Campanie inedită de susținere a Informaticii la BAC – #staiasa, lansată de creatorii celei mai mari platforme de învățat programare. Plus: Povestea olimpicului ce a inventat WellCode

2.029 de vizualizări
Campanie inedită de susținere a Informaticii la BAC, după ce Ecaterina Andronescu a “uitat” să introducă materia în planurile sale pentru o viitoare lege. Creatorii celei mai mari platforme de educare în programare din România – WellCode.ro – au lansat în urmă cu 2 săptămâni campania #staiasa, cu scopul de a menține Informatica disciplină de Bacalaureat. “Vom fi vigilenți, pentru că nu știm niciodată ce se poate întâmpla”, a declarat pentru Edupedu.ro Petru Trîmbițaș, unul dintre fondatorii WellCode.ro, după ce Andronescu le-a promis olimpicilor naționali la informatică menținerea disciplinei la examen.
  • După lansarea campaniei #staiasa a tinerilor de la WellCode.ro, profesorii de la cele mai mari universități i-au trimis o scrisoare publică Ecaterinei Andronescu, în care au cerut ca Informatica să fie menținută la examenul de final de clasa a XII-a. Ministerul Educației a răspuns printr-un comunicat în care asigură că rămâne la examen verificarea competențelor digitale, dar nu strict a informaticii.
  • A urmat episodul de vineri, 3 mai 2019, când Andronescu a susținut la Suceava un discurs în fața olimpicilor naționali de informatică ce tocmai trecuseră proba de baraj pentru a intra în lotul internațional, iar olimpicii au ironizat-o aplaudându-i fiecare frază.

Edupedu.ro l-a contactat pe Petru Trîmbițaș, el însuși fost olimpic național, fondator al WellCode.ro și inițiator al campaniei #staiasa, pentru a vedea dacă promisiunea făcută de ministrul Educației este suficientă pentru tinerii programatori.

Am văzut declarația doamnei ministru, în care a spus că Informatica rămâne la Bacalaureat, așa că ne bucurăm că a fost auzită campania noastră; s-au alăturat și universitățile și am primit sprijin enorm din toate părțile. Totuși noi, la WellCode, rămânem foarte implicați pentru educație de calitate și de fiecare dată când o să fie nevoie, o să fim acolo să punem umărul la schimbare. (…) Vom fi vigilenți, pentru că nu știm niciodată ce se poate întâmpla”, a declarat Petru Trîmbițaș, pentru Edupedu.ro.

În ceea ce privește gestul olimpicilor de la Informatică ce au aplaudat, vineri, fiecare promisiune făcută de același ministru care a eliminat Informatica din planurile pentru un viitor Bacalaureat, Petru Trîmbițaș (24 de ani) a precizat: “Mi se pare foarte firesc gestul lor, pentru că există multe lucruri care ar putea fi îmbunătățite și în felul în care se face informatica la școală, și în organizarea olimpiadei. Un lucru straniu este selecționarea lotului național, după o singură zi de baraj, din cauza tăierii fondurilor”.

Amintim că Ecaterina Andronescu s-a dus să le vorbească olimpicilor chiar în ziua în care s-a desfășurat proba de baraj din cadrul Olimpiadei Naționale de Informatică în vederea constituirii lotului național de seniori (liceu) pentru competițiile internaționale.

Am fost participant la Olimpiada Națională de Informatică de 4 ori și știu ce înseamnă. La un moment dat, după ce investești foarte multe fonduri personale și energie să te pregătești pentru olimpiadă, vin diverși oameni să își aroge meritele pentru reușitele tale. Dar, ca elev, nici nu te ia nimeni în seamă. Nimeni nu te întreabă cum pot să te ajut, cum pot să fac să-ți fie lucrurile mai ușoare”, a povestit tânărul programator, pentru Edupedu.ro.

De ce trebuie să rămână Informatica la Bacalaureat?
Petru Trîmbițaș / Foto: WellCode.ro Instagram

Pentru că există, din păcate, mentalitatea multor elevi că trebuie să se concentreze pe materiile de la bacalaureat; și dacă vorbim despre aceiași elevi care își doresc o carieră în IT, atunci în momentul în care tu dai examen de intrare la liceu la profilul de Mate-info, trebuie să fii evaluat la sfârșitul clasei a XII-a pe baza lucrurilor pe care le-ai învățat”, a explicat Petru Trîmbițaș.

Tânărul programator a explicat pentru Edupedu.ro că “Bacalaureatul la Informatica are o structură super-bună. Când am fost să dau interviuri la Google, ambele interviuri le-am dat în stilul probelor de la BAC. Profesorii care s-au ocupat de structurarea acestei probe de examen au făcut o treabă foarte bună și atunci de ce să stricăm o treabă care funcționează”.

Petru Trîmbițaș a povestit pentru Edupedu.ro: “Am fost în internship la Google în vara trecută, în Los Angeles, și am dat interviuri pe Skype, destul de similare celor de la BAC, doar că scrii online într-un editor. Eu am ales să rămân în România, să lucrez la WellCode să facem o schimbare în educația pe informatică, să modernizăm lucrurile”.

Ce anume nu funcționează în predarea informaticii în liceele din România?

Dacă vrei să faci informatică, nu ai cum într-o clasă de 30 de elevi. Profesorul nu are cum să facă față la 30 de elevi, pentru că fiecare este la un nivel diferit. Dacă ești bun, o să trebuiască să înveți mai repede decât se face la clasă. Și noi le punem elevilor la dispoziție, online, lucrurile de care au ei nevoie, astfel încât să nu trebuiască să aștepte ca la clasă.

La mate-info, aveam 3-4 colegi în clasă care știau deja că vor să facă informatica, în clasele a IX-a – a X-a. În schimb, dacă ai un grup mare de mii de colegi cărora la place informatica, atunci asta îți dă o încredere fenomenală: uite, nu sunt eu ciudatul! Sunt și alții cu aceleași preocupări!”, a explicat Petru Trîmbițaș, pentru Edupedu.ro.

Cine sunt clienții WellCode?

În principal, sunt elevi de la Mate-Info, mulți dintre ei liceeni care nu înțeleg la clasă și vor să reia noțiunile. Dar avem și olimpici care vor pregătire suplimentară și avem și oameni care vor să se reprofileze. Avem în jur de 1.500 de utilizatori activi pe săptămână. Ne-am lansat în septembrie 2017, iar de atunci și până acum sunt 52.000 de utilizatori înregistrați, adică tineri care au participat la cursurile online”.

De ce să credem că apelul vostru la Informatică este unul onest și nu un plan de business?

“Eu cred că România doar prin IT se poate ridica, pentru că este unul din puținele locuri unde ne descurcăm bine. Eu nu mai știu alt domeniu în care lucrurile să meargă așa de bine și, în plus, să te și ridice ca individ. De aia am ales informatica, pentru că îmi oferea un salariu bun imediat după facultate și vrem să îi încurajăm pe cei cărora le place pe un drum pe care am mers și noi”, a declarat pentru Edupedu.ro programatorul de 24 de ani.

Petru Trîmbițaș a terminat în 2013 Liceul Internațional de Informatică din București (ICHB), după care a urmat Facultatea de Informatică la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. “În timpul facultății, am făcut internship-uri la Google și Facebook. E normal pentru cineva care a fost la olimpiadă. Și eu am decis să revin”, a povestit Petru Trîmbițaș.
De ce să revii în România, tânăr programator cu oferte de angajare la cele mai râvnite companii din lume? “

Am încredere în abilitățile mele și, dacă mă voi răzgândi, cred că voi putea pleca. Probabil că o să-mi fie mai greu, în schimb eu vreau să-i ajut pe tineri. Și eu am avut mentorii mei, diverși foști internaționali la informatică, dintre care unii au ales să rămână, alții au plecat. Dar vreau să îi ajut și eu pe copii. Eu, până mi-am găsit mentorii… În clasa a IX-a eram singur cu pasiunea mea pentru informatică și cu asta trebuia să mă descurc”, a mărturisit Petru Trîmbițaș, pentru Edupedu.ro.

De ce au nevoie de ajutor copiii pasionați de informatică în România?

Dacă vrei să faci informatică în România și nu ești la unul din 3-4 licee din țară, e un haos total, ești pierdut. De multe ori, ești pierdut din cauza exploziei industriei de IT, pentru că este foarte greu să îți găsești un profesor. Foarte mulți profesori buni renunță să predea, ca să se angajeze într-o companie privată. Și atunci tu nu ai pe cine să întrebi. Părinții poate își zic că trebuie să iei note mari și să înveți la biologie, și atunci ești puțin pierdut. E o discrepanță foarte mare între liceele bune de informatică și restul liceelor.

Ar fi fost mișto în State, dar pentru mine e mai important să îi ajut și pe alții. Clar, Los Angeles comparativ cu Clujul e un oraș mult mai mișto, cu oameni mult mai conectați, dar parcă nu am putut să îi las pe oamenii din comunitatea noastră singuri. Să las toți utilizatorii care vor să intre pe site. Eu intru zilnic și le răspund la comentarii, la întrebările legate de programare, legate de facultate, de cum să își schimbe job-ul”, a povestit pentru Edupedu.ro tânărul programator de 24 de ani.

De ce a creat WellCode?

Eu am terminat facultatea în 2017 și am început munca la WellCode la finalul facultății. M-a sunat super-multă lume să facă meditații cu mine la informatică, pentru că am avut rezultate foarte bune cu elevii mei. Eu nu mai puteam să îi iau pe toți și le-am spus să se pregătească pe o platformă online, pentru că apăruseră tot felul de platforme de învățat informatică și credeam că au ajuns la un nivel bun.

Dar am văzut că nu au unde să facă pregătire, așa că ne-am apucat să facem noi platforma de pregătire în informatică spre care îi îndreptasem pe cei care voiau să facă meditație cu mine.

Am pornit WellCode.ro cu Bianca Costin, șefă de promoție la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), olimpică la Matematică. Între timp, am crescut mult echipa, avem foarte mulți oameni buni, chiar oameni care au început să învețe programare prin WellCode.

Petru Trimbitas si Bianca Costin / Foto: WellCode.ro Instagram

Obiectivul nostru este să ajutăm orice copil care vrea să învețe informatică, să nu mai conteze unde ești. Să poți să fii la cel mai prost liceu tehnologic și, dacă vrei să înveți informatică, să nu depindă de nimeni, să te apropii foarte mult de o pregatire foarte bună”, a declarat pentru Edupedu.ro Petru Trîmbițaș.

BAC-UL PROPUS DE ECATERINA ANDRONESCU

Amintim că Guvernul Dăncilă, cu Ecaterina Andronescu ministru al Educației, a promis în fața sindicatelor că până pe 31 martie va realiza nu mai puțin de 3 legi ale educației: o lege a învățământului preuniversitar, o lege a învățământului superior și statutul personalului didactic.

Nici până la această oră Andronescu nu a publicat vreun proiect de lege. Pe 30 martie, însă, a lansat în dezbatere un document cu titlul “Educația ne unește – Viziune asupra viitorului educației în România”, care nu are formă de act legislativ, dar care a fost descris de ministru drept “o propunere”.

“Viziunea” lui Andronescu elimină examenul de Informatică de la Bacalaureat. Vezi aici tipurile de BAC propuse de Ecaterina Andronescu

Materiile propuse pentru BAC A1 – Bacalaureat pentru studiile de științe:

  • Limba română
  • limba străină
  • matematică
  • fizică/chimie/biologie
  • proba de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini

Materiile pentru BAC A2 Bacalaureatul pentru studiile socio-umaniste:

  • Limba română
  • Limbă străină
  • Istorie
  • Filosofie/logică/filosofie
  • probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini

Materiile pentru BAC V Bacalaureatul pentru studiile vocaționale:

  • Limba română
  • Limbă străină
  • probă specifică
  • probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini

Materiile pentru noul BAC T Bacalaureatul profesional:

  • Limba română
  • Limba străină
  • Științe
Citește și:

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoară cu 19 ani de activitate la catedră, mesaj către liderii sindicali: Trebuie să vă luptați pentru drepturile noastre. Ne-a ajuns cuțitul la os. Cum putem să cerem performanță unui tânăr care care intră în sistemul de învățământ cu 2.400 de lei? Cum să cerem unui cadru didactic în prag de pensionare să reziste cu 4.400 de lei, iar un șofer de la Ministerul Educației să aibă peste 5.000 de lei? Este jignitor

O profesoară din Timișoara, care predă educație muzicală la Școala Gimnazială nr 30, și are 19 ani vechime la catedră, a transmis un mesaj către liderii sindicali care sunt acum…
Vezi articolul

Ministrul Sebastian Burduja: Faci cercetare fundamentală și cercetezi lucruri pe care omenirea le-a inventat acum 10.000 de ani? Nu e în regulă. Faci însă cercetare de avangardă, care are însă și un transfer tehnologic în piață? Iată exemple pe care trebuie să le încurajăm

Obiectivele cercetărilor care merită să fie sprijinite în România și numărul mare de institute de profil, care formează un sistem foarte fragmentat, criticat de Comisia Europeană, au fost invocate de…
Vezi articolul