Cum să înveți să citească un copil care merge în toamnă la clasa pregătitoare, un sfat de la învățătoarea Diana Teleagă

8.742 de vizualizări
Cum să înveți să citească un copil
Foto: freepik.com
”Un îndemn pentru părinții ai căror copii urmează să meargă la școală la toamnă”, scrie învățătoarea Diana Teleagă pe pagina sa de Facebook. Aceasta dă câteva sfaturi utile pentru ”părinții care se întreabă cum să-i învețe pe copii să citească”, copii aflați în pragul clasei pregătitoare. Iată mesajul învățătoarei.

Cum să înveți să citească un copil

”Căutați cărți din ariile de interes ale copilului, așezați-vă lângă el și citiți împreună: dumneavoastră urmăriți rândul pe care îl citiți cu degetul, copilul urmărește cu privirea și ascultă ce îi citiți. Din când în când întrerupeți lectura și puneți întrebări deschise de genul: „Ce crezi că se va întâmpla mai departe?” sau „Dacă tu ai fi în locul lui (al personajului), cum ai proceda?” Apoi reluați lectura, zicând: „Ia să vedem dacă ai ghicit!” sau „ Ia să vedem cum a procedat el!” 

Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește

Urmăritul cu degetul în timp ce vă ascultă îi va orienta privirea către litere și va face asocieri sunet-literă fără să depună efort conștient pentru asta. Întrebările prin care îi cereți opinia despre ce s-a citit îi stimulează gândirea critică și îl determină să facă analogii cu experiențe proprii, ceea ce e foarte important în învățarea de durată.

Încurajați-l să povestească despre el

La clasa pregătitoare, se descurcă foarte bine copiii care verbalizează, care povestesc ce simt, ce știu, care redau informații despre ei și despre întâmplările din viața lor. La vârsta asta, comunicarea orală e cea mai importantă. Încurajați-l să povestească despre el, despre ce i-ați citit, cereți-i părerea, stimulați-i curiozitatea în contexte inedite, ca să vă pună întrebări, răspundeți-i la întrebări în așa fel încât să îi deschideți pofta de a pune și alte întrebări. Dacă va pune la îndoială ce îi spuneți și nu ia de bun totul, atunci veți ști că aveți un copil care gândește.

Faceți totul în joacă. Puteți confecționa litere în joacă: din plastilină, din sârmă, cu degetul în făină, în contexte de zi cu zi. Citiți numerele mașinilor, firmele magazinelor, titlurile de pe afișele de pe stradă, etichetele de la rafturile din magazin, din piață etc.

Jucați-vă împreună! Nu faceți lecții cu el. Lecții va face învățătoarea. 

Și încă ceva! Dacă veți avea o atitudine pozitivă față de școală, copilul o va prelua și totul va merge ca pe roate.”

Diana Teleagă este învățătoare la Școala Gimnazială ”Diaconu Coresi” din Brașov. A scris pe Edupedu.ro articolul N-am lăsat niciodată repetenți. N-am să uit cum i-au strălucit ochii când și-a scris prima dată numele.

Card photo created by freepik – www.freepik.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Transport gratuit pentru elevi

Școlile și liceele, obligate să desfășoare o activitate de prevenire a consumului de droguri în perioada 1-5 aprilie 2024 și să desemneze o persoană responsabilă cu implementarea activităților cât mai curând – adresă a Ministerului Educației

Școlile și liceele trebuie să desfășoare o activitate de prevenire a consumului de droguri în săptămâna 1-5 aprilie 2024, să desemneze o persoană responsabilă cu implementarea activităților de prevenire a…
Vezi articolul

Prioritățile pentru „Școala altfel” în 2023-2024, stabilite de Ministerul Educației: Prevenirea consumului de droguri, a violenței școlare, a discriminării, reducerea obiceiurilor alimentare nesănătoase

Metodologia de organizare a Programului național „Școala altfel” va fi publicată în Monitorul Oficial și au fost stabilite prioritățile Programului național „Școala altfel” în anul școlar 2023-2024, a anunțat Ministerul…
Vezi articolul

Dispreț al Ministerului Educației față de școlile-pilot – aprobarea pilotării vine abia la finalul primului modul, încălcând cu două luni calendarul anunțat / LISTA celor 14 unități de învățământ

Ministerul Educației are probleme cu respectarea propriilor calendare în privința școlilor-pilot, iar asta creează o lipsă de predictibilitate pentru elevii, părinții, profesorii și conducerile școlilor care au plicat pentru acest…
Vezi articolul