Desființarea gradației de merit, condicii de pontaj și adeverințelor pentru sport, solicitată în Comisia pentru tăiat hârtii

Desființarea adeverințelor pentru sport, a condicii pentru pontaj, precum și a unei serii de comisii și procese-verbale au fost printre propunerile pe care Asociația Human Catalyst le-a prezentat la Ministerul Educației în „Comisia pentru tăiat hârtii” reunită joi pentru prima dată. Documentul consultat de Edupedu.ro arată că sunt 29 de propuneri de eliminare sau simplificare de documente, proceduri și debirocratizare.

Propunerile de simplificare și eliminare a birocrației sunt făcute de cadre didactice în cadrul unui chestionar aplicat online. Acestea sunt formulate de către profesori și păstrate în forma respectivă.

Lista prezentată de Asociația Human Catalyst:

  1. Procedurile pentru elevi CES
  2. În primul rând trebuie să fie desființate comisiile, iar activitatea lor să fie preluată de Consiliul de Administrație
  3. Condica sub formă de pontaj
  4. Portofoliile personale si cele ale comisiilor ar putea exista doar in format digital, salvate/ arhivate
  5. Copii după diverse acte – păstrate în format electronic
  6. Pentru excursii și alte activități extra școlare birocrația este excesivă, să fie doar un tabel cu numele copiilor și acordurile părinților
  7. Să se desființeze gradația de merit
  8. Planificările făcute in format electronic si actualizate periodic
  9. Caietul educatoarei ar trebui înlocuit cu o planificare listata
  10. Scrisori metodice, regulamente, publicații, adrese MEN, ISJ – ar trebui sa existe cel mult un exemplar la nivelul comisiei metodice.
  11. Statistici la început și sfârșit de an școlar deoarece datele sunt introduse in SIIIR și nu văd de ce să le completăm și INS
  12. Monitorizarea absentelor se raportează în diferite feluri. Propun ca această monitorizare să se realizeze in SIIIR și să nu mai fin nevoiți să raportăm atâta timp cât introducem datele acolo.
  13. O parte din gradații nu sunt pe merit, cursurile făcute cu lopata (formatori slabi, oferte ale CCD-urilor jalnice, chiar instituția nu își mai are rostul), cercurile pedagogice regândite. Formatul letric ar trebui sa fie solicitat doar pt. rapoartele semestriale, in rest cel digital, PDF, ar cruța multă hârtie
  14. Registrul de PV de serviciu pe școală. As exclude complet serviciul pe școală pentru că îmi consuma timp, energie și nu rezolvă nimic.
  15. Caietul dirigintelui, catalog personal. Ambele sunt inutile. Ori se face consiliere, ori facem caiete cu date și tabele peste tabele. Catalogul personal la ce folosește daca am catalog școlar? Mai bine s-ar introduce catalogul electronic.
  16. În calitate de profesor consilier școlar, consider ca suprapunerea activității noastre la clasa cu dirigenția desfășurata de orice profesor de orice alta specialitate reprezintă o “calcare pe bătături” fără nicio miză
  17. SC la final de semestru, în format electronic
  18. Să existe un model elaborat de către un jurist (jurist ISJ, de exemplu) pentru toate deciziile interne ale unei școli. Aceste decizii vor fi, apoi, personalizate de către fiecare școală. Este un calvar pentru un director să caute prin toată legislația în vigoare articolele și alineatele pe care trebuie să le treacă în aceste decizii. Totodată, pentru dosarele CEAC și SCIM se depune o muncă titanică. De multe ori, suntem depășiți de situație. Periodic ni se cer situații legate de clădirile școlii și dotările acesteia. Având în vedere că aceste clădiri aparțin primăriilor, ar trebui ca acestea să elaboreze niște relevee REALE, cu măsurători făcute la fața locului, nu din birou, iar ISJ-urile să ceară primăriilor date despre clădiri. Foarte mult timp pierdem completând aceste chestionare/formulare.
  19. Consider total nedreapta modalitatea acordării gradațiilor de merit și, implicit dosarele care trebuie întocmite pentru obținerea acesteia. Aceasta modalitate evaluează niște hârtii/ Adeverințe obținute formal și nu evaluează deloc cadrul didactic și Abilitățile acestuia de profesor. De ani de zile aceste gradații de merit sunt acordate in mare măsura profesorilor care aduna hârtii la dosar- majoritatea nerelevante pentru îmbunătățirea actului didactic.
  20. Renunțarea la hârtii si operarea acestora într-o baza de date unică
  21. Totul ar trebui informatizat. Propun sa se creeze o platforma unde sa se transmită datele cerute de minister și inspectorat. Sa se elimine și situațiile cerute în original si sa se transmită exclusiv scanat.
  22. O planificare anuală încărcată pe o platforma online, supla, adaptata si actualizata periodic de catre profesor, in funcție de specificul grupului de elevi, de ritmul de lucru si de omogenitatea/eterogenitatea acestuia. Toate celelalte sunt absolut inutile. Lucram, in secolul 21, cu instrumente ale secolului 19.
  23. Programa națională în format tipărit poate fi eliminată, aceasta este folosită doar la redactarea proiectelor didactice.
  24. Documentele personale ale cadrelor didactice să fie cerute o singură dată și actualizate când este cazul
  25. Fișele psihopedagogice sunt foarte încărcate
  26. Cei care vor sa colecteze datele sa o facă din platformele pe care lucram
  27. Propun ca procedurile operaționale sa fie unice, elaborate de o entitate , de ex. ISJ ,sa fie aplicate unitar, in aceasta maniera ne rămâne mai mult timp pt. ore si nu pt. făcut hârtii
  28. Registrul matricol sa fie completat de către secretara sau de celelalte care stau puhoi prin birouri si iau salarii de merit
  29. Proiectarea pe unități de învățare (ciclul primar). Este mult mai utilă o planificare simplă, (cu subiectul lecției, data) și o mapă de pregătire zilnică, pe care o avem oricum. Acea proiectare este preluată de la colegi și nu corespunde nevoilor și specificului clasei pe care o avem. Am lucrat și personal la ea. Este o muncă titanică. Însă o realizăm cu câteva săptămâni înainte, fără să ne dăm seama de ceea ce întâmpinăm pe parcursul predării-învățării. Cu alte cuvinte, maculatură inutilă, timp pierdut, energie…

În același document a fost inclusă și lista celor 42 de hârtii, comisii, documente și adeverințe sau registre propuse pentru eliminare de profesori și părinți. Raportul a fost depus la Ministerul Educației la prima întâlnire de lucru a Comisiei pentru debirocratizarea activității didactice din învățământul preuniversitar, cunoscută sub numele de „Comisia de tăiat hârtii”.

„Comisia de tăiat hârtii” are 32 de membri. Despre componența acestei comisii Edupedu.ro a scris în exclusivitate. Printre aceștia se numără președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, Horia Corcheș – profesor, Claudia Chiru – învățătoare, lideri sindicali de la FSLI și FSE Spiru Haret, Laura Greta Marin – președintele Asociației Human Catalyst sau Daniela Vișoianu – președinte Coaliția pentru Educație.

Comisia are sarcina de a elabora un raport cu toate aceste propuneri, raport care urmează a fi supus consultării publice în perioada decembrie 2019 – ianuarie 2020 (începutul semestrului al II-lea). Ulterior, pe baza propunerilor și observațiilor primite din partea tuturor celor interesați, Ministerul Educației și Cercetării va adopta un document/ instrument de politică educațională pe această temă.

Reamintim că ministrul Educației Monica Anisie și-a făcut publică adresa de email și le-a solicitat tuturor profesorilor, în premieră pentru un ministru al Educației, să îi trimită pe email toate „problemele care considerați că vă îngreunează munca”.

FOTO:People photo created by pressfoto – www.freepik.com

Total
645
Shares
6 comentarii
  1. Lista pornește cu intenții bune. Dar prea multe pietre aruncate în toate direcțiile: numărul consilierilor este relativ mic. Profesorii diriginți au urmat un curs special. Secretarele și “puhoiul” au slavă Domnului de lucru. Face parte din echipa vreunei școli propunatorul acestor puncte?

  2. Majoritatea propunerilor sunt pertinente și realiste chiar dacă nu sunt prea ”tehnice”. Deoarece, în spatele înființării comisiilor menționate se află o legislație serios ”împământată” în ”cultura” sistemului educațional. Prin urmare, ar trebui modificată în profunzime legislația – are cineva un interes așa de larg și cu ”bătaie lungă”??! Greu de crezut!
    Spre exemplu:
    Desființarea CEAC. Ar trebui modificată legislația calității OUG 75/2005, Legea 1/2011, HG 21/2007 (standarde) etc. Poate, mai degrabă, ar trebui resetată, oricum actuala aconfigurație a creat confuzii și a fost realmente un generator de birocrație: CEAC a fost considerat (eronat) stat în stat, un al doilea CA etc – acestea fiind creațiile dlui Iosifescu , prezent în comisia de tăiere…
    Desființarea SCIM . Perfect valabil! Niște ”șmecheri” de la ministerul financiar au inventat pe baza unor RECOMANDĂRI ale CE un standard de control intern managerial care se suprapune ”perfect” cu ”standardele” ARACIP (am vrut să spun se încurcă perfect). Interesant că acest demers a generat o piață a ”procedurilor” perfect inutile , de miliarde de lei, la nivel de sistem. Culmea este că chiar ”inventatorii” SCIM-ului nu au sistem de management al calității certificat!
    Exemplele pot continua. Până se ia o decizie, unele pot fi ”închise” rapid: Platforma CEAC (invenție marca ARACIP) nu are NICIUN SUPORT LEGAL! Există SIIR -ul cu mult mai multe posibilități !
    Intenția este lăudabilă dar așa cum a pornit, incluzînd ca membri chiar pe cei care au generat multe dintre cele propuse spre tăiere, mă tem că se va termina rău sau chiar mai rău decât în prezent!

  3. Interesant.
    O comisie formată din 32 de oameni a reușit să producă, un amărât de formular Google docs, in care oricine are linkul își poate da cu părerea, fara o listă clară sau obiective tangibile.
    Mai mult se pare că de fapt totul are ca scop acreditarea ideii că gradația de merit trebuie scoasă, adică tăieri de venituri.
    Frumos lucrat, ce pot să zic!
    Dacă tot se taie ,,hârtii ” sa se taie și voucherele de vacanță și tichetele de masă( abia le-au primit profesorii după zeci de ani de încercări)

  4. Desfiintati gradatiile de merit! Nu – s deloc pe merit! Pe langa putinii care chiar iau pe merit sa strecoara o droaie de nemerituosi spre frustrarea celor care ar merita dar nu primesc.

    1. Fara gradatii! Sa muncim pt elevi, pentru progres scolar fara hartii inutile…Un profesor adevarat nu trebuie sa piarda timpul tehnoredactand hartii , ci vorbind , comunicand, explicand elevilor sai valorile sale, cunostintele sale….Un profesor bun trebuie sa aiba timp sa asculte elevul, sa se apropie de el, sa il cunoasca….Ar fi ideal sa scoateti toate hartiile enumerate, ramane de vazut daca va tineti promisiunea!

      1. Nu pot sa cred ca ne am inrait in asa hal incat sa cerem anularea gradatiei pe care am obtinut o asa greu! Cata rautate poate fi in unii dintre noi sa ceara asa ceva? Eu ma bucur sincer ca sunt rasplatiti colegii care muncesc din greu: ba cu olimpicii, ba cu cei cu deficiente, ba la sport, ba in contabilitate…oriunde!! Asta ar semana mai degraba cu a cere sa se desfiinteze tot ce eu nu pot avea vreodata: un premiu la o competitie sportiva, de exemplu!! Halal colegi de breasla!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Gologan, despre predarea matematicii: Nu ar trebui să se bazeze pe reținerea unor rețete, ci pe contexte de viață și raționamente originale

Profesorul Radu Gologan, care pregătește lotul național al olimpicilor de matematică, a postat un mesaj pe Facebook în care cere Ministerului Educației să revină la predarea matematicii „cât mai aproape…
Vezi articolul

USLIP Iași, despre viziunea Andronescu: De unde aceastǎ apetențǎ de a obliga o masǎ de aproximativ 160 mii de profesori sǎ participe la cursuri de perfecționare în universități

„Aceastǎ viziune a Ministerului poate fi interpretatǎ ca o teorie a formelor fǎrǎ fond”, se arată într-un comunicat primit la redacție, semnat de Uniunea Sindicatelor Libere din Învățământ, Iași. Sindicaliștii…
Vezi articolul