De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor

566 de vizualizări
Marcel Bartic / Foto: FEPAL
Senatul a primit recent în calitate de cameră decizională o propunere legislativă adoptată de Camera Deputaților care prevede studierea obligatorie a Istoriei evreilor și a Holocaustului. Marcel Bartic este profesor de istorie la Complexul Educațional Laude-Reut – Instituție privată de învățământ din București – grădiniță, școală primară, gimnaziu și liceu. El a explicat într-un interviu la G4Media importanța acestei măsuri.

Marcel Bartic: M-am bucurat foarte mult. Este o măsură mai mult decât necesară în școlile din România și nu vă ascund că mi-aș fi dorit ca acest lucru să se întâmple mult mai devreme. Cu alte cuvinte, prima mea întrebare a fost: de ce abia acum?

Ar fi fost important ca lucrurile pe care le desprindem din studiul Holocaustului să fi fost accesibile elevilor din România mult mai devreme, în urmă cu 20 – 30 de ani, pentru că atunci am fi avut posibilitatea să începem așa cum ar fi trebuit această programă în școlile din România.

Până în acest an școlar studiul istoriei Holocaustului este prezent în școlile din România doar cu titlu opțional, pentru clasa a XI-a pentru elevii de la profilul uman, specializarea științe sociale. Opțional înseamnă că poate fi aleasă la bară cu alte discipline și n-am nicio îndoială că sunt multe licee din România care poate au ales altceva. La profilul real nici atât nu se studiază. În rest, în gimnaziu mai apare câte un capitol, câte un studiu de caz la clasa a șaptea și la clasa a opta.

De aceea, este imperativ necesar ca acest lucru să ajungă la toți elevii, pentru că nu vorbim despre babilonieni sau sumerieni, vorbim despre cetățeni români care au făcut și tocmai pentru că sunt concetățeni de-ai noștri care nu cunosc lucruri elementare despre acest segment al istoriei noastre mi se pare important să fie introdus în școală.

Reporter: De ce obligatoriu, se întreabă unii? 

Marcel Bartic: Am să vă răspund din perspectiva profesorului care cunoaște foarte bine planurile cadru. Pentru elevii de liceu este foarte important să păstrăm o zonă din curriculum în care să formăm abilități și competențe legate de sfera aceasta a științelor umaniste, inclusiv în zona elevilor din zona disciplinelor tehnice sau profil real.

De ce spun asta? Dacă e să ne uităm la reacțiile unei părți a societății românești de astăzi, este vizibil că aceste competențe nu au fost formate în școală. Timp de 20 – 30 de ani am mers pe ideea să scoatem ingineri, profesori de matematică și alte astfel de specializări și nu ne-am gândit deloc că acei absolvenți au nevoie de o modalitate de a se raporta la comunitatea din care fac parte.

Citește interviul integral pe G4Media.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTA Cele 12 licee în care profesorii și elevii vor activa anul acesta noile hub-uri 3DUTECH. Concursul național de 3D printing și robotică a fost inclus în Calendarul concursurilor școlare publicat de Ministerul Educației (P)

A șasea ediție a proiectului pentru meseriașii viitorului și concursul național de 3D printing & robotics, dedicat elevilor și profesorilor din România anunțate în cadrul campaniei „Modelează viitorul. Printează-l 3D!”.…
Vezi articolul

VIDEO Sfaturi pentru alegerea unei cariere: E important ca părinții să-i expună pe copii de mici unor variate experiențe de viață, însă să nu îi oblige să urmeze activități care le displac – psihologul Cristina Koleci

Atunci când vine vorba de alegerea unei cariere, adolescentul are nevoie de ajutor din partea părintelui pentru a-și descoperi pasiunile și activitățile favorite. Mai mult, este esențial ca părinții “să-i…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor: Școala trebuie să-și ia rolul în serios, anume acela de a forma caractere, de a transmite valori / Salvați Copiii: 82% dintre elevi au asistat în calitate de martori la situaţii de bullying în şcoala în care învaţă

Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor, atrage atenția asupra rolului pe care ar trebui să îl aibă școala și profesorii în privința formării caracterelor elevilor. Semnalul de alarmă confirmă…
Vezi articolul