Daniel David: Contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când informația se află la un click de telefon, este o mare greșeală a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil

810 vizualizări
Foto: UBB
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că memorarea contează, „dar nu în varianta în care o făceam noi”. Acesta a spus că este o mare greșeală „a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil”. Soluția oferită de ministrul Daniel David se referă la faptul că „ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații”. Declarațiile au fost făcute la podcastul „Dialog liber”.

„În acest moment, ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații, strategiile prin care învățăm cum să prelucrăm informațiile ca să le transformăm în cunoaștere. Deci, contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi”, a spus acesta.

Moderator: Următoarea întrebare vine de la domnul Ciprian Ciucu, primar. Dânsul întreabă scurt: este posibilă educația sau un proces de învățare fără memorare?

Daniel David: „Sigur că nu, dar este foarte important ce memorezi. În lumea de astăzi, când informația se află la un click de telefon, a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil, este o mare greșeală. Copiii nu o să o facă, se plictisesc și părăsesc, ca să spun așa, sub aspectul motivației, școala. Chiar dacă sunt fizic acolo, mintea lor este altundeva.

În acest moment, ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații, strategiile prin care învățăm cum să prelucrăm informațiile ca să le transformăm în cunoaștere. Deci, contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când ai cunoștințele sau informațiile accesibile, este – poate folosesc un cuvânt mai greu, dar suntem la un podcast și nu suntem într-un context formal – o prostie.

Nu văd de ce ne-am pune să mai memorăm date peste date în zona istoriei sau alte lucruri. Îmi pui o întrebare, știi unde le găsesc și important este cum procesez informația respectivă. Trebuie să memorezi metoda de prelucrare, nu informația respectivă.”

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.

  • Unitatea de Cercetare în Educație este, de fapt, fostul Institut de Științele Educației transformat în direcție a CNPEE (Centrului Național de Politici și Evaluare în Educației – n.red) în timpul mandatului de ministru al Monicăi Anisie, în perioada Guvernului Orban. Edupedu.ro a solicitat cercetătorilor punctul de vedere în privința proiectelor de planuri-cadru pentru liceu, fiind pentru prima dată în perioada dezbaterilor când aceștia se exprimă public pe această temă.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Citește și:
În mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea, deși memorarea are un rol de bază în învățare, spune Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație
Dacă Evaluarea Națională și Bacalaureatul rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă, susține Unitatea de Cercetare în Educație a Ministerului Educației și Cercetării


5 comments
  1. Bine zis, Alexandra Stănescu!

  2. Ministrul tocmai a spus ceva de forma: dragi copii, nu este nimic rau in a fi prosti. Iar eu, in calitatea mea de ministru, voi face tot ce-mi sta in puteri sa va conving ca este asa.

    Pentru ca ministrul a spus: mai importanta este memorarea strategiei legata de obtinerea informatiei, nicidecum a informatiei. Logica asta este similara cu cea a studentului care inventeaza noi si noi metode de a copia, petrecand mult mai mult timp pentru aceasta decat pentru a asimila informatia solicitata.

  3. >> este posibilă educația sau un proces de învățare fără memorare?
    Nu stiu de ce isi pierde vremea David cu raspunsuri la asemenea intrebari de prost gust.

    Ar trebui sa vorbim despre cum sa se desfasoare predarea si invatarea in scoala. Pastram modelul chinezesc cu dictare si tone informatii bagate in capul copilului sau vrem un model vestic, cu invatare experientiala, rezolvare de probleme, invatare activa, experimente.

  4. Poate aplicati si pentru examenul de titularizare aceasta strategie. Poate nu va mai fi necesar sa memoram si sa reproducem informatii invechite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Admiterea la liceu, propusă de PSD. Natalia Intotero: Repartizarea să rămână computerizată, ca acum, pe baza mediilor de la Evaluarea Națională, dar vor putea să aplice pentru „clase de excelenţă” doar elevii admişi la probe de competențe date înainte, cu subiecte unice

Admiterea la liceu în varianta propusă de PSD, ca amendament la legile educației, în Comisia de învățământ din Camera Deputaților, presupune extinderea sitemului de admitere de la învățământul vocațional asupra…
Vezi articolul

În școlile din rural, unde elevii sunt mai puțini, se poate vorbi despre predarea la școală. Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri, așa încât școlile să devină mai autonome – George Roman, Salvați Copiii

„Școala online nu a fost școală, depindea foarte mult de părinți. Dintre cele trei scenarii, ținând cont și de evoluția pandemiei (1000 de cazuri ieri), singurul scenariu care se prefigurează…
Vezi articolul

Toți directorii și inspectorii școlari vor fi incompatibili cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse

Directorii de școli și inspectorii ar putea să nu mai aibă și funcții politice de conducere sau să fie consilieri locali sau județeni, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar,…
Vezi articolul

SURSE Poliția a fost chemată la ARACIP, agenția care evaluează școlile și grădinițele, după ce într-o comisie de disciplină ar fi fost prezent la audieri fostul avocat al președintei instituției, Mariana Dogaru, acum avocat contractat cu 345 de lei pe oră de agenție

Poliția a fost chemată miercuri la sediul Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), potrivit surselor Edupedu.ro. Un echipaj de poliție ar fi răspuns astfel unui apel telefonic…
Vezi articolul