Cum își tratează România tinerii, o caracterizare făcută de organismul european de monitorizare

740 de vizualizări
SURSA: GOV.RO
Radiografia situației tinerilor din România și mai ales a implicării autorităților în problemele tineretului arată o crasă lipsă de respect din partea guvernanților. Analiza de mai jos este făcută de Unitatea de Analiză a Educației și Politicilor de tineret, Agenția Executivă pentru Cultură și Audiovizual (EACEA).

România are o Strategie Națională de Tineret, adoptată în 2015, iar în ea sunt prezentate obiectivele pentru sprijinirea tinerilor, pentru rezolvarea problemelor pe care le întâmpină în școală, la intrarea pe piața muncii, în primii ani de dezvoltare, scrie EACEA National Policies Platform. Ca orice strategie, cuprinde măsuri într-o serie de domenii. În cel al educației, culturii, voluntariatului, încurajarea participării și implicarea în viața publică și politică din partea tinerilor, sportului, sănătății, muncii (prin politici de angajare), al relaxării și timpului liber, antreprenoriatului și incluziunii sociale.

Ministerul Tineretului și Sportului este principala autoritate responsabilă la nivel înalt în acest domeniu, al tineretului, dar numai cinci dintre priorități sunt și în aria sa de acoperire. Temele sunt:

  1. Educația non-formală;
  2. Voluntariatul
  3. Participarea în viața publică și politică a tinerilor
  4. Sportul
  5. Timpul liber și recreerea.

În niciuna dintre teme, tineretul nu este actor central, iar în unele capitole abia dacă se vorbește ceva despre tineri, ca să nu mai vorbim despre politici sau măsuri dedicate tinerilor. Strategia Națională pentru Tineret nu are nici până acum un plan concret de acțiune, pentru că nu a fost aprobat de către Ministerul Tineretului, instituția abilitată să facă acest plan și să monitorizeze respectarea lui. Așa că întervențiile coordonate sau măcar cele planificate de/cu celelalte ministere cu atribuții în zona de tineret sunt izolate.

Barometrele interzise

Pentru toate aceste inițiative, sursa principală de informații, pe baza căreia autoritățile fac orice propunere de politică publică, sunt Barometrele de Opinie Publică – Tineret, făcute din doi în doi ani, de Minister, de fiecare dată cu altă casă de sondare, dar de fiecare dată s-au folosit, totuși, aceleași chestionare.

Practic, în lipsa unui indicator concret stabilit și urmărit de Institutul Naționa de Statistică despre tineret, aceste barometre de opinie sunt singurele surse de date oficiale, culese științific, disponibile în România despre tineri. Numai că aceste studii au inclusă o înterdicție amenințătoare de preluare sau citare a datelor: ”Toate drepturie acestei versiuni apartin MTS. Reproducerea parțială sau integrală a conținutului acestei broșuri (text, grafice, tabele) este interzisă fără acordul scris al MTS și va fi pedepsită conform legilor”. Cum nu avem acordul Ministerului, nici nu putem publica datele din studii.

Alocarea bugetară pentru cercetarea tinerilor

Alocarea bugetară pentru susținerea cercetării în domeniul tineretului, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Tineretului și Sportului, a scăzut de la 1 milion de lei în 2006, la 350.000 de lei în fiecare an din 2011 până în 2016. În 2015 nu a existat deloc alocare pentru cercetare, întrucât nicio cercetare nu fusese programată pentru acel an.

Ministerul Tineretului și Sportului nu are niciun leu alocat pentru activitățile de cercetare făcute la Laboratorul de Cercetări pentru Tineri al Institutului de Științe ale Educației, acesta fiind finațat de Ministerul Educației și din alte fonduri nerambursabile pentru proiecte pe granturi europene și naționale pentru cercetare științifică, potrivit sursei citate.

Nu există o linie specifică de finanțare care să vizeze evaluarea bazată pe dovezi a activităților și politicilor guvernamentale și/sau a ministerului, mai notează EACEA.

Populația țintă – cine sunt tinerii?

România are și o Lege a tineretului, Legea 350 din 21 iulie 2006. Aceasta, contrar tuturor obiceiurilor parlamentarilor și Guvernului, are doar 3 modificari, și acelea minore, făcute în 2007, 2010 și 2017. Lucrur care poate da încă o dată gradul de interes în rândurile demnitarilor pentru acest subiect. La articolul 2, alin 2 a) sunt definiți tinerii: ”cetățenii cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani

Strategia Națională privind incluziunea socială și combaterea sărăciei pentru perioada 2015-2020, precum și Strategia Naţională pentru Ocuparea Forței de Muncă 2014-2020 definește tinerii ca persoane între 15 și 24 de ani, mai notează EACEA.

Foto: Ioana Bran , ministrul Tineretului și Sportului / Sursa: gov.ro

Îți plac informațiile pe care le găsești la noi? Susține Edupedu.ro!
Become a Patron!

 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Planuri-cadru 2025

UPDATE Trei ore pe săptămână în trunchiul comun pentru limba română, indiferent de profilul de liceu, sunt „absolut necesare”, susține Asociația Profesorilor de Limba română: Este contraintuitiv să combați analfabetismul funcțional diminuând numărul de ore

Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română Ioana Em. Petrescu (ANPRO) critică proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal, aflate în dezbatere publică, și solicită menținerea a trei ore pe săptămână…
Vezi articolul

OFICIAL Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii. Dispare responsabilul cu dezvoltarea resursei umane. Dosarul cu adeverințe poate fi depus până pe 15 noiembrie

Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii, după evaluarea dosarului de către comisia de credite. Aceasta este una dintre modificările pe care le aduce…
Vezi articolul

Există trei ani de școală diferență între bogați și săraci, între București și Giurgiu, între rural și urban. Asta este foarte îngrijorător! – Alina Sava, expert în educație al Băncii Mondiale: Următorul program va fi unul de remedial de Matematică pentru clasele V-VIII

Decalajele majore din sistemul educațional românesc, dintre mediul rural și urban, dintre „bogați și săraci” și abandonul școlar ridicat, în special în zonele defavorizate sunt cele mai mari probleme pe…
Vezi articolul

Ministrul Sănătății anunță un proiect pilot pentru a reduce numărul de medici care pleacă din România / „Există specializări unde examenul se dă în biroul profesorului. Asta trebuie să înceteze dacă vrem să stimulăm tinerii”

Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a anunțat că instituția pe care o conduce va demara un proiect pilot pentru păstrarea medicilor în țară după ce termină stagiul de practică – rezidențiat…
Vezi articolul
Sorin Cîmpeanu / Foto: Radu Tuta - Agerpres Foto

Pentru ca elevii să poată reveni fizic la școală după cele 2 săptămâni de vacanță, ar trebui să fie mai mic numărul de infectări / Recuperarea se va face prin modificarea structurii anului, se pot folosi vacanța de iarnă și săptămâna „Școala Altfel” – Sorin Cîmpeanu

Pentru a reveni la școala fizică pe 8 noiembrie, numărul elevilor infectați din școli ar trebui să scadă la sfârșitul celor două săptămâni de vacanță suplimentară în care intră toți…
Vezi articolul