Cine are acces la studii postdoctorale? Legea Deca spune că doar persoanele cu diplomă de doctor în științe, dar Ministerul Educației „opinează” că și cele cu doctorat profesional

14.361 de vizualizări
Foto: © Lightkeeper | Dreamstime.com
Legea învățământului superior, în vigoare de anul trecut, prevede că programele de studii postdoctorale sunt „destinate persoanelor care au obținut o diplomă de doctor în științe”. Ce se întâmplă, în contextul acestor prevederi legale, cu persoanele care optează pentru doctorat profesional, mai pot ele urma studii postdoctorale? Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației lămuriri în acest sens, iar instituția a „opinat”, în răspunsul său,, că absolvenții ambelor tipuri de doctorate pot urma studii postdoctorale. 

Ministerul nu transmite un răspuns ferm, ci o „opinie” cu privire la ceea ce spune legea, apelând, pentru susținerea ei, la o altă prevedere din Legea învățământului superior, care vorbește la modul generic despre studiile de doctorat ca punct de pornire pentru dezvoltarea unor cercetări ulterioare. ME face trimitere, totodată, la faptul că studiile postdoctorale nu reprezintă studii universitare, ci reprezintă învățământul postuniversitar.

  • „Opinăm că absolvenții ambelor tipuri de studii universitare de doctorat pot alege o pregătire postuniversitară oferită prin programele de tip postdoctorat”, arată instituția.

Pe de altă parte, învățământul postuniversitar este încadrat, în lege, la Formarea continuă în învățământul superior, care prevede, la rândul ei, programe dedicate pentru formarea profesională a adulților, postodctorale, respectiv rezidențiat – vezi mai jos.

Ce spune Art. 73 din Legea Învățământului Superior 199/2023:

Articolul 73

(1) Programele de studii postdoctorale de cercetare avansată au următoarele caracteristici:

a) sunt programe destinate persoanelor care au obținut o diplomă de doctor în științe cu cel mult 5 ani înainte de admiterea în programul postdoctoral sau care au participat și au obținut certificatul de excelență la competițiile „Marie Sklodowska Curie“ organizate de Comisia Europeană, indiferent de momentul la care au dobândit titlul de doctor;

b) asigură cadrul instituțional pentru dezvoltarea cercetărilor după finalizarea studiilor universitare de doctorat;

c) au o durată de minimum un an;

d) se pot organiza cu finanțare publică sau privată.

(2) Programele de studii postdoctorale se desfășoară în cadrul unei școli doctorale, pe baza planului de cercetare propus de cercetătorul postdoctoral și aprobat de consiliul școlii doctorale.

(3) Programele postdoctorale pot fi organizate și în cadrul unităților de cercetare-dezvoltare.

(4) Admiterea la programe de studii postdoctorale se face pe baza metodologiei elaborate de instituția gazdă, în conformitate cu legislația în vigoare.

(5) La finalizarea programului postdoctoral, IOSUD sau instituția gazdă acordă un atestat de studii postdoctorale.”

În aceste condiții, Edupedu.ro a adresat Ministerului Educației următoarele întrebări:

  1. Art. 73 al Legii învățământului superior prevede că la programele de studii postdoctorale  pot lua parte doar persoane cu diplomă de doctor în științe. Acest lucru înseamnă că persoanele care au obținut doctorate profesionale nu pot urma studii postdoctorale, în baza doctoratului profesional? Dacă da, care este raționamentul acestei diferențieri?
  2. Există evaluări cu privire la participarea la studii postdoctorale, pe viitor, având în vedere faptul că un număr mare de locuri la studii doctorale este alocat, din acest an, doctoratelor profesionale?
  3. Ce opțiuni de continuare a studiilor au, după finalizarea doctoratului, persoanele care aleg, începând cu acest an, să urmeze studii de doctorat profesional?
Răspunsul Ministerului Educației, integral:

Studiile universitare de doctorat reprezintă al trilea ciclu de studii universitare și permit dobândirea unei calificări de nivelul 8 din EQF/CEC și din CNC, în timp ce programele de studii postdoctorale reprezintă, potrivit Legii nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, învățământ postuniversitar, alături de programele de studii postuniversitare de formare profesională a adulţilor și de programele de studii postuniversitare de rezidenţiat.

Învățământul postruniversitar nu reprezintă un ciclu de studii universitare și nu reprezintă o condiție de acces pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare. De asemenea, programele de studii postdoctorale nu modifică sau completează nivelul din EQF/CEC și din CNC certificat de diploma de doctor (științițfic sau profesional). 

Potrivit art 73 alin (1) din Legea nr. 199/2023 cu modificările și completările ulterioare, programele de studii postdoctorale „asigură cadrul instituţional pentru dezvoltarea cercetărilor după finalizarea studiilor universitare de doctorat“, putând fi organizate „cu finanţare publică sau privată“.

În acest context, opinăm că absolvenții ambelor tipuri de studii universitare de doctorat pot alege o pregătire postuniversitară oferită prin programele de tip postodoctorat.

Totodată, precizăm faptul că întrucât programele de studii postdoctorale nu reprezintă ciclu de studii universitare, Ministerul Educației nu alocă cifra de școlarizare pentru acest tip de program postuniversitar, instituțiile de învățământ superior putând dezvolta astfel de programe de pregătire postuniversitară, autonom sau în parteneriat cu mediul socio – economic, în funcție de necesitățile /cerințele pieței. 

În ceea ce privește a treia întrebare, menționăm faptul că, după finalizarea ciclului III de studii universitare – studii universitare de doctorat (științific sau professional), noțiunea de „continuare de studii” nu este aplicabilă, studiile postuniversitare reprezentând o formă de pregătire continuă pe care absolventul de studii universitare o poate alege.”

Ce spune Legea 199/2023 despre programele incluse la Formarea continuă – postuniversitare, postdoctorale, de formare profesională și de rezidențiat:

Art. 26: (2) Formarea continuă, în învățământul superior, ulterioară formării inițiale, se realizează prin programe de studii postuniversitare, după cum urmează:

a) programe de studii postuniversitare de formare profesională a adulților;

b) programe de studii postdoctorale;

c) programe de studii postuniversitare de rezidențiat;

d) programe de formare profesională a adulților.

Art. 72, referitor la Programele de studii postuniversitare și programele de studii postdoctorale:

(4) Programele de studii postuniversitare sunt:

a) programe de studii postdoctorale;

b) programe de studii postuniversitare de formare profesională a adulților;

c) programe de studii postuniversitare de rezidențiat.

Citește și:
Deruta doctoratelor – studiu de caz: ASE București organizează studii doctorale și cu frecvență, și cu frecvență redusă, deși propriul regulament prevede doar doctorate științifice, ce pot avea loc doar cu frecvență / Director CSUD: Juriștii au interpretat așa, vom actualiza în septembrie
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației
Ministerul Educației nu lămurește transformarea excepției doctoratelor la frecvență redusă în regulă, pentru mare parte din studiile doctorale / Instituția invocă generic schimbarea legii și apariția doctoratelor profesionale, pe lângă cele științifice

Foto: © Lightkeeper | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Știrile PROTV: Ministerul Educației lucrează la o legislație pentru monitorizarea și reglementarea centrelor private de îngrijire a copiilor / Nicio autoritate nu știe câte astfel de centre funcționează la nivel național

După o anchetă făcută de reporterii PROTV la un centru de îngrijire copii din Popești Leordeni, județul Ilfov, unde funcționa un SRL fără autorizare de unitate de învățământ, deși părinților…
Vezi articolul

O lună de zile până începe școala. Elevii și copiii de grădiniță încep cursurile pe 9 septembrie. Sala de detenție, fără telefoane mobile în timpul orelor, câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul, printre noutăți / Calendarul complet al anului școlar 2024-2025

Elevii și copiii de grădiniță vor începe anul școlar 2024-2025 pe 9 septembrie, potrivit structurii oficiale. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 3.694 din 1 februarie 2024. Vezi mai jos,…
Vezi articolul
CIVIS Open Lab

Universitatea din București anunță cele 3 scenarii pentru începerea cursurilor: activități față în față, blended cu o perioadă de „inducție” destinată studenților de anul I sau exclusiv online

Universitatea din București anunță scenariile de lucru pentru desfășurarea activităților academice în anul universitar 2020-2021. Instituția de învățământ superior informează că are în vedere activități față în față, activități academice…
Vezi articolul

Psihologul Daniel David, soluții pentru deblocarea campaniei de vaccinare: Trebuie crescută accesibilitatea la vaccin în zonele rurale și asociate măsurile de relaxare cu acceptarea vaccinării / Vedem efectele anilor în care am transformat în exemple tot felul de vrăjitori horoscopiști

Aproape 25% din românii eligibili pentru vaccinare împotriva COVID-19 s-au imunizat până acum, Bucureștiul are cea mai mare rată de acoperire vaccinală, aproape 45% din locuitori, apoi vine Clujul cu…
Vezi articolul