Cum află finlandezii ce fel de calificări sau angajați au nevoie în viitor

1.285 de vizualizări
Anticiparea cererii de calificări sau competenţe în Finlanda este prezentată într-un raport CEDEFOP făcut în anul 2015. Sistemul finlandez este dat ca exemplu de bună practică de către specialiștii Comisiei Europene. Așadar nu numai învățământul este de excepție în această țară nordică, ci și cel de formare și dezvoltare a pieței muncii. Iată cum fac finlandezii:

La fiecare patru ani, Guvernul Finlandei adoptă Planuri de dezvoltare pentru învăţământ şi cercetare, numit VOSE, cum este acesta aflat acum în vigoare. Planurile cuprind obiective în domeniul învăţământului şi formării profesionale, precum şi politici structurale cheie pentru diferite sectoare ale învăţământului.

Ministerul Educaţiei şi Culturii stabileşte ţinte pentru învăţământul şi formarea profesională, pe baza anticipării cantitative şi calitative a cererii de calificări.

Responsabilitatea pentru realizarea previziunilor revine Comisiei Naţionale pentru Învăţământ a Finlandei
(Finish National Board of Education), o agenţie subordonată Ministerului Educaţiei şi Culturii.

Sub aspect cantitativ, FNBE determină nevoile de formare profesională pe baza datelor culese la nivel regional, sub supravegherea consiliilor regionale, precum şi pe baza proiecţiilor privind piaţa forţei de muncă realizate de Institutul de Cercetare în Economie.

FNBE menţine un serviciu de date online (ENSTI), care sprijină activitatea persoanelor care utilizează şi care introduc date de prognoză.

Prognozele calitative se referă la impactul schimbărilor în conţinutul muncii asupra competenţelor forţei de muncă şi, astfel, asupra calificărilor şi programelor. În acest domeniu, FNBE colaborează cu Comitetele Naţionale pentru Învăţământ şi Formare Profesională, organisme de experţi în domeniul prognozării calitative în învăţământ.

Acestea sunt organisme tripartite cu rol consultativ, desemnate de a Ministerul Educaţiei şi Culturii pentru a asigura legătura dintre sistemul de învățământ profesional și tehnic şi sectoarele economiei naţionale.

Din anii 1990, responsabilitatea pentru realizarea prognozelor şi pentru a răspunde provocărilor legate de calificări şi competenţe a fost delegată universităţilor, politehnicilor şi furnizorilor de învățământ profesional și tehnic.

FOTO: Pixabay.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Psihologul Suzana Pavlov: Mi-aș dori ca părinții să folosească mai puțin termenul de pedeapsă și să folosească mai degrabă termenul de consecințe. Regulile și limitele mi se par de folos. Pedepsele nu mi se par justificate

Psihologul Suzana Pavlov a declarat pentru TVR Craiova că „mi-aș dori ca părinții să folosească mai puțin termenul de pedeapsă și să folosească mai degrabă termenul de consecințe”. Aceasta a…
Vezi articolul

Material susținut de NextLab.tech

INTERVIU Profesorul Ion Ivan: Inteligența artificială nu este un pericol pentru profesori, are exact acele limitări care fac munca creativă și complexă a profesorului de neînlocuit / În prezent, digitalizarea nu mai este concepută în educație fără aplicații care au încorporate elemente de AI

„Inteligența artificială nu este un pericol pentru profesori, pentru că are exact acele limitări care fac munca creativă, originală și complexă a profesorului de neînlocuit. În momentul de față, digitalizarea…
Vezi articolul

OFICIAL Angajarea profesorilor “titularizați” pe art. 253 poate fi de azi făcută pe durata viabilității postului. Ordonanța de Urgență pe educație a fost publicată în Monitorul Oficial

Varianta oficială a Ordonanței de Guvern 23, cea apărută miercuri noaptea în Monitorul Oficial, la o săptămână după aprobarea în Ședința de Guvern din 3 aprilie, cuprinde şi „rezolvarea” situației…
Vezi articolul

Revizuirea planurilor-cadru, în care „accentul va fi pus pe pregătirea pentru meseriile viitorului” și care vor aborda inteligența artificială – promisă de coaliția PSD-PNL-UDMR în programul de guvernare / La nivel de liceu, nu au fost adoptate nici până acum noi planuri-cadru

Programul de guvernare cu care coaliția PSD-PNL-UDMR merge, luni, în Parlament prevede, la capitolul dedicat Ministerului Educației și Cercetării, „Actualizarea programelor școlare” prin revizuirea planurilor-cadru, potrivit documentului consultat de G4Media.ro.…
Vezi articolul

VIDEO Nu fac online toate orele din orar, ci doar materiile pentru Bac, sunt clasa a XII-a, spune Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor. Motivul: nu toți profesorii au sau nu vin cu laptopul la școală

Nu fac online toate orele din orar, ci doar materiile pentru Bac, sunt clasa a XII-a, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, la emisiunea “Viitor cu clasă”…
Vezi articolul