Condițiile de școală din Ucraina, unde profesorii încearcă să ajute copiii să învețe, în pofida războiului / “Un elev a desenat o casă și apoi a spus: oh, cred că eu nu mai am casă, pentru că au bombardat-o”

914 vizualizări
Școală distrusă la Zhytomyr, Ucraina / Foto: © Yaroslav Veretin | Dreamstime.com
Câteva milioane de elevi din Ucraina au reluat, într-o formă sau alta, învățarea încă de la începutul acestei luni, în pofida războiului care macină țara, potrivit The Guardian, care face o radiografie a eforturilor depuse de școli și profesori pentru a-i ajuta pe copiii care au rămas acasă. Deși dat peste cap, procesul educațional continuă acolo unde se poate, întrerupt adesea de sunetele de sirenă, relatează publicația citată.

Aceasta amintește că, în momentul declanșării invaziei ruse, autoritățile au decis oprirea activităților școlare pentru o perioadă de două săptămâni. Apoi, când această perioadă a expirat, se estimează că aproximativ 12.000 de școli au reluat predarea în format online, iar, 3,5 milioane de elevi începuseră din nou să învețe, atât cât puteau.

The Guardian notează că experții “sunt de acord că educația poate juca un rol pozitiv pentru copiii afectați de război, ameliorând impactul psihologic al conflictului armat, prin rutină și stabilitate”. ȘI dă în acest sens exemplul unei profesoare dintr-o localitate rurală din vestul țării, care se întâlnește fizic cu elevii ei la biblioteca școlii, unde se joacă diverse jocuri de societate. Aceeași profesoară le citește unora dintre elevii săi seara, pe Zoom – iar la aceste sesiuni participă inclusiv copii care s-au refugiat în țările europene, dornici să vadă fețe cunoscute de acasă.

Un alt exemplu este al unei profesoare care a plecat, la începutul invaziei, din localitatea sa de lângă Kiev pentru a fi alături de familie în vestul țării, unde a adunat o echipă de voluntari care să organizeze jocuri, activități artistice și petreceri pentru copiii din zonă, foarte mulți dintre ei refugiați.  Publicația povestește cum ea interacționează cu cei mici în diverse jocuri, dar și cum prezența războiului se face mereu simțită: “Un băiat pe nume Iegor – spune profesoara – a desenat o casă și, apoi, a spus: ‘oh, cred că eu nu mai am casă, pentru că au bombardat-o. E greu să auzi astfel de lucruri”.

Materialul citat prezintă și situații de adolescenți ale căror planuri privind educația au fost date peste cap de război. Este dat exemplul unui tânăr dintr-o localitate afectată de conflict, de lângă Kiev, care se pregătea de sfârșitul liceului și care dorea să se înscrie la o facultate de jurnalism, dar ale cărui planuri au fost date peste cap și nu mai știe ce-i pregătește viitorul. Când au început bombardamentele și au trecut coloanele militare rusești, s-a adăpostit împreună cu bunica lui într-un beci, de unde a comunicat prin mesaje pe telefon cu profesoara lui de biologie, care i-a ajutat să fugă de acolo. El nu a reușit, însă, să o ajute pe bunica sa să ajungă la Kiev, așa cum aranjase, deoarece o rachetă rusă a lovit casa în care se afla aceasta.

Profesoara care l-a ajutat pe băiat povestește că școala din localitatea ocupată de ruși a fost parțial distrusă, iar forțele rusești au stabilit o bază acolo, devastând clasele și scriind pe pereți “Rusia, țara noastră iubită”.

The Guardian dă și un exemplu de elevă ajunsă să învețe la o școală bine dotată și cu o comunitate primitoare, din Polonia. Eleva, ajunsă în țara vecină cu un tren supraaglomerat, ce-i amintea de filmele despre foametea cauzată de Stalin în anii ’30, a fost primită într-o școală poloneză “ca o poză frumoasă”, cu bazin de înot, sală de sport încăpătoare, clase “cool” și profesori binevoitori. Nimic nu i-a putut elimina, însă, sentimentul de nesiguranță și teama pentru tatăl său sau pentru bunica sa, cu care n-a mai intrat în contact de săptămâni. Și se simte vinovată că este în siguranță în Polonia, în timp ce familia sa se ascunde într-o pivniță.

Photo © Yaroslav Veretin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mătușile nu vor putea să-și promoveze rudele pe posturi universitare, cum propunea fostul ministru Cîmpeanu, însă verii da: cine nu poate fi membru în comisiile pentru examenul de promovare în cariera didactică, în învățământul superior, potrivit proiectului de lege Deca

Mătușile și unchii nu vor mai putea să-și ajute rudele pentru promovarea în cariera universitară, așa cum propunea proiectul de lege a învățământului superior propus de fostul ministru Sorin Cîmpeanu.…
Vezi articolul

Toate școlile din județul Gorj, afectat de cutremure, au primit recomandarea Inspectoratului școlar să programeze săptămâna ”Școala Altfel” săptămâna viitoare, prima după vacanță / Șefa ISJ: Sunt luate în calcul și cursurile online

Tuturor școlilor din județul Gorj le-a fost recomandat de către inspectoratul școlar județean să plaseze săptămâna ”Școala altfel” de luni, 20 februarie, adică în prima săptămână de după vacanța de…
Vezi articolul

Orban, despre solicitarea lui Cioloș: Să ceri demisia ministrului Educației cu o zi înainte de începerea școlii mi se pare o politizare dramatică a subiectului, cu atât mai mult cu cât dna Monica Anisie a fost secretar de stat în mandatul său

“Începerea anului școlar este o necesitate. Și așa 4 luni de zile, din cauza pandemiei, din cauza stării de urgență cursurile au fost online, într-o adaptare care practic a generat…
Vezi articolul

Seminare pe tema numerologiei pentru profesori „nu ar trebui să constituie o prioritate pentru factorii decizionali de la nivel teritorial” – Consiliul Județean al Elevilor Galați

Consiliul Județean al Elevilor Galați își exprimă nemulțumirea față de inițiativa Inspectorului Școlar General, Selena Costea, care a transmis o adresă oficială către toate unitățile de învățământ din județul Galați,…
Vezi articolul