Cum să-i ajuți pe elevi să nu mai îngrașe porcul în ajun – 5 sfaturi bazate pe cercetări

6.188 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Psihologii au identificat mai multe motive pentru care elevii și studenții au tendința să amâne până în ultima clipă o temă, un proiect sau învățatul unei lecții. Pornind de la aceste motive și de la cercetările realizate pe tema procrastinării, omniprezentă fie că e vorba de școală sau de locul de muncă, publicația de specialitate Edutopia.org propune, într-o sinteză, cinci modalități prin care elevii să fie ajutați să depășească această tendință de „a lăsa pe mâine”.

Analiza Edutopia pleacă de la impactul și răspândirea acestui fenomen, dând exemple precum un studiu realizat de un profesor al Universității din Calgary, potrivit căruia „se estimează că 80-95% dintre studenți procrastinează, 75% consideră că ei înșiși fac acest luru, iar 50% procrastinează constant, într-o măsură ce ridică probleme”.

Procrastinarea, arată sursa citată, este asociată în general cu notele slabe, iar cercetări medicale leagă fenomenul de probleme precum depresia, anxietatea sau nivelul ridicat de stres.

Principalele motive ale procrastinării în rândul elevilor, potrivit cercetătorilor ciați de Edutopia:

  • Frica de eșec
  • Confuzia legată de primii pași ai unei sarcini de îndeplinit (indecizia)
  • Frica de a fi criticați
  • „Fiorul” și adrenalina muncii contratimp
Cele cinci modalități de a-i ajuta pe elevi să evite procrastinarea

1. Să fie stabilite mai multe date de predare/termene limită, la intervale regulate, în loc să fie lăsați să-și stabilească singuri aceste date sau să li se stabilească un singur termen final. Profesorii ar putea să dea mai multe proiecte mici, cu sarcini de îndeplinit în perioade scurte, în locul unui proiect mare cu termen îndepărtat de realizare.

2. Elevii să primească feedback pozitiv pentru ceea ce fac – Acest lucru îi ajută în special pe elevii cu un nivel redus al stimei de sine, care ar ezita să dea cea au mai bun pentru că se tem de critică sau de eșec.

3. Elevii să învețe abilități de management al timpului și al studiului, având în vedere că, potrivit studiilor, multora dintre ei le lipsesc abilitățile necesare să eficientizeze studiul (cum să programeze sau când să ceară ajutor).

4. Profesorii să fie atenți la volumul de muncă atribuit elevilor – aceștia tind să întârzie cu proiectele atunci când au mai mulți profesori care le dau, separat, sarcini pe care elevii trebuie să le îndeplinească simultan

5. Elevii să primească instrucțiuni și exemple clare despre ceea ce trebuie să facă, acest lucru ajutându-i să înțeleagă de la bun început sarcina e care o au de îndeplinit.

Articolul complet Edutopia.org

FOTO:School photo created by freepik – www.freepik.com


1 comment
  1. Cum sa învețe elevii ritmic, dacă deși li se spune sa lase telefoanele pe pervaz, cei fără chef de scoala, stau pe telefon pe sub bănci în timp ce se preda și se explica la tabla lecțiile?
    Dacă le faci observatie, se simt lezați, iar părinții afirma ca bieților copilasi rămași fără telefon sub banca „le e frica” de materia predata. Asa de frica, încât doi bani nu dau pe ea. Culmea este ca stima de sine a acestor elevi este la cote înalte.
    Îmbrăcati elegant, bine dispuși, veșnic cu chef de conversat în timpul cursurilor cu colegii vecini de banca, luați cu jeep-uri de la școală de către părinți sau de salariații acestora… Eu nu vorbesc în urma studiilor pe hârtie, ci în urma observării realității.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

A murit academicianul Bogdan Simionescu, fost vicepreședinte al Academiei Române, președinte al Școlii Doctorale a Academiei și director la Institutul de Chimie „Petru Poni” din Iași

Academia Română anunţă stingerea din viaţă, joi, a profesorului academician Bogdan C. Simionescu, personalitate marcantă a chimiei româneşti şi internaţionale, mentor al multor generaţii de chimişti şi vicepreşedinte al Academiei…
Vezi articolul

Profesorii care sunt directori în alte școli decât în cele în care sunt titulari pot opta să predea în școala unde ocupă funcția de conducere, dacă există posturi incomplete. În județul Neamț, opțiunile directorilor se transmit până pe 20 ianuarie

Profesorii care au ocupat, prin concurs, funcții de directori în alte școli decât în cele în care sunt titulari pot opta pentru efectuarea obligației de predare în școala în care…
Vezi articolul

UPDATE Ateliere de aplicare de uleiuri esențiale, prezentare de parfumuri și „reconectare cu copilul interior”, în orarul Bibliotecii Prichindeilor din Praga, finanțată de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni al Guvernului României. Secretar de stat: E pentru prima dată când aud. Mi se pare straniu că fac publicitate unor uleiuri / Biblioteca Prichindeilor susține că activitățile cu uleiuri nu sunt ale sale, ci ale spațiului în care are și ea sediul

Printre activitățile desfășurate la Biblioteca Prichindeilor din Praga, Cehia, parte dintr-o rețea de biblioteci susținute financiar de un departament al Guvernului României, se află și două ateliere care au stârnit…
Vezi articolul

BREAKING Peste 800 de școli în șantier, anunță Ligia Deca, cu trei zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor. Ministra nu spune nimic despre câte unități de învățământ nu-și vor putea primi elevii în prima săptămână

Ministra Educației Ligia Deca prezintă drept „un record” numărul școlilor aflate în șantier la acest început de an școlar. Într-un anunț pe Facebook despre o conferință la care a fost,…
Vezi articolul