DOCUMENT Responsabilitățile cadrelor didactice, ale directorilor de școli și grădinițe, personalului didactic auxiliar și nedidactic în asistența medicală pentru elevi se modifică sau se completează – proiect de ordin comun al miniștrilor Sănătății și Educației

13.714 vizualizări
Foto: Taylor Wilcox – Unsplash.com
Atribuțiile cadrelor didactice, ale directorilor de școli și grădinițe, personalului didactic auxiliar și nedidactic în acordarea asistenței medicale pentru elevi se modifică sau se completează, potrivit unui proiect de ordin de ministru pus în dezbatere de Ministerul Sănătății. Documentul abrogă actualul ordin de ministru cu astfel de prevederi, care este în vigoare din 2011.

Pe lângă profesori, directori, inspectorate, medici școlari ordinul stabilește noi responsabilități și introduce în categoriile de personal implicate în asigurarea asistenței medicale. Este vorba despre psihologul, consilierul școlar, logopedul unității de învățământ și de asistentul social responsabil de unitatea de învățământ.

Una dintre noile atribuții ale educatorilor este de a examina copiii de la grupa lor și de a comunica medicului școlar rezultatele acestei evaluări. În vechiul ordin exista această evaluare, dar educatorul trebuia doar să “consemneze sub semnătură” cele observate, în fișa preșcolarului.

Noul ordin prevede: “Personalul care asigură examinarea este format din: profesorul pentru învăţământ preşcolar/educatorul/psihologul/logopedul din grădiniţe care efectuează aprecierea dezvoltării neuropsihice şi a limbajului, comunică medicului școlar rezultatele evaluării, în vederea stabilirii conduitei terapeutice.

In ordinul vechi era: “profesorul pentru învățământ preșcolar din grădinițe, care efectuează aprecierea dezvoltării neuropsihice și a limbajului și care consemnează sub semnătură datele obținute în fișa specială a preșcolarului”.

Directorii de școli, grădinițe și licee primesc noi atribuții prin acest act normativ. Aceștia trebuie semneleze în scris autorității locale nevoile pe care le au cabinetele medicale din incinta școlilor, sau chiar nevoia de amenajare a unui astfel de cabinet, acolo unde nu există, indicând și locul în care poate fi înființat.

“Atribuțiile conducerii unității de învățământ:

  • Semnalează în scris nevoile de amenajare și dotare a cabinetelor medicale administrației publice locale, indicând și un spațiu corespunzător înființării acestora”.
  • Nominalizează personalul de îngrijire care va realiza curățenia în cabinetul medical.
  • Asigură măsuri de securitate speciale pentru documentația și calculatoarele cabinetului medical.
  • Stabilește împreună cu comitetul de părinți modalitatea informării reprezentanților legali ai preșcolarilor și elevilor minori despre problemele de sănătate ale acestora și modalitatea de părăsire a unității de învățământ a preșcolarilor și elevilor în situații de boală.
  • Dispune mobilizarea preșcolarilor/elevilor la examenele periodice și de bilanț al stării de sănătate, conform programării realizate împreună cu medicul/medicul stomatolog al unității.
  • Anexează la contractul educațional fișa de prezentare a cabinetului medical școlar din grădiniță/școală și informarea asupra activității cabinetului stomatologic școlar, prevăzute la anexele 16, 17.1; un exemplar completat și semnat se va arhiva la cabinetul medical.

Educatorul, învățătorul și dirigintele primesc sarcini suplimentare prin acest nou ordin de ministru, aflat acum în stadiu de proiect.

Noile atribuții ale educatorului, învățătorului, dirigintelui:

  • Aduce la cunoștința personalului medical cazurile de copii cu boli cronice din grupă/clasă de care a luat cunoștință, mediind obținerea de documentație medicale de la părinții acestora.
  • Acordarea de îngrijiri pentru afecțiuni curente: Informează operativ personalul medical al unității de învățământ în situații de necesitate de ajutor medical și oferă, în caz de nevoie, ajutor personalului medical în rezolvarea situației.
    • (În ordinul vechi diriginții, învățătorii și educatorii doar „informau operativ personalul medical al unității de învățământ în situații de necesitate de ajutor medical”)
  • În plus, tot ei „asigură comunicarea eficientă a cabinetelor medicale și stomatologice școlare cu părinții, în caz de accidente sau afecțiuni ale preșcolarilor și elevilor minori”.

Cadrele didactice au, în mare, aceleași atribuții din ordinul vechi, aflat în vigoare. Singura noutate este faptul că “asigură comunicarea eficientă a cabinetului medical școlar cu părinții, în caz de accidente sau afecțiuni ale preșcolarilor și elevilor”

Atribuțiile personalului didactic auxiliar și ale personalului nedidactic

Suplimentar față de sarcinile din ordinul vechi, personalul didactic auxiliar primește și atribuții privind acordarea de îngrijiri pentru afecțiuni curente. Acestea sunt:

  • Informează operativ personalul medical al unității de învățământ în situații de necesitate de ajutor medical și oferă, în caz de nevoie, ajutor personalului medical în rezolvarea situației. Anunță și conducerea unității.
  • Apelează Serviciul unic de urgență 112 în situații de urgențe medicale.
  • Informează operativ dirigintele, directorul unității de învățământ și, după caz, părinții în situații de necesitate de ajutor medical.
  • Asigură comunicarea eficientă a cabinetului medical școlar cu părinții, în caz de accidente sau afecțiuni ale preșcolarilor și elevilor.

Proiectul noului ordin de ministru poate fi consultat pe site-ul Ministerului Sănătății

Foto: Taylor Wilcox on Unsplash


3 comments
  1. Ce faci tu ca profesor, spre exemplu, cu un copil care tuseste in draci, are febra si il doare capul, ai carui parinti sustin ca nu-l pot lua de la scoala pana la ora 18 cand ies de la serviciu. Mentionez ca scosla se afla la 5 km de domiciliul elevului, casa lui e incuiata, scoala nu are alt spatiu inafara de toaleta si camera centralei? 1) unde tii copilul? 2) cine are grija de el( orele elevului sunt de la 8-12) toate cadrele didactice au alti elevi, au ore, nu exista nimeni liber. 3) cum tii un copil bolnav pe un scaun pe holul scolii de la ora 8 pana la ora 18:30 cand au anuntat parintii ca vin sa-l ia? Cine isi asuma raspunderea si efectiv ce facem cu respectivul elev. Nu se simte deloc bine, poate fi contagios, dar nici nu e de ambulanta. Nu avem cabinet medical, iar primul medic e la 5 km distanta. Nu ai voie sa duci copilul la el fara parinte, cu ce il duci? Il sui in autobuze care circula intre sate? Scoala nu are microbuz scolar, profesorii fac naveta cu autobuzul. Vreau un raspuns. Pentru ca astfel de situatii s-au inmultit si nu au nicio cale de rezolvare, ci doar multa, multa raspundere.

  2. Ce competențe medicale are cadrul didactic sa evalueze starea de sănătate a elevului? ? Nu e normal acest lucru. Dar se vrea pasarea responsabilităților de la nivel înalt către profesori. Sa răspundă tot amărâtul de profesor în caz de ceva.

  3. Madam Anisie a usurat mapa dirigintelui ieri si a umflat o si mai tare azi. Frumos! Cate responsabilitati pentru un singur om care devine astfel: scrib, medic, psihiatru etc. Si nu, nu am dirigentie. Si iata exemplul elocvent pentru care nici nu mi doresc. Vreau sa ies din scoala sanatos la cap si cu psihicul solid.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

George Purcaru, FSLI, despre intenția Ministerului Educației de a schimba regulamentul de funcționare a școlilor pentru a permite încheierea mediilor elevilor cu doar două note, pentru întreg anul școlar actual și diluarea procedurii prin care acest lucru are loc: Este revoltător

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru, a declarat la intrarea la discuțiile de la Ministerul Educației, că este revoltător felul în care instituția încearcă să modifice regulile de…
Vezi articolul