Desființarea gradației de merit, condicii de pontaj și adeverințelor pentru sport, solicitată în Comisia pentru tăiat hârtii

68483 citiri
Desființarea adeverințelor pentru sport, a condicii pentru pontaj, precum și a unei serii de comisii și procese-verbale au fost printre propunerile pe care Asociația Human Catalyst le-a prezentat la Ministerul Educației în „Comisia pentru tăiat hârtii” reunită joi pentru prima dată. Documentul consultat de Edupedu.ro arată că sunt 29 de propuneri de eliminare sau simplificare de documente, proceduri și debirocratizare.

Propunerile de simplificare și eliminare a birocrației sunt făcute de cadre didactice în cadrul unui chestionar aplicat online. Acestea sunt formulate de către profesori și păstrate în forma respectivă.

Lista prezentată de Asociația Human Catalyst:

  1. Procedurile pentru elevi CES
  2. În primul rând trebuie să fie desființate comisiile, iar activitatea lor să fie preluată de Consiliul de Administrație
  3. Condica sub formă de pontaj
  4. Portofoliile personale si cele ale comisiilor ar putea exista doar in format digital, salvate/ arhivate
  5. Copii după diverse acte – păstrate în format electronic
  6. Pentru excursii și alte activități extra școlare birocrația este excesivă, să fie doar un tabel cu numele copiilor și acordurile părinților
  7. Să se desființeze gradația de merit
  8. Planificările făcute in format electronic si actualizate periodic
  9. Caietul educatoarei ar trebui înlocuit cu o planificare listata
  10. Scrisori metodice, regulamente, publicații, adrese MEN, ISJ – ar trebui sa existe cel mult un exemplar la nivelul comisiei metodice.
  11. Statistici la început și sfârșit de an școlar deoarece datele sunt introduse in SIIIR și nu văd de ce să le completăm și INS
  12. Monitorizarea absentelor se raportează în diferite feluri. Propun ca această monitorizare să se realizeze in SIIIR și să nu mai fin nevoiți să raportăm atâta timp cât introducem datele acolo.
  13. O parte din gradații nu sunt pe merit, cursurile făcute cu lopata (formatori slabi, oferte ale CCD-urilor jalnice, chiar instituția nu își mai are rostul), cercurile pedagogice regândite. Formatul letric ar trebui sa fie solicitat doar pt. rapoartele semestriale, in rest cel digital, PDF, ar cruța multă hârtie
  14. Registrul de PV de serviciu pe școală. As exclude complet serviciul pe școală pentru că îmi consuma timp, energie și nu rezolvă nimic.
  15. Caietul dirigintelui, catalog personal. Ambele sunt inutile. Ori se face consiliere, ori facem caiete cu date și tabele peste tabele. Catalogul personal la ce folosește daca am catalog școlar? Mai bine s-ar introduce catalogul electronic.
  16. În calitate de profesor consilier școlar, consider ca suprapunerea activității noastre la clasa cu dirigenția desfășurata de orice profesor de orice alta specialitate reprezintă o “calcare pe bătături” fără nicio miză
  17. SC la final de semestru, în format electronic
  18. Să existe un model elaborat de către un jurist (jurist ISJ, de exemplu) pentru toate deciziile interne ale unei școli. Aceste decizii vor fi, apoi, personalizate de către fiecare școală. Este un calvar pentru un director să caute prin toată legislația în vigoare articolele și alineatele pe care trebuie să le treacă în aceste decizii. Totodată, pentru dosarele CEAC și SCIM se depune o muncă titanică. De multe ori, suntem depășiți de situație. Periodic ni se cer situații legate de clădirile școlii și dotările acesteia. Având în vedere că aceste clădiri aparțin primăriilor, ar trebui ca acestea să elaboreze niște relevee REALE, cu măsurători făcute la fața locului, nu din birou, iar ISJ-urile să ceară primăriilor date despre clădiri. Foarte mult timp pierdem completând aceste chestionare/formulare.
  19. Consider total nedreapta modalitatea acordării gradațiilor de merit și, implicit dosarele care trebuie întocmite pentru obținerea acesteia. Aceasta modalitate evaluează niște hârtii/ Adeverințe obținute formal și nu evaluează deloc cadrul didactic și Abilitățile acestuia de profesor. De ani de zile aceste gradații de merit sunt acordate in mare măsura profesorilor care aduna hârtii la dosar- majoritatea nerelevante pentru îmbunătățirea actului didactic.
  20. Renunțarea la hârtii si operarea acestora într-o baza de date unică
  21. Totul ar trebui informatizat. Propun sa se creeze o platforma unde sa se transmită datele cerute de minister și inspectorat. Sa se elimine și situațiile cerute în original si sa se transmită exclusiv scanat.
  22. O planificare anuală încărcată pe o platforma online, supla, adaptata si actualizata periodic de catre profesor, in funcție de specificul grupului de elevi, de ritmul de lucru si de omogenitatea/eterogenitatea acestuia. Toate celelalte sunt absolut inutile. Lucram, in secolul 21, cu instrumente ale secolului 19.
  23. Programa națională în format tipărit poate fi eliminată, aceasta este folosită doar la redactarea proiectelor didactice.
  24. Documentele personale ale cadrelor didactice să fie cerute o singură dată și actualizate când este cazul
  25. Fișele psihopedagogice sunt foarte încărcate
  26. Cei care vor sa colecteze datele sa o facă din platformele pe care lucram
  27. Propun ca procedurile operaționale sa fie unice, elaborate de o entitate , de ex. ISJ ,sa fie aplicate unitar, in aceasta maniera ne rămâne mai mult timp pt. ore si nu pt. făcut hârtii
  28. Registrul matricol sa fie completat de către secretara sau de celelalte care stau puhoi prin birouri si iau salarii de merit
  29. Proiectarea pe unități de învățare (ciclul primar). Este mult mai utilă o planificare simplă, (cu subiectul lecției, data) și o mapă de pregătire zilnică, pe care o avem oricum. Acea proiectare este preluată de la colegi și nu corespunde nevoilor și specificului clasei pe care o avem. Am lucrat și personal la ea. Este o muncă titanică. Însă o realizăm cu câteva săptămâni înainte, fără să ne dăm seama de ceea ce întâmpinăm pe parcursul predării-învățării. Cu alte cuvinte, maculatură inutilă, timp pierdut, energie…

În același document a fost inclusă și lista celor 42 de hârtii, comisii, documente și adeverințe sau registre propuse pentru eliminare de profesori și părinți. Raportul a fost depus la Ministerul Educației la prima întâlnire de lucru a Comisiei pentru debirocratizarea activității didactice din învățământul preuniversitar, cunoscută sub numele de „Comisia de tăiat hârtii”.

„Comisia de tăiat hârtii” are 32 de membri. Despre componența acestei comisii Edupedu.ro a scris în exclusivitate. Printre aceștia se numără președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, Horia Corcheș – profesor, Claudia Chiru – învățătoare, lideri sindicali de la FSLI și FSE Spiru Haret, Laura Greta Marin – președintele Asociației Human Catalyst sau Daniela Vișoianu – președinte Coaliția pentru Educație.

Comisia are sarcina de a elabora un raport cu toate aceste propuneri, raport care urmează a fi supus consultării publice în perioada decembrie 2019 – ianuarie 2020 (începutul semestrului al II-lea). Ulterior, pe baza propunerilor și observațiilor primite din partea tuturor celor interesați, Ministerul Educației și Cercetării va adopta un document/ instrument de politică educațională pe această temă.

Reamintim că ministrul Educației Monica Anisie și-a făcut publică adresa de email și le-a solicitat tuturor profesorilor, în premieră pentru un ministru al Educației, să îi trimită pe email toate „problemele care considerați că vă îngreunează munca”.

FOTO:People photo created by pressfoto – www.freepik.com

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii
  1. NU AM AVUT GR DE MERIT NICIODATA – DAR CUNOSC PERSOANE – NU COLEGI – CARE MERITA DIN PLIN ACESTEA – NU TREBUIE DESFIINȚATE- TREBUIE EMIMINATE TONELE DE HARTIII INUTILE

    1. Păi uitați-vă la criteriile de evaluare de anul acesta și vedeți câte adeverințe și câte hârtii trebuiesc…Apoi cum e posibil ca prin toate aceste criterii să fii nevoit să aduni maxim 150 puncte,că eu de nota maximă 10 am auzit,dar de nota maxima 15,nici într-un caz.Cu alte cuvinte toate acele criterii ar fi putut să încapă în maxim 100 de puncte din care cel puțin 80 la sută să fie pt rezultate la olimpiade sau pt excelență,ori pentru așa ceva,acum,procentul abia se ridică la un 8 la sută…

  2. Haideți să facem ASOCIAȚIA ANTIGRADAȚIE DE MERIT,că nu se mai poate.Deși ne așteaptă o criză de proporție,nesimțirea a atins orice limită și s-a afișat un calendar și pt acum,învederea acordării gradațiilor începând cu 1 sept 2020.Chiar dacă acest calendar va fi decalat,acum este cel mai bun moment să cerem anularea acestui calendar și îngheșarea gradațiilor existente pt cel puțin trei ani,la criza care ne așteaptă.În acești trei ani să se stabilească o altă formă de stimulare a celor care cu adevărat muncesc,că numai așa pot să dispară obligațiile de partid.

  3. Gradațiile de merit sunt o modalitate de adunare a hârtiilor /diplomelor trase la copiator. In toate școlile există profesori care iau gradații de merit de zeci de ani. Nu este o exagerare când spun zeci de ani. Daca s-ar face o statistica,s-ar observa că acei oameni alipiți sistemului compromis, sunt acei profesori care au gradații de merit, au cele mai multe ore suplimentare, șunt in toate comisiile și comitetele, au activități extra/pluri de toate felurile, sunt și metodiști și reușesc ca Făt Frumos sa fie și bine pregătiți la catedra..Desigur numai în școală românească se poate întâmpla așa ceva. Sunt convinsa că toate aceste lucruri se cunosc la nivel național , dar probabil că este mai convenabil să se închida ochii în fața unei astfel de situații. Cat despre formatori,suntem la nivelul de “cascadorii rasului” ,oameni care învață munca aceasta făcând practica cu noi.Toate aceste personaje nu au ce căuta în sistemul de învățământ.

  4. Subscriu si strig din răsputeri să se înceteze cu gradațiile de merit!Nu urmărește nimeni că la criterii anul ăsta au apărut punctajul maxim cu 150 puncte?Cine poate aduna atâtea decât tot ei între ei cei care sunt numiți de ani și ani aceeași pe la comisiile de evaluare…Apoi de ce se pune în criterii pt lider de sindicat 4 puncte?Sau pt sef cerc pedagogic 4 puncte sau pt funcții de astea rare pe care le ocupă tot băieții deștepți sau fetele deștepte…nu se face discriminare?Că ești legat de mâini și de picioare din start ca să ocupi o astfel de funcții…Iar pt rezultate cu olimpicii se dau doar 10 puncte???Nici măcar 7 la sută din toate criteriile de 150p?E bătaie de joc!Cine a compus aceste criterii să fie chemați în instanță!Nu mai spun că eu de 100 puncte care să se transforme în nota 10 am auzit,dar de 150 de puncte care să mă ducă la nota 15 nu am auzit…De aceea cel mai bine ar fi să nu se mai țină concursul de anul acesta 2020 cu gradațiile și pe motiv de criza care ne așteaptă 5 ani de acum încolo,să se desființeze de tot aceste gradații!Cine ne ascultă???

  5. Există persoane, pile ale directorilor sau inspectorilor, care au luat consecutiv aceste gradaţii ce nu sunt de merit. Există şi profesori care şi.au făcut şi îşi fac datoria, dar nu au primit niciodată aşa ceva. Dacă d-na ministru ar reuşi să arate rolul profesorului la clasă prin înlăturarea acestor aşa numite gradaţii din sistem, fiecare comunitate ar avea de câştigat. Fiecare cadru didactic ar şti care este rolul său într-o şcoală şi, după mult timp, ar obţine respectul întregii comunităţi.

  6. Traiasca internetul pentru a copia lucrari pentru simpozioane, conferinte, …
    Traiasca parintii /copiii care doneaza bani, imbracaminte, incaltaminte, alimente neperisabile cu diferita ocazii si pe spatele acestora iau hartii pentru gradatii de merit cadrele didactice- RUSINE!
    Traiasca domnul inspector scolar XZ din Iasi ca nu mai organizeaza concursurile “Ortografie si comunicare” / “Fii inteligent !”- (concursuri organizate in scoli sub directa supraveghere a prof inv. primar si trimise lucrarile la corectat in scoala organizatoare -HA!, HA!, HA!)
    Traiasca rudele, prietenii, cumetrii care ne dau fel de fel de adeverinte pentru dosarul de gradatie!
    Nu putem sa fim toti metodisti ca sa avem gradatii de merit. Ei sunt platiti in ziua respectiva, iar eu si colegii ii tinem cele 4-5 ore pe care le are. Noua cine ne plateste?

  7. Lista pornește cu intenții bune. Dar prea multe pietre aruncate în toate direcțiile: numărul consilierilor este relativ mic. Profesorii diriginți au urmat un curs special. Secretarele și “puhoiul” au slavă Domnului de lucru. Face parte din echipa vreunei școli propunatorul acestor puncte?

    1. Se vede ca aveti pile pt gradatie…Felicitari,ca fiecare se descurca cum poate…Insa in vremurile astea,nu vad de unde ar mai fi bani si de gradatii…

  8. Majoritatea propunerilor sunt pertinente și realiste chiar dacă nu sunt prea ”tehnice”. Deoarece, în spatele înființării comisiilor menționate se află o legislație serios ”împământată” în ”cultura” sistemului educațional. Prin urmare, ar trebui modificată în profunzime legislația – are cineva un interes așa de larg și cu ”bătaie lungă”??! Greu de crezut!
    Spre exemplu:
    Desființarea CEAC. Ar trebui modificată legislația calității OUG 75/2005, Legea 1/2011, HG 21/2007 (standarde) etc. Poate, mai degrabă, ar trebui resetată, oricum actuala aconfigurație a creat confuzii și a fost realmente un generator de birocrație: CEAC a fost considerat (eronat) stat în stat, un al doilea CA etc – acestea fiind creațiile dlui Iosifescu , prezent în comisia de tăiere…
    Desființarea SCIM . Perfect valabil! Niște ”șmecheri” de la ministerul financiar au inventat pe baza unor RECOMANDĂRI ale CE un standard de control intern managerial care se suprapune ”perfect” cu ”standardele” ARACIP (am vrut să spun se încurcă perfect). Interesant că acest demers a generat o piață a ”procedurilor” perfect inutile , de miliarde de lei, la nivel de sistem. Culmea este că chiar ”inventatorii” SCIM-ului nu au sistem de management al calității certificat!
    Exemplele pot continua. Până se ia o decizie, unele pot fi ”închise” rapid: Platforma CEAC (invenție marca ARACIP) nu are NICIUN SUPORT LEGAL! Există SIIR -ul cu mult mai multe posibilități !
    Intenția este lăudabilă dar așa cum a pornit, incluzînd ca membri chiar pe cei care au generat multe dintre cele propuse spre tăiere, mă tem că se va termina rău sau chiar mai rău decât în prezent!

  9. Interesant.
    O comisie formată din 32 de oameni a reușit să producă, un amărât de formular Google docs, in care oricine are linkul își poate da cu părerea, fara o listă clară sau obiective tangibile.
    Mai mult se pare că de fapt totul are ca scop acreditarea ideii că gradația de merit trebuie scoasă, adică tăieri de venituri.
    Frumos lucrat, ce pot să zic!
    Dacă tot se taie ,,hârtii ” sa se taie și voucherele de vacanță și tichetele de masă( abia le-au primit profesorii după zeci de ani de încercări)

  10. Desfiintati gradatiile de merit! Nu – s deloc pe merit! Pe langa putinii care chiar iau pe merit sa strecoara o droaie de nemerituosi spre frustrarea celor care ar merita dar nu primesc.

    1. Fara gradatii! Sa muncim pt elevi, pentru progres scolar fara hartii inutile…Un profesor adevarat nu trebuie sa piarda timpul tehnoredactand hartii , ci vorbind , comunicand, explicand elevilor sai valorile sale, cunostintele sale….Un profesor bun trebuie sa aiba timp sa asculte elevul, sa se apropie de el, sa il cunoasca….Ar fi ideal sa scoateti toate hartiile enumerate, ramane de vazut daca va tineti promisiunea!

      1. Nu pot sa cred ca ne am inrait in asa hal incat sa cerem anularea gradatiei pe care am obtinut o asa greu! Cata rautate poate fi in unii dintre noi sa ceara asa ceva? Eu ma bucur sincer ca sunt rasplatiti colegii care muncesc din greu: ba cu olimpicii, ba cu cei cu deficiente, ba la sport, ba in contabilitate…oriunde!! Asta ar semana mai degraba cu a cere sa se desfiinteze tot ce eu nu pot avea vreodata: un premiu la o competitie sportiva, de exemplu!! Halal colegi de breasla!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Mi se pare criminal că nu abordăm direct reducerea analfabetismului funcțional, care duce la abandon școlar. Copilul care se simte prost va face tot ce poate să nu se ducă la școală – Liliana Romaniuc, Asociația Română de Literație

Copiilor nu le place școala. Este o caracteristică a acestui timp și, “dacă am dori să le placă școala, ar trebui să facem niște transformări în modul în care le…
Vezi articolul

Acordarea statutului de autoritate publică profesorilor destabilizează și mai puternic raportul de putere dintre elevi, părinți și cadre didactice – Consiliul Elevilor critică demersul FSLI

Preluarea de către profesori a statutului de autoritate publică – așa cum a propus Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – destabilizează “și mai puternic” raportul de putere dintre elevi, părinți…
Vezi articolul