Ghid de sfaturi pentru proba de Anatomie de la Bac 2021, făcut de profesoara Angelica Mihăilescu, Colegiul Național „George Coșbuc”

3.888 de vizualizări
Sursă foto: Pixabay
Profesoara Angelica Mihăilescu, șefa catedrei de Biologie de la Colegiul Național „George Coșbuc”, a realizat pentru EduPedu.ro un ghid de sfaturi pentru proba de anatomie şi fiziologie umană, genetică şi ecologie umană de la Bacalaureat 2021.

„Materia care se cere pentru Bacalaureat este foarte sumară. La materia din clasa a IX-a și a X-a trebuie să aibă clar în minte clasificarea viețuitoarelor, trebuie să aibă în minte unitățile de clasificare (regn, clasă, familie etc.) și reprezentații sau specia. Sunt itemi care cer un exemplu de viețuitoare sau categorii de viețuitoare și atunci la categorii folosesc unitățile de clasificare pentru a răspunde, iar ca exemple de viețuitoare – specia respectivă.

De asemenea, mai avem un alt capitol, Diviziunea celulară, aici trebuie să aibă clară în minte diviziunea mitodică (diviziunea celulelor corpului în care dintr-o celulă diploidă cu doi n cromozomi rezultă tot celule cu 2 n cromozomi, deci tot cu 46 de cromozomi) și diviziunea meiotică (unde se formează celule cu număr redus de cromozomi, deci cu n cromozomi, adică jumătate din totalul cromozomilor).

Trebuie să fie foarte atenți să nu confunde organul cu organitul, tot la celulă, organul este la nivel macroscopic, organitul este la nivel microscopic. Atenție la a nu face confuzie.

De asemenea, trebuie să cunoască anumite boli, cauzele acestor afecțiuni, să poată preciza și câteva măsuri de prevenire a apariției lor.

La Subiectul I B avem întotdeauna două afirmații false și o afirmație corectă, să aibă grijă să identifice afirmația corectă pentru că dacă greșesc în alegerea ei, e posibil să greșească și în alte afirmații și automat vorbim de mai multe puncte. În tratarea afirmațiilor false, trebuie să precizeze că afirmația este falsă, după care să corecteze parțial afirmația respectivă astfel încât ea să devină corectă și să nu corecteze folosind o negație.

Să aibă grijă la clasificarea generală a funcțiilor organismului, funcții de relație, de nutriție, de reproducere, care sunt aceste funcții și care sunt sistemele care participă la realizarea lor.

Mai au la materia de la a IX-a și a X-a o problemă care ține de sânge și poate să fie să fie asociată cu vasele de sânge – să nu facă o confuzie între a asocia arterele cu sângele oxigenat și venele cu sângele cu dioxid de carbon. Definiția corectă a acestor vase nu se referă la tipul de sânge transportat, ci la sensul de conducere al sângelui.

La ureche se mai pot face confuzii, spre exemplu o afirmație de genul „segmentul central al analizatorului vestibular se află în urechea internă”, aici să nu facă o confuzie, anume că fiind segment central automat trebuie să fie în urechea internă. La ureche, componentele segmentului extern, respectiv segmentului intermediar, nu fac decât să amplifice și să atenueze intensitatea sunetelor. În urechea internă se află receptorul care este total diferit de segmentul central al unui analizator, acesta se află în aria nervoasă din creier.

La subiectul al II-lea, la procariote, eucariote pot să fie comparații între materialul genetic de la ele, uneori se face afirmația: „identificați o asemănare structurală sau funcțională”, să aibă grijă să nu facă o confuzie între structură și funcție pentru că dacă formulează o afirmație sau vin cu o asemănare ce ține de funcție și subiectul cere structură, atunci nu se punctează.

Apoi avem o problemă simplă, atât la materia de la a IX-a și a X-a cât și la cea de a XI-a și a XII-a. La primele două clase trebuie să știe clar formula sângelui, cât la sută este plasmă, câte elemente figurate, cât are plasma apă, ce cantitate de reziduu uscat. De asemenea, cât sânge conține un organism. La sfârșit li se cere să formuleze un alt enunț sau să completeze problema cu altă cerință, dar să facă referire la problema care s-a dat, sunt unii elevi care fac greșeala de a formula o altă problemă.

La clasa a XI-a, condiția unei transfuzii corecte. Trebuie să știe că antigenul din sângele donatorului nu trebuie să ajungă în contact cu anticorpii de același tip din sângele primitorului, trebuie să particularizeze răspunsul, să explice corect.

La materia de la clasa a IX-a mai este o problemă de genetică unde unii fac confuzii acolo unde trebuie să scrie din celulele somatice, gameții. Genele vor fi separate dacă avem o celulă diploidă cu patru gene, gameții vor avea câte două gene.

La Subiectul III se cer foarte multe argumentări, să explice de ce o afirmație este corectă, să nu se piardă în detalii. Spre exemplu la clasa a XI-a și a XII-a se cer disfuncții endocrine (se referă la patologie, funcționarea neadecvată a glandelor respective, determinată de hipo sau hipersecreție). Aici ei pot enumera câteva afecțiuni ale tiroidei, spre exemplu.

Pot fi cerințe de genul „explicați de ce un proces este activ sau pasiv”, spre exemplu la respirație sau la sistemul locomotor. Procesul activ este un proces care consumă energie (contracție musculară), iar procesul pasiv este atunci când se relaxează mușchii, spre exemplu. Inspirația este proces activ, iar expirația este proces pasiv deoarece se relaxează mușchii expiratori.

La clasa a XI-a foarte des se face referire la conexiunea dintre hipotalamus/hipofiză sau hipofiză și alte glande endocrine! Explicația conexiunii dintre hipotalamus/hipofiză stă în tija pituitară, care prin sistemul port hipotalamo-hipofizar controlează funcționarea adenohipofizei iar prin tractul nervos hipotalamo-hipofizar hormonii produși de nucleii anteriori hipotalamici (ocitocina și hormonul antidiuretic sau vasopresina) ajung în neurohipofiză.

Legătura dintre adenohipofiză și alte glande endocrine este realizată de hormonii glandulari tropi produși în lobul anterior hipofizar (TSH, ACTH, FSH și LH) care stimulează activitatea altor glande endocrine( tiroida, corticosuprarenala, glandele genitale). O funcționare deficitară a lobului anterior hipofizar sau întreruperea legăturii dintre hipotalamus și hipofiză va afecta automat funcționarea corectă a altor glande endocrine rezultând disfuncții ale acestora.

La biologie subiectele se pot rezolva rapid, un elev bine pregătit poate finaliza și într-o oră. Să nu se grăbească! Să citească cu atenție cerința!”

Sursă foto: Pixabay


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like