Domeniile de studii cu cei mai mulți studenți în România: Afacerile și Dreptul, Ingineria – în top, dar au și cele mai scăzute rate de promovare / Științele educației au avut o creștere de 9% a numărului de studenți la licență, după greva profesorilor din 2023 – raport

7.453 de vizualizări
ANOSR
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Aproximativ un sfert dintre studenții la studii din licență din România urmează studii din cadrul domeniului fundamental „Afaceri, administrație și drept”, domeniu urmat de domeniul fundamental al Ingineriei, care, luat în considerare împreună cu cel al tehnologiilor informației și comunicațiilor, revendică tot un sfert din totalul studenților la licență. Jumătate dintre aceștia sunt, astfel, încadrați în celelalte 7 domenii fundamentale, de la sănătate șa științe sociale, arte sau științele educației. Afacerile și dreptul, domeniul fundamental cu cea mai mare participare, se remarcă și printr-o pondere ridicată a universităților particulare, dar și ca domeniul cu cea mai scăzută rată a studenților care finalizează studiile de licență, potrivit celor mai noi date publicate de Ministerul Educației și Cercetării.

„Topul” domeniilor cu cei mai mulți studenți se păstrează în cazul studiilor de masterat, dar se schimbă radical în cazul ponderii studenților care absolvă studii de doctorat și postdoctorat, arată „Raportul privind starea învățământului superior din România – 2023-2024”, publicat de MEC.

  • Raportul semnalează și o creștere ușoară, dar semnificativă procentual pentru numărul studenților înscriși la Științele educației – licență în 2023, după greva profesorilor din acel an, ce a determinat angajament al autorităților de creștere a salariului profesorului debutant – detalii mai jos.

Anul universitar 2023-2024 este referința statistică cea mai recentă pentru raportul citat, document ce compară datele din acel an cu cifrele de participare la învățământul superior începând din 2014-2015.

Diferențe majore între domenii, după oferta stat-privat

În România, în anul universitar menționat, au funcționat 88 de domenii de licență. Raportul citat prezintă un top 30 al acestora, în funcție de capacitatea maximă de școlarizare în anul I. Din acest punct de vedere, domeniul de licență cu cea mai mare capacitate este Dreptul, urmat de Administrarea afacerilor – ambele încadrate în domeniul fundamental „Afaceri, administrație și drept”. 

Sursa: Raport privind situația învățământului universitar 2023-2024 – MEC

În ambele se simte o implicare puternică a universităților private – aproape jumătate din capacitate în cazul Dreptului și aproape un sfert în cazul Administrării afacerilor.

Al treilea domeniu este „Limbă și Literatură”, în care universitățile revendică aproape în întregime capacitatea de școlarizare din anul menționat.

  • Alte domenii încadrate în „Afaceri, administrație și drept” se remarcă printr-un rol puternic al universităților particulare. Acestea sunt, pe de altă parte, ca și inexistente în domeniile inginerești și au un rol redus în cazul Informaticii.  
Domeniile fundamentale cu cel mai mare număr de studenți la licență

„Afaceri, administrație și drept” este domeniul fundamental care, potrivit raportului citat, a atras 24,4% dintre studenții înscriși la licență în 2023-2024.  Al doilea domeniu fundamental, ca pondere a studenților, a fost „Inginerie, prelucrare și construcții” – 18,9%. Acesta, împreună cu Tehnologiile informației și comunicațiilor (7,4%), depășește pragul de 25% din totalul studenților.

Sursa: Raport privind situația învățământului universitar 2023-2024 – MEC

Alt domeniu fundamental cu un număr semnificativ de studenți este cel al „Sănătății și asistenței sociale”, cu 17,7% din totalul studenților la licență în 2023-2024.

  • La polul opus sunt „Serviciile”, ”Științele educației”, respectiv domeniul fundamental „Științe naturale, matematică și statistică”, fiecare cu puțin peste 3% din totalul studenților înscriși la licență.
Sursa: Raport privind situația învățământului universitar 2023-2024 – MEC
Domeniile care atrag cei mai mulți studenți la Masterat

Situația domeniilor fundamentale, din punct de vedere al numărului de studenți atrași este similară la studiile de Masterat.

Și în acest caz, domeniul „Afaceri, administrație și drept” atrage un sfert dintre studenți (24,7%), urmat de „Inginerie, prelucrare și construcții”, cu o peste o cincime din total (21,6%).

Sursa: Raport privind situația învățământului universitar 2023-2024 – MEC

În privința acestui ciclu de studii, raportul subliniază diferențele dintre cele două domenii, din punct de vedere al numărului de studenți atrași de universitățile particulare. Astfel, dacă la universitățile particulare aproape 6 din 10 studenți la master au fost înscriși la „Afaceri, administrație și drept”, situația este opusă în cazul studenților la Inginerie (2,3% din totalul studenților la privat) dar și la Arte și științe umaniste (4,1% din totalul studenților la privat), Științele Educației, Agricultură sau Sănătate, domenii cu ponderi nesemnificative.  

Situație diferită la doctorat

În cazul studiilor de doctorat, ierarhia domeniilor fundamentale se schimbă semnificativ. În 2023-2024, domeniul fundamental cu cea mai mare pondere în rândul studenților doctoranzi a fost „Inginerie, prelucrare și construcții”, cu 26,7%), urmat de „Sănătate și asistență socială” (23%) și „Arte și științe umaniste” (16,6%). 

Sursa: Raport privind situația învățământului universitar 2023-2024 – MEC

În acest ciclu, domeniul fundamental „Afaceri, administrație și drept” coboară abrupt până la 9,1% din totalul studenților doctoranzi.

Iar cea mai mică pondere o are domeniul „Științele educației”, cu doar 1,1% din totalul doctoranzilor.

Afaceri și drept, dar și Ingineria – cele mai reduse rate de promovare în 2022-2023

Raportul MEC pe 2023-2024 prezintă și situația ratelor de promovare la nivel de licență, pe domenii fundamentale de studii. În anul 2022-2023, ultimul luat în considerare, toate domeniile fundamentale au avut rate de promovare de peste 80%. 

Situația cea mai bună se înregistrează în domeniul „Sănătate și asistență” socială – 94,5%.

La polul opus, domeniile fundamentale cu cele mai mari ponderi de studenți au și cele mai reduse rate de promovare:

  • Afaceri, administrație și drept – doar 83,2%  
  • Inginerie, prelucrare și construcții – 83,3%

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Masteratele științifice n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu. Haideți să fim onești / Precizările Universității din București – update

Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat că masteratele științifice „n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu”. Declarația a fost făcută…
Vezi articolul

Ligia Deca se distanțează de Sorin Cîmpeanu în privința legilor Educației și justifică întârzierea lor: Proiectul legislativ nu a fost asumat de către mine, consilier prezidențial, ci de către ministrul Cîmpeanu, atunci când a fost lansat în dezbatere publică

Ministrul Educației, Ligia Deca, fost consilier prezidențial care a coordonat proiectul prezidențial România educată, a spus după ultima ședință de Guvern din acest an că ea a participat la proiectul România…
Vezi articolul

Trei sau patru ore de sport pe săptămână la școală și două activități fizice extrașcolare, „dorința” ministrului Novak pentru 2032: În loc să îi împrietenim pe copii cu sportul, îi îndepărtăm

Copiii ar putea avea trei-patru ore de sport pe săptămână la școală, plus două „activități sportive extrașcolare”, susține ministrul Sportului, Eduard Novak, în contextul în care instituția pe care o…
Vezi articolul

Rectorul Universităţii Politehnica din Bucureşti, Mihnea Costoiu, în contextul discuției publice legate de propunerea de desființare a CNATDCU: Suntem singura ţară europeană în care universităţile nu acordă titlul de doctor / CNATDCU e o instituție de sorginte sovietică, înființată în anii ‘50

Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica București, a prezentat o scurtă istorie a CNATDCU, într-o declarație de presă pentru Agerpres. Declarația sa vine în contextul în care Edupedu.ro a scris că,…
Vezi articolul