Cine are acces la studii postdoctorale? Legea Deca spune că doar persoanele cu diplomă de doctor în științe, dar Ministerul Educației „opinează” că și cele cu doctorat profesional

14.029 de vizualizări
Foto: © Lightkeeper | Dreamstime.com
Legea învățământului superior, în vigoare de anul trecut, prevede că programele de studii postdoctorale sunt „destinate persoanelor care au obținut o diplomă de doctor în științe”. Ce se întâmplă, în contextul acestor prevederi legale, cu persoanele care optează pentru doctorat profesional, mai pot ele urma studii postdoctorale? Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației lămuriri în acest sens, iar instituția a „opinat”, în răspunsul său,, că absolvenții ambelor tipuri de doctorate pot urma studii postdoctorale. 

Ministerul nu transmite un răspuns ferm, ci o „opinie” cu privire la ceea ce spune legea, apelând, pentru susținerea ei, la o altă prevedere din Legea învățământului superior, care vorbește la modul generic despre studiile de doctorat ca punct de pornire pentru dezvoltarea unor cercetări ulterioare. ME face trimitere, totodată, la faptul că studiile postdoctorale nu reprezintă studii universitare, ci reprezintă învățământul postuniversitar.

  • „Opinăm că absolvenții ambelor tipuri de studii universitare de doctorat pot alege o pregătire postuniversitară oferită prin programele de tip postdoctorat”, arată instituția.

Pe de altă parte, învățământul postuniversitar este încadrat, în lege, la Formarea continuă în învățământul superior, care prevede, la rândul ei, programe dedicate pentru formarea profesională a adulților, postodctorale, respectiv rezidențiat – vezi mai jos.

Ce spune Art. 73 din Legea Învățământului Superior 199/2023:

Articolul 73

(1) Programele de studii postdoctorale de cercetare avansată au următoarele caracteristici:

a) sunt programe destinate persoanelor care au obținut o diplomă de doctor în științe cu cel mult 5 ani înainte de admiterea în programul postdoctoral sau care au participat și au obținut certificatul de excelență la competițiile „Marie Sklodowska Curie“ organizate de Comisia Europeană, indiferent de momentul la care au dobândit titlul de doctor;

b) asigură cadrul instituțional pentru dezvoltarea cercetărilor după finalizarea studiilor universitare de doctorat;

c) au o durată de minimum un an;

d) se pot organiza cu finanțare publică sau privată.

(2) Programele de studii postdoctorale se desfășoară în cadrul unei școli doctorale, pe baza planului de cercetare propus de cercetătorul postdoctoral și aprobat de consiliul școlii doctorale.

(3) Programele postdoctorale pot fi organizate și în cadrul unităților de cercetare-dezvoltare.

(4) Admiterea la programe de studii postdoctorale se face pe baza metodologiei elaborate de instituția gazdă, în conformitate cu legislația în vigoare.

(5) La finalizarea programului postdoctoral, IOSUD sau instituția gazdă acordă un atestat de studii postdoctorale.”

În aceste condiții, Edupedu.ro a adresat Ministerului Educației următoarele întrebări:

  1. Art. 73 al Legii învățământului superior prevede că la programele de studii postdoctorale  pot lua parte doar persoane cu diplomă de doctor în științe. Acest lucru înseamnă că persoanele care au obținut doctorate profesionale nu pot urma studii postdoctorale, în baza doctoratului profesional? Dacă da, care este raționamentul acestei diferențieri?
  2. Există evaluări cu privire la participarea la studii postdoctorale, pe viitor, având în vedere faptul că un număr mare de locuri la studii doctorale este alocat, din acest an, doctoratelor profesionale?
  3. Ce opțiuni de continuare a studiilor au, după finalizarea doctoratului, persoanele care aleg, începând cu acest an, să urmeze studii de doctorat profesional?
Răspunsul Ministerului Educației, integral:

Studiile universitare de doctorat reprezintă al trilea ciclu de studii universitare și permit dobândirea unei calificări de nivelul 8 din EQF/CEC și din CNC, în timp ce programele de studii postdoctorale reprezintă, potrivit Legii nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, învățământ postuniversitar, alături de programele de studii postuniversitare de formare profesională a adulţilor și de programele de studii postuniversitare de rezidenţiat.

Învățământul postruniversitar nu reprezintă un ciclu de studii universitare și nu reprezintă o condiție de acces pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare. De asemenea, programele de studii postdoctorale nu modifică sau completează nivelul din EQF/CEC și din CNC certificat de diploma de doctor (științițfic sau profesional). 

Potrivit art 73 alin (1) din Legea nr. 199/2023 cu modificările și completările ulterioare, programele de studii postdoctorale „asigură cadrul instituţional pentru dezvoltarea cercetărilor după finalizarea studiilor universitare de doctorat“, putând fi organizate „cu finanţare publică sau privată“.

În acest context, opinăm că absolvenții ambelor tipuri de studii universitare de doctorat pot alege o pregătire postuniversitară oferită prin programele de tip postodoctorat.

Totodată, precizăm faptul că întrucât programele de studii postdoctorale nu reprezintă ciclu de studii universitare, Ministerul Educației nu alocă cifra de școlarizare pentru acest tip de program postuniversitar, instituțiile de învățământ superior putând dezvolta astfel de programe de pregătire postuniversitară, autonom sau în parteneriat cu mediul socio – economic, în funcție de necesitățile /cerințele pieței. 

În ceea ce privește a treia întrebare, menționăm faptul că, după finalizarea ciclului III de studii universitare – studii universitare de doctorat (științific sau professional), noțiunea de „continuare de studii” nu este aplicabilă, studiile postuniversitare reprezentând o formă de pregătire continuă pe care absolventul de studii universitare o poate alege.”

Ce spune Legea 199/2023 despre programele incluse la Formarea continuă – postuniversitare, postdoctorale, de formare profesională și de rezidențiat:

Art. 26: (2) Formarea continuă, în învățământul superior, ulterioară formării inițiale, se realizează prin programe de studii postuniversitare, după cum urmează:

a) programe de studii postuniversitare de formare profesională a adulților;

b) programe de studii postdoctorale;

c) programe de studii postuniversitare de rezidențiat;

d) programe de formare profesională a adulților.

Art. 72, referitor la Programele de studii postuniversitare și programele de studii postdoctorale:

(4) Programele de studii postuniversitare sunt:

a) programe de studii postdoctorale;

b) programe de studii postuniversitare de formare profesională a adulților;

c) programe de studii postuniversitare de rezidențiat.

Citește și:
Deruta doctoratelor – studiu de caz: ASE București organizează studii doctorale și cu frecvență, și cu frecvență redusă, deși propriul regulament prevede doar doctorate științifice, ce pot avea loc doar cu frecvență / Director CSUD: Juriștii au interpretat așa, vom actualiza în septembrie
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației
Ministerul Educației nu lămurește transformarea excepției doctoratelor la frecvență redusă în regulă, pentru mare parte din studiile doctorale / Instituția invocă generic schimbarea legii și apariția doctoratelor profesionale, pe lângă cele științifice

Foto: © Lightkeeper | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara de informatică Dana Lica: Copilul trebuie să aibă cultura învățării de acasă și pe această bază un profesor poate construi / Învățământul de performanță ar putea fi un model de bună practică. Elevii de excepție care sunt ascultați pot ajuta să îmbunătățească tot actul educațional

Cultura învățării la un elev trebuie să vină de acasă mai întâi, pentru ca apoi profesorul să construiască un caracter și cunoștințe alături de copil și părinte, este de părere…
Vezi articolul

Subiecte și răspunsuri Olimpiada de Limba maghiară, etapa județeană. Descarcă ce au primit elevii la „Mikes Kelemen” 2024, de la școlile cu predare în limba maghiară sau în română

Subiectele și baremele de corectare pentru Olimpiada de Limbi materne – maghiară (ONLLMMK), de la etapa județeană de sâmbătă, 23 martie, au fost publicate de Ministerul Educației pe subiecte.edu.ro. Edupedu.ro redă…
Vezi articolul

UPDATE Șeful Institutului Cercetare Aerospațială – INCAS, trimis în judecată de DNA pentru că ar fi păgubit instituția cu 21 milioane de lei / Ministerul Cercetării a anunțat suspendarea lui Cătălin Nae din funcție, după care a șters anunțul

Procurorii DNA l-au trimis marți în judecată pe Cătălin Nae, directorul Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” – INCAS București, pe care îl acuză de abuz în…
Vezi articolul