Consiliul Elevilor și reprezentanții părinților îi cer lui Klaus Iohannis să “blocheze” proiectul de lege care le acordă profesorilor statutul de autoritate publică

8.901 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Consiliul Național al Elevilor și Federația Asociațiilor de Părinți îi cer președintelui Klaus Iohannis să “blocheze” proiectul de lege care le acordă profesorilor statutul de autoritate publică.

Într-o scrisoare deschisă, cele două organizații susțin că, “din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori”, avantaj care “va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care, elevii, în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase”.

Scrisoarea deschisă adresată de Consiliul Național al Elevilor și Federația Părinților președintelui Klaus Iohannis

“Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor din România și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar se opun, cu fermitate, propunerii legislative prin care se dorește învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică. În cadrul misiunii și viziunii noastre, educația de calitate primează, iar acest deziderat nu poate fi obținut decât prin colaborarea tuturor părților interesate, anume elevi, profesori și părinți ca membri ai comunității școlare. În ciuda acestui fapt, nu considerăm deloc benefic învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică, întrucât suntem de părere că respectul la care profesorii tind din partea elevilor și părinților, respect absolut necesar pentru buna desfășurare a actului instructiv-educativ, nu poate fi reglementat printr-o lege.

Admitem că un climat de ordine și respect este esențial în școlile din România, însă oferirea autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învățare-evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, mai mult decât atât, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia.

Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase. Suntem de părere că respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare.

Din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care, elevii, în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase.

Mai mult decât atât, dorim să reamintim viziunea Curții Constituționale a României privind statutul cadrului didactic, exprimată în decizie nr. 2/2014, astfel: Din punct de vedere penal, profesorul este asimilat funcționarui public, în interpretarea cea mai largă a noțiunii de ,,funcționar public” care excede cadrului impus de dreptul administrativ. Prestarea unui serviciu de interes public trebuie să fie criteriul pentru care o persoană trebuie considerată funcționar public, deci să se bucure de o serie de drepturi și obligații.

,,Având în vedere nenumăratele situații în care elevii au fost victimele unor abuzuri din partea unor cadre didactice lipsite de viziune, de vocație, de etică – acestea fiind absolut necesare în profesia prin care se clădesc caractere, se formează cetățeni active – educarea și formarea elevilor pe care îi reprezentăm. Mai mult decât atât, considerăm că această propunere este lipsită de fundament legislativ, iar dacă aceasta ar deveni lege, ar conduce la distrugerea climatului educațional prin instaurarea unui permanent dezechilibru în relația tripartite elev- părinte-profesor.

Ne bucurăm, în acest sens, că avem susținerea Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar din România – aceasta demonstrează legitimitatea argumentelor noastre, drept care solicităm Președintelui României blocarea acestui proiect legislativ.” – a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.
,,Acest proiect este redundant. Respectul se câștigă, nu se impune. Există cadrul legal, atât în LEN, ROFUIP și Statutul Elevului, cât și în Codul Civil și Penal. Doar trebuie să se pună în aplicare.” – a declarat Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din România.”

 


7 comments
  1. Excelent! In fapt, nu am sesizat niciun feed-back “a părților interesate….” în cazul agresiunilor elevilor asupra profesorilor, probabil pt ca “respectul nu poate fi reglementat prin lege”!?!. În drept, acordam prea multa atentie unui fake, care este acest consiliu al elevilor, o structură ilegitima a unor subiecți fără capacitate de exercitiu. Cine-i finanțează și cine trage sforile?

  2. In Franta toti profesorii din invatamantul public preuniversitar si superior au statut de FUNCTIONAR PUBLIC (FONCTIONNAIRE PUBLIC, PUBLIC SERVANT)….Si profesorii francezi se mandresc cu acest statut! …La noi de ce nu s-a procedat la fel? Au fost impotriva cei din administratia publica ce au monopolul acestui statut? Conceptul de AUTORITATE PUBLICA se utilizeaza doar cu referire la persoanele juridice…Avem sumedenie de institutii denumite AUTORITATI….care au rol bine determinat in diferite domenii….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
O voce pentru educatie

Capitol despre digitalizarea învățământului, propus integral în proiectul legii educației de către alianța „O Voce”, pentru că nu exista în forma inițială. Noutate: desființarea AARNIEC (RoEduNet) și introducerea competențelor digitale din ciclul primar / Organizația a transmis 280 de amendamente ministerului

Un întreg capitol de digitalizare a învățământului preuniversitar este propus între cele 280 de amendamente la proiectul legii Învățământului preuniversitar de către Alianța „O Voce pentru Educație”, potrivit unui comunicat…
Vezi articolul