DOCUMENT Noul coronavirus SARS-Cov-2 nu a fost eradicat – așa justifică Ministerul Educației un proiect de ordonanță de urgență pentru decontarea de tablete și laptopuri pentru elevi, studenți și profesori din fonduri europene, în condițiile din starea de alertă / „Neadoptarea de urgență ar duce la nerambursarea cheltuielilor”

524 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Fundamentarea unui proiect de ordonanță de urgență care vrea să modifice o altă ordonanță de urgență este construită de specialiștii din Ministerul Educației în jurul expresiei „noul coronavirus nu a fost eradicat”. Proiectul a fost pus în dezbatere marți, și este impresionantă pledoaria din preambulul documentului, cea care fundamentează nevoia măsurilor din proiect și mai ales urgența.

În esență, proiectul vrea să prelungească, pentru autorități, posibilitatea de a cumpăra sau deduce din fonduri europene echipamente electronice de uz școlar – tablete, laptopuri etc. În plină pandemie a fost dată o ordonanță de urgență pentru asta, „OUG nr. 144/2020 privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfăşurării în condiţiile de prevenţie a activităţilor didactice aferente anului şcolar/universitar 2020/2021 în contextul riscului de infecţie cu coronavirus SARS-CoV-2”. Nici titlul actului normativ și nici păsurile cuprinse în acea ordonanță nu ar mai putea ajuta în acest moment autoritățile, așa că Ministerul Educației și-a propus să modifice și titlul și conținutul. Iar asta ar trebui făcută „de urgență”.

„Aceste măsuri vizează interesul strategic național acela de a asigura în bune condiții desfășurarea activităților didactice în contextul crizei pandemice create de coronavirusul SARS-CoV-2 care nu a fost încă eradicat”, se arată în proiect.

  • Se amintește de 3 ori în proiect că virusul SARS-CoV-2 nu a fost eradicat: „pandemia și efectele acesteia nu a fost eradicate”, „noul coronavirus SARS-Cov-2 care nu a fost eradicat”, „coronavirusul SARS-CoV-2 care nu a fost încă eradicat”.

Titlul ordonanței amintite anterior se va schimba și va avea următoarea denumire: „Ordonanță de urgență a Guvernului privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfășurării activităților didactice, implementate în perioada pandemiei cu coronavirus SARS-CoV-2”.

Proiectul urmărește să modifice mai multe articole, astfel încât elevii și studenții să poată beneficia în continuare de echipamente IT, tablete sau laptopuri cu acces la internet în timpul activităților online, dar și la cursurile cu prezență fizică.

„Sunt necesare modificările legislative propuse prin prezenta, pentru a se putea justifica achiziționarea de echipamente IT mobile de tip tabletă/laptop pentru uz şcolar necesare pentru desfășurarea activităților didactice la nivelul unităților de învatământ preuniversitar și instituțiilor de învățământ superior de stat”, potrivit notei de fundamentare.

În descrierea situației actuale din nota de fundamentare sunt enumerate mai multe situații care au făcut imposibilă distribuirea echipamentelor mobile IT, respectiv tablete sau laptopuri pentru uz școlar. „Tutorii legali ai copiilor refuză primirea de echipamente mobile IT pentru copiii lor”, pe lângă alte motive administrative, conform documentului.

  • Amintim că, la sfârșitul lunii martie, Sorin Cîmpeanu declara că în școli erau stocuri de tablete nedistribuite: „Sunt tablete, care există în școli, stocuri suplimentare, care nu au fost distribuite, pentru că s-au dublat cantitățile de tablete achiziționate de guvern, tablete achiziționate de primării, tablete obținute din alte surse, precum donații. Deci, există stocuri suplimentare”. 
  • Mai amintim că, în luna februarie, ministrul Educației spunea că statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor, lucru criticat de Cîmpeanu, care a subliniat că aceste dispozitive „nu sunt folosite doar în scop educațional”. 
  • Sorin Cîmpeanu menționa pe 2 noiembrie 2021 motivele pentru care predarea online va fi evitată. Atunci ministrul declara că nu toți elevii au echipamente adecvate: „Totuși, tocmai ce am primit un mesaj din partea unui profesor din județul Timiș care are 4 copii și are nevoie de 5 echipamente și de o conexiune la internet capabilă să susțină atâtea conexiuni simultan. Răspuns: nu toți elevii din România au echipamente adecvate, înțelegând că, pentru ciclul superior al liceului, tableta, în opinia mea și de data aceasta este o opinie personală, este un instrument neadecvat, este nevoie de un laptop”.

Nota de fundamentare:

După ce nu a mai fost prelungită starea de alertă, cursurile se desfășoară cu prezență fizică. Acest lucru conduce la „necesitatea modificării contractelor de finanțare aflate în derulare astfel încât aceste echipamente să poată fi justificate și pentru aceste tipuri de activități didactice” desfășurate în școlile și universitățile de stat.

În nota de fundamentare mai apare că este necesară actualizarea cadrului legal și implicit a cererilor de finanțare pentru utilizarea în continuare a dispozitivelor atât pentru cursurile online, cât și pentru cele față în față.

La articolul 1 alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins, potrivit documentului : ,,(1) Se aprobă achiziţionarea de către beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1), în condiţiile legii, de echipamente din domeniul tehnologiei informaţiei – IT mobile, respectiv tablete/laptopuri pentru uz şcolar cu acces la internet, precum şi a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediu on-line și/sau a activităților didactice cu prezență fizică, în limita a 150.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, din care contribuţia Uniunii Europene – UE este de 131.250.000 euro, iar contribuţia naţională este de 18.750.000 euro.”

La articolul 2, după alineatul (4) se introduce un alineat nou, alineatul (4^1) cu următorul cuprins: ,,(4^1) Prin excepție de la prevederile alin.(4), în cazul în care dispozitivele/echipamentele electronice mobile nu pot fi distribuite către elevii și studenții care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale și burse sociale ocazionale, unităților de învățământ preuniversitar de stat respectiv instituțiilor de învățământ superior de stat le revine responsabilitatea de a utiliza aceste echipamente în activitatea didactică viitoare”. 

Proiectul de modificare a ordonanței de urgență poate fi consultat mai jos:

În justificarea urgenței se arată că neadoptarea unor modificări legislative ar conduce blocarea unor fonduri și la o execuție bugetară deficitară la nivelul Programului Operațional Competitivitate, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate României.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De luni, profesorii universitari vor face grevă de avertisment, anunță Anton Hadăr, președintele Alma Mater: Premierul Ciucă și Marcel Ciolacu n-au vrut să-și asume grilele de salarizare pe care noi le-am creat și care se află la Ministerul Muncii

De luni, 22 mai, profesorii din învățământul superior vor face grevă de avertisment, după cum a anunțat Anton Hadăr, președintele Alma Mater (federație reprezentativă în mediul universitar). Declarațiile au fost…
Vezi articolul

Metodologia privind finanțarea cercetării în universități – adoptată pentru al doilea an de Ministerul Educației înaintea publicării Metarankingului universitar, folosit ca referință pentru repartizarea acestor fonduri / Ordinul invocă două metarankinguri diferite în fundamentarea ordinului și în calcule

Metodologia privind finanțarea cercetării științifice în universități pe 2025 a fost adoptată printr-un Ordin al Ministerului Educației, publicat în Monitorul oficial vineri, 14 februarie. Metodologia, care se bazează pe clasamentul…
Vezi articolul

Școlile care se înscriu la concursul „Școala Europeană” 2025 ar putea fi evaluate online, dupa 10 ani în care dosarele erau trimise prin poștă – proiect

Concursul „Școala Europeană” aduce o schimbare în ediția 2025: profesorii care evaluează școlile nu mai sunt chemați să participe fizic, în „mini-vacanțe”. Ministerul Educației a digitalizat complet procesul, transformând întreaga…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David, despre creșterea normei didactice de predare: Din cele 8 ore de lucru, pe parcursul unei zile, faptul că ai mai multe ore de interacțiune cu copilul, mie, ca profesor, mi-ar produce, ca să spun așa, un oarecare interes

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit despre ce înseamnă creșterea normei didactice de predare. „Din cele 8 ore de lucru, pe parcursul unei zile, faptul că ai mai…
Vezi articolul