Doar trei țări membre OCDE organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. În numai două state membre au loc examene de admitere, în anumite circumstanțe – raport

3.044 de vizualizări
Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com
Estonia, Italia și Letonia sunt singurele state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)  unde elevii trec printr-o formă de examinare externă, de tipul evaluărilor naționale din România, la finalul gimnaziului, înaintea intrării la liceu, potrivit variantei actualizate a unui document de lucru al acestei organizații. O versiune preliminară a analizei, despre care Edupedu.ro a scris în martie, menționa un număr mai mare de țări care ar organiza astfel de examene. Același document menționează că examene de admitere la liceu, așa cum urmărește să introducă, în România, proiectul noii legii învățământului preuniversitar,  se organizează în anumite circumstanțe în doar două țări membre ale organizației citate, organizație la care țara dorește să adere. 

Astfel, potrivit analizei “Managing student transitions into upper secondary pathways”, publicată de OCDE la mijlocul acestei luni, doar cele trei țări menționate desfășoară examene pe care absolvenții de gimnaziu trebuie să le treacă înainte de a intra la liceu.

În celelalte țări membre ale organizației, pentru ca un elev să intre la liceu este suficient să finalizeze ciclul gimnazial și, secundar, să finalizeze ultimul an de gimnaziu prin evaluări la nivel de clasă.

  • În alte nouă națiuni, trecerea în liceu se petrece automat (Australia, Anglia, Islanda, Irlanda, Irlanda de Nord, Norvegia, Scoția, Turcia și Țara Galilor).

O versiune preliminară a documentul realizat de analiștii iOCDE, semnalată în prima parte a anului de Coaliția pentru Educație, în contextul noilor proiecte de legi ale educației, a fost prezentată de Edupedu.ro luna trecută. În acea versiune, erau menționate șase state care organizau examinări externe la final de ciclu gimnazial – Estonia, Germania, Italia, Coreea de Sud, Letonia și Lituania. Acea informație a fost corectată în forma finală a documentului, prin restrângerea numărului de țări care organizează astfel de evaluări. 

Tot versiunea veche semnala un singur caz, aparte, unde liceele pot organiza examene de admitere, așa cum se dorește în România, precum și un alt stat în care astfel de examene de admitere pot fi organizate în cazuri excepționale. Anume: 

  • Letonia, unde nu există nicio reglementare la nivel național sau local cu privire la admiterea elevilor în liceele dorite de aceștia, dar unde școlile decid singure condițiile de admitere, iar acestea presupun de obicei examene.
  • Turcia, unde există examene standardizate externe “doar pentru cele mai selective școli”.

Cele două mențiuni sunt păstrate în versiunea finală a raportului.

Citește și:
Elevii încep liceul după clasa a IX-a, adică la 15-16 ani, în majoritatea țărilor membre ale OCDE, arată o analiză făcută de experți ai organizației la care speră să adere și România / Examene de admitere la liceu sunt organizate în doar două țări, în condiții speciale

Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

RAPORT UNICEF: Încrederea în vaccinurile administrate copiilor a scăzut cu 10% în România în timpul pandemiei de COVID / Vaccinarea copiilor a fost întreruptă în toată lumea în perioada pandemiei, iar unul din cinci copii este nevaccinat, situație fără precedent din anul 2008

Încrederea în vaccinurile administrate copiilor a scăzut cu 10% în România în timpul pandemiei de COVID. Vaccinarea copiilor a fost întreruptă în toată lumea în perioada pandemiei, iar unul din…
Vezi articolul

Elevii pasionați de fizică, matematică sau informatică se pot înscrie la cursuri gratuite de pregătire organizate de profesori voluntari, în programul ”Hai la olimpiadă!” / Formularul este deschis până în octombrie

Elevii pasionați de fizică, matematică sau informatică se pot înscrie la cursuri gratuite de pregătire ținute de profesori voluntari în centre stabilite în peste 15 județe, potrivit Fundației „Nouă ne…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David, despre probele orale de la BAC 2025: Înțeleg că profesorii sunt cumva speriați, sunt nemulțumiți, că sunt activități în plus pe parcursul anului. Hai să încercăm toți să ducem la bun sfârșit, de dragul copiilor, acest proces

Daniel David, ministrul Educației, a declarat, la Digi24, referitor la probele orale de la BAC 2025, că înțelege faptul că „profesorii sunt cumva speriați, sunt nemulțumiți, că sunt activități în…
Vezi articolul

Pentru condițiile precare oferite în cadrul unor Olimpiade naționale “vina aparține 99% autorităților locale”, susține președintele Federației asociațiilor de părinți, Iulian Cristache, deși responsabilitatea organizării revine unei direcții din Ministerul Educației

“Vina aparține 99% autorităților locale, și-n egală măsură conducerilor ISJ-urilor (…) Acolo unde lucrurile au scârțâit, repet, vina aparține  autorităților locale, fie că vorbim de primar, președinte de CJ, prefect…
Vezi articolul

Oficial guvernamental: „Peste 90% din personalul școlar din Italia s-a vaccinat împotriva COVID-19” / În România, 60% dintre angajații sistemului de Educație sunt vaccinați

„Aproximativ 90,45% din angajații școlilor din Italia au primit cel puțin prima doză de vaccin”, au afirmat membrii departamentului comisarului extraordinar pentru situații de urgență, generalul Francesco Figliuolo, care difuzează…
Vezi articolul