Clasele de a IX-a din liceele teoretice și tehnologice care se vor forma în anul școlar 2026-2027 vor avea 28 de elevi, iar cele cu filieră vocațională profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă vor avea 24 de elevi potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026-2027, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării.
Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi din anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan, care a modificat Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
În același timp, inspectoratele școlare vor putea aproba, în situații excepționale, depășiri sau diminuări ale numărului maxim de elevi dintr-o clasă, cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim și, respectiv, cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim, fără avizul ministerului Educației, conform Ordinului nr. 6.055, care a modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ROFUIP 2024.
Principalele noutăți pentru formarea claselor de liceu în anul școlar 2026-2027:
Studiu obligatoriu de orientare școlară: CJRAE/CMBRAE trebuie să facă un studiu pentru elevii de clasa a VIII-a, iar acest studiu va sta la baza proiectului planului de școlarizare.
Numărul de elevi dintr-o clasă de liceu se stabilește în funcție de traseele educaționale: Pentru clasele de început (IX/XI/anul I) vor fi 28 locuri la teoretic/tehnologic (zi), 24 la vocațional (sport/teologic/pedagogic/arte), 30 la seral/frecvență redusă, 32 la postliceal/maiștri.
Pentru dual pe cererea mediului economic: clasele în sistem dual se constituie conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor legale.
Clasă pedagogică obligatorie: fiecare unitate care poate școlariza profil pedagogic trebuie să includă cel puțin o clasă a IX-a „Pedagogia educației timpurii”.
Prevederile din proiectul de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare 2026-2027
Art. 7. (1) „În vederea elaborării proiectului planului de școlarizare, la nivelul centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională se realizează un studiu privind orientarea școlară a elevilor din clasa a VIII-a.
(2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasele pregătitoare, I și a II-a, învățământ gimnazial – clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1), (11) și (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, filiera tehnologică, din 28 locuri;
(ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;
(iii) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 30 de elevi;
(iv) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 30 de elevi;
(v) învățământ tertiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 32 de elevi;
c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», specializarea «Pedagogia educației timpurii»;
e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:
(i) candidații de etnie romă;
(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;
(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;
f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;
g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;
h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;
i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;
j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;
k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”
Numărul de elevi dintr-o clasă, conform modificărilor din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
„Secţiunea a 2-a Constituirea formațiunilor de studiu/grupelor/claselor
Articolul 23 (1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:
(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puțin de 7 și nu mai mult de 11;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 17
(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preșcolari, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 22;
c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 24;
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 28;
e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puțin de 16 și nu mai mult de 30;
g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;
h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 32;
j) învățământul special:
(i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;
(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;
(iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;
(iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;
k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12.”
Articolul, pe scurt
- Clasele de a IX-a din liceele teoretice și tehnologice vor avea 28 de elevi, iar cele din filiera vocațională – sportiv, teologic, pedagogic și arte – 24 de elevi, începând cu anul școlar 2026-2027, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare publicat de Ministerul Educației.
- Obligativitatea unui studiu de orientare școlară realizat de CJRAE/CMBRAE pentru elevii de clasa a VIII-a, care va sta la baza planului de școlarizare.
- Clasele în sistem dual vor fi constituite în funcție de cererea operatorilor economici, cu respectarea limitelor legale privind numărul de elevi.
- Fiecare unitate care poate școlariza profil pedagogic trebuie să includă cel puțin o clasă a IX-a „Pedagogia educației timpurii”.
DOCUMENT PROIECT Metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026 – 2027.
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
După ce că intră cu 2 la liceele tehnologice, băgați câte 28 în clasă. Ar trebui să ne plătiți regește. Numai cine a predat în ultimii ani la tehnologic știe despre ce vorbesc.
Daca pretul standard per elev (per capita cum ziceti voi – adica pe cap de vita furajera cum se folosea inainte de revolutie aceasta expresie) va ramane la aceeasi valoare scolile vor fi obligate (constient) de catre MEC sa mareasca cu aprobarea ISJ si MEC nr elevilor in clase. Oricum pentru ei copiii sunt doar niste numere sau banci.
La tehnologice, oare există profesori de specialitate dacă tot aprobați clase de 28 -30-40 sau oricât?? Că nu prea, sunt de 65++ cei care au avut grade, care au „lucrat” strict la catedra… Pentru aceștia aprobați clase cu duiumul?? „Speranța” învățământului tehnic? Să aibă „loazele” caragialiene, eminenții cu medii de 1-2-3 unde sa stea in banca pe telefon, să manânce gratis, să aibă burse și să se plimbe pe gratis in proiecte (totuși s-au mai împuținat bursele cu legea 141, dar tot multe și nemeritate sunt) și septuagenarii expirați stat la STAT pe 10000 lunar, având vechime și grade didactice. Poate prin PNRR PNRAS etc le oferiți și loc de veci in curtea scolii (că ei STAU, pe arâția bani, nederanjați de nimic, perfectionări nema, abia se chiorăsc pe gadgeturi
10000 pe dracu, vorbesti imbecilitati@ goim