DOCUMENT De ce respinge Guvernul echivalarea Bacalaureatului şi Evaluării Naţionale cu mediile din şcoală şi cum susţin aproape toţi sindicaliştii şi reprezentanţii societăţii civile din CES această măsură

7683 citiri
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Guvernul nu susţine proiectul de lege care prevede ca examenele naţionale din acest an să fie echivalate cu mediile şi notele din liceu sau gimnaziu, potrivit punctului de vedere aprobat în şedinţa Executivului de joi. Este vorba despre propunerea legislativă privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, iniţiată de deputatul PMP Petru Movilă. Punctul de vedere vine după de examenele s-au desfășurat deja.

Care sunt motivele Guvernului:

“Eliminarea pentru anul școlar 2019 -2020 a criteriilor cunoscute de elevi la începutul ciclului gimnazial, respectiv liceal, și stabilirea cu foarte scurt timp înainte de examene a unor criterii pentru stabilirea mediei de admitere la liceu și pentru promovarea examenului de bacalaureat, ar putea fi interpretată ca o încălcare a principiului neretroactivității legii, consacrat de art. 15 alin. (2)1 din Constituția României, republicată”, se arată în document.

Al doilea motiv ar fi acela că “media obținută la probele de evaluare națională de la sfârșitul clasei a VIII-a are, în prezent, o pondere semnificativă în stabilirea mediei pentru admiterea la liceu”.

Executivul atrage atenţia că “eliminarea unei metode prin care se asigură evaluarea obiectivă a elevilor, prin stabilirea unor subiecte unice la nivel național și a unui barem unic de notare, ar putea ridica probleme și din perspectiva respectării art. 16 alin. (1) din Constituția României“.

Este vorba despre articolul care prevede că “cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări”.

Guvernul subliniază faptul că “ar fi stopată chiar organizarea bacalaureatului”

“Soluțiile legislative propuse nu au în vedere situația absolvenților de liceu din anii anteriori, care nu au promovat examenul de bacalaureat. Astfel, prin luarea în considerare a mediilor obținute la promovarea claselor IX-XII/XIII, ar fi stopată chiar organizarea acestui examen, întrucât toți acești absolvenți ar urma să fie promovați.

Toţi reprezentanţii sindicatelor şi ai societăţii civile au fost de acord cu propunerea legislativă, acordând un aviz favorabil în Consiliul Economic şi Social.

Documentul CES arată că toţi “reprezentantul părții sindicale, reprezentanții asociațiilor și fundațiilor neguvernamentale ale societății civile și 3 reprezentanți ai părții patronale au votat pentru avizarea favorabilă a proiectului de act normativ”.

UPDATE: După pulicarea articolului Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” a trimis Edupedu.ro documentul de ședință a CES din 28.05.2020 care atestă faptul că președintele sindicatului, Marius Nistor, a dat aviz nefavorabil cu amendamente acestui proiect de lege. Asta deși în avizul publicat pe site-ul Camerei Deputaților acest punct de vedere al lui Marius Nistor nu apare.

Cine sunt reprezentanţii sindicatelor din CES
  1. Baciu Iacob – preşedintele Consiliului
  2. Hancescu Simion-Severel – preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ
  3. Anghel Marian
  4. Apostoiu Liviu
  5. Coarnă Dumitru
  6. Dobrescu Florea
  7. Florescu Victor
  8. Gogescu Vasilică
  9. Marin Florian
  10. Maxim Rodrigo-Gabriel
  11. Minea Radu
  12. Stoicescu Marian
  13. Tancău-Petrea Petre
  14. Teoroc Ștefan
Cine sunt reprezentanţii societăţii civile din CES

1. Laura Popescu Asociația Municipiilor din România
2. Grigorescu Sevastiţa – președintele Uniunii Naționale a Cooperației Meșteșugărești (UCECOM)
3. Ștefan-Bogdan Anicescu Asociația Națională a Surzilor din România
4. Daniela-Doina Bololoi Asociația Help Autism
5. Traian Stanciu Asociația RENINCO România
6. Tudorel Tupiluși Asociația Nevăzătorilor din România
7. Ghiorghi Filip Asociația Totul pentru Tine
8. Anca Andreea Sandu Fundația pentru Apărarea Cetățenilor împotriva Abuzurilor Statului
9. Ioan Hurdubaie Asociația Națională a Cadrelor în Rezervă și în Retragere din Ministerul Afacerilor Interne
10. Vlad-Valentin Dediu Uniunea Națională a Studenților din România
11. Elena-Cătălina Surcel Asociația Telefonul Copilului
12. Marian Pădure Fundația Cartea Călătoare Focșani
13. Dorica Dan Alianța Națională pentru Boli Rare România
14. Dragoș-Ioan Poparad Asociația Tandem
15. Iulian-Costel Paraschiv Asociația Partida Romilor “Pro-Europa”

Membrii CES din partea societăţii civile sunt, în marea lor majoritate, cei aleşi şi numiţi de Viorica Dăncilă pe 12 octombrie 2018, la propunerea Liei Olguţa Vasilescu.

Ce argumente au avut cei trei reprezentanți ai părții patronale care au votat pentru avizarea nefavorabilă a proiectului de act normativ:

  • “Notele acordate unui elev nu reflectă realitatea cunoștințelor dobândite de acesta, evaluarea fiind subiectivă și diferind de la profesor la profesor și de la elev la elev;
  • Lăsarea la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării care poate înlocui probele prin echivalarea cu mediile obținute, fără a menționat perioada în care se pot face aceste modificări, cu cat timp înainte de organizarea examenelor nu asigură predictibilitate la nivelul elevilor;
  • Nu este relevantă media pe ciclurile de învățământ respective fapt dovedit de modalitate actuală de calcul a mediei pentru evaluarea națională la clasa a VIII-a, unde aceasta are o pondere de numai 20%
  • Instrumentul de prezentare și motivare nu respectă art. 31 din legea 24/2000
  • Propunerea este de natură să genereze situații nedorite, în care persoane care au absolvit liceul în anii anteriori dar nu au promovat bacalaureatul în unele cazuri ani la rând să beneficieze de oportunitatea de a obține diploma de bacalaureat vărata exact, ceea ce ar însemna o discriminare în special față de elevii din anii anteriori, care au depus eforturi pentru promovarea bacalaureatului.
  • Concretizarea aceste inițiative legislative ar însemna o diluare a procesului educațional, care va afecta învățământul romanesc care și așa este într-un declin evident.
  • Nu se justifică o astfel de modificare în condițiile în care statul poate să ia măsurile de protecție a elevilor în organizarea examenelor naționale așa încât să existe o evaluare reale pentru cunoștințele acestora în condițiile nediscriminării față de generațiile precedente și pentru menținerea calității învățământului romanesc.”
Ce prevede propunerea legislativă: echivalarea examenelor cu mediile din anii de studiu sau cu mediile de la diferite discipline

Cele două modificări ale Legii Educaţiei nr 1/2011, propuse de proiectul de lege presupun următoarele:

Art. 74 alin. (51) – ”Prin exceptie, în cazuri justificate reprezentate de declanșarea stării de urgență, stării de alertă, precum și de consecințele/efectele generate de acestea asupra sistemului de învățământ, pe termen scurt, mediu și lung, Ministerul Educației și Cercetării poate înlocui probele expres stipulate la alineatul (5) prin echivalarea cu mediile obținute și rezultate din promovarea claselor V-VIII pentru fiecare candidat sau cu orice formă care să aibă la bază calculul mediilor rezultate din promovarea claselor V-VIII, pentru fiecare candidat, ori care să aibă la bază calculul mediilor obținute la disciplinele specifice pentru care sunt stabilite probe conform alineatului (5), prin aplicarea unei metodologii elaborate la nivelul Ministerului Educației si Cercetării”.

Art. 74 alin. (41) – ” Prin excepție, în cazuri justificate reprezentate de declanșarea stării de urgență, stării de alertă, precum și de consecințele/efectele generate de acestea asupra sistemului de învățământ, pe termen scurt, mediu și lung, Ministerul Educației și Cercetării poate înlocui probele expres stipulate la alineatul (4) prin echivalarea cu mediile obtinute și rezultate din promovarea claselor IX-XII pentru fiecare candidat sau cu orice formă care să aibă la bază calculul mediilor rezultate din promovarea claselor IX-XII, pentru fiecare candidat, ori care să aibă la bază calculul mediilor obținute la disciplinele specifice pentru care sunt stabilite probe conform alineatului (4), prin aplicarea unei metodologii elaborate la nivelul Ministerului Educației și Cercetării”.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Costul standard per elev pentru creșterile salariale se majorează cu 13,5% în 2020, cea mai mică creștere din ultimii 4 ani. Costul pentru pregătirea profesorilor, evaluări și dotări crește cu doar 17 lei și e de 15 ori mai mic – proiect

Costul standard per elev va fi 6.111 lei în anul 2020, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul Educației. Suma reprezintă majorarea costului din anul…
Vezi articolul