Daniel David despre reforma instituțiilor din Educație: De unde să aduci oameni cu competențele pe care ți le dorești? Ăsta e sistemul, cu ăștia lucrăm, iar eu sunt optimist

3.199 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că nu are de gând să înlocuiască oamenii din instituții, ci „ăsta e sistemul, cu ăștia lucrăm”, în cadrul anunțatei reforme instituționale. Declarația a fost făcută la conferința „Românii și viitorul lor”, organizată de Editura Spandugino în colaborare cu Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I”, unde a fost întrebat de către un participant dacă va face reforma instituțională cu aceiași oameni?

El a oferit exemplul propriei experiențe de manager la Universitatea Babeș-Bolyai, unde a spus că a evitat eliminarea oamenilor și a mizat pe bunăvoință și deschidere spre formare: „Am cerut un lucru: veniți să dobândiți competența respectivă sau, dacă nici nu vreți să dobândiți competența, nu ne încurcați”.

Redăm declarația lui Daniel David pe acest subiect: „Trebuie să fim foarte realiști. Eu sunt așa: am lucrat și ca rector la UBB – sigur, nu-i România, dar e o comunitate de 50 și ceva de mii de oameni. E un mic orășel, ca să spun așa, între primele 13% localități ca mărime a populației în România. Eu am lucrat întotdeauna în această variantă: eu n-am dat oameni afară și n-am încercat să scap de oameni. M-am uitat în grupul cu care lucrez, cu cine pot lucra, unde este competență, unde nu era competență. Am cerut un lucru: veniți să dobândiți competența respectivă sau dacă nici nu vreți să dobândiți competența, nu ne încurcați. Și cred că așa trebuie să lucrăm, fiindcă altfel, sigur, de unde să aduci oameni cu competențele pe care ți le dorești? Ăsta e sistemul, cu ăștia lucrăm, iar eu sunt optimist. Încă găsim în sistemul educațional, pe lângă mulți care n-au abilități nici de lideri și nici de management, găsim și mulți oameni foarte buni, care pot să devină inspiraționali și mentori pentru ceilalți. Eu vreau altceva, cu competențele ne ocupăm de ele, că le transferăm, vreau bunăvoință și deschidere spre schimbare”. 

Declarația de mai sus arată de fapt că intențiile ministrului Daniel David sunt să nu schimbe mare lucru, ci să facă instituții noi cu aceiași oameni.

Asta explică și pune în context și mai bine Raportul QX, prezentat recent în spațiul public ca propunere de reformă structurală. Documentul propune comasarea instituțiilor județene din educație — inspectoratele școlare, casele corpului didactic, centrele județene pentru resurse și asistență educațională (CJRAE), centrele pentru formarea continuă etc. — într-o singură instituție județeană de educație.

Această mega-structură ar urma să fie condusă de unul, doi sau trei manageri numiți politic, ceea ce ridică întrebări majore privind autonomia, profesionalismul și riscul de partizanat în deciziile educaționale, în contrast cu același raport care susține că „Politicul se oprește la poarta școlii”.

Raportul justifică reorganizarea prin nevoia de eficiență, coerență și coordonare unitară. Totuși, centralizarea puterii într-o structură unică, cu conducere politică, ar putea contrazice exact valorile de profesionalism și autonomie pe care le susține ministrul Daniel David.
Pe de o parte, ministrul pledează pentru o schimbare susținută de lideri inspiraționali, pentru consolidarea competențelor interne și pentru un climat organizațional sănătos, dară fă oameni noi. Pe de altă parte, Raportul QX vizează o soluție administrativă radicală care pune accent pe structură, dar poate diminua tocmai rolul resurselor umane calificate.

În ultimii ani, Edupedu.ro a documentat sute de cazuri de numiri „din pix” în funcții-cheie din sistem: inspectori școlari, directori de școli și conducători ai caselor corpului didactic. Valuri de înlocuiri politice au fost semnalate în Gorj, Vrancea, Dâmbovița, Argeș și în multe alte județe. Practic, toți angajații din inspectoratele școlare sunt acum numiți politic, după ce ani la rând ministerul a refuzat Unii directori câștigători de concursuri au fost îndepărtați pentru a face loc unor persoane agreate de partide, în timp ce alte funcții au fost ocupate fără concurs, pe criterii netransparente. „Pixiada” pare să fi devenit o constantă a sistemului, nu o excepție.


5 comments
  1. Domnule, eu am aproape 70 de ani, am lucrat in sistem 40, dar nu am văzut un ministru mai vorbăreț (eufemism) decât ăsta( că ăsta vorbește despre „ăștia”).

  2. ASTIA?!

    DECI LA ACEST TERMEN SE REDUC PROFESORII….ASTIA!!

  3. Prin numiri politice doar s-ar oficializa ce se știe de 35 de ani.
    Toți șefii de instituții deconcentrate sunt exclusiv numiți politic.

    Doar USR nu a apucat să facă numiri pt că a stat putin la guvernare si oricum era lockdown.

    In rest politicieni, politruci, fripturiști ii cunoaștem. Unii își schimbă sigla alții declarațiile dar într-un final sunt toti cam la fel.

    NB
    O super instituție de educație județeană cu aceași șefi concentrați in aceași clădire doar ar congestiona traficul si ar incurca cozile la ghișee

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Înscrieri deschise la cursurile Centrului Județean de Excelență Buzău, până pe 30 septembrie. Elevii pot fi selectați pe baza rezultatelor la competițiile școlare sau prin testare inițială – criterii și calendar

Elevii se pot înscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență (CJEx) Buzău în anul școlar 2024-2025 până pe 30 septembrie, conform anunțului organizatorilor de pe site-ul centrului. Elevii fie sunt…
Vezi articolul

Ghid de pregătire pentru Olimpiada Națională de Informatică, lansat de profesori și studenți din Societatea pentru Excelență și Performanță – SEPI. Cartea despre algoritmi și structuri de date conține probleme și rezolvări explicate – DESCARCĂ

Un ghid de pregătire pentru elevii care vor să participe la Olimpiada Națională de Informatică (ONI) în acest an școlar, elaborat de profesori și foști olimpici la informatică, a fost…
Vezi articolul

VIDEO Un nou algoritm de funcționare a școlilor în care să conteze și proporția persoanelor spitalizate. Ministrul Sănătății: Un algoritm care să fie rațional și să nu repete erorile majore în care școlile au fost închise când aveam 100 sau 200 de cazuri pe zi

Despre menținerea școlilor deschise, Alexandru Rafila a declarat în cadrul unei conferințe că „decizia trebuie să țină cont de modul în care se manifestă această variantă din punct de vedere…
Vezi articolul

Dotarea școlilor cu dispozitive TIC și mobilier, în valoare de aproape 1 miliard de euro, proiect criticat de Uniunea Profesorilor de Informatică: Nu sunt fonduri pentru formarea profesorilor, pentru mentenanța echipamentelor sau pentru laboranți / Banii nu ajung decât pentru jumătate din componentele prevăzute de legislație

Uniunea Profesorilor de Informatică din România (UPIR) critică, într-un comunicat remis sâmbătă EduPedu.ro, proiectul prin care școlile ar urma să primească un miliard de euro pentru dotarea cu mobilier și…
Vezi articolul