Material susținut de Fundația Orange

Concursul Digitaliada – o rampă de lansare pentru profesorii talentați! Sfaturi de la juriu pentru profesorii creatori de resurse digitale și povestea unui câștigător de cursă lungă

1.634 de vizualizări
Ciprian Fartușnic, Adina Roșca și Florin Viu / Colaj Foto: Inquam Photos și Digitaliada.ro

A început concursul Digitaliada 2023, dedicat profesorilor și elevilor de peste 14 ani, pasionați de tehnologie și care vor să-și facă cunoscute lecțiile interactive, resursele educaționale digitale pe care le-au creat. Până pe 31 mai, cei care doresc să intre în concursul Digitaliada 7.0 sunt așteptați să își înscrie materialele pe www.digitaliada.ro. Profesorii și elevii câștigători vor fi premiați cu echipamente electronice și IT în valoare totală de 10.000 euro, iar proiectele câștigătoare se vor regăsi pe digitaliada.ro. Care sunt atuurile unui profesor cu stofă de câștigător și cum poți deveni creator de conținut digital, educativ și interactiv, puteți afla din rândurile de mai jos. Expertul educațional al proiectului, unul dintre cei mai cunoscuți experți în științele educației din țară și un profesor desemnat câștigător 3 ani la rând au împătășit din experiența lor.

  • Concursul #Digitaliada7 este dedicat tuturor celor care vor să împărtășească un model de lecție interactivă. Înscrierile sunt deschise profesorilor și elevilor de peste 14 ani, până pe 31 mai.
  • Participanții la concurs trebuie să își creeze un cont de utilizator pe www.digitaliada.ro, să completeze formularul dedicat și să încarce pe platformă materialul/materialele realizate. După evaluarea proiectelor depuse, câștigătorii vor fi anunțați până în data de 5 iulie 2023. Vezi aici ce trebuie să faci pentru a-ți înscrie materialele educaționale digitale în concurs
  • Concursul include patru categorii: Aplicații, Conținut video, Proiectare didactică și Alte materiale educaționale. O comisie specială, formată doar din elevi, va acorda și un Premiu de Popularitate, pentru cele mai interesante materiale. Concursul #Digitaliada include și anul acesta o categorie distinctă, dedicată elevilor cu vârste între 14 și 17 ani.
  • Până acum, în cei 6 ani de desfășurare, în concurs au fost înscrise peste 1.200 de resurse educaționale digitale pentru învățământul primar și gimnazial. Concursul a avut până în prezent 58 de câștigători. Obiectivul competiției este ca profesorii creatori de conținut digital să fie susținuți să ajute la îmbunătățirea procesului de învățare în școlile din România, prin dezvoltarea de materiale autentice pentru o educație digitală mai accesibilă.
Ciprian Fartușnic, fostul director al Institutului de Științe ale Educației, membru în juriul Concursului Digitaliada 7: “Ne interesează, în primul rând, sursele care ajută să aplici programa școlară și curriculumul”
Ciprian Fartușnic / Foto: Inquam Photos – George Călin

Unul dintre cei mai cunoscuți cercetători în științele educației din România, fost director general al Institutului de Științe ale Educației, Ciprian Fartușnic este membru în juriul Concursului #Digitaliada pentru al 7-lea an consecutiv. Într-un interviu acordat Edupedu.ro, acesta a vorbit pe larg despre modul în care trebuie să arate materialele înscrise anul acesta în competiție, dar și despre avantajele celor care se înscriu în concurs.

Rep: Sunteți membru în juriul Concursului #Digitaliada de 7 ani, de ce ați ales să vă alăturați proiectului? 

Ciprian Fartușnic: În primul și în primul rând, m-am implicat cu toată inima în ideea de a aduce un aer nou în activitățile cu copiii, de zi cu zi. Știm foarte bine că dacă o faci inteligent, accesul la noile tehnologii te ajută să aduci o altă atmosferă și la școală, și acasă. 

Rep: Expertiza dumneavoastră profesională este una care atrage creatorii de conținut de calitate. Ce anume căutați la un material digital pentru a-l puncta bine și a-l transforma în conținut pe platforma Digitaliada?

Ciprian Fartușnic: Riscul foarte mare este să faci diverse resurse de dragul lor, așa că un aspect la care ne-am uitat a fost ca aceste materiale digitale nu doar să arate bine și să fie atrăgătoare, ci și să fie integrate într-o logică a învățării. Când am exploatat experiențele acestea și la CRED, am accentuat că trebuie să existe în spatele aplicației, al materialului digital, un scenariu didactic, astfel încât resursa respectivă să îl ajute pe elev într-o secvență mai mică sau mare dintr-o unitate de învățare, ca o unealtă. Dacă nu reușești să răspunzi la întrebarea: cum îl ajută pe copil la învățare o astfel de resursă?, atunci asta trebuie să îți ridice un semn de întrebare cu privire la eficiența și calitatea materialului și să îți fie clar că trebuie să te întorci la masa de lucru și să regândești resursa respectivă. 

Poate vă întrebați de unde știu eu că există o activitate de învățare în spate? Noi avem planificările și proiectările, vedem cum anticipezi ce vei face. Deci este important să se vadă că profesorul a înțeles unde vrea să îi ducă pe copii, care este competența din programa școlară pe care vrea să o atingă cu resursa respectivă. 

Ne interesează, în primul rând, sursele care te ajută să aplici programa școlară și curriculumul. Asta o verificăm uitându-ne cât de bine este conectată resursa respectivă la activități de învățare sugerate de programă, la competențele obligatorii din programă șamd. 

O altă cerință care la începutul concursului nu era deloc ciudată este ca resursa să fie inteligibilă. Când o dezvolți, să ai cu adevărat utilizatorul în minte, copilul. Dacă e un Power Point cu voce, atunci înregistrarea trebuie să se audă bine, să se vadă ușor, materialul să nu fie supraîncărcat cu text, cuvintele să îi fie accesibile copilului. Să fie clar și ușor de urmărit de către elevi. Când folosești culori șterse, corpuri de literă care nu se deosebesc de background, ai un proiector cu mii de ore de funcționare și care nu are contrast așa mare, este evident că în clasă, din băncile lor, elevii nu vor vedea mai nimic. Am încercat să încurajăm realizarea de produse educaționale având în vedere întâi de toate beneficiarul , precum și tehnologiile disponibile în clase. Dacă resursa nu se vede, nu se aude, e greu de citit, atunci toate astea sunt bariere în funcționarea ei și în învățare. 

Un alt element de care ținem cont este complexitatea resursei. Ea poate acoperi o secvența mică din lecție. De exemplu, vrei să vorbești despre un experiment, dar nu ai laborator și atunci faci un mic video cu un stop cadru în care explici lucrurile. Asta o poți face pe o bucățică de experiment sau ca o resursă mai largă, în care să ai pentru toate experimentele de optică acea secvență. Dacă tot vorbim despre optică, haideți să ne uităm și la biologie, și la fizică, și la chimie. Sunt legături pe care le poți face cu alte discipline fără ca asta să devină scop în sine, ci ajutând copiii să pună cap la cap achiziții de la alte discipline. 

Evident că nu există resursă care să se potrivească oricând și oricui. Când o dezvolți, ai în vedere copii cu un anumit nivel de achiziții și foarte adesea se întâmplă ca eu să nu o pot folosi, pentru că elevii mei nu sunt la acel nivel. 

Profesorul care vrea să elaboreze un astfel de material trebuie să se gândească serios dacă este pregătit să aplice așa ceva la oră. Să verifice contextele în care cu adevărat aceasta devine o resursă pe care o va folosi în mod real. Dacă mi-e mai eficient să le fac un joculeț sau să le explic clasic, mai bine fac așa. În unele secvențe, acea prelegere clasică este foarte bună, dacă este făcută așa cum trebuie.

Rep: Care sunt motivele pentru care încurajați profesorii să participe la Concursul Digitaliada?

Ciprian Fartușnic: Pe de o parte, este vorba despre profesori care au acumulat experiență de la alți colegi, iar asta este o modalitate foarte frumoasă de a da înapoi comunității în care s-a format. Aceasta este o modalitate de a împărtăși cu ceilalți ceea ce a reușit să facă profesorul, care este suma tuturor experiențelor de formare de până acum. 

Și deja sunt din ce în ce mai multe rețele de profesori pasionați de aria aceasta și este o ocazie foarte bună sa transmită un mesaj că pot să devină parte și să contribuie la astfel de rețele. Pot cunoaște oameni, pot schimba experiențe cu colegii, indiferent dacă câștigă sau nu, indiferent dacă resursa lor ajunge să devină foarte cunoscută sau nu. E ca un bilet de intrare în comunitatea celor pasionați, pentru că folosind ca pretext tehnologiile, de fapt înveți foarte mult despre disciplina ta. 

Adina Roșca, expert educațional și membru al juriului: „Este o plus valoare să văd că aplicația înregistrată în concurs a fost implementată la clasă și că este transdisciplinară“

Adina Roșca este expertul educațional al proiectului Digitaliada și membru în juriul concursului. „Este o plus valoare atunci când văd că este o resursă educațională implementată la clasă, în care se vede că ți-ai validat tu ca profesor propria muncă prin aplicarea ei la clasă, pentru că feedback-ul elevilor motivează mereu profesorul să modifice resursa, atunci când vede că ceva nu este conform scopului”, a explicat aceasta, într-un interviu pentru Edupedu.ro.

Rep: Sunteți expertul educațional al proiectului Digitaliada, omul cu cea mai mare experiență și în concursul ajuns acum la ediția 7. Ce sfaturi le puteți da concurenților, pe ce să pună accentul ca să aibă șanse mai mari de câștig?

Adina Roșca: Un sfat este ca viitorii candidați să facă diferența între crearea unei aplicații și teste sau lecții realizate în aplicații deja existente. De exemplu, în categoria de Aplicații a concursului pot fi înscrise anumite site-uri, platforme, aplicații create de la zero, dar nu teste sau lecții create de profesori în aplicații existente precum Kahoot!, Quizizz, Livresq, etc.

Un punct în plus vom acorda acelor proiecte din care reiese clar că resursele educaționale pot să dezvolte o anumită competență la elev; vrem să vedem finalitatea, cum ajunge să însușească elevul acele competențe; să fie interactive, să fie interdisciplinare sau transdisciplinare, să aibă o interfață prietenoasă; să aibă o structură logică; să dezvolte operațiile gândirii: analiză, sinteză, comparație; să antreneze un limbaj adecvat.

De asemenea, se vede în anumite aplicații cum au fost ele folosite la clasă, profesorii aducând dovezi că au testat la clasă propria creație. La Proiectare didactică, creatorii își susțin proiectul și aduc argumente, imagini cu modul efectiv în care au implementat la clasă. Este o plus valoare atunci când văd că este o resursă educațională implementată la clasă, în care se vede că ți-ai validat tu propria muncă prin experimentarea ei la clasă, pentru că feedback-ul elevilor motivează mereu profesorul să modifice resursa, atunci când vede că ceva nu este conform scopului.

Ceea ce am constatat de când a început Concursul Digitaliada este că odată ce ai realizat o resursă educațională, devii tot mai creativ, pentru că vin cerințe de la copii, tu ajustezi conținutul în funcție de feedback-ul lor, iar următorul material este clar îmbunătățit. Când ești creator de conținut, devii tot mai creativ, pentru ca vrei ca elevul la clasă să fie atent și fericit si ca profesor vrei să te apropii tot mai mult de el și de nevoile lui.

Florin Viu, profesor câștigător a trei ediții, astăzi membru al juriului: Mi s-a propus să colaborez cu colegi din Republica Moldova, o colegă de la Târgu Mureș s-a oferit să traducă materialele mele în limba maghiară pentru elevii de acolo, munca mea e folositoare multor alți profesori 
Florin Viu / Foto: Arhiva personala

Câștigător în trei ediții consecutive ale concursului, profesorul Florin Viu este anul acesta pentru prima dată în echipa de jurizare. 

Profesor de Chimie și Biologie la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” din Fălticeni și, mai nou, membru al echipei Casei Corpului Didactic Suceava, Florin Viu a înregistrat cel mai recent premiu în concursul #Digitaliada în secțiunea Conținut video, cu materialul „Laborator virtual – Experimente de chimie pentru clasa a VIII-a”.

Rep: Ce v-a determinat să participați în Concursul Digitaliada?

Florin Viu: Pur și simplu a fost dorința mea ca materialele informatice la care lucram să îmi fie recunoscute, așa că am zis că acest concurs este o poartă bună de a face cunoscute aceste resurse. Altă posibilitate cum ar fi un tip de omologare a lor la Minister nu am găsit, așa că am înscris materialele în concursul Digitaliada.  

Prima dată am aflat de concurs și de proiect întâmplător, dintr-un anunț la radio, și m-am gândit că dacă tot am deja materialele lucrate, eu oricum le folosesc cu elevii, nu ar fi rău să mă înscriu cu ele și să le fac cunoscute și altora. 

Când m-am înscris prima dată în concurs, nici nu am fost printre câștigători. Surpriza a venit în anul următor când am câștigat, mai ales că se declanșase și pandemia și asta m-a și determinat să continui,. Am participat cu site-ul care deja era cunoscut, luase amploare și atunci am primit premiul de popularitate. Deci am fost preferatul elevilor, în al doilea an de participare. Iar anul trecut am zis să încerc conținut video; am plecat tot de la un laborator virtual pe care îl făcusem în Power Point și am zis: hai să vedem dacă pot să transform aceste laboratoare virtuale în videoclipuri. Și am reușit. Am zis că de anul ăsta îi mai las și pe alții să câștige, cu toate că idei mai am și probabil că le voi pune în aplicare. 

Rep: Ce sfat i-ați da unui profesor care vrea să participe?

Florin Viu: Aș vrea să sfătuiesc profesorul să folosească imagini de cât mai bună calitate, să realizeze materiale cât mai atractive și aceste materiale să intre pe cât mai mult posibil în directa interacțiune cu elevii, pentru că materialele acestea se adresează în primul și în primul rând elevilor. Și, desigur, cel mai important lucru: să îndrăznească să participe, să aibă curaj că munca lui poate fi valorificată și altfel. 

Vă spun sincer că mi s-a propus inclusiv cu colegi din Republica Moldova să colaborez, o colegă de la Târgu Mureș s-a oferit să traducă materialele mele în limba maghiară pentru elevii de acolo, am colegi din toată țară cu care colaborez, m-am transferat anul trecut de pe linie gimnazială, am plecat la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” în Fălticeni și materialele mele sunt folosite de colegii care au venit în locul meu, atât la biologie, cât și la chimie.

Laboratoarele mele virtuale le-am prezentat colegilor de la liceu, am avut o activitate de cerc toamna trecută și domnul inspector mi-a propus să vin cu dumnealui să le prezint în tot județul.

Concursul a fost o rampă de lansare foarte bună. După ce am câștigat prima dată, să mi se propună să colaborez cu Casa Corpului Didactic Suceava și apoi să devin angajatul lor… asta a depins foarte mult și de mine, dar probabil că nu aș fi avut ocazia dacă nu luam contact cu Digitaliada, pentru că probabil că un m-aș fi remarcat atât de ușor.  

Rep: Care este impactul la clasă când folosiți resursele digitale pe care le-ați creat?

Florin Viu: Pot să spun că materialele care se pliază pentru învățământul liceal le folosesc cu interes acum și impactul este cu atât mai mare la elevii care nu m-au cunoscut până acum. Prima întrebare a fost: „de unde aveți materialele?” Și impactul a fost cu atât mai mare când au aflat ca eu le-am făcut: „Wow! Astea sunt materiale făcute de dvs?” 

La două dintre clasele de-a IX-a la care predau, elevilor li s-a dat un chestionar și au spus că ora lor preferată este chimia. Și asta mă determină să continui și deja lucrez la niște materiale pentru clasa a X-a, am făcut pasul spre chimia organică, unde sunt alte provocări, pentru că experimentele durează mai mult. Încercăm măcar cu versiunea virtuală să le putem integra la clasă. 

Informații de background

Concursul #Digitaliada7 face parte din programul de educație digitală, Digitaliada, derulat de Fundația Orange, cu avizul Ministerului Educației. 

Profesorii sunt invitați să împărtășească comunității resursele digitale, interactive și transdisciplinare pe care le-au creat. Toate materialele vor fi validate din punct de vedere științific și evaluate de o comisie de experți în educație digitală. 

Scopul concursului este extinderea hubului educațional Digitaliada cu materiale noi, autentice și interactive, ce pot contribui la educația digitală a elevilor de școală primară și gimnaziu.

Vezi aici resursele educaționale digitale pentru învățământul primar și gimnazial înscrise până acum în concurs și validate științific de membrii juriului.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Vor exista 5 niveluri de intervenție pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, iar cei între 1 și 4 vor învăța în școlile de masă, potrivit proiectului de lege a Educației / VIDEO Ioana Lazăr: Costul standard per elev este mărit cu 75% pentru nivelurile 1 și 2 și cu 100% pentru nivelurile 3-4

Vor exista 5 niveluri de intervenție pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), dintre care primele 4 cu aplicare în învățământul de masă, potrivit proiectului de noua lege a învățământului…
Vezi articolul

Din toamnă, chestionarul de feedback al elevilor „cu privire la procesul de predare-învățare-evaluare” va fi generalizat în toate școlile, anunță secretarul de stat Radu Szekely: „Va fi anonim, nu va avea impact asupra calificativelor sau salariilor profesorilor și nu va fi public”

În acest semestru, Ministerul Educației va propune implementarea metodologiei de feedback al elevilor pentru activitatea profesorilor doar în școlile care doresc, generalizarea procesului va avea loc din anul școlar următor,…
Vezi articolul