Copiii vor folosi inteligența artificială oricum, mai bine îi ajuți să o folosească în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog / Copiii noștri am dorit să fie nativi digital, acum dorim să fie nativi AI – Toomas Hendrik Ilves, fost președinte al Estoniei, țară care mizează pe folosirea noilor tehnologii în educație

1.729 de vizualizări
Fostul presedinte eston Toomas Hendrik Ilves / Sursa: Captura Youtube – Edge Institute
Inteligența artificială reprezintă „un alt salt” pentru educația din Estonia, după cel realizat începând din anii ’90, când această țară și-a asumat un rol de pionierat pentru folosirea instrumentelor digitale în educație. Iar politica estonă este aceea de a „încuraja să avem AI în clase, decât să o interzicem, așa cum e tendința curentă”, a spus fostul președinte al Estoniei Toomas Hendrik Ilves, în cadrul Summitului pentru Guvernanță Digitală 2025, desfășurat marți la București.

„Copiii vor folosi AI oricum. Mai bine să îi ajuți să o folosească în mod corect (…) Chiar și din perspectiva siguranței publice, copiii trebuie învățați, de la vârste fragede, cum să folosească AI în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog, de exemplu(…)”, a spus el. Și, așa cum Estonia a dorit ca acești copii să fie nativi digital, „acum dorim să fie nativi AI”, a precizat fostul președinte eston.

Ilves a condus fosta republică sovietică între 2006-2016, perioadă de intense eforturi pentru digitalizare în toate domeniile, ce au transformat Estonia într-un „tigru” digital al Europei Centrale și de Est. El prezentat inițiativele guvernului eston pe teme legate de noi tehnologii, inclusiv AI. Iar unul dintre domenii este cel al educației.

La evenimentul organizat marți la București, Toomas Hendrik Ilves a explicat logica din spatele abordării Estoniei:

  • „Copiii vor folosi AI oricum. Mai bine să îi ajuți să o folosească în mod corect, să evite capcanele – cum ar fi aceea a oamenilor care apelează la AI pentru a-și rezolva problemele psihologice, ceea ce conduce la lucruri foarte rele. Chiar și din perspectiva siguranței publice, copiii trebuie învățați, de la vârste fragede, cum să folosească AI în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog, de exemplu”.

Potrivit fostului președinte, „copiii noștri am dorit să fie nativi digital. Acum dorim să fie nativi AI”.

El a povestit și cum a reușit Estonia să înfrângă rezistența socială – inclusiv a autorităților locale, a profesorilor și părinților – în fața eforturilor de digitalizare, atunci când acestea au fost inițiate în anii 90, dar și cum folosește în prezent experiența de atunci:

  • „Acum avem [programul] AI Leap. Programul pe care l-am început în urmă cu 30 ani se numea Tiger Leap și urmărea să aducem toate școlile online, lucru pe care l-am realizat până în 1998. Începusem în 1996. Toate școlile aveau calculatoare și erau conectate.
  • Acum, facem un alt salt. Ce urmează este inteligența artificială și o cu totul altă lume, despre care învățăm cu toții cum funcționează. Încurajăm să avem AI în clase, decât să o interzicem, așa cum este tendința curentă. Și avem o strategie națională, colaborăm cu companii de AI. (…)”

Potrivit lui Toomas Hendrik Ilves, rezistența la schimbare a fost mare, dar soluția aleasă – aceea de a începe cu școlile și copiii în procesul de digitalizare, a funcționat:

  • „[Ne-am zis, în procesul declanșat în anii ’90, că] Trebuie să începem cu școlile, pentru că oamenii mai în vârstă nu doresc. Hai să îi lăsăm pe copii să o facă. Iar ei au aderat imediat. Drept urmare: sindicatul profesorilor avea o publicație săptămânală și timp de un an nu a trecut niciun număr în care să nu fiu atacat pentru că doresc să distrug Estonia, să distrug cultura estonă. Eram vinovat de orice. Dar, dacă le place copiilor, e greu pentru părinți să spună că e un lucru rău.
  • Al doilea lucru care a funcționat a fost invidia. Programul pe care l-am înființat, convingând guvernul să îl aplice, stabilea ca guvernul să plătească pentru jumătate dintr-un laborator de calculatoare, iar cealaltă jumătate să vină de la municipalitate. Deci aveau o miză. Municipalitatea vedea că poate obține la jumătate de preț calculatoare pentru școală, ceea ce din punct de vedere al autorității locale e un lucru bun – vin alegerile etc.. Inițial, au fost doar câteva autorități care au făcut-o. Apoi a intervenit principala motivare a est-europenilor, invidia. Dacă există ai o autoritate locală care are calculatoare și în jurul ei alte 4-5 autorități care nu au, acestea se gândesc imediat: noi de ce nu avem ce au ei? Așa s-a întâmplat ca între 1996 și 1998 să trecem de la 0 la toate școlile conectate și dotate cu laborator de calculatoare. Chiar a funcționat.”

Potrivit lui Ilves, „copiii vor folosi AI oricum. Mai bine să îi ajuți să o folosească în mod corect, să evite capcanele – cum ar fi aceea a oamenilor care apelează la AI pentru a-și rezolva problemele psihologice, ceea ce conduce la lucruri foarte rele. Chiar și din perspectiva siguranței publice, copiii trebuie învățați, de la vârste fragede, cum să folosească AI în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog, de exemplu. (…) Copiii noștri am dorit să fie nativi digital. Acum dorim să fie nativi AI.”


2 comments
  1. Corect, AI este o descoperire în calea căreia nu te poți pune, decât să o accepți și să înveți să te folosești de ea. Dacă poate pune umărul la această acțiune și școală ar fi foarte bine. Acum sau mai târziu se va adapta și școala la viață reală, fiindca nu va avea alternativă. Nu vor avea ce face!!

    câteva cuvinte despre roboți.La nivel de cuvinte, texte, gândire, sunt făcute progrese mari, grație AI-lui. Cât privește roboții, mai ales cel umanoid lucrurile sunt exagerat prezentate, deoarece în afara AI, care este recunoscut ca ceva revoluționar, are nevoie și de mecanismul fizic propriu-zis. Acest mecanism este practic o mașină cu sisteme de acționare, de transmitere a mișcării, de control a fiecărui grad de libertate etc.Altfel spus este o mașină unde nu au fost întâlnite mari descoperiri, din potrivă. Ca să faci o mașină, cu multe grade de mobilitate, cu posibilitatea programării lesnicioase pe trasee schimbabile, numită robot umanoid, complică mult ,,mașina”. Prin urmare adevărata frână în dezvoltarea robotului umanoid este și va fi realizarea mecanismului propriu-zis, care este pură inginerie.

  2. copiii folosesc AI pe rupte la copiat teme referate, lucrari de control, nu mai invata nimic, de altfel la ce le foloseste sa invete ceva oricum robotii ii vor inlocui. scoala si facultatile nu-si mai au rostul. sistemul de invatamant actual se va prabusi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Definitivat 2024. Modelul de subiect de examen pentru învățători a fost publicat de Ministerul Educației – descarcă / Prima inspecție la clasă se susține până pe 9 februarie, prevede calendarul

Modelul de subiect pentru examenul național de definitivare în învățământ 2024, pentru profesorii din învățământul primar, a fost publicat de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici în Evaluare. Subiectul…
Vezi articolul

Până pe 28 septembrie, școlile vor trimite Ministerului Educației numărul de norme didactice și al posturilor, pentru acest an școlar – document / Recent, Ligia Deca spunea că știe că școlile nu scot la concurs posturile de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă

Până joi, 28 septembrie, școlile și grădinițele vor transmite Ministerului Educației situația normării profesorilor, după cum se arată într-un document obținut de Edupedu.ro. Amintim că anul școlar 2023-2024 a început…
Vezi articolul

Marius Budăi, înainte de întâlnirea cu sindicatele din Educație: Începem discuțiile tehnice pe noua lege a salarizării / Coaliția trebuie să dea răspunsul pe solicitările de creșteri salariale, nu la Ministerul Muncii se decid cheltuielile

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a declarat, luni, înainte de întâlnirea cu sindicatele din educație, că la nivelul ministerului încep „discuțiile tehnice” pe noua lege a salarizării, dar coaliția trebuie să…
Vezi articolul

Luciana Antoci, consilier pe Educație la Cancelaria premierului Bolojan: Din păcate, practica pedagogică se face în continuare doar în colegiile și liceele mari din mediul urban, iar după titularizare cei care vor să devină profesori sunt cel mai des repartizați în școli din mediul rural, care au cu totul alte particularități

Consilierul la Cancelaria prim-ministrului Ilie Bolojan pe teme de Educației, Luciana Antoci, fost șef al ISJ Iași, a subliniat la  Radio Iași, că există o discrepanță între faptul că studenții…
Vezi articolul