terminarea pandemiei. Vaccinarea ar trebui sa fie o decizie MEDICALA, care si-o asuma fie in deplina cunostinta de cauza a riscurilor si beneficiilor, si nu ca sa „salveze” planeta, sau, conform aberatiilor acesrui domn, ca sa demonstreze ca e bun profesionist.
    Variantei Delta oricum nu-i pasa de acest vaccin, se raspandeste in acelasi fel si printre cei vaccinati, ca si printre lenesii, inconstientii, medievalii si conspirationistii care refuza intepatura. Ca dovada, in judetul in care traiesc si care e printre ele mai vaccinate din tara, 40 % din noile cazuride covid sunt ale vaccinatilor. Asa ca mai scutiti-ne cu propaganda!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Ministrul David pune analfabetismul funcțional al elevilor pe seama lipsei de pregătire a profesorilor / Comisia Europeană și OCDE identifică mai multe cauze: calitatea programelor de formare a cadrelor didactice, programa școlară, decalajele economice majore, strategii prost aplicate

Calitatea programelor de formare inițială a profesorilor, dar și a celor de dezvoltare profesională continuă este indicată, într-un nou raport al Comisiei Europene, drept una dintre cauze pentru rata ridicată…
Vezi articolul

Domeniile de studii universitare cu cei mai mulți studenți din România: Afacerile, ingineria, medicina se detașează în fața celorlalte / Dreptul, domeniu pentru care România lipsește din clasamentele internaționale, conduce din punct de vedere al ofertei de studii 

Doar șase domenii de licență, dintr-un total de circa 80 câte există în România, atrag un sfert dintre totalul studenților pe care îi pot primi, în anul I, universitățile din…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul…
Vezi articolul

BREAKING Aproape 16.000 de elevi înscriși în clasa a VIII-a nu au terminat clasa sau nu au fost înscriși automat de școli la Evaluarea Națională 2024 / Numărul este cel mai mare din ultimii 5 ani și apare după ce Ligia Deca a trimis în școli, în ianuarie, 13 măsuri ca să combată fenomenul

Ministerul Educației a anunțat luni la prânz că la Evaluarea Națională 2024 au fost înscriși „peste 160.400 de elevi”, în condițiile în care înscrierea elevilor la această evaluare este automată…
Vezi articolul