Prevederile Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, coroborate cu cele din Legilor educației și din alte acte normative fac ca ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante să fie suspendate. Pe de altă parte, este posibilă, în anumite condiții, promovarea în unele posturi din instituțiile de învățământ superior, precum și angajarea doctoranzilor pe perioadă determinată. Așa explică Ministerul Educației și Cercetării într-o notă trimisă în universități în luna octombrie a.c., obținută de Edupedu.ro.
Documentul consultat de Edupedu.ro se referă la modul în care se aplică dispozițiile din Legea învățământului superior 199/2023 referitoare la promovarea în universități, după Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, știută ca Legea Bolojan.
- În septembrie, în contextul Legii Bolojan, președintele Consiliului Național al Rectorilor (CNR), Sorin Cîmpeanu, menționa că în sistemul universitar există, în prezent, un „blocaj al angajărilor” și făcea apel la condiții pentru ca tinerii care finalizează studii într-o universitate sau urmează studii de doctorat să se poată angaja acolo – detalii mai jos.
Ce spune nota MEC, obținută de Edupedu.ro, despre:
Condițiile generale de ocupare prin concurs a posturilor vacante în universități:
Potrivit notei MEC, după coroborarea actelor normative concluzia MEC este că în anul 2026, „ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute ca vacante în statul de funcții, întocmit anual, sau dacă sunt vacantate pe parcursul anului universitar este suspendată”.
Promovarea pe funcție didactică:
Pe de altă parte, arată documentul citat, „se poate organiza examen de promovare pe funcția didactică pentru acele posturi ale căror atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică. Fiecare post pentru care urmează să se desfășoare examen de promovare în cariera didactică trebuie să fie descris sub aspectul atribuțiilor / activităților aferente acestuia, inclusiv norma didactică și tipurile de activități incluse în norma didactică”.
Angajarea doctoranzilor:
Documentul concluzionează, în baza legislației în vigoare: „În virtutea faptului că studentul-doctorand a dobândit această calitate prin examenul de admitere la studiile universitare de doctorat, aceștia pot fi angajați ca asistenți universitari pe perioadă determinată, calitatea de angajat pe perioadă determinată fiind un accesoriu al calității de student-doctorand”.
Ce prevederi legislative coroborează MEC în susținerea acestor concluzii:
Cu privire la studenții doctoranzi:
- Art. 67 alin. (3) din Legea învățământului superior 199/2023, care spune că „Studentul-doctorand poate desfășura activități didactice remunerate, în limita normei de asistent universitar, în conformitate cu legislația în vigoare”
- Art. 139 din Legea 199/2023, potrivit căruia consiliul de administrație al universității „aprobă propunerile de scoatere la concurs a posturilor didactice și de cercetare (…)”
- Art. 202 alin. (1) din aceeași Lege: „Angajarea pe un post didactic sau de cercetare se face pe perioadă nedeterminată sau determinată. Angajarea pe perioadă nedeterminată, pe orice funcție didactică sau de cercetare, este posibilă numai prin concurs public, organizat de instituția de învățământ superior”
- Art. 202 alin (4) – aceeași lege: „Studenții-doctoranzi pot fi angajați pe o perioadă determinată de maximum 6 ani”
- Art. 206 (1) – aceeași lege: „Pentru ocuparea funcției didactice de asistent universitar este necesar ca persoana să dețină o diplomă de doctor sau să fie înmatriculată la un program de studii doctorale, fără depășirea perioadei maxime de studii, care include prelungirile admisibile conform legii. (…)”
Pentru promovarea în cariera didactică:
- Art. 207 din Legea 199/2023 privind metodologia pentru examenul de promovare în cariera didactică
- Art. 208 din Legea 199/2023: (1) Personalul didactic titular prevăzut la art. 199 alin. (1) are dreptul de a promova în cariera didactică, pe bază de examen, în una dintre funcțiile didactice prevăzute de art. 200 alin. (1) lit. b), c) și d), în limita posturilor didactice vacante aprobate anual în acest scop de consiliul de administrație. (2) Consiliul de administrație al instituției de învățământ superior, la propunerea consiliului departamentului, aprobă cererile privind înscrierea la examen în vederea promovării în cariera didactică.
- Art. 209 (2) din Legea 199/2023: Rezultatele examenelor de promovare în cariera didactică se aprobă de senatul universitar, iar încadrarea pe post se face începând cu prima zi a semestrului următor examenului.
Pentru promovare în cariera didactică:
Art. 3 alin. (4) lit. c) și d) din HG privind Metodologia de examen pentru promovare în cariera didactică: „(4) Pe pagina principală a site-ului web propriu al instituției de învățământ superior, care găzduiește și pagina de internet a examenului, vor fi publicate, (…), cel puțin următoarele informații:(…)
- c) descrierea fiecărui post pentru care urmează să se desfășoare examen de promovare in cariera didactică;
- d) atribuțiile/activitățile aferente postului didactic vacant, incluzând norma didactică și tipurile de activități incluse în norma didactică”
Pentru suspendarea concursurilor, dar și pentru promovare:
ART. XXII alin.(1)-(3) dim Legea Bolojan:
„(1) In perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2026 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile si instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările si completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările si completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante si nici posturilor a căror ocupare condiționeazã îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile și din Mecanismul de redresare si reziliențã.
(3) Prin post unic, in sensul alin. (2), se întelege:
- a) acel post ale că rui atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;
- b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.”
Nota arată că promovarea în carieră nu presupune o mobilitate a salariatului (trecerea de la un angajator la altul, încetarea contractului individual de muncă și încheierea altuia cu alt angajator) și nu presupune majorarea numărului de posturi din statul de funcții al universității. Pe de altă parte, promovarea presupune dezvoltarea carierei prin trecerea pe o funcție didactică superioară, cu modificarea contractului individual de muncă în ce privește funcția și drepturile salariale.
Amintim că în septembrie, înaintea începerii anului universitar 2025-2026, președintele Consiliului Național al Rectorilor (CNR), Sorin Cîmpeanu, menționa că în sistemul universitar există, în prezent, un „blocaj al angajărilor”. El spunea, însă, în acel context că angajarea tinerilor în universități trebuie să continue, anume a celor pregătiți în acele universități:
- „Suntem interesați de asemenea de dezvoltarea resursei umane, pentru că avem un blocaj al angajărilor, dar în același timp – nu vorbesc de posturi mari de conferențiar, profesor – în același timp, universități le-au investit și au făcut eforturi, au pregătit la nivel de licență, de masă, de doctorat tineri pe care dorim să-i păstrăm aproape de universitate.Păstrarea aproape de universitate se face prin angajarea acestor tineri. Angajarea nu trebuie blocată la modul general și cel puțin pentru aceste situații trebuie să se permită dezvoltarea.”
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Eu nu înțeleg cum se explica faptul ca numărul de ore din norma unui profesor a crescut, numarul copiilor in clase a crescut, numarul elevilor ( primar+gimnazial+ liceu), in Romania a scăzut mereu in ultimii ani, adică ajuns la mai puțin de 3 milioane si jumătate, dar numarul cadrelor didactice a fost mereu in crestere, ajungând la peste 300 000.
Interesant. Si atunci, unde-i independenta academica? Cea care ar trebui sa sa manifeste inclusiv in ceea ce priveste politica de personal?
Conform academicfreedom.eu, libertatile academice de baza au nevoie, printre altele, de „the availability of secure and permanent employment;”