Discuțiile pe planurile-cadru pentru liceu au fost reluate pornind de la premisa creșterii ponderii curriculumului la decizia elevului până la 40% din total – raport USR-PLUS

3.029 de vizualizări
Foto: fauxels – Pexels.com
Discuțiile pe planurile cadru pentru liceu au fost reluate pornind de la premisa creșterii ponderii curriculumului la decizia elevului până la 40% din total, potrivit raportului „8 luni de USR-PLUS la guvernare” în care este prezentat stadiul de implementare al promisiunilor electorale ale partidului condus de Dan Barna și Dacian Cioloș. Raportul este prefațat de Dan Barna, vicepremier în Guvernul Cîțu.

Curriculum la decizia elevului nu există în prezent, iar acest lucru ar presupune că elevii și-ar putea alege până la 40% din disciplinele/activitățile (corespunzătoare unor competențe) la care să meargă. Condiția este ca școala să poată oferi astfel de cursuri.

Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi trebui să intre în vigoare de luna viitoare, dar implementarea lor a fost amânată de actualul ministru al Educației.

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale, precum și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.

Reforma curriculară a început cu elevii care acum vor intra clasa a IX-a și care au fost primii care au făcut clasa pregătitoare, în 2012. Aceștia au avut planuri noi în învățământul primar, apoi în gimnaziu. Intrarea în clasa a IX-a va întrerupe această continuitate, elevii aceștia neavând nici programe noi, nici manuale noi în acest an școlar.

Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2009. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.

Profilul de formare al absolventului de învățământ preuniversitar, pe de altă parte, este structurat pe baza a 8 competențe cheie: 

  • comunicare în limba maternă
  • comunicare în limbi străine
  • competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii
  • competenţă digitală
  • a învăţa să înveţi
  • competenţe sociale şi civice
  • spirit de iniţiativă şi antreprenoriat
  • sensibilizare şi exprimare culturală. 

În cadrul Curriculumului naţional, ponderea disciplinelor obligatorii, respectiv a celor opţionale se stabileşte prin planurile-cadru.

Pentru fiecare disciplină şi domeniu de studiu, programa şcolară acoperă 75% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. Profesorul decide dacă procentul de 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru învăţare remedială, pentru consolidarea cunoştinţelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare. 

Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente: 

  • trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
  • curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
  • curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.

Curriculum la decizia școlii se constituie atât din opționale ofertate la nivelul unității de învățământ cât și din opționale la nivel național (aprobate prin Ordin al Ministrului Educației). 


1 comment
  1. Astia se plang de catastrofa online. Dar offline e aceiasi catastrofa. Noua ani au avut la dispozitie acesti incompetenti sa finalizeze planurile cadru si programele scolare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Burse de studiu la liceu în SUA: Liceenii din România se pot înscrie pentru bursa Future Leaders Exchange Program (FLEX) până pe 15 octombrie, pentru a învăța la un liceu american și a locui la o familie americană în anul școlar viitor

Liceenii din România se pot înscrie pentru bursa Future Leaders Exchange Program (FLEX) 2022-2023, până pe 15 octombrie, potrivit unui comunicat al Ambasadei Statelor Unite în România și American Councils…
Vezi articolul

Elevii de la liceele tehnologice și școlile profesionale care participă la programe Erasmus+ primesc certificat de calificare profesională și supliment descriptiv în format Europass / Metodologia pentru recunoașterea studiilor, publicată în Monitorul Oficial

Elevii din învățământul preuniversitar tehnologic și tehnologic dual care participă la proiecte finanțate prin programele UE vor primi la finalul acestora un certificat de calificare profesională și suplimentul descriptiv al…
Vezi articolul
Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală

Sprijinul emoțional este principala nevoie a liceenilor din România, ce resimt presiuni legate de performanță sau relații, consideră consilierii școlari: Cei de la liceele teoretice bune sunt foarte solicitați, toată lumea trage de ei, la toate materiile – Studiu Ministerul Educației

Sprijinul emoțional este principala nevoie a liceenilor din România, care resimt presiuni legate de performanță sau relații. Exprimarea emoțiilor, gestionarea stresului și anxietății au fost identificate de consilierii școlari ca…
Vezi articolul