Daniel David: Nu avem clase supraaglomerate. Media numărului de elevi la clasă a crescut sub un punct / Sorin Ion: Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată

4.772 de vizualizări
Foto: Colaj Edupedu.ro / INQUAM Photos/ AGERPRES Foto
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și secretarul de stat Sorin Ion au prezentat cifre despre impactul Legii Bolojan privind numărul de elevi la clasă și comasările de școli pe 16 octombrie, la Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, organizată de Asociația Hands Across România la Consiliul Județean Timiș. Aceștia au respins scenariul școlilor-mamut și au anunțat o creștere medie sub un elev per clasă. „Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată”, a spus Sorin Ion.

Daniel David sustine că, potrivit datelor analizate la nivel național, „nu au apărut supraaglomerări” în urma aplicării noii legi a învățământului care stabilește numărul maxim de elevi dintr-o clasă, însă nu a precizat câte clase au depășit pragul de 30 de elevi sau care  este numărul de elevi per profesor. Ministrul trage concluzia pe baza mediei numărului de elevi la clasă că nu au apărut supraaglomerari.

Sorin Ion a explicat că doar în 1,5% dintre cazuri s-au făcut suplimentări de efective cu aprobarea inspectoratelor școlare, iar aproximativ 3, 4% dintre clase funcționează peste limita prevăzută de lege.

„Impactul real nu e chiar atât de grav. Toată lumea a înțeles că, odată ce am introdus un număr superior de elevi la clasă, aceste numere au crescut brusc. Ori asta ar fi însemnat să aducem copii din străinătate, pentru că tot cu aceiași copii din țara asta vorbim”, a spus Sorin Ion.

Ministrul Daniel David a spus că datele oficiale arată o creștere minoră a numărului mediu de elevi per clasă.

„Am fost paratrăsnet în ultimele două-trei luni, așa că vreau să clarific niște mituri. Era absolut normal ca oamenii să fie îngrijorați că aceste măsuri fiscal-bugetare o să ducă la supraaglomerarea claselor sau la comasări care duc la școli-mamut. Noi am făcut analize și știam că nu o să ducă la supraaglomerare”, a declarat Daniel David.

Datele prezentate de ministrul Daniel David:

La nivelul învățământului primar, media numărului de copii într-o clasă a fost anul trecut 18,3, acum suntem la 19,1 – o creștere sub unu. La gimnaziu de la 18,9 la 19,2, iar la liceu de la 24,9 la 25. N-au fost creșteri mari, nu avem clase supraaglomerate și copiii nu mai încap în clase doar în câteva situații izolate.”

Datele din Raportul prezentat de Daniel David la 10 luni de mandat:

În anul școlar 2024-2025 în clasa a VIII-a am avut în țară 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi și 107 clase cu 7 elevi.

De altfel, cele mai multe clase se află între limitele inferioare și cele superioare,
astfel că, după măsurile fiscal-bugetare, numărul mediu de copii în clasă se prezintă
astfel:
– Învățământ primar: 18.30 (2024-2025) vs. 19.17 (2025-2026)
– Gimnaziu: 18.9 (2024-2025) vs. 19.22 (2025-2026)
– Liceu: 24.9 (2024-2025) vs. 25 (2025-2026).

Declarațiile ministrului Daniel David si ale secretarului de stat Sorin Ion

Sorin Ion: Revenim la întrebarea dumneavoastră. Povestea cu numărul de elevi la clasă cred că a fost puțin exagerată, mai degrabă în spațiul public, pentru că noi am făcut și analize cât am putut de precise despre impactul pe număr total de clase din România și ne-au interesat două elemente: în câte situații numărul de elevi a crescut cu aprobarea Inspectoratului Școlar și în câte situații a ajuns la maximul posibil din lege. 

Pentru că toată lumea înțelege că, odată ce în noile reglementări am introdus un număr superior de elevi la clasă, s-a și întâmplat brusc ca aceste numere să crească, or, asta ar fi însemnat să aducem copii din străinătate, pentru că tot cu aceiași copii din țara asta vorbim.

Sper să-mi aduc aminte corect, domnule ministru, și că sunt extrem de mici aceste cazuri. 

Cred că avem undeva, la număr maxim de elevi cu suplimentare, cu tot, cam 1,5%, și număr de clase cu aprobare de funcționare peste numărul din lege este undeva la 3%, poate 4%. Adică impactul real nu e chiar atât de grav.

E adevărat că aici, cumva, liceele tehnologice sunt puțin dezavantajate, pentru că dumneavoastră vă referiți la o migrație a copiilor din zona tehnologică către zona teoretică. Dar să nu uităm un lucru: toate aceste transferuri, pentru că discutăm aici de transferuri, nu se pot realiza acum, pentru că anul ăsta admiterea s-a făcut pe 24, respectiv 26; 24 la tehnologic și vocațional, 26 la teoretic. La momentul când s-au aprobat noile cifre maximale, admiterea era încheiată.

Deci poate discutăm despre un impact în perspectivă, dar despre impactul real vom discuta după ce ne facem analiza, nu știu, după un an de implementare. Pe de altă parte, corect este să spunem că nu ne aflăm departe de ceea ce aveam acum doi-trei ani în sistem, la numărul maxim.

Daniel David: Am fost paratrăsnet în ultimele două-trei luni, așa că vreau să clarific niște mituri. N-am pus sub semnul întrebării niciodată îngrijorările. Era absolut normal ca oamenii să fie îngrijorați că aceste măsuri fiscal-bugetare o să ducă la supraaglomerarea claselor, că comasările o să ducă la școli-mamut și așa mai departe.

Noi am făcut niște analize, noi știam că nu o să ducă la supraaglomerarea claselor în general, pentru că toate astea au avut în spate o logică, niște analize. 

Spre exemplu, în acest moment, la nivelul învățământului primar, media numărului de copii într-o clasă, în anul școlar trecut, a fost de 18,3. Acum suntem la 19,1, deci o creștere sub unu. 

La gimnaziu, de la 18,9 am ajuns la 19,2, iar la liceu, de la 24,9 la 25. N-au fost creșteri mari, în medie, și nu avem clase supraaglomerate și copii care să nu mai încapă în sălile de clasă.

Așa cum spunea și domnul secretar de stat, orice creștere a fost cerută de școală, în funcție de resursele pe care le avea, ar fi trebuit să țină cont de resursele de spațiu și de procesul educațional. Deci, altfel spus, valorile arată că mediile au crescut ușor, însă sub valoarea 1. Cred că e important să spunem acest lucru.

Asta nu înseamnă, repet, că n-am corectat o serie de lucruri, după părerea mea, aberante, pe care le-am avut. Eu cred că sunt aberante, alții cred că nu sunt, dar noi am avut clase de a VIII-a, spre exemplu, cu doi copii, cu trei copii, cu patru copii, cu cinci copii și duceai câte 6, 7, 8 profesori pentru acel nivel.

Am ajuns în situația în care, în loc să faci o clasă de 16 copii, fiindcă îți permiteau limitele, făceai două de opt. Eu cred, repet, că n-a fost un lucru bun.

Per ansamblu, dacă măsurile au fost luate pe repede înainte, unele trebuie corectate, cum este plata cu ora, de exemplu, sau bursele. Altele, să știți, le pot apăra: comasările le pot apăra în cea mai mare parte. Unele trebuie monitorizate și ajustate, dar cea mai mare parte dintre comasări cred că este ok. În același timp, modificările în limitele claselor, în acest moment, nu par să fi generat probleme mari.

Sorin Ion: Deși sunt convins că majoritatea din sală știu acest lucru…


12 comments
  1. Omul asta reușește, de fiecare dată când deschide gura și mai declara ceva, să ne arate câtă prostie poate sa zacă in mintea aia a lui. A adunat clasa de 5-6 elevi de la Sălcatii din Deal cu aia de 35 de elevi din București și i-a dat pe hârtie 20. Iată gândire de ministru. Băi inteligența,la copilul meu in clasa (cls. a X-a, liceu bun, nu top cinci pe București) au venit dintr-un foc, imediat ce s-a publicat legea, șapte elevi noi, așa că au ajuns la 32. Sala de clasa nu s-au putut și ea mari pe noile dimensiuni, așa că acum stau claie peste grămadă. Ăi noi nu prea au habar ce au făcut ăștia vechi, sunt veniți din tot felul de licee, inclusiv din privat, deocamdată sunt cam pe post de spectatori. Pe profesori, foarte ok anul trecut, anul asta încep să-i cam lase nervii. O fi bine? ? Mie nu mi se pare.

  2. Chiar crede cineva că ei nu știu realitatea?

    o știu, dar nu despre aia vorbesc ei… ei vorbesc… că le cere funcția…

    Genocid, băi, aia faceți, clar știți că asta faceți, iar cine vă zice că așa e bine, vă minte. Dar știți și asta.

    Și mai și dormiți liniștiți. Cum dorm și criminalii in serie. Aveți cearcăne de la urâțenie, nu de la muncă și griji.

    Și din întâmplare ați nimeri o decizie bună. La voi toate sunt in defavoarea tuturor. Chiar așa ghinion aveți când gândiți?

    Domnule David, nu sunteți psiholog. Dumneavoastră sunteți clar TheRapist.

  3. Orele de practică de la liceele tehnologice ar trebui să se desfășoare pe grupe de 10-15 elevi, nu cu toată clasa odată, cum era pe vremuri și cum e în alte țări. Cu 25-30 de elevi este aproape imposibil să fi atent la tot ce se întâmplă, ținând cont si de problemele de disciplină, care la liceele tehnologice sunt o normalitate.

    1. Liceele tehnologice sunt acum fostele scoli de corecție și scoli speciale.E plin de ei.Ia r unii sunt foarte periculoși datorita bolilor minatele pe care le au și nu ar trebui lăsați fără tratament.

  4. Dobitocii ăștia doi înțeleg conceptul de MEDIE?!

    Păi hai să vă desenez: într-o clasă în mijloc de capitală ai 34 de elevi, într-o clasă pe același nivel prin Deltă ai 6 copii, media e de 20 de elevi pe clasă. Deci nu e aglomerată clasa medie, zice ministrul. Între timp, ăia 34 se calcă pe bătături într-o clasă concepută pentru maxim 25 de elevi.

    Cum naiba să nu înțelegi matematica elementară și să te dai în halul ăsta de deștept? În public?? Cum naiba nu e unul întreg la cap să-l tragă de mână și să-i explice cum stau lucrurile de fapt?!

    Iar dacă elevii din clasa aia din Deltă n-au cale de acces la alte școli, ca să comaseze repede ministrul ce se mai poate comasa, ce are de gând, să le desființeze complet școala? Ce atâta carte, că ei tot cu barca rămân, nu??

    DEMISIA DAVID!!

    1. Exact! E la mintea cocosului! De înțeles cred că înțeleg și ei, dar se prefac că nu pricep. Specimene cu obraz gros!

    2. Exact ! Asta este treaba cu media! Eu sunt curios cum este media pe clasă in orașe si cum este la rural!
      Daca amestecăm nu rezulta nimic folositor

  5. Cu toate constrângerile aberante impuse învățământului preuniversitar, datele economice statistice ale guvernării Bolojan sunt catastrofale. Intr-adevar, guvernul Bolojan a fost campion la colapsul economic al României.

  6. MOMENTAN, nu s-au supraaglomerat. La anul, cand se fac efectivele de cls. 5 si cls. 9, o sa avem iar 28 copii intr-o clasa.

  7. …Versus povestea din anii *80: „ Un român consumă un pui, alt român consumă o (zero) pui. În medie, românii consumă 1/2 pui !”

    Oare ,pe ce planetă ați făcut analiza? Mergeți în București și Ilfov (sau/și marile orașe) și veți găsi 35 de copii în sala de grădiniță/elevi etc!

  8. Dacă voi susțineți că nu sunt clase supraaglomerate, atunci înseamnă că nu aveți nicio treabă cu educația copiilor.
    Un copil are nevoie de atenție, îndrumare, încurajare (pe lângă partea didactică/academică) din partea adultului care e la catedră.
    Iar dacă sunt mulți copii în clasă, dascălul nu are cum să ofere aceste lucruri esențiale pentru o educație cu adevărat centrată pe elev.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Rezultatele testului antidrog pentru elevii din București nu vor fi cunoscute de școli, ci de către familie, potrivit prefectului Capitalei / Un chestionar de accept va fi aplicat părinților în ultima săptămână din septembrie

Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a declarat la TVRInfo că „rezultatul testului (antidrog – n.red) va fi disponibil doar pentru membrii familiei, doar pentru părinți și pentru copil”. Acesta a precizat…
Vezi articolul

Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați – printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul Elevului

Introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, drepturi și și măsuri de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și pentru cei cu boli cronice, dreptul la produse de…
Vezi articolul

Apel către profesori, directori și inspectori al elevilor și părinților din București: Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor / Nu este prevăzută acordarea notelor pentru integralitatea caietelor de curs, a temelor sau a prezenței în cadrul orelor

Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor în urma ideii că aceștia urmează să fie evaluați mai drastic, în ideea de a contrabalansa anul…
Vezi articolul