Concursul pentru inspectori școlari 2021. Pot participa toate cadrele didactice titulare cu diplomă de licență și titlul de doctor, cu gradul I sau cu gradul II – proiect de ordonanță de urgență

17.781 de vizualizări
Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com
Profesorii nu mai trebuie să fie membri ai Corpului național de experți în management educațional ca să poată participa la concursul național pentru inspectori școlari pe care Ministerul Educației vrea să îl organizeze după concursul pentru directori de școli, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere pe site-ul instituției, edu.ro. Potrivit surselor Edupedu.ro, proiectul ar putea fi aprobat în ședința de joi, 27 mai, a Executivului, de la ora 17.

Toate cadrele didactice titulare cu diplomă de licență și titlul de doctor sau gradul I pot participa la acest concurs pentru funcțiile de inspectori, conform proiectului.

Concursul pentru directorii de școli ar trebui organizat pe data de 27 iulie 2021, potrivit anunțurilor publice făcute de ministrul Educației.

„Este necesar ca accesul la aceste funcții de conducere să fie deschis către toate cadrele
didactice care vor să concureze și care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege, astfel încât să se genereze plus valoare procesului de educație. Ocuparea funcțiilor de conducere trebuie să se realizeze conform unor criterii de performanță profesională și evaluate cu obiectivitate prin raportare la interesul superior al elevului”, scrie în preambulul proiectului de ordonanță de urgență.

Proiectul modifică articolul 260, alin (1), din Legea educației nr 1/2011 astfel încât funcțiile de conducere din inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic se ocupă, prin concurs, care constă în probă scrisă și interviu, conform unei metodologii elaborate de către Ministerul Educației și aprobate prin ordin al ministrului, de către cadre didactice titulare în învățământ membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, și completarea cu alin (11), astfel încât se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de conducere din inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:

  • a) diplomă de licenţă;
  • b) titlul de doctor sau gradul didactic I.

Concret, cum se modifică Articolul 260:

Forma actuală: (1) Funcţiile de conducere din inspectoratele şcolare şi de director la casa corpului didactic se ocupă, prin concurs, de către cadre didactice titulare, cu diplomă de licenţă, membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, care îndeplinesc criteriile de competenţă profesională, managerială şi de prestigiu moral evaluate prin:

  • a) curriculum vitae;
  • b) calităţi dovedite în activitatea didactică şi în funcţii de conducere, de îndrumare şi de control, anterioare, în sistemul naţional de învăţământ;
  • c) titlul de doctor sau gradul didactic I;
  • d) calificativul “foarte bine” obţinut în ultimii 4 ani;
  • e) interviu în faţa unei comisii de concurs privind managementul educaţional şi deontologia profesională.

Forma propusă în proiect: Funcţiile de conducere din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic se ocupă, prin concurs, care constă în probă scrisă și interviu, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educației și aprobate prin ordin al ministrului, de către cadre didactice titulare în învățământ membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, care au titlul de doctor sau gradul didactic I.

Se introduce un nou alineat: Se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de conducere din inspectoratele școlare și de director al casei corpului didactic și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educațional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:

  • a) diplomă de licență;
  • b) titlul de doctor sau gradul didactic I.

La articolul 261 apare un nou alineat în proiect, care prevede că se pot înscrie la concursul pentru ocuparea funcțiilor de îndrumare și control din inspectoratele școlare și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educațional, dar care au diplomă de licență și gradul didactic I sau II.

După ce Guvernul a respins abrogarea articolul din Legea Educației prin care se înființa Corpul național de experți în management educațional, pe motiv de neconstituționalitate, Ministerul Educației propune acum să se abroge doar alineatul 3 al articolului 246. Adică cel care prevede că „pot ocupa funcţii de conducere, de îndrumare şi de control în unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare numai cadrele didactice membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional”.

O altă modificare este pentru concursul de directori, la articolul 257:

Articol în vigoare: (1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă prin concurs public de către cadre didactice titulare membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional.

Articol modificat în proiect: (1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă prin concurs public, care constă în probă scrisă și interviu, de către cadre didactice titulare membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional.

În plus, este introdus un nou articol: „Se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de director/director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educațional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:

  • a) diplomă de licență sau atestat de echivalare în condițiile 149 alin. (3);
  • b) au promovat examenul de definitivat;
  • c) cel puțin cinci ani vechime în învățământ.

În nota de fundamentare a proiectului, ministerul explică faptul că „radiografia reală a sistemului național de învățământ ne arată că se impune o schimbare de paradigma în ceea ce privește abordarea instituțională a managementului educațional. Este foarte importantă gestionarea mai eficientă a resurselor educaţionale (documentare/ curriculare, umane şi materiale) şi dezvoltarea capacităţii de atragerea de resurse (financiare şi umane) şi menţinerea în sistem a resurselor umane bine pregătite şi motivate. Redefinirea managerului educațional este de o importanță deosebită, managerul trebuie să fie capabil să definească profilul cerut pentru viitoarele cadre didactice şi să motiveze cadrele didactice pentru performanţă înaltă, să identifice bunele practici şi să recunoască inovaţia și să utilizeze tehnologiile moderne de informare şi comunicare”.

Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


8 comments
  1. Ha, ha, ha!
    Să înțelegem că inspectorii numiți pe bază de competență ,,politicăăă” vor selecta directori pe criterii de competență ,,managèrială”???
    Mare examen, mareeee!
    Și Corpul de experți în management educațional la ce îi încurca, stimate domnule ministru???
    Vă temeți că funcția de director nu mai este atractivă? Aveți dreptate. Un manager de școală, profesor de limba română, este mai nou ,,administrator”, prea mult secretar, și… de cele mai multe ori economist incompatibil cu Legea finanțelor publice.
    Descentralizați odată școlile și scoateți-le de sub jugul inspectoratelor că nu faceți decât rău educației!!!
    Responsabilizați directorii și degrevați-i de orele la catedră și mai ales de sarcinile administrative, dați norme de administratori în școli( nu mai faceti economie pe destinul copiilor) și lăsați profesorii să facă educație, nu hârtii inutile!!!!
    Cu ordonanța privind concediul de odihnă al directorilor ce-ați facut?
    Va fi surpriza de după examen???
    Itineranții și specialiștii psihopedagogi când vin în școli, după ce copiii cu CES integrati în școlile de masă vor fi absolvit deja? ( Numai părinții știu cât de greu le este!)
    Despre abuzul privind încălcarea dreptului la timp liber și odihnă al cadrelor didactice și al directorilor, care sunt obligați să răspundă solicitărilor dumneavoastră în regim de ,,URGENȚA” ce ne puteți spune?
    Mai nou școala este comandament de pompieri, iar educația se face… ,,LA URGENȚĂ”!
    Să vă mai spun și altele?

  2. Nemultumitii de serviciu sa se abtina…sau sa participe la concursul acesta,sa aduca un suflu nou in educatie,,ii vad pregatiti…
    Este resursa pregatita si pentru posturi de inspector la fel si pentru directori…sa vedem si figuri noi,ajunge experienta ceruta acum….

    Evaluatori sa fie si specialistii in resurse umane din privat…(dar poate nu aplica in cazul corpului de expert ,pardon,ha ,ha)

  3. Dacă se dorea seriozitate si corectitudine toti inspectorii dădeau concurs la aceeași dată cu directorii, precum titularizarea pe specializări. Cum un director cu definitivat merge in asistenta la un prof.cu gradul I sau doctorat?

  4. Formularea lunecoasa “în interesul superior al elevului”, în România înseamnă ceea ce s-a petrecut treptat după Revoluție și a ajuns în ultimii ani la apogeu. Și anume, elevii nu mai au îndatoriri, ci au numai drepturi, urlate și impuse prin batere de picior de către Consiliul Național al Elevilor și de Comitetul (sau cum i-o spune) Național al Părinților.

  5. Așadar inspectorii numiți politic organizează ,,concurs” pt. director.
    Apoi tot ei organizează concursul pt inspectori cu cât mai puține restricții de participare date prin OUG.
    Toti cred că nu vor suporta consecințele legii.
    P.S. Aceste OUG sunt doar o incitare la trafic de influență.
    Politizare masivă, nici măcar nu se mai feresc, cred că au imunitate juridică pe viață.

  6. Adică pentru inspectori grad I, iar pentru directori școli ajunge și definitivatul. Săracele scoli… Juridic e fără logică apartenența sau nu la Corpul de expert. Oricum ordonanța nu va trece sau se va ataca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL România are 302.173 copii și elevi defavorizați, dar Guvernul oferă câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei. Banii vin sub formă de “tichete educaționale” pentru haine și materiale școlare. Ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial

România are 302.173 copii și elevi defavorizați, potrivit Ministerului Educației, dar Guvernul a decis să ofere câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei, potrivit Ordonanței de Urgență a…
Vezi articolul

INTERVIU Ministrul Educației, Ligia Deca: În viitor, titularizarea vine după licențierea în profesie și după noul masterat cu 80% practică, pe care îl introducem prin noua lege a Educației

Noile legi ale Educației aduc schimbări în cariera didactică. Ministrul Educației a explicat în contextele examenelor din ultima perioadă, de Bacalaureat și Titularizare, într-un interviu acordat Karinei Dorobanțu, elevă în…
Vezi articolul