Doar trei țări membre OCDE organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. În numai două state membre au loc examene de admitere, în anumite circumstanțe – raport

3.044 de vizualizări
Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com
Estonia, Italia și Letonia sunt singurele state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)  unde elevii trec printr-o formă de examinare externă, de tipul evaluărilor naționale din România, la finalul gimnaziului, înaintea intrării la liceu, potrivit variantei actualizate a unui document de lucru al acestei organizații. O versiune preliminară a analizei, despre care Edupedu.ro a scris în martie, menționa un număr mai mare de țări care ar organiza astfel de examene. Același document menționează că examene de admitere la liceu, așa cum urmărește să introducă, în România, proiectul noii legii învățământului preuniversitar,  se organizează în anumite circumstanțe în doar două țări membre ale organizației citate, organizație la care țara dorește să adere. 

Astfel, potrivit analizei “Managing student transitions into upper secondary pathways”, publicată de OCDE la mijlocul acestei luni, doar cele trei țări menționate desfășoară examene pe care absolvenții de gimnaziu trebuie să le treacă înainte de a intra la liceu.

În celelalte țări membre ale organizației, pentru ca un elev să intre la liceu este suficient să finalizeze ciclul gimnazial și, secundar, să finalizeze ultimul an de gimnaziu prin evaluări la nivel de clasă.

  • În alte nouă națiuni, trecerea în liceu se petrece automat (Australia, Anglia, Islanda, Irlanda, Irlanda de Nord, Norvegia, Scoția, Turcia și Țara Galilor).

O versiune preliminară a documentul realizat de analiștii iOCDE, semnalată în prima parte a anului de Coaliția pentru Educație, în contextul noilor proiecte de legi ale educației, a fost prezentată de Edupedu.ro luna trecută. În acea versiune, erau menționate șase state care organizau examinări externe la final de ciclu gimnazial – Estonia, Germania, Italia, Coreea de Sud, Letonia și Lituania. Acea informație a fost corectată în forma finală a documentului, prin restrângerea numărului de țări care organizează astfel de evaluări. 

Tot versiunea veche semnala un singur caz, aparte, unde liceele pot organiza examene de admitere, așa cum se dorește în România, precum și un alt stat în care astfel de examene de admitere pot fi organizate în cazuri excepționale. Anume: 

  • Letonia, unde nu există nicio reglementare la nivel național sau local cu privire la admiterea elevilor în liceele dorite de aceștia, dar unde școlile decid singure condițiile de admitere, iar acestea presupun de obicei examene.
  • Turcia, unde există examene standardizate externe “doar pentru cele mai selective școli”.

Cele două mențiuni sunt păstrate în versiunea finală a raportului.

Citește și:
Elevii încep liceul după clasa a IX-a, adică la 15-16 ani, în majoritatea țărilor membre ale OCDE, arată o analiză făcută de experți ai organizației la care speră să adere și România / Examene de admitere la liceu sunt organizate în doar două țări, în condiții speciale

Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion preferă să numească sala de „detenție”, în care sunt trimiși elevii care deranjează ora, ca fiind una de „reflecție”, dar spune în același timp că se poate ajunge și la exmatriculare: N-aș vrea să mut chiar în tragic această poveste

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spune că nu ar trebui să ne referim la sala în care sunt trimiși elevii care deranjează ora ca fiind una „de…
Vezi articolul

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România: Încotro? Problema este că corpul profesoral, în imensa sa majoritate, lucrează în condiții dificile, face eforturi deosebite la clasă, testează, evaluează. Și aceasta în condițiile creșterii normei didactice / Op Ed

În fiecare zi mi se întărește convingerea că de circa un an de zile România a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare a sa. Nu știu cum o vor marca…
Vezi articolul
educația ecologică

Elevii și studenții pot aplica pentru bursele și premiile programului „Henri Coandă”, până pe 17 aprilie, potrivit unui informări a Ministerului Educației / Tinerii pot să primească până la 15.000 de lei, în funcție de locurile obținute

Până pe 17 aprilie, elevii și studenții pot aplica pentru bursele și premiile programului „Henri Coandă”, potrivit unei informări trimise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Prin acest program, se…
Vezi articolul

Lucian Ciolan: Liceele pedagogice pot funcționa în continuare, dar nu mai suntem în situația de acum 30 de ani, în care un tânăr absolvent de liceu pedagogic, de 17-18 ani, avea maturitatea necesară să primească responsabilitatea de a decide destinele educaționale ale unui grup de 25 sau 30 de copii

Complexitatea carierei didactice, complexitatea lumii în care trăim a crescut atât de mult – spune profesorul universitar Lucian Ciolan, prorector al Universității București – încât cred că un tânăr de…
Vezi articolul

Proiectul de lege a învățământului superior a fost adoptat în Camera Deputaților. Urmează să ajungă la dezbateri în Senat / Printre modificări: actualii rectori pot rămâne în funcție încă 10 ani de la intrarea legii în vigoare

Camera Deputaților a adoptat miercuri, 10 mai, proiectul de lege a învățământului superior. S-au înregistrat voturi 189 „pentru”, 74 „contra” și 10 abțineri. Cele mai importante modificări vizează posibilitatea ca rectorii…
Vezi articolul