De ce descoperirea intereselor personale este la fel de importantă ca învățarea și cum influențează performanța școlară și cariera (P)

1.377 de vizualizări
începerea școlii, predare bilingvă
Foto: Pixabay.com
Abraham Maslow, psihologul umanist american care a pus bazele teoriei ierarhiei nevoilor umane, afirma că nu e nevoie să învățăm copiii să fie curioși. Nevoia de a ști, dorința de a cunoaște și a înțelege sunt mai prezente în copilărie decât la maturitate. Copiii, spunea Maslow, pot fi, în schimb, învățați prin instituționalizare să nu fie curioși. 

Această temă, respectiv în ce măsură reușește școala să păstreze și să crească interesul autentic al copiilor spre a învăța și a descoperi cum funcționează lumea, revine periodic în atenția specialiștilor, nu doar în România sau în alte țări, ci și la nivelul unor structuri educaționale internaționale. 

De ce păstrarea conexiunii cu această curiozitate fundamentală este importantă? Un prim răspuns este că din curiozitate se poate naște motivația necesară procesului de învățare. Când copilul dorește să învețe, nu e nevoie să fie împins de la spate, fiind mult mai probabil ca rezultatele sale școlare să se ridice la nivelul capacității sale. Mai mult, un bun parcurs școlar poate continua, firesc, cu o carieră de succes.

Curiozitatea este, așadar, în măsură să genereze suficientă forță pentru a susține efortul și pentru a suprima eventuale dificultăți din procesul de învățare, iar mai târziu din parcursul de carieră. Efectele curiozității de a descoperi lumea nu se opresc însă aici. 

Nu este important doar ce aduce acest tip de curiozitate, ci și ce lasă în loc atunci când se pierde, inclusiv mai târziu, când adolescentul devine adult. Rămânând la Maslow, putem aduce ca exemplu ceea ce psihologul umanist numea simptome de „inaniție intelectuală” la adulții care nu desfășoară o activitate pe măsura potențialului, pe care le descria ca plictiseală, pierderea poftei de viață, moral scăzut. 

A rămâne în contact cu această curiozitate inițială, interesul autentic de cunoaștere înseamnă o plasă de siguranță inclusiv în timpul adolescenței. Aceasta poate muta nevoia de căutare a noutății și de explorare creativă, caracteristice adolescenței, într-un spațiu sigur, departe de relații riscante sau dependențe. 

Nu în ultimul rând, gratificarea impulsurilor cognitive este rețeta perfectă pentru a răspunde nevoii perpetue specifice naturii umane de a căuta altă dorință atunci când una este împlinită. Ca exemplu, a căuta o altă descoperire științifică atunci când una este dusă la bun sfârșit diferă în multe aspecte de dorința de a avea o geantă după ce alta a fost cumpărată. 

Importanța rămânerii în contact cu curiozitatea fundamentală de a descoperi misterele universului este incontestabilă. Cum ne sprijinim atunci copiii să nu piardă contactul cu aceasta? 

O posibilitate este ca în procesul de învățare, atenția să nu se orienteze exclusiv spre exterior, respectiv pe învățarea materiilor școlare, ci și spre interior, adică explorarea propriilor interese, cunoașterea propriului profil. 

Stăpânirea materiilor școlare este o condiție prealabilă pentru învățământul superior și pentru multe cariere. Aceste materii constituie baza testelor și a examenelor de admitere la facultate, care pot influența în mod semnificativ oportunitățile viitoare ale unui copil. Cu toate acestea, concentrarea exclusivă pe această dimensiune poate determina în timp o pierdere a legăturii cu interiorul, cu interesele personale. Adeseori acest lucru este vizibil în întrebări ale copiilor de tipul: „de ce-mi trebuie să învăț matematica?”. 

Din contră, când acest proces de învățare este conectat la propriile interese, printr-un proces paralel de explorare, cunoaștere și conștientizare a acestora, rezultatul este menținerea vie a curiozității inițiale. De exemplu, un copil care știe că este interesat de muzică poate dezvolta abordări unice pentru înțelegerea modelelor matematice. 

Mai mult, există șanse ca aceasta să evolueze în combinația unică ce va da valoarea de carieră de mai târziu a adolescentului, care-i particularizează succesul. Când știm unde suntem, este mai ușor să aflăm încotro ne îndreptăm. Când știm ce ne pune în mișcare, suntem pe drumul cel bun, pentru că succesul vine atunci când alergăm spre a ne împlini scopul și nu pentru a ne feri de ceea ce ne temem. 

Accesați serviciile Clinicii Neuro Atipic pentru sprijin de specialitate pentru copii și adolescenți în definirea profilului școlar și de carieră


You May Also Like

Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a V-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână. Ei sigur ar fi rămas repetenți în clasele 1-4, scrie Cristiana Ionescu, EDULIER

Una dintre reacțiile marcante la declarațiile ministrului Educației, despre repetenția de la clasa I, este cea a Cristianei Ionescu, fondatoarea Asociației EDULIER. Cristiana scrie, într-o postare pe contul său de…
Vezi articolul

INTERVIU „Dacă vreau să fac un lucru bun, să ajut pe cineva, trebuie să o fac până la capăt”, spune Maya Prediger, actriță la 12 ani în filmul caritabil Copacul Dorințelor – Amintiri din Copilărie, care are avanpremiera miercuri în cinematografe / Toți banii strânși vor ajunge la copiii bolnavi

În 2019, când au început filmările pentru primul film caritabil din România, Maya Prediger avea 12 ani și a interpretat pentru prima oară un rol – o fată pe nume…
Vezi articolul

Cercetători din Uniunea Europeană și Marea Britanie reproduc mirosuri „pierdute” din istorie, în cadrul proiectului „Odeuropa” / În înțelegerea trecutului, mirosurile nu prea au fost luate în calcul, spun istoricii

Cercetători din Uniunea Europeană și din Marea Britanie refac mirosuri specifice din trecut, ca parte a proiectului „Odeuropa”, folosind algoritmi și desene pe baza unor dovezi vizuale sau scrise, notează…
Vezi articolul