Cum să înveți să citească un copil care merge în toamnă la clasa pregătitoare, un sfat de la învățătoarea Diana Teleagă

8.744 de vizualizări
Cum să înveți să citească un copil
Foto: freepik.com
”Un îndemn pentru părinții ai căror copii urmează să meargă la școală la toamnă”, scrie învățătoarea Diana Teleagă pe pagina sa de Facebook. Aceasta dă câteva sfaturi utile pentru ”părinții care se întreabă cum să-i învețe pe copii să citească”, copii aflați în pragul clasei pregătitoare. Iată mesajul învățătoarei.

Cum să înveți să citească un copil

”Căutați cărți din ariile de interes ale copilului, așezați-vă lângă el și citiți împreună: dumneavoastră urmăriți rândul pe care îl citiți cu degetul, copilul urmărește cu privirea și ascultă ce îi citiți. Din când în când întrerupeți lectura și puneți întrebări deschise de genul: „Ce crezi că se va întâmpla mai departe?” sau „Dacă tu ai fi în locul lui (al personajului), cum ai proceda?” Apoi reluați lectura, zicând: „Ia să vedem dacă ai ghicit!” sau „ Ia să vedem cum a procedat el!” 

Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește

Urmăritul cu degetul în timp ce vă ascultă îi va orienta privirea către litere și va face asocieri sunet-literă fără să depună efort conștient pentru asta. Întrebările prin care îi cereți opinia despre ce s-a citit îi stimulează gândirea critică și îl determină să facă analogii cu experiențe proprii, ceea ce e foarte important în învățarea de durată.

Încurajați-l să povestească despre el

La clasa pregătitoare, se descurcă foarte bine copiii care verbalizează, care povestesc ce simt, ce știu, care redau informații despre ei și despre întâmplările din viața lor. La vârsta asta, comunicarea orală e cea mai importantă. Încurajați-l să povestească despre el, despre ce i-ați citit, cereți-i părerea, stimulați-i curiozitatea în contexte inedite, ca să vă pună întrebări, răspundeți-i la întrebări în așa fel încât să îi deschideți pofta de a pune și alte întrebări. Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește.

Faceți totul în joacă. Puteți confecționa litere în joacă: din plastilină, din sârmă, cu degetul în făină, în contexte de zi cu zi. Citiți numerele mașinilor, firmele magazinelor, titlurile de pe afișele de pe stradă, etichetele de la rafturile din magazin, din piață etc.

Jucați-vă împreună! Nu faceți lecții cu el. Lecții va face învățătoarea. 

Și încă ceva! Dacă veți avea o atitudine pozitivă față de școală, copilul o va prelua și totul va merge ca pe roate.”

Diana Teleagă este învățătoare la Școala Gimnazială ”Diaconu Coresi” din Brașov. A scris pe Edupedu.ro articolul N-am lăsat niciodată repetenți. N-am să uit cum i-au strălucit ochii când și-a scris prima dată numele.

Card photo created by freepik – www.freepik.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primarul din Ciugud, Alba: Când intru în curtea școlii și 50 de copii îmi spun că vin fericiți la școală, când văd că școala a devenit neîncăpătoare pentru copiii noștri, în condițiile în care eram pe desființate, e clar că e o investiție bună / Descentralizarea în pandemie există

Când intru în curtea școlii și 50 de copii sar pe mine și îmi spun că vin fericiți la școală, când văd că școala a devenit neîncăpătoare pentru copiii noștri,…
Vezi articolul

La clasa mea, din 29 de elevi, 24 nu au rezolvat deloc subiectul III, eseul, ceea ce înseamnă că au avut note între 5 și 6.70, spune profesoara Tatiana Cauni / Analiza punct cu punct a rezultatelor simulării examenului de BAC

Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi literatura română, la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare, spune că un procent foarte mare de elevi nu a rezolvat subiectul al III-lea…
Vezi articolul

Cazul profesorului de la Facultatea de Jurnalism cercetat pentru abuzuri: Comisia de Etică a Universității din București constată încălcări ale Codului privind abuzul de putere și hărțuirea sexuală, dar nu decide nimic / Universitatea așteaptă să se lămurească raporturile de muncă ale cadrului didactic

Comisia de Etică a Universității din București constată, într-un punct de vedere publicat miercuri pe site-ul universității, încălcarea Codului de etică al UB în ceea ce privește faptele de abuz…
Vezi articolul