Cercetătorul Virgil Iordache: Vaccinare vs. nevaccinare în universități

2.271 de vizualizări
relansarea universităților publice
Virgil Iordache / Foto: Arhiva personală
E limpede pe căi informale în universități că profesorii, cercetătorii și studenții care s-au vaccinat preferă în general lucrul față în față, n-au frici nerezonabile, au reziliență psihologică și sunt orientați către un viitor structurat, nu excesiv, raționalist, dar atât cât se poate în fața incertitudinii deschise naturale și sociale. Pentru cei nevaccinați, universitățile tind să fie locuri căldicele în care nu are rost să accelerezi ritmul, pentru că doar de-asta te-ai angajat la stat sau ai candidat în țară, ca să nu te rupi cu lucrul nici în predare, nici în învățare, ci să ai un program mai lejer cu standarde cât mai joase, dar mimate ca fiind relativ înalte. Viitorul pentru cei nevaccinați tinde să fie de felul: vedem noi cum ne descurcăm, nu schimbăm noi lumea.

În condițiile valului patru, o decizie rezonabilă poate fi lucrul tuturor celor vaccinați față în față, iar al celor care nu vor să își asume nicio răspundere personală pentru rezolvarea situației pandemice numai de la distanță, după pragurile procentuale stabilite de stat. Ca să fie ceva care nu dă apă la moară ineficienței, s-ar putea gândi niște diferențieri salariale pe bază de efort, de ex. cei vaccinați trebuie să predea hibrid, ceea ce e mai dificil.

Ceva care să nu aibă legătură cu opțiunea pentru vaccinare ca atare, ci numai cu consecințele ei instituționale, în termenii realizării scopurilor organizaționale.

Diferențierea salarială poate să fie minimală, numai cu valoare simbolică, sau mai consistentă, în funcție de bugetele disponibile ministerului educației și cele ale universităților. Mai importantă decât suma ca atare e semnalizarea socială. Cine are comportament responsabil și depune un efort mai mare trebuie să primească o recunoaștere de un fel sau altul. O recunoaștere de un fel care e relevant pentru alinierea la comportamente bune în contextele sociale și instituționale specifice.

Costurile crizei sanitare nu trebuie transferate numai beneficiarilor serviciilor educaționale, studentele și studenții, asta e una. Iar al doilea aspect este că a venit momentul ca această situație să fie tratată ca o oportunitate pentru reforma culturilor organizaționale.

__________

Despre autor:

Virgil Iordache predă și cercetează la Universitatea din București – Facultatea de Biologie, din 1993; este licențiat în biologie specializarea biochimie, doctor în ecologie pe probleme de ecotoxicologie și licențiat și în filosofie pe probleme de evoluția instituțiilor. Este autorul a numeroase cărți și articole, este directorul Centrului de Cercetare pentru Servicii Ecologice din Universitatea București. Membru al CNECSDTI și al Consiliului de administrație al INCD pentru Ecologie Industrială.


10 comments
  1. De unde să iți iasă asemenea tâmpenie??? De unde? Cum sa spui ca vaccinatii sunt dornici de studiu și munca,iar ceilalalți nu? Numai la segregări,numai la dezbinare vă stă capul…
    Doamne fere…
    Cercetător…pfff….

  2. Intrebarea mea este daca mai esti in viata, tu si cei „responsabili” ca tine? Articolul este de anul trecut, cand erai platit bine pt astfel de mizerii. Bata-va Dumnezeu pe astia respobsabili care ati indemnat la vaccinare

  3. Evident ca poti fi prost si daca esti vaccinat, ba chiar poti scrie articole foarte proaste, discriminatorii si plictisitoare.

  4. Cred că tot un soi de bugetar sunteți și dumneavoastră, când o să aveți 100 de angajați, la care să le dați salarii din afacerea dumneavoastră, vă iau în considerare articolul, dar până atunci cred că aveți un post călduț! Drept urmare, nu sunteți în situația să vă exprimați obiectiv! Mai ales despre Vivid 19 și vaccinare! În

  5. Nu cu mult timp in urma se credea ca dacă atingem 70-80% imunizați complet scăpăm de pandemie. Recent UE a spus ca am ajuns la 70%.
    De ce nu am scăpat de pandemie?

  6. Prea mult timp liber, cercetare ioc! Locurile calde nu tin cont ca esti sau nu, vaccinat, in schimb ai toate atuurile daca esti cadru didactic!

  7. Cata minciuna si manipulare, de ti se face greata! Terminati odata cu aberatia ca te vaccinezi pentru altii si cu scopul inalt de a contribui la terminarea pandemiei. Vaccinarea ar trebui sa fie o decizie MEDICALA, care si-o asuma fie in deplina cunostinta de cauza a riscurilor si beneficiilor, si nu ca sa „salveze” planeta, sau, conform aberatiilor acesrui domn, ca sa demonstreze ca e bun profesionist.
    Variantei Delta oricum nu-i pasa de acest vaccin, se raspandeste in acelasi fel si printre cei vaccinati, ca si printre lenesii, inconstientii, medievalii si conspirationistii care refuza intepatura. Ca dovada, in judetul in care traiesc si care e printre ele mai vaccinate din tara, 40 % din noile cazuride covid sunt ale vaccinatilor. Asa ca mai scutiti-ne cu propaganda!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Lazar Vlasceanu / Foto: Lucian Tudose-Agepres Foto

EXCLUSIV Profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români: O cronică anticipată. Despre consecințele intenționate sau neintenționate ale Proiectului de Lege a învățământului superior „România educată“

Analiză semnată de profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie pe care a condus-o la Universitatea din Bucureşti, cu doctoratul în…
Vezi articolul

INTERVIU Mircea Miclea: Este cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani. Niciodată nu au mai fost atât de mulți oameni în conflict unii cu alții în școală, inegalitatea dintre România și celelalte state se accentuează și avem și un cost de încredere în clasa politică

„Este cea mai tensionată și probabil cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea. Fondatorul școlii cognitive în psihologia…
Vezi articolul

ANALIZĂ Ministerul Educației decupează după cum îi convine informația științifică privind creșterea numărului de elevi în clasă: „ministrul și specialiștii din cabinetul său” prezintă studii favorabile, dar ignoră rapoartele care oferă argumente contra, inclusiv ce spun propriul Institut de Științe ale Educației și OCDE

Ministerul Educației și Cercetării a surprins, luni seară, 25 august, printr-un comunicat de presă în care, pentru prima dată, invoca studii internaționale pentru a susține o măsură din Legea Bolojan…
Vezi articolul
Daniel David

Daniel David, despre disputa generată de localurile care le cer clienților să-și țină copiii „tot timpul așezați la masa lor”: Societatea românească este acum aproape de faza de emancipare, când începe să îți pese mai mult de propriile nevoi și interese, fără să te uiți la ale celorlalți

Disputele care au scindat societatea și au generat reacții polarizate, pornite de localurile care le impun clienților prin regulament să-și țină copiii „tot timpul așezați la masa lor”, au o…
Vezi articolul