Daniel Funeriu: Cu tancul în lanul imposturii educaționale

4.834 de vizualizări
Daniel Funeriu
Daniel Funeriu / Foto: Facebook.com
Nu am vorbit despre partea educațională a cazului Baranga până nu mi-am luat cele mai bune informații pe care cineva, cu excepția președintelui, le poate lua în România. Lucrurile sunt clare pe partea politică: premierul are obligația să-i nimicească politic pe toți cei aflați pe traseul susținerii politice a lui Baranga.

Iată ce am aflat:

  • exista (poate mai există) un sistem (subliniez, un sistem, nu o persoană) care contra cost îți dădea diplomă de bacalaureat ȘI foaie matricolă, chiar dacă nu o aveai nici pe pe prima, nici pe a doua;
  • pe baza acestora te înscriai la o facultate neacreditată, care, neacreditată fiind, nu putea să dea diplomă de licență;
  • ulterior, pe baza “absolvirii” studiilor la universitatea neacreditată, contra cost, mergeai la o universitate acreditată și dădeai examenele. Evident erai lăsat să copiezi cât să nu bată la ochi dar, dacă dădeai mai mulți bani, mergea altul să dea examenele în locul tău. Mi se spune (nu am probe, dar având în vedere sursele, cred) că celui care dădea examenul în locul tău i se furniza inclusiv o carte de identitate plastografiată;
  • odată diploma de licență obținută restul (master, doctorat, abilitare) era floare la ureche căci deja se bazau pe acte reale din punct de vedere fizic (nu erau falsuri, ca banii falși de exemplu), dar obținute fraudulos (deci extrem de greu de dovedit).

Un astfel de exemplu au fost celebrii absolvenți italieni de medicină de la Maiorescu, Oradea și Arad. Au fost prinși pentru că nu intraseră pe teritoriul național pe perioada studiilor… Lor le-a fost retrasă diploma imediat după introducerea de către mine în lege a posibilității retragerii administrative a diplomei *1 (doar așa Italia (care avea dreptate!) a stopat scandalul de la nivelul UE referitor la diplomele obținute fraudulos *2). Retragerea diplomelor a fost, din păcate, anulată de ÎCCJ după ce am plecat din minister *3 .

Nu am cunoscut acest modus operandi cât am fost în funcție, însă am mirosit că ceva era putred. De aceea am introdus în Legea 1 a educației naționale obligația înființării unui Registru Matricol Unic (RMUR) pentru controlul riguros al diplomelor *4. Care, RMUR, are o poveste interesantă: introdus în legea semnată de mine în 2011, platforma informatică propriu-zisă a fost finalizată în 2012, la puțin timp după ce nu am mai fost în funcție. Totuși, din 2012 în 2016 nu s-a întâmplat nimic: pur și simplu nimeni nu s-a ocupat să introducă datele studenților. În 2016, ministrul Adrian Curaj a introdus, primul, în contractul de finanțare al universităților obligativitatea acestora să completeze registrul *5. Care era, evident, operațional pentru viitor, nu și pentru trecut: mafioții au avut astfel 5 ani pentru a șterge urmele.

În concluzie:

  1. RMUR a început să fie utilizat abia în 2016, cu toate că era funcțional din 2012. Fraudele anterioare, dacă au fost dibaci executate, sunt foarte greu de depistat. Întrebarea mea este: de ce doar în 2016? De ce, contrar legii, până atunci nu s-a făcut nimic?
  2. De ce instituțiile abilitate ale statului nu au informat miniștri, premieri, președinți, despre
    acest fenomen? Subliniez, fenomen, nu eveniment izolat. Dacă nu știau trebuie demisii. Dacă au fost părtași trebuie condamnări.
  3. Dl. Orban are obligația să spună public pe ce filieră a venit Baranga și să nimicească politic întreaga filieră. Altminteri el și partidul său girat de președinte sunt părtași la distrugerea filonului moral al națiunii.
  4. E bine că un politician care se va afla în următorul Parlament și conduce Consiliul Național al Rectorilor, dl. Câmpeanu, reacționează puternic și cere operaționalizarea completă a RMUR, așa cum l-am gândit în lege.
  5. Nu, nu toți miniștrii sunt la fel. Nu accept ca eu, care mi-am pus în balanță imaginea publică și mi-am asumat riscuri personale uriașe (gândiți-vă că Emilia Șercan a fost amenințată cu moartea pentru acte similare) să fiu pus în aceeași oală cu miniștrii care nu au făcut nimic pentru curățenie. Da, a fi ministru este o onoare, dar nu când ești pus alături de mulți dintre cei care mi-au urmat.
  6. Nu, nu ”fiecare ministru vine cu reforma lui”. Fiecare ministru vine cu camarila lui. România a beneficiat de o singură reformă: cea gândită de Mircea Miclea în Comisia Prezidențială și pusă în practică de mine prin Legea 1. Restul au fost modificări cu un singur scop: avantaje politice și financiare pentru cei care le făceau. Cred că și România Educată are de unde se inspira.
  7. Știți care e cel mai fain sentiment? Când cei care îți erau inamici cer, peste ani, să fie aplicate fix măsurile tale. Asta à propos de dl. Câmpeanu, care a fost membru al guvernului Ponta și nu le-a aplicat, iar acum, iată, a luat sabia dreptății în mână. Sper să o și folosească, nu doar să o arate. Și comunismul, până la urmă, tot de un comunist, Gorbaciov, a fost dezmembrat…

E, însă, ceva mult mai grav: ne-am obișnuit să ne îngropăm morții sub pământ și viii sub hârtii. În statul nostru, ștampila și dosarul cu șină bat cel mai elementar bun-simț. E mai important să ai ștampilă și doar cu șină, decât rezultate într-o teză de doctorat. Cea mai înaltă instanță, Înalta Curte de Casație și Justiție, judecă pe formă, nu pe fond. Falșilor medici italieni li s-a lăsat dreptul la practică, în ciuda tuturor dovezilor imposturii pentru că… art. 146 din legea 1 nu bate nușce articol din altă lege… Lui Ponta, nușce oficiu al drepturilor de autor i-a declarat cartea neplagiată pentru că… folosise un font diferit.

E momentul să constatăm, rece, că e ceva profund defect cu țesutul din care e făcut statul nostru (nu cad în capcana de a spune asta despre națiunea noastră), iar copiii noştri care ies defecți din şcoală sunt efectul. În schimb Barangi, Ponți şi alți neisprăviți care devin mari şefi pe baza imposturii lor cosmice sunt concomitent efectul şi cauza acestui sistem autoreplicativ de fraudă şi impostură care e pe cale să devină statul nostru.

La nivel personal, de care nu doresc să fac abstracție (până la urmă deciziile politice sunt luate de oameni, unii buni, alți proști) am obligația să vă întreb pe voi, care azi urlați ca din gură de șarpe când vedeți că sunteți victime ale imposturii:

  • unde erați și cui luați partea în 2010-2011 când eram masacrat politic și mediatic din cauza acestui articol 201? 
  • Unde erați și cui luați partea când mă luptam, împreună cu doar 4-5 oameni, împotriva mafiilor din educație cărora le cauzam pierderi de sute de milioane de euro prin mecanismele de fraudare a diplomelor, începând cu cele expuse mai sus (tăiate de la rădăcină de mine prin RMUR) continuând cu copiatul la bac și doctoratele plagiate (ambele stopate tot de mine și, ulterior, de preluarea ștafetei de Emilia Șercan), sau cu evaluarea granturilor de cercetare de o camarilă politică, proces stopat tot de mine și Dragoș Ciuparu în 2011? 
  • Ați ieșit în stradă pentru a-l băga pe Dragnea la pușcărie, de ce nu ieșiți în stradă pentru a apăra fibra morală a educației din România, infinit mai importantă?
  • Înainte de a vota, v-ați uitat un pic mai atent la persoanele și partidele votate, sau doar la garagara pe care o fac?

E, desigur, treaba fiecăruia să judece acum gradul meu de aroganță sau alte chestii inexistente, dar rețineți un lucru: nimeni în afară de mine și câțiva oameni care mi-au făcut onoarea colaborării nu s-a pus de-a curmezișul imposturii, cu fapte, nu vorbe, în cei 31 de ani postrevoluționari. Pentru că am făcut-o nimeni nu poate să-mi spună vreodată, mie, că nu se poate! Se poate, dar nu se vrea! Nu doar că nu se vrea la nivel politic, ci, având în vedere că poporul votant a ales hoți de doctorate ca Ponta, limitați intelectual ca noul pesede sau gargaragii, tentația de a spune că, de fapt, poporul nu vrea, e destul de mare. Și, în definitiv, cine suntem (eu și cei câțiva oameni care mai luptă pentru un sistem corect al valorilor în educație) pentru a face o curățenie nedorită de majoritate? E desigur, dreptul fiecăruia să mă judece, dar e obligația mea să vorbesc despre lucrurile bune pe care le-am făcut.

În prag de alegeri am obligația să spun, public, că premisele unei schimbări în bine în educație sunt proaste:

  • niciun partid nu are în rândul aspiranților la loc eligibil în Parlament un număr suficient de oameni care să întruchipeze vectorul reformei reale și nici o apartenență la agenda schimbărilor necesare în educație,
  • premisele alocării fondurilor europene pentru educație și cercetare nu sunt bune: observațiile mele îmi arată că agenda unei ”împărțeli politice” bate agenda nevoilor realiste ale educației, or fără acești bani vom fi subfinanțați,
  • oferta PNL poate fi judecată prin prisma acțiunilor din ultimul an, cei de la USRPLUS au planuri ridicole în domeniul educației, pe care le-am taxat ca atare, iar PSD are un uriaș potențial toxic prin oamenii din eșaloanele inferioare,
  • situația este atât de degradată încât și Einstein dacă ar fi ministrul educației și tot nu ar reuși mare lucru. E nevoie ca premierul și întreg aparatul guvernamental, de la fonduri europene la muncă, IT și finanțe să știe și să vrea să facă.

PS: credeți că e singular cazul Baranga? Sunt, probabil, mii de Baranga, unii în funcții înalte. Primul căruia i-aș verifica validitatea diplomei de bacalaureat e plagiatorul național VV Ponta. Și nu, nu e o glumă și nici un atac politic. 

____

Note:

*1. Art. 146 Rectorul poate anula, cu aprobarea senatului universitar, un certificat sau o diplomă de studii atunci când se dovedeşte că s-a obţinut prin mijloace frauduloase sau prin încălcarea prevederilor Codului de etică şi deontologie universitară.

*2. https://www.mediafax.ro/social/scandalul-diplomelor-false-inchis-autoritatile-italiene-nu-se-vor-mai-opune-recunoasterii-lor-in-ue-8988204

*3. Decizia ÎCCJ nr. 3068/2012 vezi și https://www.hotnews.ro/stiri-esential-20743670-intampla-instanta-
deciziile-universitatilor-retragere-titlurilor-doctor-jurisprudenta-impiedica-functionarea-noului-mecanism-
propus-ministerul-educatiei.htm

*4. RMUR, registrele matricole ale universităţilor şi sistemele informatice aferente se elaborează în termen de cel mult 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

*5. Baza de date electronică aferentă RMUR înregistrează şi păstrează evidenţa diplomelor universitare emise în România, pe baza registrelor existente în universităţile acreditate.

5.2. Obligaţiile beneficiarului: – răspunde de corectitudinea datelor solicitate de MENCȘ, inclusiv cele introduse în Registul Matricol Unic, în baza cărora sunt alocate fondurile bugetare. Completarea datelor aferente anului I de studii pentru ciclurile universitare de licență, master și doctorat în Registrul Matricol Unic (RMU) se face până la 31.03.2016.

____

Daniel Funeriu a fost ministru al Educației în 2009-2012, perioadă în care a implementat Legea educației nr. 1/2011. A fost consilier prezidențial în domeniul educație și europarlamentar. În prezent, face parte din corpul de experți al Comisiei Europene care asistă Guvernul Republicii Moldova în eforturile de a implementa Acordul de Asociere UE – Republica Moldova. Chimist cu doctoratul obținut la Universitatea din Strasbourg sub îndrumarea laureatului nobel Jean-Marie Lehn, Daniel Funeriu a fost cercetător în Japonia și SUA, înainte de a reveni în țară.


13 comments
  1. Fiti barbat si spuneti si ce n-ati facut , sau ati facut prost !
    Dac-ati constatat atatea nereguli , si n-ati fost ajutat/sustinut in eliminarea lor , de ce n-ati facut ca Mircea Miclea (sa demisionati) , motivand gestul cu exemple concrete ?
    P. s. :
    Si asupra CV-ului d.stra au fost comentarii/semne de intrebare , si niciodata nici macar n-ati incercat sa le lamuriti .
    E clar , pentru mine , ati fost un subordonat al politicului , subordonat ce “n-a miscat in front” .

  2. Daca la PSD erau doctorate plagiate, la PNL sunt diplome de bacalaureat falsificate! Mai este si cazul domnului Costel Alexe, suspectat de plagiat in teza de docatorat, caz “uitat” de presa libera din Romania. In mod paradoxal nu observam nicio manifestatie sau isterie promovata de #rezisti la aflarea acestor vesti. #rezist #insist #doar Ponta era bampir #iarasi psd-ul este de vina #ghinion
    N.B. Am gasit o presa libera la sala de forta!

  3. Ce s-a intamplat cu mesajul meu, postat acum mai bine de 2 ore? Unde a disparut?
    Cum ramane cu dreptul la exprimarea opiniei?

  4. “Se prefac tot timpul ca i-au atitudine……|” ai scris?
    Dupa greseala elementara comisa in textul pe care l-am citat mai sus, se poate deduce cata credibilitate ai : esti fie un pesedist agramat, fie un copil cu cas la gura care n-a auzit de gramatica. Si intr-un caz si in celalalt, nu esti persoana potrivita pentru a-l contrazice pe d-l Funeriu.

  5. Sapati mai adanc, veti mai gasi multe! Inclusiv multi repetenti in functii de conducere, chiar patronate de `mari` personalitati!

  6. Desi are dreptate Funeriu, nu a făcut de fapt nimic desi putea. E valabil mereu.
    Se prefac tot timpul ca i-au atitudine dar in realitate nu se întâmplă nimic.
    Unul da legea dar nu înființează aplicația, altul aprobă aplicația dar nu introduce datele, altul aprobă introducere datelor dar nu aprobă norme de aplicare.
    Nu mai zic ca d na Ministru anul trecut a ,,secretizat” mii de cursanți ai serviciilor ( e de înțeles sa nu apară numele dar nici inițiale, nici nr )
    Deci, vorbe goale!

    1. Domnul ActivEDU are comentariu negaiv la adresa articolului. Nu-i, bai, am vazut de multe ori situatia in care cineva pune o oglinda in fata unei realitati hade, iar prima reactie a celui ce se vede in oglinda este sa dea cu piatra sa o sparga…
      Ca sa va parafrazez domnule ActivEDU, e pacat ca tot timpul “l-uam” atitudine si nu se intampla nimic. Pe acest site sunt multi profesori, eu sper ca dvs. sa nu fiti cadru didactic.
      Cu stima,
      Dan

  7. Da, un tablou exact al realitatii.In care o majoritate se balaceste confortabil.Pe scurt.Pai si atunci….nu trebuie lasata majoritatea sa faca, sa dreaga?

  8. Unde eram in 2010? In 2010 depuneam la Ministerul Educatiei o petitie prin care raportam o frauda legata de o persoana care obtinuse ilegal titlul de profesor universitar. Petitia nr. 17691/26.07.2010. In frauda se implicase si CNATDCU.
    Am primit un raspuns standard in care toate argumentele mele erau ignorate si concluzia era ca totul era legal. Raspunsul nu era semnat de ministru, desi era obligat de art. 13 din OG 27/2002 sa faca acest lucru. Presupun ca nici nu se ostenea sa citeasca petitiile cetatenilor.
    Asa ca Funieru sa o lase mai moale cu “lupta” lui, este mai mult o ipocrizie.

    1. Jumatate din profesorii din Romania si-au obtinut titlu ilegal. Daca concursul a trecut de Senatul unei universitati, gata, s-a terminat, ramane profesor pana la sfarsitul vietii, desi este un impostor. De ce??? Daca decanul si ceilalti membrii ai comisiei au obtinut titlul prin impostura, crezi ca mai curajul a se lege de alt impostor ?? Nu, e de-al lor. Si, dupa cativa ani, se schimba conditiile, gata, e imposibil de dovedit impostura. Oprescu nu avea numarul de lucrari minim cerut de standarde. Ei si ??? A scris din burta cateva titluri de lucrari, a spus ca le-a trimis dar n-a mai urmarit daca i s-au publicat si gata, a devenit profesor. Faptul e notorietate si totusi nimeni nu a facut nimic. Golanul si infractorul Oprescu e mai departe profesor, incaseaza bani necuveniti si mai e, tineti-va, seful sectiei de chirurgie la universitar. El care are nivelul profesional al unui macelar mai cu staif.

  9. Ce este atat de greu de inteles? Filiera care l-a sprijinit pe Baranga il cuprinde si pe rectorul USAMV, presedintele CNR protector al impostorilor de toate felurile si vicepresedinte PNL, Sorin Campeanu. Treaba cu masurile luate in ultima clipa de USAMV contra impostorului sunt doar fumigene, menite sa ascunda o complicitate puturoasa.
    In consecinta, pana la o eventuala nimicire cu tancul, capacitatea PNL de a face curatenie se va vedea in decizia daca il trec pe lista de parlamentare pe Sorin Campeanu, sau nu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea: În toamnă, când vom merge la școală, vom ști cum să procedăm? Nu, pentru că n-am experimentat / Poți începe în județele cu puțini infectați, prin a merge la școală cu jumătate din efective

“Sunt studii foarte serioase despre risc. Ele arată următorul lucru: un sistem este mai în siguranță dacă începe să experimenteze. Învață din ce experimentează, se corectează și atunci devine din…
Vezi articolul

VIDEO Mircea Miclea, despre obezitatea informațională: Cum ne împinge un vechi mecanism al creierului să stăm cu orele pe internet “de-a moaca” și care este cheia de a rezolva problema

Creierul uman reacționează atunci când găsește o informație pe net – “recompensează” de fiecare dată mecanismul funcțional și vechi al curiozității prin dopamine, spune psihologul și profesorul universitar Mircea Miclea.…
Vezi articolul