Pentru anul școlar 2026-2027 nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, inclusiv dual, se propun doar pentru învățământul tehnologic dual, pe baza solicitărilor operatorilor economici, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării.
Legea învățământului preuniversitar prevede că din septembrie 2029 toate liceele tehnologice din România trebuie să se transforme în licee tehnologice duale.
Astfel că, școlile profesionale vor fi arondate liceelor tehnologice. Însa, în situația în care nu pot fi arondate, școlile profesionale pot funcționa în continuare dacă solicita autorizație de funcționare provizorie pentru nivelul liceal, filiera tehnologică.
„Școlile profesionale cu personalitate juridică, pentru care nu este posibilă arondarea la unități de învățământ liceal, vor întreprinde demersurile pentru obținerea autorizației de funcționare provizorie pentru nivelul liceal, filiera tehnologică.
În situația în care aceste școli profesionale cu personalitate juridică nu vor realiza acest demers, vor școlariza elevii, în lichidare, până la finalizarea nivelului de învățământ profesional”, conform calendarului oficial de organizare a rețelei școlare, pentru anul școlar 2026-2027.
Secretarul de stat Sorin Ion din Ministerul Educației și Cercetării s-a arătat sceptic în privința posibilității ca începând cu anul școlar 2029-2030 să fie doar învățământ tehnologic dual: „cel puțin mie, personal, termenul începe să mi se pară foarte curând și aproape imposibil de atins”.
Sorin Ion a explicat și cum va fi reorganizat învățământului profesional și tehnologic din 2026, explicație pe care o găsiți în articol.
Prevederile din proiectul de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027
Art. 11. – „Propunerile privind numărul de locuri pentru învățământul tehnologic dual se realizează pe baza solicitărilor operatorilor economici, doar în condițiile existenței contractelor de parteneriat încheiate între unitățile de învățământ, operatorii economici și unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea de învățământ.
Art. 12. – (1) Propunerile privind numărul de locuri pentru stagiile de pregătire practică (720 de ore) se realizează pe baza opțiunilor exprimate în scris de către absolvenți ai programului educațional „A doua șansă”. Propun astfel de locuri doar unitățile de învățământ care au autorizație de funcționare provizorie/acreditare prin ordin al ministrului pentru nivelul 3 de calificare.
(2) Pentru anul școlar 2026-2027 nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, inclusiv dual. Începând cu 1 septembrie 2026, formațiunile de studiu de nivel profesional funcționează în lichidare până la finalizarea nivelului.”
Reorganizarea învățământului profesional și tehnologic din 2026, explicată de secretarul de stat Sorin Ion:
Începând cu anul 2026, liceul se va reorganiza potrivit Legii 198/2023, a explicat Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, într-o declarație făcută la Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, organizată la Timișoara pe 16 octombrie.
„Am avut două tipuri de reacții din partea celor direct interesați sau indirect interesați. Reacția numărul 1 a fost că am distrus liceul tehnologic și reacția numărul 2 că am distrus învățământul profesional. Ele sunt diametral opuse”, a spus Sorin Ion.
Cum se va schimba învățământul tehnologic
„Avem învățământ tehnologic de 4 ani cu posibilitate de ieșire după 3 ani sau rămânere în sistem încă un an. Certificat de calificare nivel trei după primii ani, certificat de calificare de nivel patru după anul următor și posibilitatea susținerii examenului de Bacalaureat.
În acest moment, un elev care urmează învățământul profesional are nevoie de 2 ani în plus pentru a-și completa studiile liceale, ceea ce din start constituie unul dintre motivele de neatractivitate ale acestui sistem. În felul acesta sperăm ca ruta să devină mai atractivă”, a susținut Sorin Ion.
Învățământul profesional este o rută de rezervă
„Haideți să fim cinstiți cu noi înșine, învățământul profesional este, la acest moment, o rută de rezervă, pentru că, și asta puteți vedea în analizele pe care fiecare județ și le face la finalul clasei a VIII-a, 85% dintre copii vor liceu teoretic, asta este.
Asta are legătură nu neapărat cu părerea lor, ci cu mentalitățile din țara asta și ale părinților, care își doresc pentru copiii lor, eventual, ce n-au reușit să facă ei în viață. Și e de înțeles, nici nu trebuie să ne supărăm pe asta”, a declarat Sorin Ion.
Reorganizarea școlilor profesionale ar fi trebuit să înceapă din acest an școlar, conform legii învățământului preuniversitar, art. 248
„Începând cu anul școlar 2025-2026, clasele de învățământ tehnic și profesional, cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, care funcționează în cadrul școlilor profesionale și liceelor tehnologice, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice”, potrivit alin. 17.
„Învățământul preuniversitar tehnologic se desfășoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul școlar 2029—2030”, conform alin. 31.
„Pentru sprijinirea și asigurarea tranziției către învățământul tehnologic în sistem dual a unităților de învățământ tehnologic în coordonarea CNITTD (nota redacției: Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual) se înființează Comisia pentru Tranziția către Învățământul Dual a cărei metodologie de organizare și funcționare este aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi”, conform alin 32.
Până la acest moment, Ministerul Educației și Cercetării nu a publicat niciun anunț sau vreo metodologie prin care să înființeze Comisia pentru Tranziția către Învățământul Dual, așa cum prevede Legea 198/2023.
Ce este învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual, conform Legii învățământului preuniversitar
„Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract.
Învățământul liceal tehnologic în sistem dual are următoarele caracteristici:
- este organizat, într-un cadru unitar, de unitățile de învățământ sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comerț, asociații patronale de ramură, de bresle sau asociații meșteșugărești, clustere, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică;
- asigură o rută alternativă de educație și formare profesională, organizată pe bază de parteneriat și conform unor contracte individuale de pregătire practică, încheiate cu operatorii economici care își asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a elevilor;
- operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
- unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini învățământul liceal tehnologic dual prin finanțarea unor cheltuieli de natura investițiilor, cheltuieli materiale, burse și stimulente pentru elevi și personalul din învățământ implicat, cheltuieli privind mobilitățile și cheltuieli pentru formarea profesională.
Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual se va ocupa de implementarea prevederilor din lege legate de învățământul dual
„Se înființează Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației, instituție publică cu personalitate juridică, prin reorganizarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, finanțat din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, conform Art. 124.
CNITTD are ca scop dezvoltarea învățământului liceal tehnologic, postliceal și tehnologic-dual, în concordanță cu nevoile de dezvoltare socioeconomică locală, regională și națională identificate în documente strategice. Organizarea și funcționarea CNITTD, precum și preluarea personalului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, potrivit Art. 125.
Organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD, aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate”, conform Art. 35.
Cum va fi finanțat învățământul dual: Costul standard per elev se suplimentează cu 25%, începând din anul școlar 2024-2025
Finanțarea de bază în învățământul preuniversitar se face în baza și în limitele costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar. Acesta se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră și profil, conform legii învățământului preuniversitar.
„Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ care fac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural.
Determinarea costului standard per antepreșcolar/ preșcolar/elev se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educației și aprobate prin hotărâre a Guvernului, aplicabile începând din anul școlar 2024-2025.”
Menționăm că învățământul superior dual se organizează începând cu anul universitar 2024 – 2025, după autorizarea de funcționare provizorie acordată de ARACIS, conform Legii învățământului superior.
6 comments
Cred ca mediul privat o sa fie mobilizat in acest sens(financiar,sustinut de stat),…sunt angajati tineri care pot fi mobilizati in activitatea locala ,in lucrul cu elevii…desigur elevii care vor frecventa incaseaza bonus ul.. (bursa privata)…
Învățământul dual la noi e imposibil, pentru ca actuala lege nu obliga elevii sa se angajeze la acel agent economic, măcar 1 an, deși acesta i-a dat o bursa. Și atunci, cărui agent economic ii convine sa dea bani aiurea, fără sa aibă vreun beneficiu?
Cu asta distrug si ce a mai ramas din liceele tehnologice.
👍👍
Dualizabilii, eminenții de gimnaziu cu note de 2 vor fi dualizați de dualizanții care le vor da burse la firme (sper că pe bune, pe lucru efectiv, nu pe prezența și stat pe telefon) dar…la teorie cine preda modulele de specialitate?? Că inginerii de la firmele „dualizante” nu au module pedagogice, nici intenții de dat examen anual de suplinire, de făcut portofolii, de dar def, grade didactice, de elaborat CDEOȘ, de elaborat subiecte, teste, de stat pe Adservio nici timp sa alerge la școală dimineața etc. Sunt multe specializări cu clase multe, inclusiv de inutile seraluri, sute de ore aiurea fără să se țină, că doar oamenii de 45 nu vin, că nu au timp, de practica după 10 ore de serviciu, aprobate anapoda de câțiva ani, fără statistica la zi a resurselor umane (cei titulari cu grade didactice cu contract permanent sunt săriți de 62-65 și la pensie-Iată, „viitorul”! Dacă ramâne metodologia de mobilitate fără ajustări la tehnologic, chiar nu mai e cine sa se angajeze. Posturile de maiștri sunt cu duiumul, și aceia sunt oameni batrâni că nu se mai face școală de maiștri sau postliceală cu specializare tehnică. Potop de clase scoase pentru cei de cultură generală, că la tehnic iese norma din 2 clase
Marmelada si dezastru , din nou cu scopul economiei …..!