Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componențele grupurilor de lucru curricular (GLC) pentru disciplinele de specialitate la liceele pedagogice. Aceste grupuri vor elabora noile programe școlare pentru liceu, cu aplicare pentru elevii care vor fi clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027.
- Publicarea listelor vine la două zile după solicitarea Edupedu.ro adresată ministerului de a face publice comisiile aprobate încă din august.
- Vezi și planurile-cadru de liceu 2026-2030 publicate în Monitorul Oficial.
Pentru pedagogia învățământului primar, coordonator științific este profesorul universitar dr. Ovidiu Pânișoară, de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (FPSE) a Universității din București (UB), directorul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic (DPPD) al UB.
Coordonator științific al grupului de lucru pentru pedagogia educației timpurie este conferențiarul universitar Firuța Tacea de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (FPSE) a UB. La pedagogie generală, coordonatoare este Mariana Crașovan de la Departamentul de științe ale educației al Universității de Vest din Timișoara (UVT).
Laura Ciolan de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (FPSE) a Universității din București (UB) este coordonatoarea științifică a grupului de lucru pentru mediere școlară, iar Daniel Mara de la DPPD al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu coordonează științific grupul pentru pedagogia educației nonformale.
GLC 56 – Pedagogia învățământului primar:
- Iordache Georgeta – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Panișoară Ion-Ovidiu – Universitatea din București – Coordonator Științific
- Dascălu Radu – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Negreanu Mirela Cristina – Ministerul Educației și Cercetării – Membru
- Marin Simona – Universitatea „Dunărea de Jos”, Galați – Membru
- Ilie Emanuela – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Chițu Eugenia-Larisa – Colegiul Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Butaru Laura – Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Odobleja”, Drobeta Turnu-Severin – Membru
- Dumitru Adriana – Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia – Membru
- Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
- Robu Adriana Maria – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Vakulovski Carmina – Colegiul Național „Andrei Șaguna”, Brașov – Membru
- Siretchi Mitre Liliana – Universitatea din București – Membru
- Lobonț Dorin – Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”, Târgu Mureș – Membru
- Mareș Silvia – Colegiul Național „Constantin Cantacuzino”, Târgoviște – Membru
- Hristodor Claudia – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Peștean Valeria – Colegiul Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Manolache Cristina – Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Botoșani – Membru
- Meseșan Nicoleta – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj – Membru
- Massari Ana – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Pană Luminița – Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva – Membru
- Palade Coralia – Colegiul Național Pedagogic „Carol I”, Câmpulung – Membru
- Botici Irina – Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva – Membru
- Boșcodeală Felicia Elena – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Pintilie Serinela – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Ene Marian – Universitatea din București – Membru
- Misachevici Adriana – Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Sibiu – Membru
- Datcu Paula Adriana – Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu”, Slobozia – Membru
- Arghiuș Corina – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Maxim Mădălina – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Dincă Doinița Venera – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
GLC 57 – Pedagogie educație timpurie:
- Iordache Georgeta – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Firuța Tacea – Universitatea din București – Coordonator Științific
- Lăudoiu Daniela – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Mircea Elena Nicoleta – Ministerul Educației și Cercetării – Membru
- Tămăian Ioana – Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj – Membru
- Chițu Eugenia-Larisa – Colegiul Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Petrache Anca – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
- Robu Adriana Maria – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Romonți Adrian-Nicolae – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Popescu Delia – Universitatea din București – Membru
- Siretchi-Mitre Liliana – Universitatea din București – Membru
- Radu Beatrice – Universitatea din București – Membru
- Paraschiv Alina – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Dobrin Alicia – Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia – Membru
- Maican Cristina – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Lică Carmen – Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională – Membru
- Hristodor Claudia – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Velea Simona – Școala Națională de Studii Politice și Administrative – Membru
- Palade Coralia – Colegiul Național Pedagogic „Carol I”, Câmpulung, Argeș – Membru
- Câmpean Ioana-Maria – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Nechita Ana Maria – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Massari Ana – Universitatea din Iași – Membru
- Ciolan Laura Elena – Universitatea din București – Membru
- Pană Luminița – Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva – Membru
- Nicolae Isabela-Mihaela – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Rogoz Nicoleta – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Mărghinean Raluca-Roxana – Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița – Membru
- Botici Irina – Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva – Membru
- Maxim Mădălina – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Ogruțan-Prața Laura-Angela – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Nuț Ștefan – Liceul „Marin Preda”, Odorheiu Secuiesc – Membru
- Rădulescu Constanța – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
GLC 58 – Pedagogia generală:
- Iordache Georgeta – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Crașovan Mariana – Universitatea de Vest, Timișoara – Coordonator Științific
- Rogoz Nicoleta – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Ilie Emanuela – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
- Lascăr Marilena – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Petrache Anca – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
- Peștean Valeria – Colegiul Național „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Nicolae Isabela Mihaela – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Ichim Elena – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Meseșan Nicoleta – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj – Membru
- Halaszi Monica – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
- Corcheș Horia Ciprian – Inspectoratul Școlar Județean Cluj – Membru
- Ștefănică Anda-Violeta – Colegiul Pedagogic „Ioan Popescu”, Bârlad – Membru
- Cojocaru Roxana – Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva”, Timișoara – Membru
- Butnaru Simona – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Maxim Mădălina – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Ogruțan-Prața Laura-Angela – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
GLC 59 – Mediere școlară:
- Iordache Georgeta – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Ciolan Laura-Elena – Universitatea din București – Coordonator Științific
- Șerbănescu Laura – Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – Membru
- Panișoară Ion-Ovidiu – Universitatea din București – Membru
- Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
- Lascăr Marilena – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Standavid Beatrice Maria – Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”, Târgu Mureș – Membru
- Popescu Delia – Universitatea din București – Membru
- Sirechti-Mitre Liliana – Universitatea din București – Membru
- Hristodor Claudia – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Tomșa Raluca – Universitatea din București – Membru
- Nicolae Isabela-Mihaela – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Maican Cristina – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Barbacaru Mihaela Sorina – Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Botoșani – Membru
- Petrache Anca – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
- Dumitru Adriana – Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia – Membru
- Peștean Valeria – Colegiul Național „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Vakulovski Carmina – Colegiul Național „Andrei Șaguna”, Brașov – Membru
- Stanciu Laura – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
GLC 60 – Pedagogia educației nonformale:
- Iordache Georgeta – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Mara Daniel – Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu – Coordonator Științific
- Tămăian Ioana – Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca – Membru
- Covaci Ariana Oana – Colegiul Național „C.D. Loga”, Caransebeș – Membru
- Matache Adriana – Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia – Membru
- Bălăceanu Elena Gabriela – Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu Vâlcea – Membru
- Robu Adriana Maria – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Firuța Tacea – Universitatea din București – Membru
- Peștean Valeria – Colegiul Național „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Arad – Membru
- Barbacaru Mihaela Sorina – Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Botoșani – Membru
- Manolache Cristina – Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Botoșani – Membru
- Ciolan Laura-Elena – Universitatea din București – Membru
- Nicolae Isabela-Mihaela – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Maican Cristina – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Șarlea Iuliana – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain”, Blaj – Membru
- Iosifescu Carmen-Violeta – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Hurgoiu Luminița – Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara – Membru
- Meseșan Nicoleta – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
- Voicu Gabriela – Universitatea de Arte, București – Membru
- Maxim Mădălina – Colegiul Național „Elena Cuza”, București – Membru
- Vasluianu Andreea – Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași – Membru
- Nuț Ștefan – Liceul „Marin Preda”, Odorheiu Secuiesc – Membru
- Vas Radu-Attila – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca – Membru
Context: Reforma programelor școlare pentru liceu
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
- Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
- În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
