DOCUMENT Cum arată Ghidurile cu măsuri sanitare pentru începerea școlilor în Republica Moldova versus România

5.269 de vizualizări
Republica Moldova a publicat ghidurile cu măsuri sanitare pentru începutul anului școlar 2020-2021, potrivit Ministerului Educației de la Chișinău. Documentele sunt elaborate de cele doupă ministere, al Educației și al Sănătății, împreună cu Organizația Mondială a Sănătății și UNFPA – Fondul Națiunilor Unite pentru Populație, potrivit antetului publicațiilor. Prin comparație, Ghidul românesc cu măsuri sanitare nu a fost încă finalizat, este în consultare publică pe site-ul Ministerului Sănătății și nu există un orizont de timp clar pentru aprobarea sa. Realizatorii ghidului din România sunt specialiștii locali de la INSP și ministerele Educației și Sănătății.

Cele două ghiduri au câte 8 sau 9 pagini, unul este pentru ciclul de învățământ primar și celălalt pentru gimnaziu și liceu. Adresarea din ambele documente este prietenoasă, grafica și designul sunt adecvate pentru orice vârstă, dar mai ales pentru elevii cărora li se adresează.

Ghidul cu măsuri sanitare din Republica Moldova pentru elevii din ciclul primar are două personaje care poartă copiii prin școala redeschisă în vremuri de pandemie: Dragoș și Ilinca.

În Ghidul făcut de autoritățile de la Chișinău, împreună cu experții internaționali de la Agenția ONU și Organizația Mondială a Sănătății, purtarea măștii de către elevii din ciclul primar nu este obligatorie ci cu titlu de recomandare. 

Ghidul le explică tuturor copiilor, pe înțelesul lor, regulile elementare de igienă și ce înseamnă distanțarea:

  • “Înainte să intru în clasă, mă spăl pe mâini cu apă și săpun cel puțin 20 de secunde (cât cânt de 2 ori refrenul la cântecul ”Am o căsuță mică”).
  • Dacă nu am acces la apă, atunci îmi dezinfectez mâinile.
  • Respect distanța între colegi de cel puțin 1,5 m, adică 2 pași cel puțin
  • La lecție ocup același loc în bancă și nu mă deplasez prin clasă fără rost.
  • Ating doar obiectele personale: pixuri, creioane, caiete, manuale, telefon.
  • Evit a face schimb de obiecte și de gustări cu colegii mei.
  • Tușesc în pliul cotului sau într-un șervețel de unică folosință, pe care îl arunc apoi la coșul de gunoi.
  • Socializez și comunic cu colegii și profesorii doar prietenos.
  • Comunic imediat învățătoarei/învățătorului dacă eu sau cineva dintre colegii mei nu ne simțim bine.
  • Frecventez toate lecțiile organizate în școală sau online conform orarului stabilit.
  • Sunt activ/ă la lecții și respect conștiincios toate regulile de comportament”

Ghidul pentru elevii de liceu și gimnaziu prevede că în sala de clasă masca va fi purtată doar dacă nu poate fi menținută distanța de 1,5 metri.

În interiorul ghidurilor este și o secțiune specială pentru coordonatele elevului, traseul de deplasare de la și spre sala de clasă, precum și pentru orarul pe care-l va avea acesta, astfel încât documentele să fie unele utilitare, iar ghidurile să poată fi folosite în permanență, nu răsfoite o dată și apoi uitate sau aruncate.

Ultima pagină conține din nou date esențiale. Sunt datele de identificare, numele și prenumele, ale persoanelor care îl pot ajuta la nevoie: Învățătoarea, dirigintele, psihologul școlar, asistentul medical sau medicul școlii, persoana responsabilă cu măsurile anti-COVID, directorul și părinții. Aceste nume îi pot da elevului încredere că mereu, indiferent de situația prin care trece, are la cine să apeleze pentru că știe în permanență cine are responsabilitatea.

Cum arată Ghidul din România

Ghidul românesc impune masca drept obligatorie pentru toți elevii din ciclul primar, gimnazial și liceal. Distanțarea fizică a fost scăzută la 1 metru, iar autoritățile au anunțat că elevii pot sta chiar și câte doi într-o bancă, acolo unde nu au locuri suficiente la școală, cu condiția să fie montat un paravan de plexiglass.

Un document rigid, expresia autorității care impune reguli și care nu oferă nicio explicație pentru asta, niciun motiv sau vreo lămurire, așa arată Ghidul cu măsuri sanitare pentru începerea școlii făcut de cele două ministere din România. Potrivit surselor Edupedu.ro, la alcătuirea acestor ghiduri nu a fost consultat niciun expert străin sau român din afara celor două instituții și a agențiilor subordonate. Au fost, în schimb, consultate sindicatele din Educație, reprezentanții părinților și unele organizații.

Ghidul din România are 20 de pagini și este mai degrabă sub formă de act normativ decât de ghid. Descarcă de aici Ghidul Ministerului Sănătății.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum se pregătesc alte țări să redeschidă școlile la toamnă. Printre opțiunile testate sau discutate: domuri geodezice, corturi pe locuri de joacă, unități mobile sau “totul să revină la normal”

Autoritățile din învățământul european, în special din țările din Vest, grav afectate de pandemia Covid-19, lucrează intens la planificarea pentru redeschiderea școlilor din toamnă. În România, oficialii produc confuzie maximă…
Vezi articolul

Critici dure într-un raport al Parlamentului European la adresa regulilor din Legea Deca-Iohannis privind verificarea plagiatului și mandatele rectorilor / Monitorizarea dă exemplu cazurile Cîmpeanu, Ciucă, Bode și invocă „influența și abuzul de putere politică” ca principale amenințări pentru libertatea academică

Influența politicului și abuzul de putere politică, precum și problema conducerii instituționale sunt principalele probleme cu care se confruntă România, când vine vorba despre mediul său academic, potrivit unui raport…
Vezi articolul

Cine este Marcel Boloș, propus ministru la Cercetare-Digitalizare: fost ministru al Fondurilor Europene și autor al primei variante de PNRR, în care majoritatea banilor pentru Educație ajungeau la Colegiile Centenare / “Tehnocrat” și preot, doctor în contabilitate și management, unul dintre doctorate – omis în cel mai recent CV

Marcel Boloș, om cu 20 de ani de activitate în administrația locală și centrală și cu experiență în domeniul fondurilor europene, fost ministru aflat chiar în cărți, acum doi ani,…
Vezi articolul

Mai mulți bani, mai puține resurse, mai puțini copii și mai mulți bătrâni, mai puțină credință, mai multe date și emoji: tendințele globale de care ar trebui să țină cont orice schimbare în educație – analiză OCDE 2022

Sistemele de educație din lume au ajuns în ipostaza în care trebuie să pregătească viitoarele generații atât pentru a depăși “frontierele” planetare, cât și pentru a face față presiunilor demografice;…
Vezi articolul