DOCUMENT O nouă materie la liceu, în clasa a XI-a. Proiect de lege pentru disciplina obligatorie „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”

3.468 de vizualizări
Deputatul PNL Ovidiu Raeţchi a anunțat lansarea în dezbatere publică a unui proiect de lege pentru introducerea la liceu a disciplinei obligatorii „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Propunerea lui Raețchi vine pe fondul expansiunii fenomenului de fake news, dar și după ce raportul World Economic Forum arată că România se află pe un rușinos loc 129 în lume la indicatorul ”gândirea critică în predare” la școală.

Vorbim despre ameninţări la adresa democraţiilor liberale pe care tinerii le pot identifica şi respinge dacă deprind exerciţiul gândirii critice. Dezvoltarea fenomenului fake news generează o criză pentru societatea contemporană şi ameninţă inclusiv buna funcţionare a democraţiilor liberale. Ascensiunea recentă a partidelor izolaţioniste, rasiste şi antieuropene reprezintă o dovadă în acest sens”, arată Raețchi într-un comunicat de presă.

Proiectul vizează introducerea în clasa a XI-a a unei ore pe săptămână din disciplina „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Potrivit proiectului de lege, printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei se numără identificarea unor ştiri false, verificarea ştirilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulărilor informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale.

Proiectul de Lege pentru introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în ciclul superior al liceului

Art.1
Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ca disciplină obligatorie de studiu pentru elevii clasei a XI-a.

Art. 2
În conformitate cu prevederile Legii educației naționale 1/2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr.18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației Naționale elaborează programa școlară pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în baza prezentei legi, fiind aprobată prin Ordin al ministrului educației naționale.

Art. 3
Printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale.

Art. 4
Disciplina nou-introdusă “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” va beneficia de o oră de curs pe săptămână.

Art.5
În elaborarea programei școlare pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ministerul Educației se va consulta cu experți din cadrul CNA, CNCD, precum și din domeniul jurnalismului și al științelor sociale.

Art. 6
Prezenta lege intră în vigoare începând cu prima zi a anul școlar următor celui în care este adoptată legea.

Foto: Ovidiu Raețchi (sursa: Pagina personală de Facebook)


3 comments
  1. Traducere: „Gandire critica” inseamna sa „gandesti corect politic”.

  2. NU este necesară o materie distinctă pentru asta, e suficientă folosirea judicioasă a orelor de limbă română/maternă! Care, la rându-le, NU ar trebui sa fie DOAR ore de teorie și istorie a literaturii.
    Americanii, care SUNT excelenți comunicatori, au rezolvat de mult timp problema, separând Reading-ul de Writing.
    Am văzut manuale americane de Reading, în care elevilor li se puneau în față, în coloane paralele, trei discursuri prezidențiale cu același subiect (unul explica de ce trebuie mers în Vietnam, al doilea de ce trebuie rămas, al treilea de ce trebuie plecat de acolo), urmând teme de discuție foarte dezvoltate pe tema discursului politicianist și influențarea publicului.
    Sau, se arătau etichete de produse comerciale, urmând discuții pe teme de genul „contribuie la reducerea cariilor” înseamnă că acestea dispar? Sau „100% natural” este relevant, sau reclamă, în cazul fructelor confiate… și se extindea la manipularea prin marketing comercial…

    Nu materii noi, ci folosirea corectă a timpului elevului în școală, irosit în prezent fără rost, pe obiective artificial impuse de câteva capete din MEN…

  3. Frumoasă lege, profesionist elaborată, în concordanță cu bunele practici în domeniu, se vede că în opoziție avem profesioniști, nu ca cei de la putere !!! Unde este studiul de impact, cum se introduce în curriculum, în locul altei discipline sau se adaugă la disciplinele existente, cine sunt profesorii care vor preda această disciplină, ce universități au cursuri legate de această disciplină ? Un exemplu din categoria ”AȘA NU !” și ”SĂ FIE BINE CA SĂ NU FIE RĂU”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Avantaje pentru profesorii și elevii vaccinați, anunțate de ministrul Educației: Beneficiind de o protecție sanitară crescută, vom vedea ce avantaje au în definirea scenariilor de funcționare a școlilor

Profesorii și elevii vaccinați, „beneficiind de o protecție sanitară crescută, vom vedea ce avantaje au în definirea acestor scenarii” de funcționare a școlilor care vor fi stabilite vineri, a declarat…
Vezi articolul

Mita în spitale este şi o problemă de educaţie, spune ministrul Sănătății. Rafila vrea să îi trimită pe medici și asistenți la cursuri pe această temă / „Trebuie să dezobişnuim lumea să facă acest lucru considerat în România tradiţional”

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, consideră că în ceea ce priveşte mita oferită în spitale există şi o problemă „de educaţie” şi, ca urmare, ar putea fi introduse cursuri în acest…
Vezi articolul

Modificări la Olimpiada Națională de Fizică 2025: Punctajul minim de calificare la etapa națională scade la 50%, elevii pot vedea lucrarea înainte de contestații și să participe la o clasă mai mare dacă vor

Ministerul Educației și Cercetării a publicat noile regulamente pentru olimpiadele școlare 2025, pe pagina dedicată de pe site-ul edu.ro. La Olimpiada Națională de Fizică (ONF), noul regulament de organizare în…
Vezi articolul

Liceele agricole vor putea construi corpuri noi de clădiri și vor putea fi dotate cu mobilier nou și echipamente digitale – apel PNRR de 43 de milioane de euro. Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică

Liceele tehnologice cu profil agricol vor putea construi corpuri noi de clădiri, să le eficientizeze din punct de vedere energetic pe cele existente și să își înnoiască infrastructura școlară prin…
Vezi articolul