Cum să înveți să citească un copil care merge în toamnă la clasa pregătitoare, un sfat de la învățătoarea Diana Teleagă

8.419 vizualizări
Cum să înveți să citească un copil
Cum să înveți să citească un copil SURSA: freepik.com
”Un îndemn pentru părinții ai căror copii urmează să meargă la școală la toamnă”, scrie învățătoarea Diana Teleagă pe pagina sa de Facebook. Aceasta dă câteva sfaturi utile pentru ”părinții care se întreabă cum să-i învețe pe copii să citească”, copii aflați în pragul clasei pregătitoare. Iată mesajul învățătoarei.

Cum să înveți să citească un copil

”Căutați cărți din ariile de interes ale copilului, așezați-vă lângă el și citiți împreună: dumneavoastră urmăriți rândul pe care îl citiți cu degetul, copilul urmărește cu privirea și ascultă ce îi citiți. Din când în când întrerupeți lectura și puneți întrebări deschise de genul: „Ce crezi că se va întâmpla mai departe?” sau „Dacă tu ai fi în locul lui (al personajului), cum ai proceda?” Apoi reluați lectura, zicând: „Ia să vedem dacă ai ghicit!” sau „ Ia să vedem cum a procedat el!” 

Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește

Urmăritul cu degetul în timp ce vă ascultă îi va orienta privirea către litere și va face asocieri sunet-literă fără să depună efort conștient pentru asta. Întrebările prin care îi cereți opinia despre ce s-a citit îi stimulează gândirea critică și îl determină să facă analogii cu experiențe proprii, ceea ce e foarte important în învățarea de durată.

Încurajați-l să povestească despre el

La clasa pregătitoare, se descurcă foarte bine copiii care verbalizează, care povestesc ce simt, ce știu, care redau informații despre ei și despre întâmplările din viața lor. La vârsta asta, comunicarea orală e cea mai importantă. Încurajați-l să povestească despre el, despre ce i-ați citit, cereți-i părerea, stimulați-i curiozitatea în contexte inedite, ca să vă pună întrebări, răspundeți-i la întrebări în așa fel încât să îi deschideți pofta de a pune și alte întrebări. Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește.

Faceți totul în joacă. Puteți confecționa litere în joacă: din plastilină, din sârmă, cu degetul în făină, în contexte de zi cu zi. Citiți numerele mașinilor, firmele magazinelor, titlurile de pe afișele de pe stradă, etichetele de la rafturile din magazin, din piață etc.

Jucați-vă împreună! Nu faceți lecții cu el. Lecții va face învățătoarea. 

Și încă ceva! Dacă veți avea o atitudine pozitivă față de școală, copilul o va prelua și totul va merge ca pe roate.”

Diana Teleagă este învățătoare la Școala Gimnazială ”Diaconu Coresi” din Brașov. A scris pe Edupedu.ro articolul N-am lăsat niciodată repetenți. N-am să uit cum i-au strălucit ochii când și-a scris prima dată numele.

Card photo created by freepik – www.freepik.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clasamentul internațional al universităților Times Higher Education 2020: Două universități românești sunt pe locurile 801+, iar șapte ocupă un loc în intervalul 1000+

Universitatea Oxford, California Institute of Technology și Cambridge conduc clasamentul internațional al universităților realizat de Times Higher Education. World University Rankings 2020 dat publicității pe 11 septembrie arată că universitățile…
Vezi articolul

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Ligia Deca: Ceea ce putem face de anul viitor este ca în cadrul materiilor deja existente să folosim resurse digitale și să investim în formarea profesorilor

De anul viitor, profesorii ar putea începe să folosească resurse digitale în predarea materiilor deja existente ca parte a procedurii de digitalizare a educației, iar pentru acest lucru autoritățile trebuie…
Vezi articolul