Cîmpeanu: Avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Aceștia vor beneficia de o creștere a costului standard per elev

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că numărul elevilor cu cerințe speciale educaționale (CES) este peste 100 de mii: „Aș vrea să vă spun că avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale, pe diverse grade, care sunt definite în lege, de la 1 la 5”.

„Profesorii de sprijin sunt esențiali pentru accesul la o educație de calitate pentru toți. Aș vrea să vă spun că avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale, pe diverse grade, care sunt definite în lege, de la 1 la 5. Sunt 77 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale, în acest moment, în învățământul de masă. Numărul este în creștere și sunt circa 26 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale în învățământul special.”

Ministrul Cîmpeanu a precizat că va crește costul standard per elev: „Acești elevii cu cerințe educaționale speciale vor beneficia de o creștere a costului standard per elev. Impactul acestei creșteri este de 2% din total impact lege învățământ preuniversitar”.

Ce înseamnă costul standard per elev

În februarie 2022, guvernul a aprobat majorarea costurilor standard per antepreşcolar/ preşcolar/ elev pentru anul 2022, valoarea coeficientului 1 pentru cheltuielile salariale ajungând la 6.386 lei, iar cel pentru cheltuielile materiale la 485 lei, după cum a anunțat atunci purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru. Mai multe detalii aici.

Potrivit Hotărârii referitoare la costul standard per elev pentru anul 2022, costul standard pentru elevii din învățământul integrat este următorul:

Învățământ primar integrat:

Învățământ gimnazial integrat:

Învățământ liceal integrat:

„Standardele de cost se aplică numai cu cerințe educative speciale integrați individual în clasele/grupele unităților de învățământ de masă, care urmează curriculumul acestora”, prevede hotărârea amintită anterior.

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar are trei componente:

  1. finanţarea de bază,
  2. finanţarea complementară,
  3. finanţarea suplimentară.

Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin consiliile județene/locale. Dar din finanțarea de bază se pot face numai anumite categorii de cheltuieli:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește despre modificările aduse legii învățământului preuniversitar privind admiterea la liceu în 2024schimbările legate de Bac 2027titularizarea profesorilordesființarea inspectoratelor școlareînlocuirea notelor cu calificative și portofoliul educațional obligatoriu de la grădiniță.
Exit mobile version