Ecaterina Andronescu, “șocată” de problemele din educație provocate tocmai de PSD: Părinții presează extraordinar pe școlile bune. Am ajuns să avem clase cu 36-38 de elevi

Aflată la al patrulea mandat de ministru al Educației, Ecaterina Andronescu se declară “șocată” de ce efecte au adus modificările pe care chiar guvernele PSD le-au adus legii educației din 2011. “Părinții presează extraordinar pe școlile bune. Am ajuns să avem clase cu 36, 38 de elevi și nu ai cum să te ocupi de ei”, a declarat Andronescu, potrivit Info-sud-est.ro. Ministrul a avertizat vineri, într-o conferință în fața profesorilor de la Universitatea “Ovidius” din Constanța, că “dacă România are probleme, are probleme cu învățământul preuniversitar, nu cu cel universitar”.
  • Ce nu spune ministrul: guvernul PSD cu Liviu Pop ministru la Educație a eliminat în 2012 orice limită a numărului de copii pe clasă. Cine i-a succedat lui Liviu Pop la minister în 2012: Ecaterina Andronescu.

O altă sursă a calității scăzute din învățământul preuniversitar este lipsa evaluării profesorilor, după titularizare și grade, atrage atenția Ecaterina Andronescu. Ce o împiedică, însă, să reformeze profesia după modelul japonez?: ”Nu cred că ne-am înțelege vreodată cu sindicatele dacă ne-am propune să facem la fel”, a declarat ministrul Educației, în cadrul unui eveniment organizat la Universitatea “Ovidius” din Constanța.

Declarațiile ministrului Ecaterina Andronescu, relatate pe larg de publicația Info-sud-est.ro:
  • “Să știți că dacă România are probleme, are probleme cu învățământul preuniversitar, nu cu cel universitar. Dar dacă nu ne vom îndrepta cu toată determinarea spre învăţământul preuniversitar, riscăm să nu mai avem nici învățământ universitar.
  • Am constatat un lucru care pe mine m-a șocat puțin. În învățământul preuniversitar școlile sunt polarizate.
  • Știți și dumneavoastră, aici aveți Mircea cel Bătrân (Colegiul Național “Mircea cel Bătrân”), Ovidius (Liceul Teoretic “Ovidius”), Eminescu (Colegiul Național “Mihai Eminescu”), și avem școli unde se duc cei mai slabi.
  • Și m-am gândit eu că pe cele mai slabe trebuie să le ajutăm să se ridice. Riscăm ca școlile bune să devină ele din ce în ce mai slabe.
  • De ce? Părinții presează extraordinar pe școlile bune. Am ajuns să avem clase cu 36, 38 de elevi și nu ai cum să te ocupi de ei, și pierzi la calitate.
  • În perspectivă nu ai cum să nu pierzi, nu ai cum să te ocupi de 38 de elevi în clasă. Deci riscul e foarte mare.
  • Am văzut o lege japoneză, recent, care este draconică. Nu cred că ne-am înțelege vreodată cu sindicatele dacă ne-am propune să facem la fel. Adică, un profesor este mutat de autoritatea locală din trei în trei ani, iar profesorii cei mai buni sunt duși în școlile unde elevii au probleme. Din 10 în 10 ani dau două examene. Un examen pe disciplina pe care o predă și unul de pedagogie.
  • De ce ar mai depune strădanie un profesor din preuniversitar dacă a devenit titular, dacă și-a luat gradul întâi, el știe că e veșnic acolo.
  • În învățământul universitar noi facem evaluare anuală. Anual noi trebuie să dăm raportul, ce am făcut un an de zile. Poate că nu anual, dar măcar din câțiva ani în câțiva ani. Trebuie găsite niște mecanisme.
  • Sunt îngrijorată de preuniversitar. Niciodată nu a fost o situație ca asta. 36% nu iau cinci la evaluare. Dacă vă uitați la Bacalaureat, an de an dezastrul e destul de mare”.

Informații de background

Ce prevedea Legea Miclea-Funeriu – Limitele de copii pe fiecare clasă

Articolul 63
(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:
a) educația antepreșcolară: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
b) învățământul preșcolar: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
c) învățământul primar: clasa care cuprinde în medie 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 25;
d) învățământul gimnazial: clasa care cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 30;
e) învățământul liceal: clasa care cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
f) învățământul postliceal: clasa care cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;
h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6.

Cum a modificat PSD legea și a scos orice limită de la clase

La doar un an de la intrarea în vigoare a Legii educației nr. 1/2011, Guvernul Ponta 1 cu Liviu Marian Pop ministru interimar al Educației a eliminat orice limită a numărului maxim de elevi. Concret, Ordonanța de Urgență nr. 21/2012 semnată de Liviu Pop introduce un nou alineat la articolul 63 din lege.

“1. La articolul 63, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

  • (3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari din grupa mare sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări corespunzătoare, ținând seama de încadrarea în costul standard per elev și în numărul maxim de posturi aprobat pentru învățământul preuniversitar la nivelul județului, respectiv al municipiului București.”

În realitate, excepția a devenit regulă în numeroase școli din orașele mari. Un alt efect: în unele școli pe care părinții se bat să își înscrie copiii la clasa pregătitoare, elevii învață inclusiv pe holuri sau în alte spații care nu au fost niciodată proiectate ca săli de curs.

Amintim că aceasta este a doua oară când Ecaterina Andronescu se plânge de efectul pe care l-a avut în rândul copiilor o politică aplicată de PSD, fără a preciza însă că partidul său este cel care a introdus acea măsură. Edupedu.ro a scris în exclusivitate că Ecaterina Andronescu a fost cea care în 2012 a eliminat din Legea Educației exact același articol pe care-l propune azi, cel cu reducerea orelor de școală.

 

Total
110
Shares
4 comentarii
  1. Sunt de acord sa facem evaluarea periodica a profesorilor,dar prin examen standardizat de cunostinte,nu prin concurs de dosare.Din cate vad in mod concret,profesorii aflati in restrangere de activitate-si asta afecteaza cu precadere liceele tehnologice-prind cele mai bune posturi.Dupa cum se stie,ei intra in prima etapa de mobilitate,iar liceele scot de la inceput posturile.Unii au inceput sa nici nu se mai teama de restrangerile de activitate,pentru ca asa au sansa sa fie redistribuiti la scoli bune fara niciun efort.Prin urmare,pana la concurs,primele posturi care dispar sunt de la liceele bune.Metodologia de anul trecut introdusese ceva bun,a dat prioritate transferurilor prin examen,nu prin concurs de dosare.
    O alta cauza a deprofesionalizarii sistemului este policalificarea.Deja a proliferat inflatia de invatatori,absolventi de masterate obscure sau reconversii profesionale care migreza de pe o specialitate pe alta si ,fiind deja titulari,nu trebuie sa mai dea concurs.Corect ar fi ca statutul de titular sa fie recunoscut doar pentru specialitatea la care invatatorul sau profesorul a dat examen de titularizare.Foarte bine,vrea sa schimbe domeniul,vine si da concurs,nu sa-l concureze neloial pe cel care la momentul concursului nu are pe ce sa mai dea examen.Ar mai putea fi restrictionat fenomenul printr-o reglementare simpla.Invatatorul care se transfera pe post de profesor fara concurs,sa fie pus sa-si dea gradele pentru noua specializare,nu sa vina de la inferior la superior si sa i se mai si echivaleze gradele.

  2. La asa popor, asa invatamant. Invatamantul e praf fiindca romanii sunt praf si asta voteaza.’

    Ne trebuie si profesori, dar mai intai ne trebuie psihiatri pentru intreaga tara, sa-i intrebe pe oameni “de ce ai votat cu PSD? Nu stiai ca astia distrug tara?”

  3. 1. Profesorii sunt evaluați anual și în preuniversitar, pe baza unei fișe de evaluare prin care primesc calificative. Ce lucruri sunt trecute în fișa de evaluare e altceva…
    2. Profesorii sunt promovați politic adesea iar gradațiile de merit se obțin pe baza de dosare pline de maculatura, care nu arata efectiv ce fac cu elevii la clasele unde predau, ci tot felul de simpozioane, concursuri, comisii de care au timp tocmai cei care la clasa muncesc mai puțin !
    3. Progresul scolar al elevului rezultă din condițiile de care acesta beneficiază, de educația din familie, de implicarea profesorilor. Familiile ar trebui să susțină școlile și profesorii, nu sa ii reclame pentru “foot”. Acea reclamație ar fi interpretatea in alt domeniu drept încălcare a legii și ar fi sancționată. Dar profesorii au ajuns bataia de joc a unei societăți de-a-ndoaselea, unde stai in loja dacă ești copilul cui trebuie, fara a avea vre-un merit !
    4. Daca doamna Andronescu vrea să facă ceva bun, să facă o lege neinterpretabila si să acorde salarii motivante profesorilor, la pachet cu o evaluare obiectiva a activității acestora !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Avocatul Poporului îi cere Ministerului Educației să asigure urgent, în școli specializate, pregătirea cursanților pentru obținerea permisului de conducere auto

Avocatul Poporului îi cere Ministerului Educației să introduce ore de Educație rutieră la grădiniță și școală, dar și să “asigure, în unitățile de învățământ specializate, pregătirea cursanților în vederea obținerii…
Vezi articolul