Daniel David, despre diplomele și certificatele false pentru obținerea gradației de merit: Am luat măsuri. Nu poți să le pui pur și simplu la dosar, trebuie să fie confirmate de conducerea școlii

8.162 de vizualizări
Daniel David / Foto: Guvernul României/ gov.ro
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat la prezentarea raportului săptămânal că documentele pentru obținerea gradației de merit 2025 „nu poți să le pui pur și simplu la dosar”. „Trebuie să fie confirmate de conducerea școlii”, a precizat acesta. Răspunsul a venit după ce ministrul a fost întrebat ce părere are despre diplomele și certificatele false.

„Ce părere am despre certificate și diplome care uneori sunt false în ceea ce privește obținerea gradațiilor. Ați mai pus această întrebare. Am răspuns și am și luat măsuri. Prin noul ordin de ministru, dacă vă uitați, certificatele deja trebuie să fie confirmate de către cineva. Nu poți să le pui pur și simplu la dosar. Trebuie să fie confirmate de conducerea școlii. Sigur, asta dacă nu fac parte dintr-o structură în care nu mai facem verificări, mai ales dacă este implicat ca furnizor sau certificatul a apărut sub cupola Ministerului Educației și Cercetării, spre exemplu”, a spus Daniel David.

În perioada 5-9 mai, profesorii, directorii și personalul didactic auxiliar care vor să ia gradația de merit, pentru o perioadă de 5 ani, vor depune dosarele la secretariatele școlilor, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.

Spre deosebire de anul trecut, sunt acceptate doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE, precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.

„Se acceptă doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE, precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, conform Hotărârii Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării cu modificările și completările ulterioare, respectiv de parteneri sociali ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Documentele emise de alte instituții, organizații non guvernamentale, sau organisme instituționale, pot fi depuse și acceptate ca documente justificative numai în condițiile în care sunt vizate prin semnătură/certificate de directorul unității de învățământ sau de un reprezentant al inspectoratului școlar (ex: inspector școlar care coordonează disciplina/ domeniul, inspector școlar general adjunct, inspector școlar general)”, conform metodologiei.

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.

Citește și:
OFICIAL Calendar gradație de merit 2025. Dosarele profesorilor pot fi depuse la secretariatele școlilor în perioada 5-9 mai. Sunt acceptate doar documente justificative emise de școli, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, precum și de Ministerul Educației
OFICIAL Profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut, pentru gradația de merit 2025. Descarcă fișele de (auto)evaluare pentru profesori și pentru personalul de conducere

10 comments
  1. Prea puțin, prea târziu, d-le ministru!

    Deja se plătesc gradații de merit pe baza unor diplome/certificate/ adeverințe falsificate sau xeroxate (făcut schimb între cadre, ca în copilărie cu surprizele de la gumă).

    Când veți avea curaj să răspundeți la următoarea întrebare atunci se va termina jaful ăsta cu gradații de “merit”: Cum se poate să existe gradații de merit în România, când statistica ne arată un număr impresionat de crescând de elevi analfabeți funcționali? Sigur au avut la clasă și un prof de-ăsta “merituos”. Deci?

  2. Nu știu cum mai este acum, dar directorii își puteau depune dosarul fie la directori, fie la specialitatea avută. Un director profesor de matematică, spre ex, nu are timp să performeze că profesor. Iar diplomele de la o multitudine de activități ( îl trecem și pe director, care director de cele mai multe ori nici nu află despre ce e vorba acolo) sunt punctate la categoria prof. de matematică ( cf exemplului). Și, evident, își certifică adeverințele (eventual prin adjunct), apoi le certifică și celor care l-au ajutat. O mare porcărie

  3. E groaznic, domnule ministru!
    Eu am muncit constant și mult!
    Relația mea cu directorul fiind una profund antagonică in raport cu nenumărate subiecte, nu am reușit de ani de zile să acumulez punctajul minim pentru gradație!

    Ați pus lupii paznici la oi!
    Și lupii au mâncat tot: ne-au mâncat pe noi de vii cu cerințe imposibile/ avantajoase pentru ei, nu pentru sistem; au supt seva acestei țări și au format atitudini deviate pentru un secol!
    Orice s-a transformat intr-o mică/ mare înțelegere cu ei!

    Directorul e vechilul școlii!
    Atâta putere nu a avut niciodată!
    Și -i mai dați, tot îi mai dați…., fără a veni la pachet responsabilitatea faptelor lui!
    De unde știu?
    El gradat veșnic, agramat, îl văd rămas pe post, ,,model”, de peste trei mandate, oricâte nefăcute a făcut!
    S-a specializat, având spatele asigurat și asigurând spatele alor lui!
    Doar atât!

  4. Diplome falsificate pentru puncte multe au fost puse de directorii de scoli ,de profesorii titulari pentru dosarele de pretransfer.Multi profesori titulari ,directori de școli au obținut alte posturi mai bune ,în mediul urban,la învățământul liceal prin fals .Au copiat directorii și profesorii un pic ,dar pe ei au fost norocoși nu i a prins nimeni copiind.

  5. Chiar directorii sunt cei care aprobă falsurile. Unii colegi nici nu stăpânesc materia pe care o predau, dar încasează gradație de merit cu un dosar fals aproape în totalitate. Poate se întreabă domnul ministru cum au intrat în sistem? Simplu. Au folosit căști cu cameră video pentru copiat. Sunt o modă în toată țara de vreo 10 ani. Acum sunt foarte performante și practic imposibil de observat în timpul examenelor. Uneori directorii împart șpaga cu inspectorii de specialitate și unul dintre ei chiar furnizează echipamentul de copiat. Cunosc un caz, și nu din auzite ci direct de la sursă. Nu ne mai vorbim de 4 ani. Statul ar trebui să introducă sisteme de bruiaj la toate examenele.

  6. LOL, domnul profesor universitar doctor psiholog ar trebui sa stie ca teancul de hartii se da la niste cursuri recomandate / agreate de inspectorat.

  7. Ăsta nu pricepe nimic, tocmai directorii dau hârtii false pentru gradații, clientelei.
    Sunt școli unde se fabrică diplome și adeverințe pe bandă rulantă pentru așa zisele gradații de merit.

    1. Exact! Toți directorii semnează, clientelei. Și cum sa verific? Ar trebui ca zecile de adeverințe, care oricum se dau “cum se dau”, pe cursuri aiuristice pentru care iau bani “lectorii” aiuristici,csa fie comparate cu originalul, ori nimeni nu se complică

  8. Impotenta. Altfel nu pot sa justific aceasta “decizie”.
    Da-i, ma, afara pe cei din invatamant care umbla cu diplome si certificate false, astia nu au ce cauta in fata elevilor sau studentilor!
    Dar in loc de asta minunatul dom ministru paseaza mingea la directori – sa fie verificate. Asa si?
    Daca si directorul semneaza ca primarul? Da, stiu, tu esti multumit, ca ai responsabilizat pe unul sa faca ceva. Si daca nu a facut sau nu a facut bine, nu e trebaa ta…
    Bai, da unul bun la educatie nu aveti prin dulapurile alea politice?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like