Peste 80 de copii de creșă și grădiniță și elevi, din județul Maramureș, au fost transferați de la școli private în cele de stat, de la începutul anului școlar / Șeful Inspectoratului școlar: Există calitate și în școlile de stat. Rezultatele trebuie să fie aceleași

3.280 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
De la începutul anului școlar, peste 80 de elevi și copii de creșă și grădiniță din județul Maramureș au fost transferați de părinți din școli private în cele de stat, spune șeful Inspectoratului școlar (ISJ) Maramureș. Motivele pot fi financiare, părinții nu și-au mai permis taxele de școlarizare, sau legate de calitatea învățământului, potrivit Pro TV. Cei mai mulți copii înscriși la privat, la nivel național, sunt preșcolari, arată raportul privind starea învățământului pe 2022-2023.

De la începutul anului școlar, în județul Maramureș au fost peste 80 de transferuri din sistemul de învățământ privat, în cel de stat, din toate ciclurile de studiu, spune șeful ISJ Maramureș, Mihai Pop: “Putem să ne gândim și la criteriul financiar. Există calitate și în școlile de stat. Rezultatele trebuie să fie aceleași”.

Potrivit raportului privind starea învățământului pentru anul școlar 2022-2023, realizat de Ministerul Educației, peste 136.000 de elevi și preșcolari învață în școli private, iar în cele publice sunt peste 2 milioane 900 de mii.

“În final, dascălul trebuie ales, nu școala”, spune mama unor băieți gemeni care inițial i-a înscris la o școală privată din județul Maramureș, dar după 3 luni în clasa pregătitoare de acolo, părinții au decis să îi mute într-o unitate de învățământ de stat.

Taxele la unitățile de învățământ private pot depăși 50.000 de lei pe an, potrivit raportului starea învățământului preuniversitar pentru anul școlar 2022-2023 al Ministerului Educației.

Informații de context

Întrebat dacă rezultatele acestei testări internaționale relevă date semnificative despre diferențele dintre școlile private și cele publice, Andreas Schleicher a arătat, în dezbaterea organizată de Edupedu.ro, că „dacă elimini din calcul contextul socio-economic al școlilor, lucru necesar pentru a face o comparație corectă, de fapt școlile publice au rezultate mai bune decât cele private”. 

Școlile private produc „foarte puțină valoare adăugată” la nivel de sistem educațional, iar dacă sunt eliminate elementele socio-economice școlile publice au rezultate finale mai bune, a apreciat, în dezbaterea „PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii”, Andreas Schleicher, directorul pentru educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cea care derulează programul internațional de evaluare PISA.

Și aceasta, chiar dacă, atunci când „te uiți la rezultatul net, școlile private au adesea o performanță mai bună decât cea a școlilor publice”.

Analiza privind rezultatele PISA în contextul pandemiei (Volumul II PISA 2022) arată că elevii din școli private au avut rezultate ușor mai bune decât cei din școli publice, la Matematică, atunci când școala avea un profil socio-economic mai scăzut. Raportul se inversa, în favoarea elevilor din școlile publice, în cazul școlilor cu profil socio-economic mai ridicat.

Citește și:
„La nivel de sistem, foarte puțină valoare adăugată este produsă de școlile private”, iar școlile publice au rezultate mai bune în ansamblu – Andreas Schleicher, expert OCDE, pe baza rezultatelor testării internaționale PISA 2022

2 comments
  1. La privat plătesc părinții toate cheltuielile prin taxă dar si statul plătește finanțarea per elev exact ca la cele de stat. Adică dublă finanțare pentru aceleași servicii.

    In mod normal asta ar fi concurență neloială, nu?

  2. Nu calitatea face diferența ,ci prețul.La grădinițele de stat părinții plătesc doar banii pentru mese și cadourile educatoarelor.Celelalte cheltuieli cu plata salariilor,a cheltuielilor de întreținere -curent,apa,gunoi,telefon,internet,materiale de curatenie……etc sunt plătite din banii de bugetul statului.La privați părinții prin taxa plătesc toate cheltuielile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministra Ligia Deca anunță că face angajări la minister: Căutăm colegi harnici, entuziaști și dedicați / Pentru postul de director de implementare „România educată”, bibliografia cere și programul de guvernare. Salariul – echivalentul a 1.670 euro pe lună

Ministerul Educației scoate la concurs un post de director la Direcția Strategii pentru Implementarea Proiectului România Educată și 7 posturi de consilier achiziții publice, la Direcția Achiziții. Programul de Guvernare…
Vezi articolul