De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor

621 de vizualizări
Marcel Bartic / Foto: FEPAL
Senatul a primit recent în calitate de cameră decizională o propunere legislativă adoptată de Camera Deputaților care prevede studierea obligatorie a Istoriei evreilor și a Holocaustului. Marcel Bartic este profesor de istorie la Complexul Educațional Laude-Reut – Instituție privată de învățământ din București – grădiniță, școală primară, gimnaziu și liceu. El a explicat într-un interviu la G4Media importanța acestei măsuri.

Marcel Bartic: M-am bucurat foarte mult. Este o măsură mai mult decât necesară în școlile din România și nu vă ascund că mi-aș fi dorit ca acest lucru să se întâmple mult mai devreme. Cu alte cuvinte, prima mea întrebare a fost: de ce abia acum?

Ar fi fost important ca lucrurile pe care le desprindem din studiul Holocaustului să fi fost accesibile elevilor din România mult mai devreme, în urmă cu 20 – 30 de ani, pentru că atunci am fi avut posibilitatea să începem așa cum ar fi trebuit această programă în școlile din România.

Până în acest an școlar studiul istoriei Holocaustului este prezent în școlile din România doar cu titlu opțional, pentru clasa a XI-a pentru elevii de la profilul uman, specializarea științe sociale. Opțional înseamnă că poate fi aleasă la bară cu alte discipline și n-am nicio îndoială că sunt multe licee din România care poate au ales altceva. La profilul real nici atât nu se studiază. În rest, în gimnaziu mai apare câte un capitol, câte un studiu de caz la clasa a șaptea și la clasa a opta.

De aceea, este imperativ necesar ca acest lucru să ajungă la toți elevii, pentru că nu vorbim despre babilonieni sau sumerieni, vorbim despre cetățeni români care au făcut și tocmai pentru că sunt concetățeni de-ai noștri care nu cunosc lucruri elementare despre acest segment al istoriei noastre mi se pare important să fie introdus în școală.

Reporter: De ce obligatoriu, se întreabă unii? 

Marcel Bartic: Am să vă răspund din perspectiva profesorului care cunoaște foarte bine planurile cadru. Pentru elevii de liceu este foarte important să păstrăm o zonă din curriculum în care să formăm abilități și competențe legate de sfera aceasta a științelor umaniste, inclusiv în zona elevilor din zona disciplinelor tehnice sau profil real.

De ce spun asta? Dacă e să ne uităm la reacțiile unei părți a societății românești de astăzi, este vizibil că aceste competențe nu au fost formate în școală. Timp de 20 – 30 de ani am mers pe ideea să scoatem ingineri, profesori de matematică și alte astfel de specializări și nu ne-am gândit deloc că acei absolvenți au nevoie de o modalitate de a se raporta la comunitatea din care fac parte.

Citește interviul integral pe G4Media.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Curs de acomodare pentru elevii care nu au fost înscriși la școală în ultimii doi ani școlari. Părinții vor depune la inspectoratul școlar o cerere pentru participarea copiilor la aceste grupe unde sunt predate noțiuni de limba română

Părinții sau reprezentanții legali ai copiilor care nu au parcurs ultimii doi ani școlari în România vor depune o cerere la inspectoratul școlar pentru participarea elevului la grupe de acomodare…
Vezi articolul
Profilul vocațional - artistic

Elevii de la clasele cu profil artistic, sportiv sau pedagogic vor fi transferați la alte profiluri sau specializări dacă nu obțin cel puțin media șase la disciplinele de specialitate stabilite prin regulamentele de organizare a școlilor – proiect

Elevii înscriși la clase cu profil artistic, sportiv sau pedagogic, care nu obțin minimum media șase la disciplinele stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare a școlilor (ROFUIP) vor fi…
Vezi articolul

Peste 800 de elevi ai Colegiului Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași vor învăța la Colegiul Gheorghe Asachi câteva luni, până va fi gata o școală modulară construită în curtea liceului / Contractul urmează să fie semnat

Elevii Colegiului Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași vor începe anul școlar 2023-2024 în clădirea Colegiului „Gheorghe Asachi”, potrivit deciziei Consiliului de administrație a Colegiului. Din martie anul trecut, elevii au…
Vezi articolul

E „cam dezastru” în școli pe competențe digitale și lingvistice, iar programele tehnologice sunt în limba engleză, inclusiv Inteligență artificială. Tehnicul fără competențe lingvistice este zero, spune Florina Popescu, profesoară de limba engleză

Profesoara de limba engleză de la Liceul Tehnologic Constantin Șandru din județul Gorj, Florina Popescu, spune că e „cam dezastru pe competențe digitale și lingvistice” în învățământul tehnologic. Profesoara a…
Vezi articolul

Sindicatul FSLI anunță proteste, dacă nu se amână scăderea orelor de școală. Cere, în premieră, să fie redus numărul elevilor din clase și implementat programul Școală după școală pentru toți copiii

Sindicatele din educație conduse de Simion Hăncescu amenință cu proteste, dacă viitorul executiv nu dă Ordonanță de Urgență care să amâne aplicarea legii prin care se reduc orele de școală.…
Vezi articolul

În premieră, absolvenții de învățământ tehnic liceal vor putea să participe la stagii în cadrul Comisiei Europene, anunță vicepreședinta Roxana Mînzatu / Se deschid 100 de locuri, iar înscrierile încep la 15 iulie

În premieră, Comisia Europeană (CE) va deschide, din 2026, 100 de locuri de stagiu dedicate absolvenților de învățământ tehnic liceal, a anunțat Roxana Mînzatu, vicepreședintă executivă a CE, potrivit Agerpres.…
Vezi articolul