Două opționale noi, aprobate de ministrul Educației: „Elemente de educație media digitală” pentru clasa a VI-a și „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!” pentru clasele V-VII

131 de vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a aprobat programele școlare pentru opționalele ca discipline noi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, pentru disciplinele „Elemente de educație media digitală” (clasa a VI-a) și „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!” (clasele a V-a – a VII-a), potrivit unui comunicat de presă. Documentele care pot fi consultate la finalul documentului au fost trimise pentru a fi publicate în Monitorul Oficial.

Ministrul Educației a aprobat programe școlare pentru două noi discipline de gimnaziu: „Elemente de educație media digitală” pentru clasa a VI-a și „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!” pentru clasele V-VII.

Opționalul Elemente de educație media digitală vizează „formarea a două competențe esențiale, dat fiind că tinerii și copiii sunt expuși zilnic la un volum tot mai mare de informații din mediul digital, iar rețelele de socializare și conținuturile online le influențează modul de a gândi, de a comunica și de a înțelege lumea”, potrivit ministerului. Programa a fost realizată în colaborare cu Centrul pentru Jurnalism Independent.

Programa prezintă exerciții și de pus în aplicare pentru profesori la clasă și menționează că „este esențial ca profesorii care își propun să predea această disciplină opțională să beneficieze de formare specifică în domeniul educației media digitale.

Conform UNESCO13, pregătirea profesorilor în domeniul educației media reprezintă un
element esențial al strategiei ample prin care se urmărește atingerea unui efect în lanț pentru formarea unei societăți literate media: de la profesorii educați media la elevi și, mai departe, la întreaga societate.

Aceasta ar putea fi integrată în strategiile instituționale de dezvoltare profesională ale școlilor și sprijinită prin parteneriate cu organizații specializate, universități/centre de formare acreditate. Prin consolidarea competențelor de educație media ale profesorilor, se creează premisele unei culturi școlare bazate pe discernământ, responsabilitate și implicare civică,
educația media devenind nu doar o disciplină opțională, ci un instrument fundamental pentru formarea cetățenilor activi, informați și capabili să facă față provocărilor și transformărilor accelerate ale societății digitale contemporane”.

Programa Elemente de educație media digitală – pentru clasa a VI-a

Programa pentru opționalul „Elemente de educație media digitală” vizează formarea a două competențe esențiale, dat fiind că tinerii și copiii sunt expuși zilnic la un volum tot mai mare de informații din mediul digital, iar rețelele de socializare și conținuturile online le influențează modul de a gândi, de a comunica și de a înțelege lumea:

  1. Gestionarea interacțiunii cu media folosind principiile cetățeniei democratice, atât pentru exprimarea propriilor idei prin intermediul diverselor tipuri de media, cât și pentru utilizarea responsabilă a tehnologiilor digitale;
  2. Analizarea critic-reflexivă a interacțiunii cu media și cu tehnologiile digitale, cu scopul înțelegerii influenței și a efectelor acestora în relație cu sine, ca receptor, și cu societatea.
Programa școlară pentru disciplina opțională „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!” – pentru clasele V-VII
  • Clasa a V-a – Eu Aleg!: autocunoaștere, identificarea și ierarhizarea valorilor, fundamentarea deciziilor pe principii personale sănătoase;
  • Clasa a VI-a – Eu Acționez!: transformarea intențiilor în fapte, asumarea responsabilității personale, colaborare și perseverență;
  • Clasa a VII-a – Eu Inspir!: dezvoltarea influenței pozitive, leadership colaborativ, reziliență și curaj în fața provocărilor.

Prin activități interactive (studii de caz, jocuri de rol, proiecte, exerciții de creație artistică și reflecții scrise), programa urmărește să sprijine dezvoltarea integrată a patru domenii majore de conținut:

  1. Autocunoaștere și valori personale;
  2. Dezvoltare emoțională și socială – de la intenție la acțiune și responsabilitate personală;
  3. Leadership – influență pozitivă și colaborare;
  4. Reziliență și adaptare în fața provocărilor.

Disciplina promovează o pedagogie a experienței și a acțiunii, menită să încurajeze elevii să descopere puterea deciziilor responsabile, curajul acțiunii și bucuria de a inspira schimbarea în comunitatea lor. În acest fel, programa contribuie la conturarea profilului absolventului de gimnaziu ca persoană autonomă, responsabilă, implicată și capabilă să conducă prin exemplu”, potrivit ministerului în comunicatul de presă. Programa a fost elaborată împreună cu Asociația Maxwell

Descarcă programa Elemente de educație media digitală – pentru clasa a VI-a
Descarcă programa „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!” pentru V-VII

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Sănătății a publicat grilele corecte de la Rezidențiat 2023 / Contestațiile se depun până pe 20 noiembrie, ora 16:00. Acestea pot viza întrebările de concurs, corectarea lucrărilor sau organizarea

Ministerul Sănătății a publicat grilele corecte de la Rezidențiat – sesiunea 19 noiembrie 2023. Concursul s-a desfășurat în centrele universitare București, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu-Mureş şi Timişoara. S-au înscris 10.194…
Vezi articolul
Tichete educaționale 2024 - cardurile educaționale de 500 de lei

Cardurile educaționale rămase nedistribuite vor fi returnate de inspectorate în termen la 15 zile de la terminarea anului școlar / Alte modificări privind tichetele, publicate în Monitorul Oficial

Cardurile educaționale pentru rechizite și haine, rămase nedistribuite într-un an școlar din diverse motive, vor fi returnate de inspectoratele școlare Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene în termen de 15 zile…
Vezi articolul

Se închid și creșele, din cauza noului coronavirus? Președintele Asociației Municipiilor: Decizia este la fiecare primărie / Ministrul Educației: Creșele care au trecut la Minister se închid

Închiderea tuturor unităților de învățământ preuniversitar anunțată ieri de Guvern lasă un semn de întrebare cu privire la creșele pentru copii, multe dintre ele în subordinea primăriilor, nu a Ministerului…
Vezi articolul

O grădiniță din sectorul 4 al Capitalei și o școală specială din Pașcani au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare. Proiectele câștigătoare includ activități în aer liber la grădiniță și terapie prin artă pentru elevii cu autism

Grădiniţa „Ciupercuţa” din Sectorul 4 al Capitalei şi Școala Gimnazială Specială din Paşcani, județul Iași, au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare, în cadrul European Innovative Teaching Award,…
Vezi articolul